سلامت

ابتلا به آلزایمر با مصرف زیاد قرص های آرامبخش

افراد بسیاری زمانی که با مشکل بی خوابی مواجه می‌شوند، سریعا به سراغ قرص های آرامبخش می‌روند. اما مصرف خودسرانه چنین قرص‌هایی نه تنها مشکل آن‌ها را تشدید می‌کند، بلکه خود می‌تواند مشکلات دیگری برای فرد ایجاد کند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغزی آلزایمر است. اما دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مصرف زیاد قرص های آرامبخش است.

مصرف هرگونه دارو و قرصی می‌تواند عوارضی جانبی برای شما در پی داشته باشد. از این رو مصرف قرص های آرامبخش نیز از این قاعده مستثنی نیست. افراد میان سال و مسن بسیاری را می‌توانید در اطراف خود مشاهده کنید که برای درمان برخی مشکلات رایج خود مانند بی خوابی، از قرص های آرامبخش کمک می‌گیرند. اما در صورت مصرف بیش از اندازه این قرص‌ها، مشکلات دیگری برای چنین افرادی ایجاد خواهد شد که در مواردی درمان آن‌ها تقریبا غیرممکن خواهد بود. یکی از مشکلاتی که در اثر مصرف بیش از اندازه قرص های آرامبخش ایجاد می‌شود، آلزایمر و فراموشی است.

مطالعات و تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی میان آلزایمر و مصرف قرص های آرامبخش وجود دارد. به‌علاوه نتایج این تحقیقات به ما می‌گوید که فرد مسن و میانسالی دوز بیشتری از قرص های آرامبخش را در طولانی مدت مصرف کند، احتمال فراوانی وجود دارد که فرد به آلزایمر دچار شود.

پس به عنوان نتیجه‌گیری می‌توانیم بگوییم که برخلاف خاصیت آرامبخشی چنین قرص‌هایی، مصرف بیش از اندازه آن‌ها در بلند مدت می‌تواند مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد کند که مجددا آرامش را از خود سلب خواهند کرد. چون تحقیقات اخیر به ما نشان می‌دهد که مصرف قرص های آرامبخش در سنین بالا می‌تواند تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. پس باتوجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این موضوعات بپردازیم که اساسا به چه دلیلی مصرف قرص های آرامبخش منجر به آلزایمر خواهد شد، کدام یک از قرص های آرامبخش در بروز آلزایمر نقش دارند و از چه روش‌های دیگری می‌توان برای درمان بی خوابی استفاده کرد. در انتها نیز به موضوع ابتلا به آلزایمر با مصرف زیاد قرص های آرامبخش خواهیم پرداخت.

به چه دلیلی مصرف قرص های آرامبخش منجر به آلزایمر خواهد شد؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های قرص های آرامبخش، سرکوب سیستم عصبی مرکزی بدن است. درواقع به محض ورود چنین قرص‌هایی به بدن، سطح احساساتی مانند استرس و اضطراب به میزان قابل توجهی در بدن فرد کاهش پیدا می‌کند که به طور معمول بروز چنین اتفاقی، حس آرامش و راحتی را برای او به ارمغان می‌آورد. البته به سبب همین ویژگی افراد بسیاری از این قرص‌ها برای درمان مشکل بی خوابی و اختلال خواب خود استفاده می‌کنند، اما در اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که اثرات مثبت ناشی از مصرف چنین قرص‌هایی تنها به چند هفته یا چند ماه محدود خواهد بود؛ بنابراین پس از گذشت مدت زمانی مشخص، فقط عوارض جانبی مربوط به قرص های آرامبخش در بدن فرد باقی می‌ماند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آلزایمر اشاره کرد. پس اگر بخواهیم در اینجا نتیجه‌گیری کنیم، باید بگوییم که آلزایمر ناشی از نوعی اختلال در عملکرد مغز است؛ بنابراین به دلیل اینکه مصرف قرص های آرامبخش نیز تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی بدن ما ایجاد می‌کند، می‌توان گفت که مصرف قرص های آرامبخش در بلند مدت می‌تواند عملکرد مغز را هم تحت تاثیر قرار دهد که بروز اختالالاتی در مغز آن هم در سنین بالا می‌تواند منجر به آلزایمر شود.

کدام یک از قرص های آرامبخش در بروز آلزایمر نقش دارند؟

در حال حاضر افراد بسیاری خصوصا در سنین بالا برای درمان مشکل بی خوابی و اختلال خواب خود از قرص های آرامبخش استفاده می‌کنند. اما مصرف چنین قرص‌هایی خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از جمله شناخته شده‌ترین قرص های آرامبخشی که افراد برای درمان این قبیل مشکلات خود استفاده می‌کنند هم می‌توان به بنزودیازپین‌ها اشاره کرد. اما لازم به ذکر است که بنزودیازپین نام دسته‌ای از قرص های آرامبخش که خود شامل قرص‌هایی به نام لورازپام، دیازپام و آلپرازولام است.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از قرص‌های آرامبخشی که از آن می‌توان برای درمان بی خوابی استفاده کرد، آلپرازولام است. درواقع مصرف این دارو روی سیستم عصبی مرکزی بدن و مغز تاثیر می‌گذارد و با ایجاد تغییراتی در آن‌ها، سطح احساساتی نظیر استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. در نتیجه فرد می‌تواند خواب راحت‌تری داشته باشد. ولی نکته‌ای که در خصوص مصرف آلپرازولام برای درمان بی خوابی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، مصرف آن طبق دستور و تجویز یک پزشک متخصص است. چون مصرف خودسرانه و طولانی مدت می‌تواند نوعی وابستگی و اعتیاد در شما ایجاد کند که در چنین شرایطی شما باید سریعا به ترک آلپرازولام اقدام کنید.

ضمنا برای ترک آلپرازولام استفاده از روش‌های درمانی غیراصولی مانند قطع ناگهانی می‌تواند مشکلات دیگری برای شما ایجاد کند؛ بنابراین روش مناسبی که پیش روی شما برای درمان و ترک اعتیاد به مصرف آلپرازولام وجود دارد، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است. درواقع انجام چنین کاری از این جهت اهمیت دارد که مصرف آلپرازولام علاوه بر وابستگی جسمی، می‌تواند در شما وابستگی روانی نیز ایجاد کند. به همین دلیل برای درمان اعتیاد خود به آن شما ممکن است به درمان‌های روانی نیز نیاز پیدا کنید که نیازمند مراجعه به کمپ ترک اعتیاد معتبر هستید.

کدام یک از قرص های آرامبخش در بروز آلزایمر نقش دارند؟

از چه روش های دیگری می توان برای درمان بی خوابی استفاده کرد؟

افراد بسیاری زمانی که با مشکل بی خوابی مواجه می‌شوند، سریعا به سراغ قرص های آرامبخش می‌روند. اما مصرف خودسرانه چنین قرص‌هایی نه تنها مشکل آن‌ها را تشدید می‌کند، بلکه خود می‌تواند مشکلات دیگری برای فرد ایجاد کند. ولی این موضوع هرگز به معنی اجتناب از مصرف قرص های آرامبخش برای درمان بی خوابی نیست. چون در صورتی که فردی با مراجعه به یک پزشک متخصص و طبق صلاح دید او، از چنین قرص‌هایی طی بازه زمانی مشخص، برای درمان مشکل بی خوابی خود استفاده کند، احتمال بروز مشکلاتی ناشی از مصرف آن قرص آرامبخش به حداقل ممکن می‌رسد.

ابتلا به آلزایمر با مصرف زیاد قرص های آرامبخش

علت اصلی آلزایمر در اثر مصرف قرص های آرامبخش چیست و مصرف کدام قرص های آرامبخش در بروز چنین بیماری نقش دارد. حال در ادامه قصد داریم به موضوع ابتلا به آلزایمر با مصرف زیاد قرص های آرامبخش بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغزی آلزایمر است. اما دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مصرف زیاد قرص های آرامبخش است. درواقع به محض ورود قرص های آرامبخش به بدن، تغییراتی در مغز و سیستم عصبی مرکزی بدن ما ایجاد می‌شود که در اثر چنین اتفاقی فرد می‌تواند خواب راحت‌تری داشته باشد.

ولی درست به مانند مصرف طولانی مدت مواد مخدر که می‌تواند مشکلات دیگری برای شما ایجاد کند، مصرف زیاد قرص های آرامبخش، می‌تواند مشکلات دیگری برای شما ایجاد کند که از جمله شناخته شده‌ترین آن‌ها، بیماری آلزایمر است. چون مصرف زیاد قرص های آرامبخش، اختلالاتی در سیستم و عملکرد مغز ایجاد می‌کند که احتمال بروز آلزایمر را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم، درست است که مصرف قرص های آرامبخش می‌تواند به شما برای درمان مشکلات نظیر بی خوابی و اختلال خواب کمک شایانی کند، اما تصور اینکه مصرف آن‌ها بی‌خطر خواهد بود، کاملا اشتباه است. چون مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت از قرص های آرامبخش، مشکلاتی می‌تواند برای شما ایجاد کند که درمان آن‌ها کار چندان آسانی نخواهد بود.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا