تکنولوژی

فرق رام چین و رام گلوبال شیائومی چیست؟

کمپانی شیائومی از همان ابتدا، گوشی‌های هوشمند خود را در ۲ نسخه اصلی معرفی کرد. این نسخه‌ها شامل رام گلوبال یا رام جهانی و رام چین می‌شوند. برای بسیاری از کاربران و خریداران این گوشی هوشمند سوال پیش آمده که تفاوت این دو نسخه چیست و کدام یک نسبت به دیگر عملکرد بهتری دارد. برخی نیز گمان می‌کنند نسخه چینی ضعیف‌تر از نسخه گلوبال است. اما د رحقیقت هیچ‌یک بر دیگری برتری نداشته و فقط در دو نسخه برای کاربران مختلف در سراسر جهان تولید شده‌اند.

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که تفاوت این دو نسخه را نمی‌دانید و یا تا به امروز گمان می‌کردید نسخه گلوبال بهتر از نسخه چین است، این بلاگ را مطالعه کنید. در این مطلب که توسط کارمادیو جمع آوری شده، ویژگی هر یک از نسخه‌های شیائومی را به طور مفصل شرح داده‌ایم.

رام گلوبال چیست؟

رام گلوبال به نسخه‌ای از گوشی‌های هوشمند شیائومی گفته می‌شود که برای استفاده بازار جهانی تولید شده است و از برنامه‌های گوگل به طور کامل پشتیبانی می‌کند. رام گلوبال از تمامی زبان‌ها پشتیبانی کرده و از نسخه چینی گران‌تر است. در واقع رام گلوبال از نظر سخت افزاری همانند رام چین است اما نرم‌افزار آن کاملا متفاوت است که در ادامه به شرح تفاوت آن خواهیم پرداخت.

ویژگی های رام گلوبال شیائومی:

  • برای استفاده جهانی طراحی شده است
  • پشتیبانی کامل از خدمات و برنامه‌های Google
  • از چندین زبان پشتیبانی می‌کند اما از زبان چینی پشتیبانی نمی‌کند
  • هیچ برنامه چینی گنجانده نشده است
  • پهنای باند شبکه برای کشورهای دیگر نیز پشتیبانی می‌شود
  • نسخه جهانی گرانتر از نسخه چینی است

رام چین چیست؟

رام چین نسخه‌ای از گوشی‌های هوشمند شیائومی بوده که برای کشور چین توسعه یافته است و از هیچ‌یک از سرویس‌های Google مانند Play Store، YouTube، Chrome پشتیبانی نمی‌کند و بیشتر برنامه‌های آن به زبان چینی است و تنها مزیت آن نسبت به رم گلوبال، به روزرسانی‌های مکرر نرم‌افزارها و قیمت پایین‌تر آن است.

ویژگی های رام چین شیائومی:

  • ویژه کشور چین توسعه یافته است
  • این نسخه بسیار ارزانتر است
  • هیچ سرویس Google مانند Play Store، YouTube، Chrome و غیره وجود ندارد
  • بیشتر دارای برنامه‌های چینی است و تقریباً همه آن‌ها به زبان چینی هستند
  • مزیت آن‌ها در مقایسه با رام گلوبال به روز رسانی‌های مکررتری است که دریافت می‌کنند
  • از هر باند شبکه در چین پشتیبانی می‌کند

تشخیص رام گلوبال و چین شیائومی

رام گلوبال یا رام چین بودن محصول گاهی از روی خود بسته‌بندی قابل تشخیص است. برای مثال، نوشته‌های روی جعبه گوشی‌های پک چین کاملاً به زبان چینی است، در‌حالی‌که در پک گلوبال هیچ کلمه چینی به چشم نمی‌خورد و طبق قوانین اتحادیه اروپا باید روی جعبه نشان CE (استاندارد اروپا) یا WEEE (لوگوی سطل زباله مربوط به بازیافت زباله الکترونیکی) حک شده باشد.

داخل جعبه نیز دفترچه راهنما در رام چین به زبان چینی و در رام گلوبال به زبان انگلیسی موجود است. مدل آداپتور شارژی که داخل جعبه گذاشته شده نیز ممکن است در رام چین و گلوبال متفاوت باشد. برای مثال، شارژر رام چین در اکثر گوشی‌ها از نوع دوشاخه تخت است و برای استفاده در ایران نیاز به تبدیل دارد، درحالی‌که در نسخه گلوبال، بیشتر شارژها با پریز برق در ایران سازگاری دارند.

با‌این‌حال، گاهی پیش می‌آید که برخی از عمده‌فروشان، گوشی‌های رام چین شیائومی را برای راحتی کاربر به رام گلوبال تغییر دهند، درحالی‌که مشخصات ظاهری جعبه همان پک چین است. در این مورد، برای اطمینان از اینکه رام گوشی شیائومی با آنچه مد نظرتان بوده، سازگار است، می‌توانید از مسیر Setting > About Phone > MIUI Version، رام گوشی را چک کنید یا مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد وب‌سایت شیائومی شده و به صفحه Product Authentication بروید.
  2. کد IMEI یا سریال گوشی را از روی جعبه گوشی مشاهده کرده و در قسمت IMEI or S/N وارد کنید. در صورت نبود جعبه می‌توانید با شماره‌گیری #۰۶#* به این کد دسترسی پیدا کنید.
  3. کد امنیتی نمایش‌داده شده را در بخش Verification Code وارد کرده و روی گزینه Verify کلیک کنید.
  4. اگر گوشی شما دارای رام گلوبال باشد، اطلاعات گوشی از‌جمله نام مدل، رنگ، رم و حافظه را به زبان انگلیسی مشاهده می‌کنید؛ اما اگر گوشی دارای رام چین باشد، این پیغام به زبان چینی نشان داده خواهد شد.

سخن پایانی، رام چین بهتر است یا رام گلوبال؟

درمجموع، رام گلوبال برای کاربران غیرچینی توصیه می‌شود؛ اما با‌‌‌توجه‌‌‌‌‌به نکاتی که در توصیف تفاوت‌های رام گلوبال و رام چین ارائه شد، مشخص است که هر دو رام مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها به این بستگی دارد که برای شما کدام قابلیت‌ها اهمیت بیشتری دارند و ترجیح می‌دهید از خیر کدام قابلیت‌ها بگذرید.
برنده مشخصی بین ۲ نسخه شیائومی چین و گلوبال وجود ندارد. با این حال، قیمت ارزان‌تر رام چینی نسبت به گلوبال یک مزیت وسوسه انگیز محسوب می‌شود. به طور کلی، هر دو نسخه برای کاربران مختلف در نظر گرفته شده‌اند. کاربرانی که در کشور چین زندگی نمی‌کنند می‌توانند از نسخه گلوبال آن استفاده کنند و کاربران ساکن کشور چین، می‌توانند رام چین را خریداری کنند البته اجازه ندارند از سرویس گوگل در کشور چین استفاده کنند. در هر صورت، تفاوت میان این دو نسخه مربوط به سخت‌افزار و کیفیت ساخت نبوده و به برخی از نرم‌افزارها و قیمت آن محدود می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا