گل و گیاه

بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا کدام است؟

آلودگی هوا یکی از مشکلات مدرنی است که انسان به دلیل سبک زندگی خود، در قرن اخیر ایجاد کرد. بسیاری از ما سعی می‌کنیم تا در روزهایی که هوا آلوده است، از منزل خارج نشویم اما سؤال این است که هوای داخل ساختمان‌ها چقدر آلوده است؟ آلودگی‌های داخل منزل شاید به اندازه یک میدان شلوغ شهری نباشد اما آلاینده‌ها زیادی در فضاهای داخلی وجود دارد. استفاده از گیاهان تصفیه‌کننده هوای داخل خانه یک راه حل مناسب برای افرادی است که به سلامتی خود و خانواده خود اهمیت می‌دهند.  این گیاهان خاص، نه تنها سموم را از بین می‌برند بلکه زیبایی و طراوت زیبایی به دکوراسیون خانه و یا هر فضای سرپوشیده دیگری اضافه می‌کنند. در این مقاله با فهرستی از بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا آشنا می‌شویم و خواهیم دانست که نگهداری از این گیاهان چه مزایایی در جهت پاک‌سازی و تصفیه کردن هوای فضاهای داخلی دارند. با کارمادیو همراه باشید.

آیا گیاهان آپارتمانی هوا را تصفیه می‌کنند؟

بر کسی پوشیده نیست که گیاهان، هوا را تازه و تمیز نگه می‌دارند. با این حال، برخی از گیاهان خانگی توانایی بالاتری در تصفیه هوا دارند. این گیاهان در حالی که به تهویه خانه کمک می‌کنند، به شادابی ما و فضای منزل نیز کمک می‌کنند. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که آن‌ها به کاهش استرس ما نیز کمک می‌کنند. اما آیا ثابت شده است که گیاهان واقعاً هوا را تصفیه می‌کنند؟ کدام گیاهان، بهترین تصفیه کننده هوا هستند؟ استفاده از چند گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا، برای تمیز نگه داشتن هوا کافی است؟

استفاده گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا از زمانی که مطالعه ناسا در سال 1989 از مزایای تصفیه هوای گیاهان آپارتمانی صحبت کرد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این مطالعه نشان داد که این گیاهان، توانایی کاهش آلاینده‌های هوای داخل خانه را دارند. شکی نیست که گیاهان می‌توانند سموم شیمیایی فرار را از هوا حذف کنند. با این حال، برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است تا چند عدد از این گیاهان را در منزل داشته باشید.

مزایای استفاده از  گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا

استفاده از بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا، مزایای زیادی در بهبود کیفیت هوای داخل فضاهای بسته دارد. از جمله:

  • حفظ سطح رطوبت خانه
  • پایین آوردن دمای منزل
  • کاهش دی اکسید کربن
  • حذف برخی از آلاینده‌ها از هوا

گیاهان چگونه هوا را تصفیه می‌کنند؟

توانایی گیاهان در سم‌زدایی هوا، فوق‌العاده است. برگ‌ها، دی اکسید کربن و نور را جذب می‌کنند و آن را از طریق فتوسنتز به انرژی تبدیل می‌کنند. گیاهان همچنین، ترکیبات آلی فرار (VOCs) را نیز از هوا جذب می‌کنند. هر چه گیاه بزرگ‌تر باشد، سموم بیشتری را جذب می‌کند. اکسیژن محصول جانبی ارزشمند این فرآیند است. گیاهان، آلاینده‌های مضر را حذف می‌کنند و محتوای اکسیژن هوا را افزایش می‌دهند. این کاری است که هیچ دستگاه تصفیه هوای تجاری نمی‌تواند انجام دهد.

 

آلاینده‌های رایج داخل ساختمان چیست؟

ما ناخودآگاه ما آلاینده‌های مختلفی را وارد هوای منزل می‌کنیم که همه آنها خیلی مضر نیستند اما غلظت بالای آن‌ها، می‌تواند باعث سرگیجه یا آلرژی شود. برخی از بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا می‌توانند این سموم را جذب و هوا را تصفیه کنند. برخی از این آلاینده‌های رایج، شامل این موارد است:

  • فرمالدئید که معمولاً در مصالح ساختمانی، محصولات پاک‌کننده، دود تنباکو، گازهای خروجی اگزوز خودروها و… وجود دارد. سطوح بالای فرمالدئید با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌های نادر مرتبط است.
  • بنزن که در نفت خام یافت می‌شود و برای ساخت پلاستیک، رزین، الیاف مصنوعی، چسب، محصولات پاک کننده و مواد شوینده و… استفاده می‌شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت بنزن با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون و کم خونی مرتبط است.
  • تولوئن که در رنگ، لاک و چسب وجود دارد. سطوح بالای تولوئن می‌تواند باعث سرگیجه، از دست دادن تعادل، بی‌خوابی و دیگر مشکلات شود .
  • زایلن که باعث سوزش چشم، بینی و گلو، سردرد، سرگیجه و از دست دادن تعادل عضلات می‌شود.
  • تری کلرواتیلن که در محصولات مصرفی مانند پاک‌کننده‌ها، چسب‌ها، لکه برها و پاک کننده فرش یافت می‌شود. این ماده سرطان‌زا است.

بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا کدام گیاه است؟

در ادامه با برخی از بهترین گیاهان آپارتمانی که می‌توانند ذرات آلودگی را از هوا پاک کنند، آشنا می‌شویم:

  1. گیاه عنکبوتی یا گندمی (Chlorophytum Comosum)

گیاه عنکبوتی یا گندمی (Chlorophytum Comosum)

گیاه گندمی یا عنکبوتی که به نام گیاه روبان یا پیچک عنکبوتی نیز شناخته می‌شود، دارای برگ‌های باریک و کماندار سبز است و می‌تواند آلاینده‌های مضر مانند مونوکسید کربن، فرمالدئید، زایلن و بنزن را از هوا حذف کند. گیاه عنکبوتی یا گندمی نیز یکی از کم‌توقع‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه، نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد و حتی می‌توانند در شرایط کم نور نیز رشد کنند. علاوه بر این، آنها خاک خیس را دوست ندارند و فقط گاهی اوقات نیاز به آب پاشی سبک دارند.

  1. گیاه سانسوریا (SANSEVIERIA)

گیاه سانسوریا (SANSEVIERIA)

گیه سانسوریا، سمومی مانند فرمالدئید و اکسیدهای نیتروژن را از هوا پاک می‌کند. سانسوریا، گلدان خوبی برای اتاق خواب است زیرا در شب نیز به آزادسازی اکسیژن ادامه می‌دهد و در فضاهای گرم با نور غیرمستقیم خورشید عملکرد خوبی دارد. اگر سانسوریا شما رشد کمی دارد می توانید مقاله علت رشد نکردن سانسوریا را در کامادیو مطالعه نمایید.

  1. آلوئه‌ورا (A. BARBADENSIS) 

آلوئه‌ورا (A. BARBADENSIS) 

آلوئه‌ورا یک گیاه خانگی کارآمد تصفیه کننده هوا است. پیشنهاد می‌شود یک گیاه آلوئه ورا را در آشپزخانه قرار دهید تا فرمالدئیدی را که در مایعات و مواد شوینده یافت می‌شود جذب کند.

  1. نخل شامادورا یا پارلور (CHAMAEDOREA ELEGANS)

نخل شامادورا یا پارلور (CHAMAEDOREA ELEGANS)

نخل کوهستانی شامادورا یا پارلور گیاهی از بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا است و علاوه بر این، مراقبت از آن نیز واقعاً آسان است. این گیاه آلاینده‌های معمول مانند فرمالدئید، بنزن و مونوکسید کربن را از هوا حذف می‌کند.

  1. گیاه صلح (SPATHIPHYLLUM VIVALDI)

گیاه صلح (SPATHIPHYLLUM VIVALDI)

نیلوفر صلح یا اسپاتی فیلوم که گلی زیبا و سفید دارد در تصفیه هوا عالی عمل می‌کند. مطالعه ناسا نشان داد که زنبق صلح یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا به دلیل توانایی آن در تجزیه و خنثی کردن گازهای سمی مانند بنزن، فرمالدئید و مونوکسید کربن است.

  1. سرخس برگ شمشیری (NEPHROLEPIS EXALTATA)

سرخس برگ شمشیری (NEPHROLEPIS EXALTATA)

این گیاه در حذف آلاینده‌ها از هوا فوق‌العاده هستند. این گیاه رطوبت دوست، در مطالعه ناسا به عنوان نهمین گیاه مناسب برای تصفیه هوا معرفی شده است. این گیاه در حذف فرمالدئید بسیار خوب عمل می‌کند.

  1. گیاه پتوس (EPIPREMNUM AUREUM)

گیاه پتوس (EPIPREMNUM AUREUM)

پتوس گیاهی بسیار محبوب و کم دردسر است. به علاوه، سموم خانگی مانند زایلن، بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن را از بین می‌برد. این گیاه فقط به نور متوسط ​​و غیر مستقیم نیاز دارد و باید هر هفته، تنها 1-2 یک بار آبیاری شود. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود و با افزایش نور، دفعات آبیاری را افزایش دهید. این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی سمی است، بنابراین خانواده‌هایی که حیوانات خانگی یا کودک دارند، باید از نگهداری آن خودداری کنند. شما می توانید روش نگهداری گیاه پتوس را در کامادیو بخوانید.

 

  1. گیاه فیکوس (FICUS ELASTICA)

فیکوس (FICUS ELASTICA)

این گیاه، بومی هند و نسبتاً کم دردسر هستند و یکی از  بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا به شمار می‌روند. فیکوس، سموم زایلن، بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن را از فضا حذف می‌کند.

سخن آخر

اگر تصمیم دارید یک گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا تهیه کنید، به خاطر داشته باشید که یک گیاه به تنهایی نمی‌تواند کیفیت هوای داخل خانه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. با این حال، می‌تواند برای از بین بردن آلاینده‌ها کمک بزرگی باشد. امیدوارم از این مطلب که توسط کارمادیو برای شما تهیه شده لذت برده باشید.

 

3.7/5 - (33 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا