اخبار

برندگان نوبل فیزیک و پزشکی 2024 در سوئد معرفی شدند

به گزارش کارمادیو، آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز سه‌شنبه ۸ اکتبر (۱۷ مهر) جایزه نوبل سال ۲۰۲۴ در رشته فیزیک را مشترکا به جان جی. هاپفیلد، پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و جفری ای. هینتون، دانشمند بریتانیایی-کانادایی دانشگاه تورنتو کانادا اهدا کرد.

اعضای کمیته نوبل گفته‌اند که این جایزه به پاس فعالیت‌ها و دستاوردهای این دو دانشمند در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری خودکار اعطا شده است.

هانس الگرن، دبیر آکادمی سلطنتی علوم سوئد، هنگام اعلام نام برندگان گفت که این جایزه «به خاطر اکتشافات و اختراعات بنیادین که امکان یادگیری ماشینی با شبکه‌های عصبی مصنوعی را می‌دهد» به آنها اعطا می‌شود.

جوایز علمی نوبل معمولا به پژوهشگرانی با دستاوردهای ویژه و برجسته در رشته‌های پزشکی، فیزیک و شیمی داده می‌شود.

نام برندگان جوایز نوبل شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد امسال به ترتیب در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و دوشنبه اعلام خواهد شد. در این میان تنها جایزه صلح در نروژ اعطا می‌شود و باقی جوایز را آکادمی سلطنتی علوم سوئد اهدا می‌کند.

همچنین، ویکتور امبروس و گری راوکون، دانشمندان آمریکایی برنده نوبل پزشکی سال ۲۰۲۴ شدند.
این جایزه به دلیل کار و پژوهش این دو دانشمند بر میکرو آران‌ای (microRNA) و چگونگی عملکرد ژن‌ در ایجاد بافت‌های مختلف بدن به آنها تعلق گرفت.

برندگان جایزه نوبل پزشکی را کمیته نوبل در انستیتوی کارولینسکا در سوئد انتخاب می‌کند. این کمیته درباره برندگان امسال گفت آنها یک اصل کاملاً جدید در تنظیم عملکرد ژن‌ها را کشف کردند که برای موجودات چند سلولی از جمله انسان حیاتی است:

اکنون مشخص شده است که ژنوم انسان حاوی رمز تولید بیش از هزار میکرو آران‌ای است.

ارزش مادی این جایزه ۱۱ میلیون کرون سوئد (حدود یک میلیون و ۶۰ هزار دلار) است که بین دو نفر تقسیم خواهد شد. برای خواندن تازه ترین اخبار، کارمادیو را دنبال کنید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا