سلامت

سرطان کبد چیست؟ علایم + روش های درمان

سرطان کبد Liver cancer زمانی رخ میدهد که سلول های کبد با سرعت غیر طبیعی و زیاد رشد می کنند و تومور تشکیل می دهند که سرطان کبد خوش خیم (غیر سرطانی) و بد خیم (سرطانی) می باشد. با کارمادیو همراه باشید تا درباره علت و روش های درمان این سرطان بیشتر بدانیم.

علائم سرطان کبد + علائم خاموش

بیشتر افراد در مراحل اولیه سرطان اولیه کبد علائم و نشانه هایی ندارند. اما هنگامی که علائم و نشانه ها ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • از دست دادن وزن بدون دلیل
  • از دست دادن اشتها
  • درد در قسمت بالای شکم
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و خستگی عمومی
  • تورم شکم
  • تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم به زرد (زردی)
  • مدفوع سفید و گچی

علائم ثانویه سرطان کبد

  • کاهش وزنی که ارتباطی با تغییرات رژیم غذایی نداشته باشد
  • کاهش اشتها یا احساس سیری، تنها پس از خوردن مقدار کمی غذا
  • حالت تهوع و استفراغ، در صورتی که ناشی از بیماری دیگری نباشد
  • ضعف عمومی و یا خستگی مداوم؛ ضعف و خستگی ادامه دار
  • تبی که ناشی از بیماری دیگری نباشد.
  • بزرگی کبد
  • بزرگ شدن طحال که به شکل توده ای زیر دنده های سمت چپ احساس می‌شود

سرطان کبد

راهکار های درمان سرطان کبد چیست؟

بیشتر پزشکان معتقدند درمانی برای سرطان کبد وجود ندارد و بیماری را می توان با رژیم غذایی کنترل کرد و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. در ادامه به برخی از روش های درمانی که پزشکان استفاده می کنند اشاره می کنیم:

1. دارو درمانی

از جمله روش درمانی فوری و ابتدایی که توسط متخصص متبحر جهت جلوگیری از شدت بیماری تجویز می‌شود، نام دارو‌های سرطان کبد هم بر اساس شدت و ضعف بیماری برایتان در قالب نسخه ای ارائه می‌دهند.

2. جراحی

جراحی بهترین درمان در سرطان قابل برداشت موضعی است.

3. تزریق الکل

در این روش الکل خالص توسط متخصص گوارش از طریق پوست یا جراحی مستقیما به داخل تومور تزریق می‌شود. الکل سلول‌های سرطانی را خشک کرده و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

4. تخریب سلول سرطانی از طریق امواج رادیویی

در این روش از جریان الکتریکی رادیویی برای تخریب سلول های سرطانی استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی یا سی تی اسکن به عنوان راهنما جراح از طریق برش‌های پوستی چندین سوزن نازک را وارد شکم می‌کند هنگامی که سوزن ها به سلول سرطانی رسیدند با جریان الکتریکی گرم می‌شوند و سلول‌های سرطانی را تخریب می‌کند‌.

5. ایجاد آمبولی شیمیایی

ایجاد آمبولی شیمیایی روشی از درمان شیمی درمانی است از داروهای شیمی درمانی قوی مستقیما در کبد استفاده می‌شود.

6. کرایوتراپی

در این روش با استفاده از سرمای شدید سلول‌های سرطانی تخریب می‌شوند.

7. پرتو‌درمانی

در این درمان با استفاده از امواج انرژی بالا سلول‌های سرطانی تخریب شده و تومور جمع می‌شود. پرتو تابی از طریق یک وسیله خارج بدن یا از طریق مواد حاوی اشعه که به داخل کبد فرستاده شده انجام می‌شود.

8. شیمی درمانی سرطان کبد

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های در حال رشد سریع ، از جمله سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی می تواند از طریق ورید بازو ، به صورت قرص یا هر دو انجام شود. شیمی درمانی گاهی برای درمان سرطان پیشرفته کبد استفاده می شود.

9. پیوند کبد

در این روش کبد بیمار برداشته شده و یک کبد اهدایی جایگزین آن می‌‌شود. پیوند کبد در بعضی افراد با تومور‌های کوچک در مرحله اولیه یا در بعضی افراد با تومورهای مجاری کبدی کاربرد دارد.

10. سورافنیب (نکساوار)

این دارو توانایی تومور را در تولید عروق خونی جدید هدف قرار می‌دهد.

سرطان کبد

روش تشخیص سرطان کبد

انواع آزمایشات و راه های تشخیص سرطان کبد که برای تشخیص اولیه سرطان کبد استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  1. آزمایش خون برای تشخیص سرطان کبد. جواب آزمایش سرطان کبد ممکن است ناهنجاری های عملکرد کبد را نشان دهد.
  2. تشخیص سرطان کبد با سی تی اسکن و سونوگرافی. پزشک شما ممکن است تشخیص سرطان کبد با پردازش تصویر مانند سونوگرافی ، CT و MRI را توصیه کند.
  3. برداشتن نمونه ای از بافت کبد برای آزمایش (بیوپسی). برای تشخیص قطعی و جلوگیری از تشخیص اشتباه سرطان کبد ، گاهی لازم است که برای تست های آزمایشگاهی ، تکه ای از بافت کبد برداشته شود که به این روش بیوپسی گفته می شود. در طی نمونه برداری از کبد، پزشک شما یک سوزن نازک را از طریق پوست و داخل کبد شما وارد می کند تا نمونه بافتی بدست آورد. در آزمایشگاه، پزشکان برای یافتن سلول های سرطانی، بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. نمونه برداری از کبد خطر خونریزی، کبودی و عفونت را به همراه دارد.
2.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا