سبک زندگی

۴ راهکار وارن بافت برای افزایش ۵٠ درصدی درآمد فارغ التحصیلان دانشگاهی

وارن بافت؛ مرد ١٠۵ میلیارد دلاری که اکنون سخنرانی ها و مکتوبات او به ویژه در مجامع سالانه برکشایر هثوی در جهان زبانزد است، در دوران دبیرستان یا دانشگاه؛ از سخنرانی در ملاء عام بسیار وحشت داشت تا اینکه نهایتا با شرکت در “دوره سخنرانی برای عموم” سازمان آموزشی دیل کارنگی و دریافت دیپلم این مهارت بر این ترس غلبه کرد. با کارمادیو همراه باشید.

او به واقع این دیپلم غیر آکادمیک را عامل تغییر بزرگی در زندگی خود می داند! چرا که وقتی از او بپرسیم چگونه توانسته یک شرکت سرمایه گذاری ۶٧٠ میلیارد دلاری (برکشایر هثوی) را درست کند، پاسخ می دهد که قدرت اقناع، متقاعد و همراه کردن دیگران با خود را داراست که این فراتر از داشتن صرفا یک ذهن تیز در حوزه سرمایه گذاری است! او به خوبی ارتباط برقرار کرده و داستانسرای قدرتمندی است!

روی خودتان سرمایه گذاری کنید… یک راه آسان برای افزایش ۵٠ درصدی ارزشتان این است که حداقل روی مهارت های ارتباطی خود؛ هم در نوشتن و هم در سخن گفتن واضح و شفاف تمرکز کنید. اگر نتوانید ارتباط برقرار کنید، مثل این می ماند که به یک دختر در تاریکی چشمک بزنید… مسلما هیچ اتفاقی نمی افتد! شما هرچقدر هم که قدرت ذهنی بالایی داشته باشد، باید بتوانید آنرا منتقل کنید و ابزار انتقال آن هم ارتباطات است!”

بخشی از توصیه های وارن به جوانانی که تازه فارغ التحصیل شده و دنبال فرصت های مناسب شغلی می باشند.

جاستین باریسو؛ نویسنده کتاب هوش هیجانی کاربردی در راستای بهبود مهارت ارتباطات می گوید:

۱. اول شنونده باشید!

ارتباط یک خیابان دوطرفه است. وقتی اول شنونده هستید؛ شما تواضع و اراده آموختن را به نمایش می گذارید که موجب می شود همکاران و مشتریانتان احساس ارزشمند بودن پیدا کنند. برای انجام این کار، در مقابل انگیزه “توی حرف پریدن یا ردّ و انکار ایده ها و تکنیک های جدید” مقاومت کنید و بجای آن؛ با پرسیدن نظرات و دیدگاه افراد آنها را تکریم کنید. بطور کلی انسان ها وقتی حس می کنند برای سخن آنها ارزش قایل هستید، برای به اشتراک گذاشتن افکار و ایده های واقعی خود تمایل بیشتری نشان می دهند.

بزرگترین مشکل در ارتباطات این است که ما به سخن طرف مقابل برای فهمیدن او گوش نمیدهیم بلکه با این انگیزه گوش میدهیم که به او فورا پاسخ بدهیم. یادمان باشد که انسان ها تشنه شنیده و دیده شدن هستند!

۲. یادتان باشد، موضوع فقط این نیست که چه می گویید بلکه این است که چگونه می گویید!

بسیاری از مردم فکر می کنند که احترام باید کسب شود تا اعطاء. با ابتکارعمل “نشان دادن احترام به دیگران”؛ قدرت پیام شما افزایش می یابد. ارتباطات محترمانه شامل موارد ذیل می شود:
✔️بیاد داشتن و بکار بردن نام افراد در هر زمان ممکن،
✔️تصدیق دیگران و نقطه نظر آنها،
✔️ابراز علاقه شخصی به مخاطبان با پرسیدن سوالات و درک مسائلی که برای آنها مهم است،
✔️و قبل از رفتن سراغ نتیجه گیری؛ کل داستان را شنیدن!

۳. قبل از سخن گفتن و یا نوشتن؛ فکر کنید!

در جهانی که راحت طلبی و سرعت حکومت می کند، فکر کردن قبل از سخن گفتن نیاز به انضباط و نظم شخصی فراوان دارد. پاسخ سریع دادن به سخن، پیامک و یا ایمیل آن هم با حس عصبانیت می تواند موجب پشیمانی شود. بجای پاسخ سریع؛ ابتدا در باره آن کمی فکر کنید…در سخن گفتن چند ثانیه مکث کنید و در نوشتن چند ساعت یا حتی یک روز!

۴. برای شفافیت تلاش کنید!

شما به ندرت در تلاش اول به یک ارتباط عالی دست می یابید، مخصوصا اگر موضوع پیچیده باشد! سخن گفتن چهره به چهره (یا پشت تلفن) غالبا به ارتباط نوشتاری ترجیح دارد چرا که شما می توانید از حالات احساسی نظیر تن صدا، حالت صورت و ایماء و اشارات استفاده کنید. اما اگر ارتباط نوشتاری است آن هم در خصوص موضوعی جدی؛ باید آنچه نوشته اید را چندین بار بخوانید تا از حروفی که باید بزرگ نوشته شود، نقطه گذاری، املاء، گرامر درست و هماهنگی متن اطمینان حاصل کنید.

به نظر می رسد وجود مدارس و دوره های مهارت های شخصی و ارتباطات جهت تقویت قدرت نگارش متون شفاف و سخنرانی های سلیس و اثرگذار در راستای معرفی خود، شرکتی که با آن کار می کنیم و یا محصولات آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای مدیران؛ بویژه مدیران ارشد اجرایی سطوح C یا C_Suite باشد چرا که جریان ثروت میان افرادی رخ می دهد که به یکدیگر اعتماد دارند و کسانی به هم اعتماد می کنند که با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار می کنند!

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا