خواندنی

کافه لاته یا قهوه لاته چیست؟

کافه لاته (به ایتالیایی: caffè e latte) گونه‌ای نوشیدنی قهوه است از ترکیب اسپرسو با شیر بخارداده‌شده به‌دست می‌آید. با کارمادیو همراه شوید تا در مورد لاته بیشتر بدانید.

کافه لاته در لغت به معنای قهوه (کافه) و شیر (لاته) می‌باشد و برای تهیهٔ آن قهوهٔ اسپرسو را با شیر داغ یا بخار داده شده ترکیب کرده و رویش را با کف شیر می‌پوشانند. این نوشیدنی معمولاً در فنجان سرو می‌شود.

 کافه لاته یا قهوه لاته چیست؟

اگر تا امروز آن را اشتباه تلفظ ميکرديد هيچ اشکالي ندارد اما نام اصلي آن کافه لاته يا caffè latte است کافه لته غلط است تلفظ صحيح لاتـه است چرا که در زبان ايتاليايی کافه به معنای قهوه و لاته به معناي شير است درواقع همانطور که از نامش پيداست شير قهوه است اما کاپوچينو و فلت وات و پيکولو و… هم شير قهوه هستند پس تفاوتشان چيست؟

تفاوت کافه لاته با کاپوچینو

تفاوت کافه لاته با کاپوچینو معمولاً در نسبت قهوه و مقدار شیر و فوم شیر آن است بدین صورت که در کاپوچینو ۳۰ میل اسپرسو و ۱۵۰ میل شیر بخار داده شده که فوم شیر از ۵ میلیمتر تا ۳ سانتیمتر است اما در کافه لاته ۳۰ میل اسپرسو و ۱۸۰ میل شیر بخار داده شده که فوم شیر از صفر تا ۵ میلیمیتر است.

تفاوت اصلی کافه لاته با کاپوچینو معمولا در نسبت قهوه به شیر آن است. به این صورت‌ که در کاپوچینو این نسبت‌ها مساوی است اما برای تهیه کافه لاته، قهوه به نسبت یک به سه به شیر جوشیده اضافه می‌شود. همچنین برای تهیه کاپوچینو حتما از اسپرسو استفاده می‌شود اما در کافه لاته این امر اجباری نیست. تفاوت دیگر این است که کف شیر در لاته حدود ۱۲ میلی‌متر است ولی در کاپوچینو حدود ۲ سانتی‌متر می‌باشد.

آرت روی لاته

نوشیدنی لاته در دو دهه اخیر محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده اما هنر لاته آرت نسبتا نوظهوره. همه‌ی ما طرح های گل، پرنده و حتی چهره رو بر روی لاته‌ها دیدیم. اما تا حالا به این موضوع فکر کردید که چطور این طراحی‌ها انجام می‌شه؟

آرت روی لاته

این طراحی ها با شیر بخار داده شده و فوم‌گیری شده انجام می‌شه. ابتدا اسپرسو و سپس شیر به فنجان اضافه می‌شه. در عرض چند ثانیه، شیر سفید به بالا می‌رسه، و شیر باقی مونده رو می تونید به عنوان یک الگو یا طرح روی فنجون بریزید، انگار که روی یک بوم نقاشی می‌کنید.

طعم دهنده‌های لاته

اگه می‌خواید نوشیدنی لاته شیرین یا طعم‌دار داشته باشید قبل از اضافه کردن فوم شیر، مقداری سیروپ (شربت) رو با شیر گرم مخلوط کنید.

موادی که میشه برای طعم‌دهی به لاته اضافه کرد شامل : عصاره وانیل، عصاره‌ی بادام، انواع سیروپ های شیرین کننده مثل سیروپ کارامل و سیروپ افرا

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا