سفر و گردشگری

ورزشگاه های جام جهانی قطر + عکس استادیوم ها

امسال کشور قطر میزبان بازی‌های جام‌جهانی است و برای برگزاری این رویداد 8 ورزشگاه با امکانات و ویژگی‌های خاص را در نظر گرفته که امروز به معرفی 8 استادیوم جام جهانی 2022 قطر خواهیم پرداخت. ورزشگاه بین‌ المللی خلیفه و استادیوم احمد بن علی، ورزشگاه الثمامه، اسامی ورزشگاه های میزبان دیدارهای ایران در جام جهانی‌ است. اگر کنجکاوید بدانید در هر ورزشگاه کدام بازی‌ها انجام می‌شود و بازی افتتاحیه و فینال در کدام استادیوم است، تا پایان این مقاله همراه کارمادیو باشید.

آشنایی با 8 ورزشگاه قطر برای جام جهانی 2022

قطر برای برگزاری جام‌جهانی 8 ورزشگاه را در نظر گرفته که صرف‌نظر از طراحی فوق‌العاده هر یک، به فرهنگ، طبیعت و معماری اسلامی نیز در ساخت آن‌ها توجه کرده است. قطر با مطالعات اقلیم‌شناسی و اهدافی که برای معرفی کشور خود به جهانیان دارد، این ورزشگاه‌ها را با کمک شرکت‌های داخلی، خارجی و شرکت‌های معماری بزرگ طراحی کرده است. از میان 8 ورزشگاه قطر برای جام جهانی 2022، تعدادی در سال‌های اخیر برای بازی‌های جام‌جهانی 2022 ساخته شده‌اند و بر روی تعدادی دیگر از آن‌ها نیز بازسازی صورت گرفته است.

۱. استادیوم البیت

یکی از استادیوم‌های کشور قطر که در شهر خور ساخته شده‌است استادیوم البیت “Al Bayt” نام دارد. این استادیوم گنجایش ۶۰ هزار تماشاچی را دارد. طراحی خاص این استادیوم یکی از جذابیت های آن شده است. استادیوم البیت به گونه‌ای طراحی‌شده است که انگار در درون یک چادر بسیار بزرگ قرار گرفته‌است. نام این استادیوم نیز برگرفته‌شده از طراحی منحصربه‌فرد آن است. «بیت الشعر» نام چادرهای قدیمی است که توسط مردم چادرنشین قطر و حاشیه خلیج‌فارس استفاده می‌شده‌است.

استادیوم البیت جام جهانی قطر کارمادیو
طراحی این استادیوم به گونه‌ای است که به تاریخ گذشته مردمان این منطقه احترام گذاشته و از طرفی با طراحی مدرن و متناسب با محیط زیست توان این کشور را در حوزه تکنولوژی و احترام به طبیعت نشان می‌دهد. بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ بخش بالایی این استادیوم برداشته می‌شود و برخی از صندلی‌های آن نیز به کشورهای دیگر اهدا می‌شود تا کشورهای دیگر بتوانند زیر ساخت های ورزشی شان را ارتقا دهند.
بازی‌های افتتاحیه جام‌جهانی و نیمه‌نهایی در این استادیوم برگزار می‌شود.
استادیوم البیت در جنوب شرقی شهر کوچک الخور قرار دارد. این استادیوم در نزدیکی ساحل خلیج‌فارس و در چهل‌کیلومتری شمال دوحه واقع شده‌است. از مرکز شهر الخور تا این استادیوم حدود ۴ کیلومتر راه است. اگرچه که خط متروی دوحه در شهر الخور ایستگاه ندارد، اما اتوبوس‌هایی در نزدیکی ایستگاه متروی QNB وجود دارند که برای رسیدن به این ورزشگاه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۲. استادیوم احمد بن علی جام جهانی ۲۰۲۲

یکی از استادیوم‌های جذاب و مدرن کشور قطر استادیوم احمد بن علی یا Ahmad Bin Ali نام دارد. این استادیوم در شهر الریان ساخته شده‌است و ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار تماشاچی را دارد. در نمای خارجی این استادیوم طرحی موج‌دار را مشاهده می‌کنید که گویای فرهنگ مردمان قطر است. این استادیوم به گونه‌ای طراحی و ساخته‌شده است که بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ ظرفیت آن به ۲۰ هزار صندلی کاهش پیدا می‌کند و صندلی‌هایی که از این استادیوم برداشته می‌شود به کشورهای دیگر اهدا می‌شود تا در پروژه‌های مرتبط با توسعه فوتبال در این کشورها استفاده شود.

استادیوم احمد بن علی جام جهانی قطر ۲۰۲۲
استادیوم احمد بن‌علی در حاشیه شهر الریان، در قسمت شرقی شهر دوحه قرار گرفته‌است. از این استادیوم تا مرکز شهر دوحه حدود ۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد. اگر قصد دارید بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ که در این ورزشگاه برگزار می‌شود را از نزدیکی ببینید، می‌توانید محل اقامت خود را شهر دوحه انتخاب کنید و به‌راحتی به وسیله متروی این شهر به ورزشگاه احمد بن‌علی برسید. نام ایستگاه متروی نزدیک به این ورزشگاه «الریفا» است. با کمی پیاده‌روی از این ایستگاه، به ورزشگاه احمد بن‌علی می‌رسید. این ایستگاه آخرین ایستگاه خط سبز متروی دوحه است.
در نزدیکی این استادیوم مرکز خرید بزرگ قطر قرار دارد. در این مرکز خرید چندین رستوران و غذاخوری وجود دارد. اگر قبل‌ یا بعد از بازی گرسنه شدید، می‌توانید به این مجموعه مراجعه کنید. در نزدیکی این استادیوم هتل لوکس الریان قرار دارد. این هتل نیز بخشی از مرکز خرید بزرگ قطر است.

۳. ورزشگاه الجنوب قطر

یکی از ورزشگاه‌های جذابی که برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته‌شده است، ورزشگاه الجنوب “Al Janoub” نام دارد. این ورزشگاه در شهر الوکره قرار گرفته‌است. شهر الوکره ۱۸ کیلومتر با پایتخت قطر (دوحه) فاصله دارد. ۴۰ هزار تماشاگری که تور جام‌جهانی قطر را خریداری کرده‌اند، می‌توانند بازی‌های گروهی جام‌جهانی را در این استادیوم تماشا کنند. استادیوم الجنوب بخشی از مجموعه ورزشی بزرگ‌تری است که در آن پیست دوچرخه‌سواری، مسیر اسب سواری، رستوران، فروشگاه و کلوپ‌های ورزشی مختلفی قرار دارد.

ورزشگاه الجنوب جام جهانی قطر 2022
همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، استادیوم‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بعد از اتمام جام‌جهانی ظرفیت آن‌ها کاهش پیدا کند و صندلی‌هایی که از هر استادیوم خارج می‌شود به کشورهای دیگر اهدا شود. ورزشگاه الجنوب نیز ازین قاعده مستثنی نیست و بعد از اتمام مسابقات جام‌جهانی ظرفیت آن به ۲۰ هزار نفر می‌رسد.
ورزشگاه الجنوب در شرق شهر الوکره قرار دارد.شهر الوکره نیز در ۱۰ کیلومتر ی جنوب شهر دوحه در ساحل خلیج‌فارس قرار گرفته‌است. اگر هتل خود را در شهر دوحه قطر انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از طریق متروی خط قرمز، از شهر دوحه به شهر الوکره بروید. مترو شما را تا شهر می‌رساند و از آن‌جا باید وسیله نقلیه دیگری را سوار شوید و حدود ۵ کیلومتر را بپیمایید تا به استادیوم الجنوب برسید.
ورزشگاه الجنوب در خارج از شهر الوکره قرار دارد و در اطراف آن جاده، پارکینگ و مناطق مسکونی قرار گرفته‌است. در اطراف این ورزشگاه امکانات خاصی برای خرید مواد غذایی یا گذراندن اوقات فراغت گردشگران وجود ندارد. اگر تور جام‌جهانی قطر را خریداری کرده‌اید و دوست دارید در نزدیکی این ورزشگاه اقامت کنید، می‌توانید هتل‌های مرکز شهر الوکره را برای خود رزرو کنید. از مرکز شهر می‌توانید با تاکسی به این استادیوم بروید.

۴. استادیوم بین‌المللی خلیفه

یکی از ورزشگاه‌های بسیار جذابی که برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته شده‌است، استادیوم بین‌المللی خلیفه یا Khalifa International Stadium نام دارد. این استادیوم در پایتخت قطر یعنی شهر دوحه قرار گرفته‌است و ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار تماشاگر پروپاقرصی را دارد که تور مسابقات جام‌جهانی قطر را خریداری کرده‌اند و دوست دارند بازی‌های این دوره از جام‌جهانی را از نزدیک تماشا کنند.

استادیوم بین‌المللی خلیفه جام جهانی قطر ۲۰۲۲
استادیوم بین‌المللی خلیفه در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. این استادیوم در سال ۲۰۰۵ دست‌خوش تغییرات شد تا برای مسابقات آسیایی ۲۰۰۶ که توسط کشور قطر میزبانی می‌شد، آماده شود.
طراحی استادیوم بین‌المللی قطر بسیار خاص و جذاب است. این استادیوم جزئی از شهر ورزشی دوحه که با نام «منطقه اسپایر» شناخته می‌شود، است. منطقه اسپایر شامل بخش‌های مختلفی نظیر مرکز آبی حمد، آکادمی اسپایر، بیمارستان پزشکی ورزشی اسپیتار و بخش‌های دیگر است. در نزدیکی این استادیوم یک مسیر پیاده‌روی وجود دارد که در آن موزه ورزشی و المپیک ۱_۲_۳ قطر قرار گرفته‌است. اگر دوست دارید تاریخچه این مجموعه ورزشی را از گذشته تابه‌حال و برنامه‌های آینده‌ای که مدیران آن برای این مجموعه در نظر گرفته‌اند را ببینید، می‌توانید به این موزه مراجعه کنید.
استادیوم بین‌المللی خلیفه در غرب شهر دوحه قرار گرفته است و حدود ۱۰ کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارد. با استفاده از متروی شهر دبی به‌راحتی می‌توانید به این ورزشگاه بروید. ایستگاه اسپورتز سیتی “sports city” که در خط طلایی متروی دوحه قرار دارد، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این ورزشگاه است. در نزدیکی ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه امکانات رفاهی مختلفی نظیر مرکز خرید ویلاجیو مال وجود دارد و رزرو هتل ارزان دوحه خود را می‌توانید از هتل مشعل یا هتل العزیزیه انجام دهید. در مرکز خرید ویلاجیومال چندین رستوران بین‌المللی وجود دارد تا اگر گرسنه شدید، به آن مراجعه کنید و غذای مورد علاقه خود را از منوی بسیار جذاب رستوران‌های این مرکز خرید انتخاب کنید.

۵. استادیوم بنیاد قطر (شهر آموزش)

یکی از استادیوم‌های جذاب کشور قطر که برای بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ طراحی و ساخته‌شده است، استادیوم بنیاد قطر (Qatar Foundation Stadium) نام دارد. این استادیوم در شهر اموزشی الریان قرار دارد. شهر آموزش الریان توسط بنیاد قطر تاسیس شده‌است. در این شهر آموزشی امکانات مختلف آموزشی نظیر ۸ دانشگاه بین‌المللی، پردیس‌های مختلف و مرکز گفتگو وجود دارد.

استادیوم بنیاد قطر (شهر آموزش) جام جهانی
استادیوم بنیاد قطر از جدیدترین سازه‌هایی است که در این شهر آموزشی ساخته شده‌است. این استودیوم ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار تماشاچی پروپاقرص فوتبال را دارد.
اگر تور مسابقات جام‌جهانی قطر را خریداری کرده‌اید و دوست دارید بازی‌هایی را که در این استادیوم برگزار می‌شود، از نزدیک ببینید به‌راحتی می‌توانید با تاکسی یا مترو به این ورزشگاه برسید. بعد از اتمام مسابقات جام‌جهانی قطر ظرفیت پذیرش این استادیوم به ۲۵ هزار نفر تقلیل پیدا می‌کند تا تیم‌های ورزشی دانشگاه های این شهر اموزشی مسابقات خود را در آن برگزار کنند.
برای دهه‌های آینده، استادیوم بنیاد قطر به‌عنوان یک الگو در زمینه خلاقیت و نوآوری و توسعه پایدار شناخته خواهد شد. طراحی و نحوه ساخت این استادیوم مطابق با چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر بوده‌است.
استادیوم شهر آزمایش در بخش شرقی این مجموعه بسیار بزرگ قرار گرفته‌است. در داخل این مجموعه یک تراموا وجود دارد تا دانشجویان و ورزشکاران را در داخل مجموعه جابجا کند. شهرک آموزش نیز در شمال غربی شهر دوحه قرار دارد و با مرکز این شهر حدود ۱۴ کیلومتر فاصله دارد. برای دسترسی به این ورزشگاه می‌توانید از مترو استفاده کنید. متروی شهر آموزش تنها چند دقیقه با این استادیوم فاصله دارد. این ایستگاه در خط سبزرنگ متروی دبی قرار گرفته‌است. این خط از مرکز دوحه به سمت شرق کشیده شده‌است.
در شهرک آزمایش چندین رستوران وجود دارد که اگر گرسنه شدید می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. اگر دوست داشتید هتل دوحه خود را نزدیک به این ورزشگاه رزرو کنید، باید در هتل پریمیر شهر آموزش دوحه “premier inn doha education city hotel” اتاق رزرو کنید.

۶. ورزشگاه لوسیل جام جهانی

ورزشگاه لوسیل (Lusail Stadium) یکی از استادیوم‌های ورزشی کشور قطر است که برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ طراحی و ساخته‌شده است. این ورزشگاه برای پذیرش ۸۰ هزار تماشاچی فوتبال آمادگی دارد. ورزشگاه لوسیل، همان‌طور که از نام آن پیداست، در شهر لوسیل قرار دارد. این ورزشگاه در بخش الریان شهر لوسیل، که بخش توسعه‌ی یافته‌ی این شهر است، ساخته شده‌است.

ورزشگاه لوسیل جام جهانی قطر ۲۰۲۲ استادیوم - کارمادیو
مراسم اختتامیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ در این ورزشگاه انجام می‌شود. برای راحتی گردشگرانی که تور جام‌جهانی قطر را خریداری کرده‌اند و دوست دارند بازی‌هایی که در این ورزشگاه انجام می‌شود را از نزدیک ببینند، راه‌های دسترسی به این ورزشگاه بازسازی می شود. تماشاگران می‌توانند از متروی دوحه، تراموای شهر لوسیل و خیابان‌ها و جاده‌های این شهر استفاده کنند تا به این ورزشگاه برسند. تماشاگران می‌توانند در اوقات فراغت خود به پارک‌های مختلفی که در این شهر قرار دارد، مراجعه کنند و لحظات لذت‌بخشی را در آن‌ها سپری کنند.
شهر لوسیل توسط خط قرمز متروی قطر به مرکز دوحه و فرودگاه بین‌المللی حمد متصل شده‌است. ایستگاه QNB لوسیل که آخرین ایستگاه این خط می‌شود، درست در کنار استادیوم قرار گرفته‌است. همچنین سیستم حمل‌ونقل تراموا، این استادیوم را به بخش‌های دیگر شهر لوسیل متصل کرده‌است.
در اطراف این استادیوم قرار است که کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی ساخته شود تا تماشاگرانی که به قصد بازدید بازی‌های جام‌جهانی روانه این شهر می شوند، لحظات لذت‌بخشی را بعد یا قبل‌از بازی تجربه کنند. طبق برنامه‌های توسعه این منطقه، قرار است که هتل‌های زیادی در نزدیکی ورزشگاه لوسیل ساخته شود.

۷. استادیوم راس ابو عبود ( ورزشگاه کانتینری جام جهانی قطر 2022 )

یکی از استادیوم‌های جذاب شهر دوحه استادیوم راس ابو عبود “Ras Abu Aboud Stadium” نام دارد. ۴۰ هزار تماشاچی می‌توانند بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ که در این استادیوم برگزار می‌شود را از نزدیک تماشا کنند. یکی از نکات بسیار جالب درباره نحوه ساخت این استادیوم مصالح و مواد اولیه بکار گرفته‌شده در آن است. استادیوم راس ابوعبود از کانتینرهای حمل‌ونقل ساخته‌شده است و بعد از اتمام بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲، قطعات آن به‌طور کامل از هم باز می‌شوند و در شکل‌های مختلف، دوباره از آن‌ها استفاده می‌شود.

استادیوم راس ابو عبود جام جهانی قطر ۲۰۲۲ - کارمادیو
این استادیوم تنها چند دقیقه با فرودگاه بین‌المللی حمد در دوحه فاصله دارد. این استادیوم در نزدیکی ساحل خلیج‌فارس قرار دارد و منظره بی‌نظیری از آسمان‌خراش‌های خلیج غربی را می‌توان در محوطه آن تماشا کرد.
نکته: به ورزشگاه راس ابو عبود ورزشگاه ۹۷۴ نیز گفته می‌شود.
این ورزشگاه در ساحل خلیج‌فارس در شرق شهر دوحه نزدیک به بندر و همچنین فرودگاه بین‌المللی حمد قرار دارد. این ورزشگاه را می‌توان نزدیک‌ترین ورزشگاه جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر به مرکز شهر دوحه دانست. از مرکز شهر دوحه تا این استادیوم ۳۰ الی ۴۰ دقیقه با پای پیاده راه است. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مسیر را با تاکسی یا وسایل حمل‌ونقل دیگری طی کنید. می‌توانید از ایستگاه متروی رآس ابو عبود استفاده کنید. این ایستگاه مترو حدود ۱ کیلومتر با ورزشگاه فاصله دارد و این مسیر را می‌توانید با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی طی کنید. این ایستگاه آخرین ایستگاه خط طلایی متروی دوحه است اما به خطوط قرمز و سبز متروی این شهر نیز متصل شده‌است.
استادیوم راس ابو عبود یا ۹۷۴ بخشی از یک برنامه ساخت‌وساز وسیع‌تر در ساحل خلیج‌فارس است. اطراف این استادیوم شبیه به محوطه‌های ساختمانی در حال کار است. اما در آینده بخش‌های ساخت‌وسازهای این منطقه کامل می‌شود و در نزدیکی این ورزشگاه می‌توانید رستوران‌های مختلفی را پیدا کنید. اگر قبل از شروع بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ که در این ورزشگاه برگزار می‌شود، به ورزشگاه رسیدید و دوست داشتید لحظات آرامش‌بخشی را سپری کنید، می‌توانید به مرکز اسپا و دهکده شرق (که ۱۵ دقیقه با پای پیاده از این ورزشگاه فاصله دارد) مراجعه کنید و مدتی را در آرامش سپری کنید.

۸. استادیوم الثمامه قطر

یکی از استادیوم های ورزشی شهر دوحه استادیوم الثمامه یا Al Thumama Stadium است. این استادیوم ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار تماشاچی را دارد. طراحی این استادیوم بسیار بی‌نظیر و خاص است.. طراحی این استادیوم به گونه‌ای بوده‌است که ژ گردشگران مختلفی که از سرتاسر جهان به قطر می‌آیند را با فرهنگ و سنت دیرینه مردمان عرب این منطقه بیشتر آشنا کند. این استادیوم شبیه به یک کلاه محلی که با نام «قحفیه» خوانده می‌شود، ساخته شده‌است استادیوم الثمامه در بخش جنوبی شهر دوحه قرار دارد.

استادیوم الثمامه جام جهانی قطر ۲۰۲۲

این استادیوم با فرودگاه بین‌المللی حمد چند دقیقه‌ای فاصله دارد. بعد از پایان بازی‌های جام‌جهانی پذیرش ظرفیت این استادیوم به ۲۰ هزار نفر تقلیل پیدا می‌کند.
ساخت ورزشگاه الثمامه از سال ۲۰۱۷ شروع شد و حدود ۴ سال طول کشید تا به‌طور کامل ساخته شود. این ورزشگاه در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۲۱ رسماً افتتاح شد. این ورزشگاه در جنوب شهر دوحه قطر قرار دارد و حدود ۷ کیلومتر با مرکز شهر دوحه فاصله دارد. برای دیدن بازی‌های جام‌جهانی که در این ورزشگاه برگزار می‌شود باید به وسیله تاکسی و اتوبوس به محل قرارگیری این ورزشگاه مراجعه کنید.
نکته: ایستگاه مترو در نزدیکی این ورزشگاه وجود ندارد.
اگر برای دسترسی به این ورزشگاه از اتوبوس استفاده می‌کنید، باید بدانید که استادیوم الثمامه درست نزدیک به آخرین ایستگاه اتوبوس شماره ۷ الثمامه قرار دارد.
در نزدیکی این استادیوم امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد و به‌ندرت می‌توانید غذاخوری یا رستورانی را در اطراف آن پیدا کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا