سبک زندگی

این 7+1 نکته را در سرویس دوره ای کولر گازی فراموش نکنید

کولر گازی یکی از وسایل کاربردی و بسیار مهم در منازل است که در شمال و جنوب کشور به دلیل گرما و رطوبت بالا بیشتر استفاده می‌شود. کولر گازی نیز مانند هر وسیله دیگری به نگهداری و سرویس دوره‌ای برای افزایش عمر مفید و کارکرد بهتر و بهینه‌تر نیاز دارد. فعالیت‌های مختلفی در زمان سرویس کردن کولر گازی انجام می‌شود که برخی از آن‌ها به سادگی توسط خود شما نیز قابل انجام است. اما برخی از این فعالیت‌ها تخصصی‌تر بوده و نیاز به استفاده از تخصص کارشناس و تکنسین‌های کاربلد در این زمینه دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با سرویس دوره‌ای انواع کولر گازی و اسپیلت می‌توانید به لینک https://a4baz.com/air-conditioner-service مراجعه کنید.

در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم هنگام سرویس دوره ای کولر گازی به چه نکاتی توجه کنیم ، تا بهره‌وری بهتری داشته باشیم.

نکات مهم سرویس دوره ‌ای کولر گازی که باید بدانید

برای سرویس کولرهای گازی باید نکات مختلفی را در ذهن داشته باشید تا براساس آن‌ها سرویس کولر به‌خوبی و براساس اصول و استانداردهای موجود انجام شود. البته درصورتی که از سرویس کار باتجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید، می‌توانید بدون دغدغه سرویس کولر خود را به او بسپارید. اما آشنایی با این موارد خالی از لطف نیست و می‌تواند در شرایط مختلف به شما کمک کند.

1-     شستشوی پنل داخلی و خارجی

پنل‌های داخلی و خارجی کولر در معرض آلودگی قرار دارند و باید به صورت دوره‌ای تمیز شوند. در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید، می‌توانید از افراد و شرکت‌های معتبر برای شستشو و تمیز کاری کولر کمک بگیرید.

2-     تعویض فیلتر هوا

با ورود و خروج هوا از فیلتر کولر گازی حجم زیادی از گردوغبار و آلودگی در آن جمع می‌شود. به این صورت فیلتر مسدود شده و هوا به‌خوبی از آن عبور نمی‌کند. یکی از نکات مهم سرویس دوره ‌ای کولر گازی خارج کردن فیلترهای هوا و تمیز کردن آن است. فیلترها از بخش‌های مهم در کولرهای گازی هستند که می‌توانید هر چند وقت یکبار به سادگی آن را خارج و تمیز کنید. به این صورت تغییر زیادی در هوای خنک و صاف کولر مشاهده خواهید کرد. اگر عمر مفید فیلتر هوا تمام شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

3-     تمیز کردن سیم پیچ‌های کولر

کولرهای گازی اغلب به صورت دو تکه بوده و کمپرسور آن‌ها در محیط بیرون قرار می‌گیرد. این قسمت نیز به مرور زمان با گردوغبار و آلودگی‌های مختلفی کثیف شده و باعث کاهش توانایی کولر در جذب حرارت می‌شود. زمانی که سیم پیچ‌های کولر دچار آلودگی شده و مسدود شوند، مصرف برق کولر به شدت بالا می‌رود. این سیم پیچ‌ها باید به صورت منظم تمیز شوند.

نکات سرویس کولر گازی

1-     شارژ گاز اسپیلت

کولرهای گازی پس از مدتی نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنند. این کار حتما باید توسط نیروی متخصص و کاربلد انجام شود زیرا جزو فعالیت‌های تخصصی بوده و به ابزار کاربردی نیاز دارد. اگر کولر شما دچار نشتی نباشد، یک بار در سال یا هر دو سال یک بار باید برای شارژ مجدد آن اقدام کنید. در صورت نشتی داشتن باید ابتدا محل نشتی را تعمیر کرده و سپس کولر را شارژ کنید.

2-     بررسی مسیر خروجی آب

یکی از نکات مهم سرویس دوره ‌ای کولر گازی که باید به آن توجه داشته باشید، بررسی مسیر خروج آب است. به این صورت می‌توانید تا حد زیادی از نشتی آب جلوگیری کنید. هنگام مکش هوا، آلودگی‌ها و گردوغبار زیادی به کولر وارد شده که پس از ترکیب با رطوبت آب، مسیر خروجی آب را مسدود می‌کنند. با تمیز کردن و از بین بردن این آلودگی‌ها، مسیر خروج آب را دوباره باز کنید.

3-     تمیز کردن ترموستات کولر گازی

ترموستات کولر گازی برای قطع و وصل کردن برق در کولر گازی تعبیه شده‌است و وظیفه متعادل نگه داشتن دمای کولر را بر عهده دارد. یکی از مراحل و نکات مهم سرویس دوره ‌ای کولر گازی توجه به این قطعه است. تمیز کردن و اطمینان از عملکرد صحیح آن بسیار مهم است. در صورتی که سنسور دچار خرابی شده باشد، باید به‌طور کامل تعویض شود.

4-     بررسی وجود نشتی گاز

پنل خارجی کولر گازی نیز هنگام سرویس باید به دقت بررسی شده تا در صورت نیاز قطعات آن تعویض شود. لوله‌های مسی کندانسور هنگام سرویس باید به‌طور کامل بررسی شده تا در صورت نشت گاز، این مشکل برطرف شود. کمبود گاز کولر در کیفیت و نحوه عملکرد دستگاه تأثیر زیادی دارد. علاوه بر آن تنفس این گاز برای انسان بسیار خطرناک است و به محض مشاهده نشتی باید عیب یابی کولر انجام شده و مشکل آن برطرف شود.

5-     شستشوی فین‌های کولر گازی

فین‌ها قطعه مهمی در کولر گازی هستند که در پنل خارجی قرار گرفته‌اند. این قطعه نیز باید به صورت منظم تمیز شود تا آلودگی و گردوغباری روی آن باقی نماند. توجه کنید فین‌ها قطعاتی بسیار مهم و حساس هستند و نباید حین تمیزکاری آسیب دیده یا خم شوند. در این صورت دستگاه کارایی خود را از دست داده و عملکرد آن کاهش می‌یابد. برای شستشوی این قطعه‌ها بهتر است از سرویسکار با تجربه کولر گازی کمک بگیرید.

مزایای سرویس دوره‌ای کولر گازی کدامند؟

پس از اتمام سرویس و تعمیر دوره‌ای عملکرد کولر گازی بهتر شده و بسیاری از مشکلات موجود آن برطرف می‌شوند. رایج‌ترین مشکلاتی که پس از سرویس دوره‌ای برطرف می‌شوند شامل عملکرد نادرست کمپرسور، روشن نشدن، گرم بودن هوا، تولید صداهای ناهنجار و نمایش کدهای خطا روی پنل کولر گازی است. به این صورت کولر شما بدون مشکل به کارکرد صحیح خود ادامه می‌دهد.

مزایای سرویس دوره‌ای کولر گازی کدامند؟

کولر گازی مانند سایر وسایل موجود در منزل پس از مدتی استفاده دچار خرابی یا آلودگی‌های می‌شود و به تعمیر یا سرویس نیاز خواهد داشت. این موارد می‌توانند روی کارایی مفید آن تأثیر داشته باشند. به همین دلیل قبل از بروز مشکل جدی در کولر و پرداخت هزینه سنگین، با سرویس دوره‌ای کولر عمر مفید و کارایی کولر خود را افزایش دهید. مهم‌ترین مزیت‌های سرویس‌ دوره‌ای کولر گازی عبارت‌اند از:

صرفه جویی در مصرف برق

کولرهای گازی مصرف برق بالایی دارند و توصیه می‌شود کولرهای گازی با برچسب استاندارد خریداری کنید. اما در هر صورت وضعیت و شرایط کارکرد کولر نیز در مصرف برق آن‌ها تأثیر دارد. سرویس دوره‌ای کولر گازی می‌تواند تا حد زیادی از مصرف بی رویه برق جلوگیری کند.

از بین رفتن بوی نامطبوع

ایجاد بوی نامطبوع از کولر گازی نشان دهنده خرابی و نیاز آن به سرویس دوره‌ای است. جمع شدن آلودگی‌ها و مسدود شدن مسیر ورود و خروج آب می‌تواند از دلایل اصلی ایجاد بوی نامطبوع باشد. با سرویس دوره‌ای می‌توانید این بوی نامطبوع را از بین ببرید.

افزایش طول عمر دستگاه

زمانی که احساس کردید کولر گازی شما مانند روزهای اول به‌خوبی کار نمی‌کند، بدانید که زمان سرویس و تعمیر آن فرا رسیده است. اگر با وجود مشکلات در کولر گازی همچنان از آن استفاده کنید، مشکلات جدی‌تری برای آن به وجود آمده و طول عمر دستگاه کاهش می‌یابد.

هنگام سرویس دوره ‌ای کولر گازی به چه نکاتی توجه کنیم؟ این سوال از مهم‌ترین سوالات و چالش‌هایی است که برای افراد پیش می‌آید. در این مقاله به‌طور کامل به نکات مهم و مواردی که باید در سرویس کولر گازی مدنظر داشته باشید اشاره شد. در صورت کمک گرفتن از کارشناس باتجربه و متخصص در این زمینه می‌توانید کولر خود را به بهترین شکل سرویس کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
24 روز قبل

واقعا سرویس کولر گازی خیلی مهمه. دوسال بدون سرویس کولر رو روشن کردم تا اینکه پارسال بعد از چند ساعت روشن بودن اب ازش چکه کرد روی تلویزیونم و سوخت. هم پول سرویس هم پول یه تلویزیون موند رو دستم.

دکمه بازگشت به بالا