گل و گیاه

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟ 8 دلیل و راه حل برطرف کردن آن

سانسوریا یک گیاه زیبا و جذاب، ولی پردردسر است که گاهی اوقات با رشد نکردن خود، صاحبش را کلافه می‌کند! اگر شما هم این گیاه زیبا را در منزلتان نگهداری می‌کنید و با مشکل توقف رشد آن روبرو شده‌اید، باید بدانید که این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ از همین رو شما در ابتدا باید این دلایل را بشناسید تا بتوانید علت رشد نکردن سانسوریا را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن علت، ساده‌تر می‌توانید مشکل را حل کرده و به رشد بهتر گیاه خود کمک کنید. ما در این مطلب تصمیم داریم علت رشد نکردن سانسوریا را بررسی کرده و به شما برای رشد بهتر گیاهتان کمک کنیم. همراه کارمادیو باشید!

دلایل عدم رشد گیاه سانسوریا

در ابتدا باید بدانید که گیاه سانسوریا، رشد نسبتاً آرامی داشته و نمی‌توان انتظار رشد زیادی از آن داشت. به همین دلیل اگر رشد گیاهتان متوقف نشده، نیازی نیست به فکر دلیل رشد کم یا درمان آن باشید. همچنین گیاه سانسوریا به عنوان یک گیاه حساس شناخته می‌شود و همین مورد، موجب می‌گردد تا این گیاه به آرامی رشد کند.

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟

در اینجا ما به برخی از رایج‌ترین دلایل رشد نکردن گیاه سانسوریا اشاره خواهیم کرد.

1. وجود آفت‌های گیاهی بر روی گیاه و خاک

وجود آفت‌های گیاهی، مهمترین علت رشد نکردن سانسوریا است. آفت‌ها مانع از رشد کردن انواع مدل‌های سانسوریا و به ویژه سانسوریای مهتابی می‌شوند. برای تشخیص این مورد، باید به خوبی ظاهر خاک و گیاه را بررسی کرده و به آن‌ها دقت کنید. گیاهان اپارتمانی آفات زیادی دارند، اما رایجترین آفاتی که روی این گیاهان دیده می‌شود، شپشک آرد الود و پشه سیاه هستند.

اگر بر روی برگ‌های سانسوریای خود لکه‌های سفید دیدید، یعنی گیاهتان به آفت شپشک آرد آلود مبتلا شده است. اسپری‌های مخصوصی برای از بین بردن این نوع آفت وجود دارند که آن‌ها را به راحتی از بین می‌برند. شما باید این اسپری‌ها را بر روی برگ‌های گیاه سانسوریا بپاشید. همچنین اگر پشه‌های سیاه و ریزی را در خاک گلدان مشاهده کردید، باید از سم‌های آفت کش مخصوص برای این پشه‌ها استفاده کنید؛ چراکه این نوع آفت آسیب‌های جدی به ریشه گیاه وارد می‌کند.

2. بی توجهی به مقدار آب مورد نیاز برای انواع گیاهان سانسوریا

سانسوریا گونه‌های مختلفی دارد و نیاز آبی هر کدام از آن‌ها با هم متفاوت است. برای مثال می‌توان به سانسوریا مهتابی، پاکوتاه، کراواتی، شمشیری، ابلق و… اشاره کرد. در ابتدا باید بدانید که سانسوریا شما از کدام نوع است و به چه میزان آبی نیاز خواهد داشت. سپس باید به صورت منظم و طبق اصول، گیاه را آبیاری کنید. برای مثال آبیاری نامنظم گیاه سانسوریا شمشیری، باعث باریک شدن برگ‌های آن می‌شود. پس باید میزان آب مورد نیاز گیاه را بدانید و در ساعات مشخصی آبیاری را انجام دهید.

3. عدم نور کافی برای گل سانسوریا

یکی دیگر از مهم‌ترین علل رشد نکردن سانسوریا، عدم وجود نور کافی و مناسب برای گیاه است. متاسفانه این تصور بین افراد جا افتاده که سانسوریا به نور زیادی نیاز ندارد. بله، این گیاه با نور کم هم زنده می‌ماند ولی نباید در چنین شرایطی انتظار رشد زیادی را از گیاهتان داشته باشید! اگر می‌خواهید سانسوریای شما رشد خوبی داشته باشد، حتما باید نور کافی را برای آن فراهم کنید.

شما می‌توانید گلدان سانسوریای خود را در هر قسمت از منزل که در معرض نور غیرمستقیم و فیلتر شده باشد قرار دهید. برای مثال پشت پنجره جنوبی که یک پرده حریر نازک به آن آویزان است، بهترین مکان برای قرار دادن این گلدان خواهد بود. فراموش نکنید که تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند برگ‌های این گیاه را بسوزاند.

4. گرما یا سرمای بیش از حد

تمام انواع گیاهان سانسوریا برای رشد به دمای هوای مناسبی نیاز دارند. حساس‌ترین نوع این گیاهان در برابر هوا، سانسوریای شمشیری است که در دمای هوا بسیار گرم یا بسیار سرد، به سرعت آسیب می‌بیند. همچنین، مرطوب یا خشک بودن هوا و تغییر ناگهانی دما، تأثیرات منفی بر روی رشد این گیاه می‌گذارد.

با توجه به این تعریفات، شما همواره باید سعی داشته باشید که دمای محیط و فضای رشد گیاه سانسوریا را معتدل و مناسب با نوع آن تنظیم کنید. با این کار کمک بزرگی به بیشتر شدن سرعت رشد سانسوریا خواهید کرد. همچنین باید جای ثابتی برای گلدان در نظر بگیرید تا آن را در معرض جابجایی و تغییرات دما و محیط قرار ندهید.

5. خاک نامناسب

خاک نامناسب گیاه سانسوریا

یک علت رشد نکردن سانسوریا می‌تواند استفاده از خاک نامناسب و تجمع آب بسیار در گلدان باشد. خاک گیاه باید سبک و سرشار از مواد معدنی مورد نیاز گیاه بوده و به خوبی آب اضافی را از خود عبور دهد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که محل گیاه و خاک آن را زهکشی کنید تا آب اضافی از داخل خاک بیرون بیاید. در غیر این صورت آسیب‌های جدی به ریشه گیاه وارد شده و دچار پوسیدگی خواهد شد.

البته باید توجه داشته باشید که این جریان به صورت برعکس نیز صدق می‌کند و ماندگاری آب زیاد در داخل خاک، ریشه گیاه را پوسیده خواهد کرد. با وجود اینکه زهکشی بر روی رشد گیان تأثیر مثبتی دارد، اما زهکشی نامناسب و اشتباه، اثرات منفی خواهد گذاشت. اگر قدرت زهکشی بالا باشد، هیچ آبی در داخل خاک باقی نمانده و ریشه گیاه خشک می‌شود.

6. تغییر مکان گیاه سانسوریا

همانطور که تغییر ناگهانی آب و هوا به گیاه آسیب می‌زند، تغییر مکان نیز می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی عدم رشد سانسوریا بگذارد. پس یک جای معین برای گلدانتان در نظر بگیرید و آن را جابجا نکنید.

7. ضعیف بودن ریشه

ریشه ضعیف، دیگر علت رشد نکردن سانسوریا است که اگر دیر به داد آن برسید، به هیچ عنوان درمان نخواهد شد. روش‌های متعددی برای تقویت ریشه سانسوریا وجود دارد و بهترین آن‌ها، استفاده از کود فسفر است.

8. گلدان نامناسب

گلدان نامناسب در رشد گیاه سانسوریا - کارمادیو

گیاه سانسوریا و دیگر انواع گیاهان آپارتمانی، به یک گلدان، متناسب با اندازه خود نیاز دارند. ریشه‌ها برای رشد به یک محیط باز و کافی نیاز خواهند داشت و در صورتیکه جای ریشه‌ها تنگ باشد، گیاه سانسوریا رشد نخواهد کرد. البته گاهی اوقات بزرگ بودن بیش از حد گلدان هم می‌تواند مانع از رشد آن شود؛ چراکه در این صورت، گیاه به دنبال این است که ریشه خود را به تمام قسمت‌های گلدان برساند و روی رشد برگ‌ها تمرکز نمی‌کند.

جمع‌بندی

گیاه سانسوریا یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است و خیلی از افراد به نگهداری از آن علاقه دارند. اما یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در مورد این گیاه با آن مواجه می‌شوند، رشد نکردن آن است. سانسوریا بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا می باشد و خوب است تا از این گیاه در منزل استفاده نمایید. به همین دلیل ما در این مطلب سعی کردیم چند علت رشد نکردن سانسوریا را بررسی کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب، بتوانید مشکل گیاهتان را حل کنید.

3.7/5 - (20 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضامیناریفام
7 ماه قبل

سلام واقعا عالیه مطالبی که درباره گلهای آپارتمانی گفتین واقعا مفیدبودن. متشکرم

دکمه بازگشت به بالا