خواندنی

چگونه گربه ای شاداب داشته باشیم ؟

شاداب و سرحال بودن گربه به شکل خودکار باعث شادی و خوشحالی افرادی می شود که از این موجودات دوست داشتنی مراقبت می کنند. روش های مختلفی برای شاداب و سرحال نگاه داشتن حیوانات خانگی به خصوص گربه ها وجود دارد که با انجام و رعایت آنها می توان شاداب و سرحال بودن گربه های خانگی را تضمین نمود. از جمله روشهای که  به وسیله  آن ها می توان شاداب و سرحال بودن گربه های خانگی را افزایش داد خرید اسباب بازی گربه و اسکرچر گربه است. از دیگر روش ها و ترفندهای شاداب و سر زنده نگاه داشتن حیوانات خانگی مثل گربه می توان به مواردی مانند احترام گذاشتن به قلمرو گربه های خانگی، فراهم کردن جای گرم و نرم برای زندگی آنها، سالم نگه داشتن گربه های خانگی با فراهم کردن شرایط زندگی با کیفیت، استفاده از گیاهان خوشبو و معطر مثل سنبل الطیب در فضای خانه و محل نگهداری، استفاده از جعبه برای بازی و استراحت گربه ها، اجازه شکار دادن به گربه های خانگی،آموزش مهارت های رفتاری به گربه های خانگی و غیره اشاره کرد.

مهیا کردن اسباب بازی  و لوازم سرگرمی برای گربه

مهیا کردن اسباب بازی و لوازم سرگرمی گربه اگر به شکل درست و اصولی باشد می تواند نقش مهمی در شاداب و سرحال بودن این موجودات داشته باشد. گربه ها عاشق بازی و شیطنت هستند و از بازی با اسباب بازی های خاص خود لذت می برند. اسباب بازی های گربه  از تنوع بالایی برخوردار هستند به شکلی که صاحبان آن ها می توانند اسباب بازی های مناسب را با توجه به شرایط گربه خود تهیه کنند. از جمله اسباب بازی های مناسب و پرطرفدار گربه های خانگی می‌توان به وسایلی مانند عروسک پولیشی، توپ های نخ و کاموایی صدادار و اسباب بازی های متحرک اشاره کرد که گربه ها در زمان بازی و جست و خیز با آن ها می توانند به اوج لذت و شادی برسند. استفاده از اسباب بازی  گربه این حیوان را در فضای داخلی خانه سرگرم کرده و از انزوا و گوشه گیری آن ها جلوگیری می کند. علاوه بر این اسباب بازی گربه باعث تحرک و شادابی این موجودات ملوس شده و نشاط و شادابی آن ها را افزایش می دهد.

افزایش فعالیت و تحرک گربه

افزایش فعالیت و تحرک گربه

تحرک و فعالیت گربه های خانگی به شکل جست و خیز و بازی با اسباب بازی گربه می تواند در شادابی و سرحال بودن آن ها بسیار موثر باشد. اسکرچر یکی از اسباب بازی های متداول برای بازی گربه ها است که از نظر شکل و شرایط از تنوع بالایی برخوردار هستند و می توانند در تحرک و سلامتی گربه های خانگی بسیار موثر باشند. در ساخت اسکرچر گربه از مواد مختلفی متناسب با علایق گربه ها مثل چوب، پارچه پشمی، پارچه کنفی، طناب کنفی و گاهاً از نوعی موکت استفاده می شود. اسکرچر گربه  معمولا از موادی ساخته می شود که به ناخنهای گربه آسیب وارد نکند و گربه بتواند به راحتی ناخن و دندان های خود را بر روی آن کشیده و سرگرم شود. گربه ها به صورت غریزی برای تعیین قلمرو و جلوگیری از ورود موجودات دیگر به قلمروشان عادت دارند که بر سطوح مختلف چوبی و پارچه ای دندان ها و چنگال های خود را بکشند که این امر باعث تیز شدن چنگال ها و دندان های آن ها می شود.

همچنین چنگ و دندان کشیدن بر اجسام سخت باعث می شود تمام اندام های بدن گربه از جمله شانه، پنجه پاهای عقب و  دست های جلوی گربه به خوبی تحرک داشته باشند و این نوع اسباب بازی گربه بتواند گربه های خانگی را وادار به انجام حرکات ورزشی کند که برای سلامتی و سرحال بود آن مفید است. گربه های خانگی برای بازی ورزش، سرگرمی، تعیین قلمرو و آسیب وارد نکردن به وسایل خانه به اسکرچر گربه نیاز دارند لذا تهیه اسکرچر گربه با کیفیت و متناسب با شرایط گربه می تواند جزو اولویت‌های صاحبان گربه های خانگی باشد چون  تحرک و شاداب بودن گربه های خانگی را به همراه دارد.

تغذیه مناسب

تغذیه گربه یکی از فاکتور های مهم و غیر قابل انکار در سلامت و شاداب بودن گربه های خانگی است. تغذیه مناسب گربه نه تنها نقش مهمی در سلامتی، شادابی و طول عمر گربه دارد بلکه از بروز بسیاری از بیماری های مختلف در این موجودات هم جلوگیری می کند. پروتئین یکی از مواد مورد نیاز و اساسی برای تامین نیازهای گربه های گوشتخوار و حفظ سلامتی و شادابی  آن ها است که باید با تهیه و اعمال یک برنامه غذایی مناسب و با کیفیت تامین شود. تنوع مواد غذایی استفاده شده در برنامه غذایی حیوانات خانگی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث شادابی و سرحال بودن گربه های خانگی شود. لذا برای جلوگیری از یکنواختی در برنامه غذایی گربه های خانگی که  باعث بی حوصلگی و کسل شدن آنها شود بهتر است با کمک گرفتن از افراد کارشناس و خبره، مواد غذایی متنوع و باکیفیتی در برنامه غذایی این موجودات ملوس و‌ طناز گنجانده شود. تغذیه مناسب و متعادل گربه های خانگی نقش مهمی در طراوت و شادابی آنها دارد. به همین دلیل باید برنامه غذایی این گونه حیوانات طوری تنظیم شود که تعادل لازم در میزان ویتامین ها، مکمل ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها رعایت شود. به کارگیری ترکیب درست و مناسب از ویتامین ها و مواد مغذی  باعث سلامت و شادابی گربه خانگی شده و طول عمر آن ها را افزایش می دهد. این نکته را در نظر داشته باشید برای خرید غذا ، ویتامین ها ، مکمل ها از پت شاپ معتبر و دارای مجوزهای قانونی خریداری کنید.

مراقب سلامتی گربه باشیم

مراقب سلامتی گربه باشیم

گربه ها حیواناتی ظریف و زود رنجی هستند لذا برای مراقبت از سلامتی و تندرستی آن ها باید حرکات و رفتار آن‌ها به شکل دقیق و موشکافانه زیر نظر قرار گیرد. افسردگی یکی از مشکلات و بیماری‌های رفتاری است که می تواند گریبان‌گیر حیوانات خانگی مثل گربه شود گربه ها موجودات ناز و ملوسی هستند که به محبت نیاز دارند و اگر این نیاز ذاتی آنها به شکل مناسب برطرف نشود باعث در خود فرو رفتن و گوشی گیری آنها می شود. دلایل ناراحتی و افسردگی گربه ها به راحتی قابل تشخیص نیست بلکه برای انجام این کار باید رفتار و حرکات آنها به دقت زیر نظر گرفته شود تا بتوان به دلیلی ناراحتی آنها پی برد. از جمله راه های پی بردن به ناراحتی گربه ها می توان به مواردی مثل حرکت دادن دم اشاره کرد به این معنا که اگر گربه دوم خود را مانند یک پر نرم به آرامی در هوا تکان دهد شاد و سرحال است اما اگر یک گربه دم خود را باشدت و به سختی تکان دهد دلیل بر ناراحتی گربه است و صاحب گربه باید در صدد فهمیدن دلیل ناراحتی گربه خود باشد تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام نماید.

از دیگر دلایل ناراحتی گربه ها می توان به مواردی مانند ضربه زدن و خراشیدن دست و پای صاحبان خود، تمایل به در آغوش گرفته شدن، بالا رفتن از دیوار، با حسرت نگاه کردن به فضای بیرون پنجره، مدفوع کردن در جاهایی غیر از محل مشخص شده، عدم توجه گربه به افرادی که به او محبت می کنند، خرخر کردن یا باز کردن دهان با خشم و ناراحتی، پنجه کشیدن گربه به وسایل خانه مثل میز و مبل، ریختن یا اسپری ادرار و مناطق مختلف خانه، ناراحتی بدون دلیل و غیره اشاره کرد. صاحبان  گربه برای پی بردن به دلیل ناراحتی این حیوان باید از تجربه لازم برای انجام این کار برخوردار باشد چون انجام هر کار غیر متعارف و غیر موجه ای که بر اساس اما و اگر انجام شود می تواند باعث تشدید ناراحتی گربه و در خیلی از موارد پرخاشگری این موجود شود. لذا بهترین کار برای جلوگیری از ناراحتی گربه و برطرف کردن آن استفاده از کارشناسان و دامپزشکانی است که از تجربه لازم در این زمینه برخوردار هستند. پت شاپ فراپت یکی از مراکز فعال در زمینه مراقبت و درمان حیوانات خانگی در فضای مجازی است که از کارشناسان و دامپزشکان باتجربه و کاردانی بهره می برد و می تواند در برطرف کردن مشکلات و ناراحتی گربه های خانگی به صاحبان آنها کمک نماید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا