سلامت

بهترین راه برای درمان هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید معمولاً به دلیل افزایش فشار ناشی از بارداری، اضافه وزن یا زور زدن بیش از حد هنگام دفع مدفوع ایجاد می‌شود. در میانسالی، هموروئید اغلب به یک شکایت دائمی تبدیل می‌شود. تا سن 50 سالگی، حدود نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم این بیماری را تجربه می کنند که شامل درد مقعدی، خارش، خونریزی و احتمالاً بیرون زدگی (بواسیر که از کانال مقعد بیرون زده است).

اگرچه هموروئید به ندرت خطرناک است، اما می‌تواند یک عارضه عود کننده و دردناک باشد. خوشبختانه، کارهای زیادی می‌توانیم در مورد هموروئید انجام دهیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

بخشی از مطلب لیزر هموروئید از سایت darman.clinic می‌باشد.

هموروئید چیست؟

به یک معنا، همه افراد رگ‌های هموروئیدی را دارند، دسته‌های بالش مانندی از سیاهرگ‌ها که درست در زیر غشاهای مخاطی پوشاننده پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد قرار دارند. وضعیتی که ما آن را هموروئید یا بواسیر می‌نامیم، زمانی ایجاد می‌شود که آن سیاهرگ‌ها مانند رگ‌های واریسی در پاها متورم و متسع شوند.

انواع هموروئید

هموروئید با توجه به محل ایجاد آن به دو نوع تقسیم می‌شود:

هموروئید داخلی که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می‌شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود. معمولا علائم بواسیر خارجی ناراحت کننده‌ تر است، زیرا پوست روی آن تحریک می‌شود و فرسایش می‌یابد.

اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود در واقع بواسیر ترومبوزه شده و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. درد می‌تواند ناگهانی و شدید باشد و ممکن است توده‌ برآمده و کبودی را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. در این شرایط احتمالا نیاز به تخلیه توده بواسیری توسط پزشک است.

انواع بواسیر

هموروئیدهای داخلی معمولاً بدون درد هستند، حتی زمانی که خونریزی ایجاد کنند. به همین دلیل بیمار معمولا در مراحل ابتدایی متوجه آن نمی‌شود. برای مثال، ممکن است خون قرمز روشن را روی دستمال توالت ببینید یا در کاسه توالت چکه کند.

بواسیر داخلی در گرید 3 و 4 ممکن است دچار پرولاپس (بیرون زدگی از مقعد) و باعث ایجاد چندین مشکل بالقوه شود. هنگامی که هموروئید بیرون می‌زند، می‌تواند مقادیر کمی مخاط و ذرات ریز مدفوع را در دهانه مقعد جمع کند و این امر باعث ایجاد تحریکی به نام خارش می‌شود. پاک کردن مداوم ناحیه برای کاهش خارش می‌تواند مشکل را بدتر کند.

چه چیزی باعث هموروئید می‌شود؟

به طور کلی، بواسیر با یبوست مزمن، زور زدن در حین حرکات روده و نشستن طولانی مدت روی توالت همراه است که همه این‌ها در جریان خون به آن ناحیه اختلال ایجاد می‌کند و باعث جمع شدن و بزرگ شدن عروق می‌شود . با این توضیح در می‌یابیم که چرا هموروئید در دوران بارداری رایج است؟ زیرا زمانی که رحم بزرگ می‌شود، به رگ‌ها فشار می‌آورد.

همچنین افزایش سن و ضعیف شدن عضلات لگن، برقراری رابطه مقعدی، اضافه وزن و عدم تحرک کافی از دلایل دیگر بروز هموروئید به شمار می‌روند.

 

تشخیص هموروئید

بواسیر را معمولاً می‌توان با یک شرح حال پزشکی ساده و معاینه فیزیکی تشخیص داد. بواسیر خارجی به طور کلی در معاینه فیزیکی قابل تشخیص است، به خصوص اگر لخته خون تشکیل شده باشد.

برای بواسیر داخلی، پزشک شما ممکن است یک معاینه دیجیتالی رکتوم برای بررسی وجود خون در مدفوع انجام دهد. او همچنین ممکن است کانال مقعد را با یک آنوسکوپ و یک لوله پلاستیکی کوتاه که با نور وارد رکتوم می‌شود، بررسی کند. اگر شواهدی از خونریزی رکتوم یا خون میکروسکوپی در مدفوع وجود داشته باشد، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا  کولونوسکوپی ممکن است برای رد سایر علل خونریزی، مانند پولیپ کولورکتال یا سرطان، به ویژه در افراد بالای 45 سال انجام شود.

 

درمان هموروئید

روش‌هیا مختلفی برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد که با توجه به نوع و شدت بیماری، یکی از بهترین گزینه‌ها توسط پزشک معالج تان تجویز می‌شود.

روش‌های خانگی و دارویی

گاهی تسکین برخی از علائم هموروئید خفیف با درمان‌های ساده و خانگی امکانپذیر است. اما بطور کلی از روش‌های خانگی معمولا برای کاهش موقت علائم بیماری استفاده می‌شود و به عنوان درمان قطعی بیماری شناخته نمی‌شود.

مصرف فیبر: فیبر بیشتری را از طریق غذا، مکمل‌های فیبر (مانند متاموسیل، سیتروسل یا فیبر کان) یا هر دو به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فیبر همراه با مایعات کافی، مدفوع را نرم و دفع آن را آسان می‌کند و فشار روی هموروئید را کاهش می‌دهد. غذاهای پر فیبر شامل کلم بروکلی، لوبیا، سبوس گندم و جو دوسر، غذاهای سبوس دار و میوه‌های تازه است.

برخی افراد متوجه می شوند که افزایش فیبر باعث نفخ یا گاز معده می شود. به آرامی شروع کنید و به تدریج مصرف خود را به 25 تا 30 گرم فیبر در روز افزایش دهید. همچنین مصرف مایعات خود را افزایش دهید.

 

ورزش: ورزش هوازی متوسط، مانند پیاده روی سریع 20 تا 30 دقیقه در روز، می‌تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند.

 

دفع فوری: هنگامی که میل به اجابت مزاج دارید، فوراً به دستشویی بروید. منتظر زمان مناسب تر نباشید زیرا مدفوع می‌تواند عقب نشینی کند و منجر به افزایش فشار و زور زدن شود. همچنین، هر روز یک زمان مشخص، مثلاً بعد از غذا، برای نشستن چند دقیقه در توالت تعیین کنید. این می تواند به شما در ایجاد یک عادت روده منظم کمک کند.

 

حمام سیتز: یک حمام آب گرم برای باسن است (نام آن از کلمه آلمانی “sitzen” به معنای “نشستن” گرفته شده است. می‌تواند خارش، تحریک و اسپاسم عضله اسفنکتر را تسکین دهد. داروخانه ها وان‌های پلاستیکی کوچکی را می‌فروشند که روی صندلی توالت قرار می‌گیرند، یا می‌توانید در یک وان معمولی با چند اینچ آب گرم بنشینید.

 

درمان بواسیر با لیزر

گفتنی است روش درمان هموروئید با لیزر یک فناوری نوین پزشکی است که بیمار درد کمتری در این روش تجربه خواهد کرد و دیگر نیازی به استراحت مطلق نخواهد داشت، به طوری که طبق بررسی‌های به عمل آمده استفاده از این روش لیزر بواسیر برای مبتلایان به این بیماری و سایر بیماری‌های نشیمنگاه و همچنین جامعه پزشکی بسیار رضایت بخش تلقی می‌شود.

 

بهترین راه درمان بواسیر خارجی و داخلی درجه ۱ تا ۴، استفاده از روش لیزر است. همچنین برای افرادی که هنگام دفع مدفوع زائده ای از مقعد آنها خارج میشود که به خودی خود به داخل مقعد باز می‌گردد، اشعه درمانی هموروئید یا بواسیر یک درمان سرپایی قابل انجام در مطب می‌باشد.

 

در این روش با تاباندن اشعه لیزر به روی زائده بواسیر یا هموروئید باعث خشک شدن بافت داخلی هموروئید شده که طی گذشت چند روز علائم بیمار بهبود می‌یابد. این روش یک درمان موثر و رضایت بخش برای مراجعه کنندگان می‌باشد که بدون درد و خونریزی است. تمامی مراحل درمان با لیزر بدون نیاز به تیغ جراحی و بدون برش انجام میشود. بنابراین بیمار در طی عمل درد یا خونریزی را تجربه نخواهد کرد.

 

روش عمل بواسیر با لیزر برای بیماران مبتلا به هموروئیدهای خارجی و داخلی استفاده می شود که با علائمی همچون تورم و درد همراه با خون‌ریزی در ناحیه مقعد مواجه می شوند.

 

البته در بعضی از افراد بیرون زدن رگ های هموروئید از مقعد فقط در حین دفع دیده می‌شود که باید با دست به داخل برگردانده شود و در بعضی از افراد با دست هم به داخل بر نمی‌گردد. این روش بدون بیهوشی و درد و خونریزی با بی حسی موضعی به صورت سرپایی انجام میشود و بعد از عمل فرد بیمار میتواند بلافاصله به امور روزمره خود برسد.

 

رابربند

یکی از روش‌های رایج درمان بواسیر داخلی، بستن آن با نوار لاستیکی است که در آن یک نوار الاستیک کوچک در اطراف پایه هموروئید قرار می‌گیرد. باند باعث کوچک شدن هموروئید و زخم شدن بافت اطراف در حین بهبود می‌شود و هموروئید را در جای خود نگه می‌دارد. برای از بین بردن کامل هموروئید، دو تا چهار روش با فاصله شش تا هشت هفته از هم انجام می شود.

 

هموروئیدکتومی

اگر مبتلا به بواسیر بیرون زده بزرگ، هموروئید خارجی علامت دار مداوم یا بواسیر داخلی که علیرغم بستن نوار لاستیکی عود می‌کند، هستید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. در هموروئیدکتومی سنتی، یک برش باریک در اطراف بافت هموروئید خارجی و داخلی ایجاد می‌شود و رگ‌های خونی متخلف برداشته می‌شوند. این روش 95٪ موارد را درمان می‌کند. اما گاهی با عوارضی مثل بی اختیاری همراه است. این روش نیاز به بیهوشی عمومی دارد، اما بیماران می‌توانند در همان روز به خانه بروند. بیماران معمولاً بعد از 7 تا 10 روز می‌توانند به سر کار بازگردند.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا