گل و گیاه

چگونه رشد کاج مطبق را زیاد کنیم؟

امروزه کاشت و نگهداری گیاهان و درختچه‌های آپارتمانی به دلایل مختلف افزایش یافته است که می‌تواند از لحاظ تزئینات و تصفیه هوا فواید زیادی را در فضای داخل منزل داشته باشد. کاج مطبق (Araucaria excelsa) یکی از گیاهان زینتی به شمار می‌رود که با ایجاد شرایط مناسب در آپارتمان می‌تواند تا 2 متر رشد کند؛ ولی ارتفاع این گیاه در زیستگاه خود تا 60 متر نیز می‌رسد. با کارمادیو همراه باشید.

کاج مطبق یک گیاه رطوبت دوست است که رشد بسیار کُندی دارد و در طی سال یک طبقه یا دو طبقه به طبقات آن افزوده می‌شود. وجود برگ‌های سوزنی شفاف در تنه جانبی و روی طبقات باعث زیبایی این گیاه شده است. در این مقاله از کارمادیو بیشتر با نحوه نگهداری کاج مطبق در آپارتمان، خواص نگهداری این گیاه در منزل و همچنین مقدار آبیاری صحیح و علت افتادگی برگ‌های این گیاه زینتی آشنا می‌شویم.

نگهداری کاج مطبق در آپارتمان

کاج مطبق نوعی درخت جنگلی گسترده است که محل رشد آن در جنوب غرب کانادا و غرب ایالات متحده آمریکا است؛ اما به دلیل خواص و جنبه تزئیناتی آن می‌توان این گیاه را در گلدان کاشت و در منزل و آپارتمان از آن نگهداری کرد. البته برای نگهداری کاج مطبق در آپارتمان باید به نکات مهمی در مورد مقداری آبیاری، نور و دمای مناسب و رطوبت و خاک مورد نیاز این گیاه توجه کرد.

1.آبیاری کاج مطبق در منزل

کاج مطبق در فصل‌های مختلف نیاز به مقدار آب متفاوتی دارد؛ به طوری که در تابستان باید هفته‌ای دو بار و در فصل زمستان هر 7 تا 10 روز آبیاری شود. در زمستان بهتر است فقط مرطوب شده و آبیاری با آب سبک و بدون املاح انجام شود. کاج مطبق نیاز به آبیاری کم است و نباید هنگام آبیاری خاک را غرقابی و خیس کرد.

آبیاری کاج مطبق در منزل

2.دمای مناسب نگهداری کاج مطبق

کاج مطبق تمایل زیادی به گرما ندارد و محیط نگهداری آن باید دمای مناسبی داشته باشد. این گیاه در زمستان تحمل دما حداکثر تا 5 درجه سانتی‌گراد را دارد و در تابستان دمای بیشتر از 16 سانتی‌گراد را نمی‌تواند تحمل نماید.

3.تامین نور مناسب کاج مطبق در آپارتمان

کم یا زیاد شدن میزان نور در شرایط نگهداری کاج مطبق بسیار اهمیت دارد؛ نوردهی به این گیاه باید به شکل ملایم و متعادل انجام شود تا از آسیب دیدگی آن جلوگیری گردد. برای نگهداری کاج مطبق در آپارتمان بهتر است برای تنظیم نور مناسب و کافی در شبانه روز از چراغ رشد گیاه استفاده کرد.

4.میزان رطوبت مورد نیاز کاج مطبق

همان طور که گفتیم کاج مطبق نیاز به آبیاری زیادی نداشته و مرطوب نگه داشتن خاک آن برای این گیاه کفایت می‌کند. برای تامین رطوبت کاج مطبق می‌توان از غبارپاشی استفاده کرد؛ البته این کار در فصل‌های مختلف به میزان متفاوتی مورد نیاز است. این گیاه در زمستان باید هفته‌ای یک بار و در تابستان هفته‌ای دو بار نیاز به غبار پاشی دارد.

5. میزان مناسب خاک برای رشد کاج مطبق

برای رشد مناسب کاج مطبق باید از خاک دارای املاح معدنی کافی و کمپوست سبک استفاده کرد. این گیاه در فصل‌های گرم سال نیاز به مواد غذایی کامل دارد؛ از این رو برای کوددهی این گیاه با کود کامل بهترین گزینه است.

علت افتادگی برگ‌های کاج مطبق

کاج مطبق می‌تواند به علت نبود شرایط مناسب محیط رشد دچار مشکلاتی شود؛ برای مثال برگ‌های کاج مطبق گاهی حالت افتادگی پیدا می‌کنند. این حالت می‌تواند به سه دلیل اتفاق بیفتد؛ دلیل اول می‌تواند کم آبی باشد که باعث پوسیدگی ریشه می‌شود که برای جلوگیری از این مشکل استفاده از سم‌های قارچ کش توصیه شده است. دومین علت افتادگی برگ‌های کاج مطبق، کمبود مواد غذایی است که می‌توان با کوددهی مناسب مشکل را حل کرد. دلیل سوم وجود گرمای زیاد یا تهویه نامناسب است؛ زیرا این گیاه گرما دوست نیست و تحمل دمای بالا را ندارد.

علت افتادگی برگ‌های کاج مطبق

خواص کاج مطبق در منزل

نگهداری کاج مطبق در منزل می‌تواند خواص بسیاری داشته باشد. علاوه بر خواصی که در ادامه برای کاج مطبق بیان می‌شود می‌توان از این گیاه در صنایع غذایی، داروسازی، عطرسازی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده نمود.

– خواص ضد التهابی کاج مطبق

درخت کاج مطبق دارای ترکیبات پینن و ترپنوئیدها است؛ به همین دلیل می‌تواند خواص ضد التهابی بالایی داشته باشد. نگهداری کاج مطبق در آپارتمان باعث درمان انواع التهاب‌ها در افراد ساکن در آپارتمان می‌شود.

– خاصیت ضد عفونی کنندگی کاج مطبق

برگ‌های این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و از ایجاد عفونت‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

– نگهداری کاج مطبق و خواص ضد سرطانی این گیاه

از دیگر خواص کاج مطبق در منزل پیشگیری از ابتلا ساکنین به انواع سرطان است؛ زیرا برگ‌های این گیاه سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدها و فنل‌ها می‌باشد.

– پرورش کاج مطبق در منزل برای استفاده از خاصیت ضد افسردگی آن

عصاره کاج مطبق اثر شگفت انگیزی برای درمان افسردگی و اضطراب به صورت طبیعی دارد؛ بنابراین نگهداری آن در منزل یک روش ساده برای ایجاد نشاط در محیط خانه است.

– خواص ضد سرماخوردگی کاج مطبق

به خواصی که برای کاج مطبق بیان شد باید خاصیت ضد سرماخوردگی این گیاه را نیز اضافه کرد. برگ‌های کاج مطبق برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

میزان رطوبت مورد نیاز کاج مطبق

 مقدار آبیاری کاج مطبق

برای نگهداری کاج مطبق در آپارتمان باید آبیاری آن به صورت منظم انجام شود؛ این امر در مواقعی که هو گرم است و گیاه احساس گرما می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد. در فصل زمستان آبیاری در زمانی انجام می‌شود که خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی‌متری خشک شده باشد. همچنین در فصل‌های گرم سال آبیاری هنگامی است که خاک گلدان تا عمق یک تا 2 سانتی‌متر خشک شود.

جمع‌بندی

کاج مطبق یک درخت جنگلی متعلق به جنوب غربی کانادا و غرب ایالات متحده آمریکا است که در مناطق سرد و بستر خاکی مناسب رشد می‌کند. در حال حاضر این گیاه در آپارتمان‌ها و فضاهای بسته در صورتی که شرایط مناسب رشد آن فراهم باشد پرورش داده می‌شود و می‌توان از خواص آن استفاده کرد. در این مقاله از کارمادیو با شرایط نگهداری کاج مطبق در آپارتمان آشنا شدیم.

 

4.3/5 - (96 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا