سلامت

مراقبت‌های مهم بعد از کشیدن دندان عقل و راهکار های آنها

رفتن به دندانپزشکی و برگشتن از آن همیشه همراه با درد است، حال اگر مراجعه شما به دندانپزشکی به‌خاطر کشیدن دندان عقل باشد، مشکلات بعد از آن بیشتر می‌شود و شما باید مراقبت‌هایی را از دندان و دهان خود پس از کشیدن انجام دهید. بعضی از افراد سیگار کشیدن را به عنوان مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل، انتخاب می‌کنند. آن‌ها با این کار می‌خواهند درد خود را کم‌تر کنند، اما در جریان نیستند که این کار برای آن‌ها بسیار مضر است. اگر می‌خواهید راهکارهای درست مراقبت از دهان و دندان خود را یاد بگیرید، در ادامه همراه کارمادیو باشید.

مراقبت‌های اولیه پس از کشیدن دندان عقل

یکی دیگر از کارهای اشتباه همانند سیگار کشیدن، تف کردن محتویات درون دهان خود به بیرون است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند این اعمال مشکلی به وجود نمی‌آورد، در صورتی که سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان عقل تا چند روز اول ممنوع است؛ زیرا در دوازده ساعت اولیه فقط خون ریزی را بیشتر می‌کند. از طرفی تف کردن مواد درون دهان آن هم با شدت زیاد به سمت بیرون، باعث می‌شود لخته خون ایجاد شده از بین برود و خون ریزی دوباره شروع شود. شما باید بیست و چهار ساعت صبر کنید و سپس دهان خود را با محلول آب و نمک بشویید.

مراقبت‌های مهم بعد از کشیدن دندان عقل

سعی کنید مواردی را که پزشکتان به شما گفته است، خریداری کنید و از آن‌ها استفاده نمایید. معمولاً دندانپزشک مورد نظر به شما یک عدد گاز مرطوب می‌دهد. شما باید گاز مرطوب را حدود نیم ساعت بر روی محل خونریزی قرار دهید تا با استفاده از آن به روند لخته شدن خون کمک کنید. پس از کشیدن دندان سه تا چهار ساعت صحبت نکنید و دهان خود را زیاد باز و بسته نکنید تا احتمال خون ریزی کم‌تر شود.

مراقبت‌های ثانویه پس از کشیدن دندان عقل

پس از این که مراقبت‌های اولیه را انجام دادید و تا حدودی به لخته شدن خون کمک کردید، حال باید تا چند روز یا شاید چند هفته بعضی از کارها را انجام ندهید تا هرچه سریع‌تر خوب شوید. در ادامه مواردی بیان شده است که به شما در تسریع بهبودیتان کمک می‌کند.

1. ورزش نکنید

یکی از کارهایی که دو تا سه روز نباید انجام دهید، ورزش کردن است. ورزش کردن سبب افزایش جریان خون می‌شود و این گردش خون اضافه بر روی محل جراحی تأثیر می‌گذارد و مجدداً دچار خون ریزی می‌شوید.

2. سر خود را در هنگام خواب در ارتفاع بالاتری قرار دهید

پس از کشیدن دندان عقل، ممکن است شب‌ها بیدار شوید و مقداری خون بر روی بالشت خود مشاهده کنید. این امر در شب‌های ابتدایی، طبیعی است و برای مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل، می‌توانید از دو بالشت زیر سر خود استفاده کنید. به طور کلی شما باید سرتان را در ارتفاع بالاتری قرار دهید تا خون کم‌تری به بیرون نشت پیدا کند.

3. استفاده از کمپرس یخ و پارچه گرم و مرطوب

ممکن است آن طرف صورتتان که دندان عقل را کشیده‌اید، ورم کند. باد کردن  صورتتان و گرد شدن آن،  پس از جراحی تقریباً عادی است و در دو سه روز آتی، به حداکثر مقدار خود می‌رسد. نگرانی به دل خود راه ندهید، زیرا این ورم بعد از گذشت یک هفته، کم‌کم از بین می‌رود. اما برای اینکه مقدار ورم کمتر باشد و زودتر خوب شود، باید از کمپرس یخ و پارچه گرم و مرطوب استفاده کنید.

در روز اول جراحی، مقداری یخ را درون کیسه یا پلاستیکی بیندازید و آن را بر روی صورت خود قرار دهید. فقط باید دقت کنید کیسه یخ را بیشتر از بیست دقیقه بر روی صورت خود قرار ندهید. کمپرس یخ را که برداشتید، بیست دقیقه صبر کنید و سپس دوباره 20 دقیقه دیگر آن را بر روی صورت خود قرار دهید، این کار را تا جایی که وقت دارید تکرار کنید. برای روز دوم، استفاده از کمپرس و پارچه گرم را کنار بگذارید، اما برای روز سوم با استفاده از پارچه گرم و مرطوب، ورم صورت خود را کاهش دهید.

4. خوردن غذای مناسب

غذای گرم و داغ را چند روز اول کنار بگذارید و وعده‌های آبکی و پرکالری مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک وعده سوپ برای دو وعده اول خود درست کنید. بهتر است سوپ خود را در گوشه‌ای بگذارید تا گرمای آن از دست رفته و تقریباً سرد شود و سپس آن را میل کنید. در هفته اول تا می‌توانید آب، شیر، آبمیوه و میوه بخورید زیرا این مواد به شما در خون سازی کمک می‌کنند و خون از دست رفته در زمان جراحی، جبران می‌شود.

اگر خواستید آب‌میوه و مایعات مصرف کنید از نی به هیچ وجه استفاده نکنید؛ زیرا نی، مایعات را با فشار وارد دهان می‌کند و این ممکن است به زخم شما صدمه بزند.بلافاصله پس از جراحی و همچنین در روزهای ابتدایی سعی کنید بستنی بخورید تا درد شما را کاهش دهد و زخم دهانتان سریع‌تر التیام پیدا کند. شما می‌توانید رژیم غذایی خود را به روال عادی برگردانید، فقط باید صبر کنید و حواستان باشد برای مدتی از سمت مقابل دهان خود استفاده کنید تا زخم‌های دهان خوب شوند.

5. رعایت بهداشت دهان و دندان

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل و نظافت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. برای التیام زخم و جراحی‌های متفاوت باید محل جراحی را تمیز نگهدارید؛ بنابراین بلافاصله بعد از کشیدن دندان عقل، شروع به کار کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. سعی کنید سه مرتبه در روز، یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم بریزید و دهان خود را با آن شستشو دهید. مسواک زدن دهان و دندان، امری پسندیده و بسیار خوب است اما برای اینکه لخته خون را از بین نبرید، سعی کنید، بعد از چهار روز دهان و دندان خود را مسواک بزنید. در هنگام استفاده از مسواک حواستان به قسمت زخمی باشد و فشار زیادی بر روی آن وارد نکنید.

6. استفاده از مسکن و داروهای دیگر

استفاده از قرص ضد سر درد و به طور کلی مسکن‌ها، به نوعی مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل محسوب می‌شوند. درد کشیدن دندان عقل بسیار زیاد است؛ به همین دلیل مقدار زیادی بی حسی به شما تزریق می‌کنند. تا زمانی که تأثیر بی حسی از بین نرفته، شما هیچ دردی را احساس نمی‌کنید، اما پس از پایان یافتن آن بیشترین درد را متحمل می‌شوید؛ بنابراین مسکن خوردن را از یاد نبرید.

بهتر است با استفاده از قرص‌های ضد سر درد، درد خود را کنترل کنید، از آنجایی که در دوازده ساعت اول، بیشترین درد را می‌کشید، بنابراین بلافاصله پس از خارج شدن از مطب دکتر، یک مسکن بخورید. با مشورت پزشک خود، در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید تا دچار عفونت در ناحیه جراحی نشوید.

دندان عقل

سخن پایانی

یکی از بزرگ‌ترین درها که در طول زندگی بعضی از افراد وجود دارد، درد کشیدن دندان عقل است. مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل، شامل کارهایی می‌شود که شما باید انجام بدهید و کارهایی که نباید به آن‌ها عمل کنید. سعی کنید با دکتر خود مشورت کنید و توصیه‌های او را دنبال کنید تا هرچه سریع‌تر خوب شوید و درد کمتری بکشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا