خواندنی

نام اتصالات لوله کشی آب

چنانچه درزمینۀ تأسیسات آب و فاضلاب فعالیت دارید، می‌دانید که اجرای لوله کشی آب و … بدون استفاده از اتصالات یا فیتینگ‌ها غیرممکن است. اما برای این امر لازم است نام اتصالات لوله کشی آب و هرچه به آن مربوط می‌شود را بدانید تا بتوانید محصول موردنظر را به‌درستی تهیه کنید و در این امر از آن‌ها استفاده نمایید. ما در ادامۀ این مطلب که توسط فروشگاه پاساب تهیه شده است به نام انواع اتصالات لوله اشاره کرده و کارایی هر یک را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

معرفی انواع اتصالات لوله کشی آب

پیش از آن‌که به معرفی نام اتصالات لوله کشی آب بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که هرچه سیستم لوله کشی ما وسعت بیشتری داشته باشد، تعداد اتصالاتی که برای این امر نیاز است بیشتر خواهد بود. اصلی‌ترین کاربردی که این دسته از محصولات دارند، این است که لوله‌های به‌کاررفته در شبکه لوله کشی را به هم ارتباط می‌دهند و گاهی می‌شود از آن‌ها به‌عنوان کاهندۀ سایز لوله، تغییر مسیردهندۀ آب و مایعات و همچنین انشعاب‌دهنده استفاده کرد، بنابراین لازم است افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، انوع اتصالات لوله را بشناسند و بدانند که از هریک از آن‌ها را در چه جایی می‌توان استفاده کرد.

  • اتصالات زانویی

زانویی نام اتصالات لوله کشی آب است که بیشتر برای تغییر جهت جریان در بین دو لوله به‌کار گرفته می‌شود. زانویی ها معمولاً با زاویه‌های 22.5 درجه، 45 درجه و قائم در بازار موجودند. نکتۀ مهمی که در خصوص خرید و استفاده از زانویی باید به آن اشاره کرد، این است که چنانچه قطر لوله‌ها همسان باشند، لازم است از زانویی‌های معمولی استفاده شود، در غیر این صورت زانویی‌های کاهنده برای این امر مناسب‌تر خواهد بود.

برای ساخت زانویی‌ها، اصولاً از مواد مختلفی استفاده می‌شود و طراحی آن به این صورت است که به شکل مادگی ساخته شده‌است و برای اتصال‌دهی لازم است آن‌ها را با استفاده از بات فیوژن یا جوش حرارتی به یکدیگر مرتبط کرد.

 

  • اتصالات کاهنده‌

این محصول که یکی از انواع اتصالات لوله به‌شمار می‌آید، قادر است حجم جریان آب و سایر مایعات را از لوله‌ی بزرگ به کوچک کاهش ‌دهد. در حال حاضر دو نوع کاهنده در بازار وجود دارد که یکی از آن‌ها کاهندهۀ متحدالمرکز است که دارای شکلی مخروطی است، به طوری که اندازۀ لوله در طول آن کاهش می‌یابد. اما این محصول دارای یک مشکل است به این معنی که احتمال حبس‌شدن هوا در بالای آن وجود داشته و این امر ممکن است سبب پوسیدگی لوله شود.

نوع دیگری از اتصالات کاهنده نیز در بازار موجود است که به‌عنوان کاهندۀ خارج از مرکز شناخته می‌شود. طراحی این نوع از اتصالات لوله کشی آن است که سطح بالایی آن، هم تراز با لوله‌های بزرگ و کوچک و سطح پایینی آن، به‌صورت شیب‌دار طراحی شده‌است. ضمن آن‌که در این نوع از کاهنده‌ها، امکان حبس‌شدن هوا وجود ندارد و لوله‌ها دچار پوسیدگی نمی‌شوند.

  • اتصالات سه‌راه

چنانچه نام اتصالات لوله کشی آب را شنیده باشید، حتماً دربارۀ اتصالات سه‌راهی که شبیه به حرف T انگلیسی طراحی شده‌اند نیز چیزهایی شنیده‌اید. این نوع از اتصالات، دارای یک ورودی و دو خروجی است که لوله‌های خروجی در زاویه‌ی 90 درجه به لوله‌ی ورودی قرار می‌گیرند. از این اتصال می‌توان برای جمع‌شدن دو جریان ورودی و یک جریان خروجی استفاده کرد. این نوع اتصالات از جنس‌های گوناگون و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. چنانچه هر سه طرف این سه‌راهی به یک اندازه باشد، به آن سه‌ راه برابر و در غیر این صورت، به آن سه راه نابرابر گفته می‌شود. شما می توانید آخرین لیست قیمت لوله آذین را از سایت پاساب مشاهده نمایید.

نام اتصالات لوله کشی آب

  • اتصالات چهارراه

اتصالات چهارراه نیز نام اتصالات لوله کشی آب در نوع دیگری است که به‌صورت یک صلیب طراحی شده‌است و لوله‌های آن به 4 جهت راه دارد. زمانی که لازم باشد چهار لوله در یک محل به هم متصل شوند، از این نوع اتصال استفاده می‌شود. ویژگی اتصالات چهارراه در این است که چنانچه تغییر دما رخ دهد، فشار بیشتری به لوله‌ها وارد می‌شود، ‌به دلیل آن‌که در مرکز، یک اتصال چهارتایی قرار گرفته‌است. از اتصالات چهارراه بیشتر برای سیستم‌های خاموش‌کننده حریق استفاده می‌شود.

  • کوپلینگ یا بوشن

کوپلینگ نام اتصالات لوله کشی آب برای متصل کردن لوله‌هایی به‌شمار می‌آید که دارای قطر همسان هستند. این نوع از اتصالات زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که لوله‌ها دچار نشتی و یا شکستگی شده باشند. بوشن‌های فشاری و بوشن‌های لغزنده از انواع این محصول به‌شمار می‌آیند که البته کوپلینگ فشاری ساختار و طراحی معمولی‌تری دارد و در بین دو لوله قرار گرفته‌است، به طوری که با داشتن واشر و عایق‌های لاستیکی در دو طرف، می‌تواند به‌خوبی از نشتی جلوگیری ‌کند.

نصب کوپلینگ‌های لغزنده نسبت به بوشن‌های فشاری راحت‌تر است، زیرا برای آن، دو لوله طراحی شده‌است که در داخل یکدیگر قرار گرفته‌اند، به طوری که لولهۀ داخلی می‌تواند برابر با طول خودش به بیرون لغزش کند. این قابلیت کمک می‌کند تا بتوان با استفاده از کوپلینگ‌های لغزنده، لوله‌هایی که دارای طول زیاد بوده و دچار آسیب شده‌اند را ترمیم کرد.

  • مهره و ماسوره

از دیگر انواع اتصالات لوله می‌توان به مهره و ماسوره اشاره کرد که عملکرد آن شبیه به بوشن است. اما یک تفاوت اساسی هم با آن دارد؛ پس از نصب کوپلینگ، امکان برداشتن آن وجود ندارد، در حالی که مهره و ماسوره را در صورت نیاز می‌توان باز کرد.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به حالت طراحی آن اشاره کرد که دارای قابلیت تو پیچ و رو پیچ است. به طوری که با استفاده از آن، می‌توان نوع نر و ماده بودن لوله را حفظ کرد.

نام اتصالات لوله کشی آب

جمع‌بندی پاساب

در این مطلب تلاش کردیم به کاربرد و نام اتصالات لوله کشی آب اشاره کنیم و دربارۀ برخی از پرکاربردترین آن‌ها اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. در حال حاضر دو شرکت تولیدکننده لوله آذین و نیوپایپ اقدام به تولید انواع اتصالات لوله کرده‌اند که می‌توانید با مراجعه به سایت پاساب، لیست قیمت لوله آذین و همچنین قیمت اتصالات نیوپایپ، بودجۀ موردنیاز برای خرید هر محصول را در نظر بگیرید و سپس اقدام به تهیۀ آن کنید.

3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا