سلامت

بهترین و بدترین سن بارداری در زنان چه سنی است؟

هر دختری از بدو تولد با تعدادی زیادی تخمک متولد می شود که تخمدان ها تا زمان بلوغ خاموش و بدون فعالیت می باشند. به گزارش کارمادیو، با شروع تخمک گذاری ها در زمان بلوغ، خون ریزی ماهانه اتفاق می افتد که در سال های اول به صورت نامنظم و بعد از آن خونریزی به ثبات رسیده و به صورت ماهانه انجام می شود.

از مهمترین دوران زندگی زنان، زمان بارداری و حس مادر شدن آنها می باشد که باید به عوامل مهم بارداری توجه داشته باشید که یکی از این عوامل مهم، سن مادر می باشد که بهترین سن بارداری چه سنی می باشد؟ با کارمادیو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد زمان بچه دار شدن بیشتر بدانیم.

بهترین سن اولین بارداری

باروری خانم‌ها در حدود بیست سالگی به بعد افزایش یافته و حوالی سن ۲۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. بهترین سال‌های باروری (سن بارداری) یک زن بین ۲۵ و ۳۰ سال است. از ۳۰ سالگی به بعد میزان باروری کاهش یافته و از ۳۵ سال این میزان با شیب سریع‌تری کم می‌شود؛ به طوری‌که بعد از سن ۴۰ و بخصوص ۴۲ سالگی میزان باروری چه به‌صورت خودبه‌خودی و چه با روش‌های کمک باروری به‌شدت کاهش می‌یابد.

بهترین سن اولین بارداری

با این حساب حاملگی در سن بالای ۴۰ و بخصوص ۴۴ سالگی نادر است، اما غیر ممکن نیست. در سنین بالای ۳۵ سال علاوه بر اینکه میزان باروری کم خواهد شد، بلکه میزان اختلالات کروموزومی تخمک که منجر به ناهنجاری‌های جنینی و سقط می‌گردد نیز بیشتر می‌شود.

به همین دلیل حتی اگر بارداری در سن بالا اتفاق بیفتد، احتمال سقط جنین به‌علت اختلالات کروموزومی بیشتر از سنین پایین است و به دنبال آن میزان تولد فرزند کاهش می‌یابد.

خطرات بارداری در سن بالای چهل سال

1. اولین خطر:هرگز باردار نشدن

اگر تا قبل از 40 سالگی باردار نشده اید باید بدانید توانایی بارور شدن شما نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و در این سن خطرات زیادی در دوران بارداری پیش می آید و شما نیاز به مراقبت پزشکی دارید. باید بدانید بعد از سن 45 سالگی برای باردار شدن باید از روش های دیگری به جز روش طبیعی استفاده کنید زیرا بارداری به روش طبیعی تقریبا در این سن ممکن نیست.

2. کاهش قدرت باروری بعد از 30 سالگی

احتمال باروری در سن 40 سالگی حدود 50 درصد کاهش می یابد و اگر در سن 25 سالگی لازم است برای باردار شدن 6 ماه منتظر ماند در این سن باید 15 ماه برای بارداری منتظر بمانید. بارداری در سن 40 سالگی پر خطر و پر هزینه و زمان بر است اما زنانی وجود دارند که در این سن فرزندان سالمی به دنیا آورده اند. احتمال بارداری در 35 سالگی 53 درصد، در 40 سالگی 35 درصد و بعد از 45 سالگی تنها 5 درصد است.

3. افزایش احتمال سقط جنین

احتمال سقط جنین در زنانی که در سن 40 سالگی باردار می شوند بیشتر است. سقط جنین در این زنان در 3 ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و ناهنجاری های کروموزومی نیز به افزایش این احتمال کمک میکند. اگر در این سن باردار شدید با وجودعلائم (درد، ترشحات قهوه ای یا قرمز، حالت تهوع، سینه درد) به پزشک مراجعه کنید.

4. افزایش اختلالات کروموزومی

با افزایش سن خطر بروزاختلالات کروموزومی مانند تری زومی 21 یا سندروم داون در جنین افزایش می یابد اما احتمال بروز این اختلالات در 20 سالگی کم است. امکان بروز بیماری های فراوان ژنتیکی در اثر سن بالای پدر نیز وجود دارد. برای بررسی میزان خطر و آسیب به جنین بهتر است با تشخیص پزشک آمینوسنتز انجام دهید.

5. مراقب دیابت و فشار خون بالا باشید

با افزایش سن بارداری احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون نیز بیشتر می شود و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. احتمال ابتلا به بیماری های مختلف در دوران بارداری با افزایش سن مرتبط است و این احتمال در زنان بالای 40 سال نسبت به زنان جوان تر تقریبا دو برابر می شود. بهتر است در سنین بالای 40 سال قبل از بارداری از بیماری های مختلف خود آگاه شوید و آن ها را درمان کنید.

معایب عقب انداختن بارداری

معایب عقب انداختن بارداری

با توجه به توضیحاتی که تاکنون با یکدیگر بررسی کردیم، به‌نظر می‌رسد که نیاز به دانستن بهترین سن برای بارداری و نیز معایب به تعویق انداختن بارداری به سنین بالاتر، مهم و قابل بحث است.

  1. احتمال باروری در سن ۴۰ سالگی حدود ۵۰% کاهش می‌یابد، به‌طور مثال اگر در سن ۲۵ سالگی حدود شش ماه انتظار تا بارداری ممکن است رخ دهد، در ۴۰ سالگی باید حدود ۱۵ ماه منتظر بمانند.
  2. احتمال بارداری در ۳۵ سالگی حدود ۵۳%، در ۴۰ سالگی حدود ۳۵% و بعد از ۴۵ سالگی تنها ۵% است.
  3. احتمال سقط جنین در زنانی که در ۴۰ سالگی باردار می‌شوند، بیشتر است. سقط جنین در این سنین در ۳ ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و ناهنجاری‌های کروموزومی نیز به افزایش این احتمال کمک می‌کند.
  4. افزایش اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون با افزایش سن مادر، ایجاد می‌شود، امکان بروز بیماری‌های فراوان ژنتیکی در سن بالای پدر نیز وجود خواهد داشت. برای بررسی این ناهنجاری‌ها توصیه به انجام آمنیوسنتز یا تست NIFTY می‌شود که البته پرهزینه و پرخطر است.
  5. با افزایش سن مادر در بارداری احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون بیشتر می‌شود و سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد، همچنین احتمال مسمومیت بارداری، کبد چرب بارداری و مول نیز افزایش خواهد یافت.
  6. با بالا رفتن سن مادر احتمال مرگ‌ومیر جنین بالا می‌رود و ممکن است سلامت جنین به‌علت مشکلات خونریزی مکرر، چند قلوزایی، خونریزی جفت، زایمان زودرس و عوارض نارسی جنین، به خطر بیفتد.

قبل از بارداری چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

قبل از بارداری حتما آزمایشات و بررسی های لازم را انجام دهید و دو ماه قبل از بارداری به بهداشت و سلامت زندگی خود مانند: تغذیه سالم و متعادل، نوشیدن یک لیتر و نیم آب در هر روز، ترک سیگار و الکل، ورزش متناسب و مستمر، عدم استفاده از هرگونه دارو بدون اجازه پزشک و در صورت لزوم کاهش وزن و… توجه کنید و سوالاتی نظیر این که آیا از نظر روحی، جسمی و مالی آمادگی بارداری و بزرگ کردن یک کودک را دارم و آیا می دانم با آمدن کودک زندگی چه قدر تغییر می کند؟

 

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا