گل و گیاه

با انواع سانسوریا و شرایط نگهداری آنها آشنا شوید + عکس

سانسوریا یکی از انواع گل‌های آپارتمانی بوده که مراقبت از آن کار سختی نیست. این گیاه محبوب آپارتمانی برای اولین بار در آفریقا، هند، سریلانکا و آسیای جنوبی یافت شدند. به دلیل زیبایی، نگهداری آسان و همچنین اکسیژن ساز بودن، به تمام نقاط جهان صادر شدند. این گیاه زیبا در کشورهای اروپایی به گیاه مادر شوهر معروف بوده؛ علت نام‌گذاری به دلیل وجود آن در همه فضاها مانند راهروها، اتاق‌ها و پذیرایی‌ها است. انواع سانسوریا به عنوان یک دکوراسیون جذاب در فضای داخلی مینیمالیستی مدرن کاربرد دارد، اما در هر مکانی قابل استفاده است. در این مقاله از کارمادیو با چند نمونه محبوب و زیبایی از سانسوریا آشنا شده و همچنین به طرز نگهداری آن‌ها نیز اشاره می‌شود.

آشنایی با انواع سانسوریا Sansevieria

انواع سانسوریا بیش از 80 گونه بوده که بسیاری از افراد به چند گونه محدود آن، بسنده می‌کنند. درست است که گونه‌های فردی در اندازه، رنگ و شکل با یکدیگر متفاوت بوده؛ اما در یک خصیصه اصلی مشترک هستند. همه آن‌ها در مکان‌های مختلف به صورت دراماتیک، مجلل و در عین حال مینیمال خودنمایی می‌کنند. به احتمال زیاد همین امر، دلیل محبوبیت آن‌ها برای چندین قرن است. شما نمی‌توانید چنین گیاه بی‌نیاز، سرسخت و در عین حال زیبایی پیدا کنید که برای سلامتی نیز مفید باشد. در این بخش با برخی از محبوب‌ترین و در عین حال زیباترین انواع گل سانسوریا آشنا می‌شوید.

سانسوریا ابلق

سانسوریا ابلق

یکی از انواع سانسوریا که بسیار زیبا بوده و طرفداران زیادی نیز دارد، سانسوریا ابلق نام دارد. باید گفت به گل‌هایی که دارای دو رنگ باشند، ابلق گفته می‌شود. با دانستن این نکته معمولا انواع گل‌های سانسوریا، ابلق هستند. به طور معمول بیشتر به نوع شمشیری ابلق سانسوریا، به طور خلاصه سانسوریا ابلق می‌گویند. این نوع گل سانسوریا به دلیل بلندی برگ‌ها و همچنین نوک تیز آن به شمشیری ابلق معروف است. این گیاه به دلیل بلندی که دارد معمولا در دکوراسیون داخلی آپارتمان‌ها در کنار مبلمان قرار می‌گیرد و زیبایی بلندی نوک شمشیری آن از گوشه‌های مبل قابل‌رؤیت است. ابلق شمشیری مانند دیگر انواع گل سانسوریا به نگهداری زیادی نیاز ندارد. کافی است 10 روز یک بار به این گلدان زیبا آب بدهید. دو بار در سال نیز خاک را کود دهی مایع کنید.

سانسوریا پا کوتاه

سانسوریا پا کوتاه

سانسوریا پا کوتاه یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع سانسوریا بوده که در کنار گل‌های دیگر به خوبی خودنمایی می‌کند. این نوع سانسوریا دارای ارتفاع کمی بوده و نهایتا تا 25 سانتی‌متر رشد می‌کند. الگوی رشد سانسوریا پا کوتاه، شبیه الگوی رشد گل رز بوده با این تفاوت که قرمز رنگ نبوده و دارای تنوع رنگی است. برخی از آن‌ها سبز تیره یکرنگ بوده و برخی دیگر نیز دو رنگ یا همان ابلق هستند. گلدانی که این گل را در خود دارد، به قدری زیبا می‌شود که صاحب آن دلش نمی‌آید از آن برای دیگران قلمه بزند، زیرا نظم الگوی رز مانند آن به نظر می‌آید به هم بریزد؛ اما این گونه نخواهد بود اگر به صورت منظم قلمه زده شود. این گل آپارتمانی زیبا برازنده آپارتمان‌های شیک مینیمالیستی است.

سانسوریا کراواتی

سانسوریا کراواتی

سانسوریا کراواتی یکی از انواع سانسوریا بوده که شبیه به سانسوریا شمشیری است؛ اما برگ‌های نوع کراواتی پهن‌تر از نوع شمشیری بوده و ارتفاع کراواتی به اندازه شمشیری رشد نمی‌کند. به همین دلیل مناسب خانه‌ها و آپارتمان‌هایی است که برای گوشه‌ها به دنبال یک دکوراسیون جمع و جور، زیبا و طبیعی هستند. این نوع سانسوریا نیز در رنگ‌های سبز تک رنگ و ابلق گوناگون وجود دارد. انتخاب رنگ آن‌ها به سلیقه فرد بستگی دارد.

سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی یکی از انواع سانسوریا بوده که به سانسوریا یخی نیز شناخته می‌شود. این نام به دلیل رنگ برگ‌هایی است که دارند. رنگ برگ‌های آن، سبز کمرنگ، نقره‌ای یا خاکستری بوده و گاه دارای ترکیب این رنگ‌ها است. اگر می‌خواهید قسمت‌های نقره‌ای رنگ و خاکستری رنگ برگ‌ها بیشتر باشد، بهتر است این گل زیبا را در معرض نور کمتر قرار دهید. در غیر این صورت نیز سانسوریا مهتابی خراب نمی‌شود، فقط رنگ برگ‌ها دارای رنگ سبزی بیشتر می‌شوند.

سانسوریا پوست ماری

سانسوریا پوست ماری

سانسوریا پوست ماری یکی دیگر از انواع سانسوریا بوده که بسیار مقاوم است. این گیاه همان سانسوریا شمشیری بوده که به دلیل رگه داشتن که شبیه پوست مار است به این نام خوانده می‌شود. معمولا دارای ارتفاعی حدود 120 سانتی‌متر بوده و زیبایی خاصی دارد. اگر دنبال تصفیه هوای آلوده به ارتعاشات وای فای هستید و در عین حال می‌خواهید دکوراسیون زیبایی داشته باشید، می‌توانید از سانسوریا پوست ماری استفاده کنید.

دیگر انواع سانسوریا و طرز نگهداری از این زیباهای متنوع

سانسوریا دارای انواع مختلف دیگری مانند موزی، نیزه‌ای، باله نهنگی و فیشری است. همه انواع سانسوریا دارای مقاومت بالایی بوده و نگهداری از آن‌ها آسان است و در عین حال زیبایی خاصی دارند. اشاره به این نکته ضروری است که علاوه بر زیبایی، با تولید اکسیژن نیز برای محیط و همچنین افراد مفید هستند.

  • آبدهی: این گل‌ها به آب کمی نیاز دارند، معمولا 10 روز یک بار باید آبدهی شوند. برای آب دادن به این گل‌ها باید اطمینان حاصل پیدا کنید که سطح خاک تا عمق 5 سانتی‌متری خشک بوده و بعد آبدهی انجام شود.
  • نور: با توجه به این که این گل‌ها با نام گل آپارتمانی شناخته می‌شوند به نور زیادی احتیاج ندارند. نور کم یا زیاد تنها در رنگ برگ‌ها تأثیرگذار خواهد بود. فراموش نکنید نور مستقیم خورشید موجب سوختن برگ این گل‌ها می‌شود.
  • کود دهی: کود دهی و تقویت خاک گلدان انواع گل سانسوریا معمولا 6 ماه یک بار انجام می‌شود. بهترین انتخاب، کودهای مایع هستند.
  • مراقبت‌های بهداشتی: بلعیدن برگ این گل‌ها برای انسان و حیوان، سمی محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر نوزاد یا کودکی در منزل دارید و همچنین اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید باید احتیاط‌های لازم را به کار ببرید.
  • تمیزی: برای این که برگ‌های انواع گل سانسوریا را تمیز کنید، کافی است چند وقت یک بار، با یک پارچه لطیف نمدار این کار را انجام دهید.

انواع گل سانسوریا

تهیه انواع سانسوریا و قلمه زدن آن‌ها

سانسوریا جزو بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا می باشد. بسیاری فکر می‌کنند قلمه زدن انواع سانسوریا ساده بوده و کافی است برگ آن را جدا کرده و داخل آب یا خاک بگذارید. باید بگوییم به همین سادگی‌ها هم نیست. ابتدا باید برگ را جهت قلمه جدا کنید، سپس بهتر است به مدت چند ساعت در معرض هوا قرار گیرد بعد داخل آب یا خاک قرار داده شود. بهتر است این کار را به حرفه‌ای ها بسپارید و گلدان‌های انواع گل سانسوریا را از فروشگاه‌های معتبری که آن‌ها را به درستی قلمه زده‌اند، تهیه کنید. این گونه علاوه بر این که موجب شده‌اید یک دکوراسیون عالی در منزل داشته باشید، موجب تجزیه دی اکسید کربن و تولید اکسیژن در محیط نیز می‌شوید.

 

3.5/5 - (34 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا