تکنولوژی

جایگاه صفر گوگل (Position zero) چیست؟

شاید شما هم اخیرا در وب فارسی با موقعیت صفر گوگل مواجه شده باشید. در پی گزارش‌های کاربران در صفحات اجتماعی، فرضیه تست موقعیت صفر در نتایج فارسی‌زبان گوگل قوت گرفت. البته این خبر به‌طور رسمی توسط گوگل اعلام نشده و تنها برپایه مشاهدات کاربران است. موقعیت صفر گوگل، اولین نتیجه جستجوی ارگانیک (و نه تبلیغاتی) گوگل است که بالاتر از بقیه نتایج (حتی جایگاه یک) برای یک جستجوی خاص، قرار می‌گیرد. با کارمادیو همراه باشید تا با جایگاه صفر گوگل بیشتر آشنا شوید.

جایگاه صفر گوگل یا Position zero چیست؟

موقعیت صفر یا Position Zero نتایجی است که شامل یک پارگراف به همراه لینک صفحه در نتایج نمایش داده می شود و مستقیما به سوال کاربر پاسخ می دهد. موقعیت صفر یکی از ترفندهای گوگل برای دادن امتیاز به محتوای های با کیفیت است که به تازگی در وب فارسی نیز مشاهده شده است. ترفندهای رتبه صفر گوگل را در ادامه مطلب مطالعه کنید تا از رقبا پیشی بگیرید.

جایگاه صفر گوگل یا Position zero چیست؟

موقعیت صفر یا P0 می تواند به اشکال مختلف مانند یک پارگراف 40 تا 60 کاراکتر، یک لیست به صورت بالت، جدول و ویدئو یوتیوب نمایش داده شود که نمایش پارگراف یا لیست معمول تر است. قبلا نتایج صفر گوگل برای سرچ های انگلیسی نمایش داده می شد و به تازگی موقعیت صفر گوگل برای نتایج فارسی هم نمایش داده می شود.

مزایای کسب موقعیت صفر گوگل

به گزارش کارمادیو، جایگاه صفر گوگل با نمایش برجسته تر محتوا در ابتدای نتایج نظر کاربران را جلب می کند طبق بررسی مجله searchenginejournal کلیک بر روی نتایج صفر 28 درصد است و به افزایش موارد زیر کمک می کند:

  • آمار بازدید
  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل
  • اعتبار سایت

دلیل اهمیت جایگاه صفر گوگل چیست؟

بهبود رتبه در نتایج SERP

اگر یک محتوای شما برای موضوعی خاص، بتواند جایگاه P0 را اشغال کند، قطعا جایگاه شما در SERP یا جستجوهای دیگری که کاربران با موضوعات و کلمات مرتبط انجام می‌دهند نیز بهبود می‌یابد. دلیل این موضوع، حجم بسیار زیاد ترافیکی است که این جایگاه برای وب‌سایت شما به همراه می‌آورد. از سوی دیگر، گوگل تشخیص می‌دهد که ‌سایت شما، اطلاعات مفیدی نسبت به سایر سایت‌ها درباره آن عبارت خاص برای کاربران دارد.

افزایش CTR با قرارگیری در موقعیت صفر گوگل

بسیاری از صاحبان سایت معتقد هستند که نمایش اطلاعات موردنیاز مخاطب به او بدون نیاز به کلیک روی لینک سایت، سبب ریزش نرخ کلیک (CTR) آن‌ها می‌شود. با‌این‌حال، مطابق آمار، جایگاه صفر گوگل، بیشترین کلیک را دریافت می‌کند. افزایش سرنخ، نرخ تبدیل و درآمد بیشتر، نتایج مستقیم افزایش CTR هستند.

افزایش روز افزون نتایج صفر با گذر زمان

مطابق آمار مجله Search Engine حدود ۱۲ درصد از نتایج جستجوهای انجام‌شده در گوگل تا سال ۲۰۲۰، شامل جایگاه صفر بودند. این آمار، امروز در انتهای سپتامبر سال ۲۰۲۲، قطعا بیشتر شده است. این وب‌سایت، همچنین می‌گوید که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۸٫۵ درصد از جستجوگران، روی جایگاه صفر گوگل کلیک کرده‌اند. بنابراین کسب‌وکارها، حتی با کسب رتبه یک نیز نباید خود را برنده بدانند؛ چرا که جایگاه صفر، در نتایج SERP در حال افزایش است.

چگونه به جایگاه صفر گوگل برسیم؟

وقتی صحبت از موفقیت در سئو است کیفیت حرف اول را می زند برای رسیدن به موقعیت صفر گوگل هم داشتن یک محتوای با کیفیت که پاسخ کاربر را می دهد شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج اول را بالا می برد اگر می خواهید به موقعیت صفر برسید این موارد را رعایت کنید:

محتوای عمیق و کامل: متن شما باید دربرگیرنده تمای نیاز کاربر باشد و به تمام سوالات او پاسخ دهد
کلمات کلیدی: کلمه کلیدی درست را انتخاب کنید و در جای مناسب در سایت قرار دهید.
پارگراف های کوتاه: از پارگراف های کوتاه که شامل پاسخ کاربر است استفاده کنید.
استفاده از لیست و جدول: از لیست ها به صورت بالت استفاده کنید بسیاری از نتایج صفر شامل خلاصه مطالب یا مراحل به صورت لیست بالت هستند.
سئو محتوا: استفاده درست از کلمات کلیدی، استفاده از هدینگ های H1 تا H5، لینک سازی، سئوی تصاویر و هر آنچه برای سئوی محتوا نیاز است را در متن ها اعمال کنید.
پاسخ به سوال کاربران: معمولا مطالبی که در پاسخ به سوال کاربران با عنوان کی؟ کجا؟ چگونه؟ چرا؟ هستند در نتایج P0 نمایش داده می شود.

جمع بندی

برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل ، پیش از هر چیز باید بدانید که این جایگاه به چه فرمت‌هایی از محتوا اختصاص داده می‌شود. این فرمت‌ها عبارت‌اند از:

  • پاراگراف‌های کوتاه متنی
  • لیست‌های شماره‌گذاری شده یا بولتی
  • جداول
  • ویدئو (به‌خصوص ویدئوهای یوتوب)
  • تصاویر
  • نمودارها
امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا