سفر و گردشگری

جاهای دیدنی شهر اندیمشک / شهری رویایی در شمال خوزستان

آیا تاکنون به خوزستان سفر کرده‌اید؟ به شهر زیبای اندیمشک چطور؟! در این مقاله از کارمادیو همراه ما باشید تا شما را با یکی از رویایی ترین شهرهای خوزستان یعنی اندیمشک آشنا کنیم، شهری کوچک اما دارای مردمی بزرگ از تبار لر، مردمی خونگرم و مهمان نواز.

موقعیت مکانی و مردم شهر اندیمشک

اندیمشک شهری است در شمال خوزستان که به خاطر قرار گرفتن در دامنه های سرسبز زاگرس معمولاً دارای آب و هوایی معتدل است، به گونه‌ای که دمای این شهر در اواخر زمستان و اوایل بهار کاملاً مطلوب و خوشایند می‌ باشد و در فصل تابستان نیز دارای روزهایی گرم ولی شب‌ های خنک است. شهر اندیمشک همچنین به عنوان مرکز کل ناحیه راه آهن زاگرس به شمار می‌ رود و از نقاط حساس راه آهن تهران – جنوب است و تمام مسافران می‌ توانند از هر شهری به وسیله قطار به آن سفر کرده و  به دلیل داشتن مناطق دیدنی این شهر از جمله منطقه بسیار زیبا و چشم نواز منگره از سفر خود لذت ببرند.

ساکنان شهر اندیمشک عموماً به لری بالاگریوه صحبت می‌ کنند و از قوم لر هستند و از دیرباز نیز جز مناطق چادرنشین لر بخصوص ساکنان سابق بخش الوار گرمسیری کنونی به شمار می‌ رفتند.

مناطق دیدنی شهر اندیمشک

این شهر دارای جاذبه‌ های طبیعی و مکان‌ های تاریخی و آرامگاه‌ ها و مراکز سرگرمی است و با داشتن مناطق بسیار زیبای طبیعی و گردشگری در فصل بهار به یکی از تماشایی‌ ترین نقاط ایران و به خصوص خوزستان بدیل می‌ گردد بنابراین در ادامه به معرفی مناطق گردشگری این شهر می‌ پردازیم.

منطقه زیبا و چشم نواز منگره

منطقه زیبا و چشم نواز منگره

منگره به عنوان یکی از جاذبه‌ های بسیار زیبا و معروف در اندیمشک، سالیانه و بخصوص در ایام نوروز میزبان بسیاری از گردشگران خوش ذوق و خوش و سلیقه است. این منطقه به دلیل داشتن  روستایی  به نام گرداب  که دارای  رودخانه ای بزرگ با همین نام است و نیز درختان میوه بسیاری از جمله درخت انار،درخت پرتقال، درخت آلو و زردآلو و نیز به دلیل داشتن درختان پهناور و سرسبزی مانند درخت بلوط، مسافرت به این منطقه را برای تمام گردشگران لذت بخش  کرده و بسیاری از آنها از مناطق دوردست کشور هر ساله به این دیار سفر می‌ کنند. منگره دارای امکانات رفاهی و تفریحی مانند دسترسی به سرویس بهداشتی و محل مناسب برای توقف خودرو و استراحت در مکان‌ های امن این منطقه است. همچنین شما می‌ توانید در این منطقه خوراکی‌ های مد نظر خود را خریداری کنید و نوش جان بفرمایید.

آدرس این  منطقه گردشگری: منگره در استان خوزستان ۵۰ کیلومتری شمال شهر اندیمشک جایی دارد.

سد بزرگ و زیبای دز

سد بزرگ و زیبای دز

سده دز یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری و زیبای شهرستان اندیمشک است که که به عنوان یکی از سدهای بزرگ خوزستان سالیانه آب بسیاری در آن ذخیره و به دیگر نقاط این استان  انتقال می‌ یابد. این سد در دل کوه ساخته شده و زیبایی خاص خود را دارد و گردشگران  می‌ توانند با قایق در آن شنا کرده و از سفر خود لذت ببرند. علاوه بر این همانطور که گفته شد از آنجایی که این سد در دامنه کوه ساخته شده است و یک منطقه طبیعی است و در  آن طبیعت زیبا و سرسبزی و آب و هوایی خنک و دلچسب دیده می شود.

اگر شما نیز می‌ خواهید به شهر زیبای اندیمشک سفر کنید و از سد دز آن دیدن نمایید می‌ توانید با خودرو به سمت شهر اندیمشک رفته و با ورود به جاده کمربندی و پشت سر گذاشتن ۲۶ کیلومتر از آن از این سد بزرگ دیدن  کنید. لازم به ذکر است که بازدید از سد و دریاچه بزرگ دز اندیمشک در همه روزهای هفته رایگان بوده و در روزهای تعطیل ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر با دارا بودن امکانات تفریحی آماده پذیرایی از شما عزیزان می‌ باشد.

 امکانات رفاهی

سد دز دارای امکانات و تفریحات رفاهی برای گردشگران از جمله،پیک نیک، قایق سواری، شنا، طبیعت گردی و نیز دارای سرویس بهداشتی و نیز پارکینگ برای پاک خود های شما است.

آدرس  سد دز: سد دز در استان خوزستان و حدوداً ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک قرار دارد.

دریاچه مصنوعی سد کرخه

دریاچه مصنوعی سد کرخه

این دریاچه از دیگر جاذبه های گردشگری و دیدنی اندیمشک است که  یک دریاچه با شکوه و در منطقه ای با آب و هوای مطلوب در دامنه کوه های زاگرس جای گرفته است و گردشگران بسیاری روزانه از این دریاچه دیدن می کنند و از وجود آن لذت می برند.

برای دسترسی به این دریاچه لازم است در بزرگراه اندیمشک به سمت شوش حرکت کرده و به سمت جاده سد خاکی اندیمشک بروید.

کوه و دره تنگوان

کوه و دره تنگوان

این کوه در بخش شمالی شهر اندیمشک و در همسایگی کوی سنگ سیلا، بالارود شمالی و سد و نیروگاه دز جای دارد و بلندترین قسمت آن ۶۰۰۰ متر ارتفاع داشته و دیواره‌ های آن کاملاً صخره‌ای و صاف است و سالیانه سنگ نوردان بسیاری از این شهر و شهرهای اطراف این کوه را فتح می‌ کنند و و با قرار گرفتن در بالای آن با دیدن طبیعت لذت می‌ برند.

آدرس کوه تنگوان: این کوه در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اندیمشک و در منطقه با نام بام قرار دارد.

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه چهل پا یک منطقه حفاظت شده وشکار ممنوع می‌ باشد که در ناحیه‌ای از کوه تنگوان جای گرفته و با دارا بودن امکانات برای اسکان گردشگران طرفداران بسیاری دارد و سالیانه از نقاط مختلف این شهر و دیگر شهرهای کشور افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند. منطقه شکار ممنوع ۴۰ پاهای اندیمشک ا دارا بودن دره‌های عمیق و زیبا ارتفاعات چشمگیر و پوشش گیاهی سرسبز یک منطقه چشم نواز و حیرت انگیز برای گردشگران است و نیز می‌ توان در دریاچه آن از نا و اسکی نیز بهره‌مند شد.

آدرس ناحیه شکار ممنوع چهل پا: این منطقه در ۱۵ کیلومتری شهر اندیمشک و در ناحیه کوه تنگوان قرار دارد.

چم سوز یا چم سبز از دیگر مناطق گردشگری شهر اندیمشک

چم سوز یا چم سبز

این منطقه یکی از منطقه‌ های سرسبز و با طراوت است که در تمام فصل‌ های سال به جز تابستان طراوت و زیبایی خود را حفظ کرده و دلیل نامگذاری آن جریان آب سبز رنگی است که در دل این منطقه جاری است و در تابستان نیز آب و هوای آن خنک و مطلوب می‌ باشد که این به دلیل عمیق بودن آب آن است.

آدرس چم سبز یا چال کندی: استان خوزستان اندیمشک منطقه چم گلک در فاصله بین سد دز تا قلعه مختار.

سد خاکی کرخه و دریاچه آن

سد خاکی کرخه

سد کرخه یکی دیگر از سدهای باشکوه و دیدنی شهر اندیمشک است که در پشت آن نیز دریاچه‌ای مصنوعی و با شکوه وجود دارد. در واقع سد کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی ایران و خاورمیانه شناخته شده است که زیبایی و بزرگی آن در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار به دلیل بارش باران و طغیان آب در این دریاچه چند برابر می‌ شود. در فاصله ۵ کیلومتری سد کرخه یک منطقه تفریحی دیگر به نام کمونه وجود دارد که می‌ توانید پس از دیدن از این سد از این منطقه نیز دیدن کرده و لذت بسیار ببرید.

آدرس سد کرخه اندیمشک: سد کرخه در حدود ۳۰ کیلومتری شمال غرب اندیمشک جای دارد.

دهکده گردشگری ساحلی والفجر

دهکده گردشگری والفجر یکی از مناطق تفریحی و مجهز شهر اندیمشک است که گردشگران می‌ توانند در آن دوچرخه سواری، اسب سواری، ورزش‌ های آبی و کالسکه سواری داشته باشند و از سفر خود به این شهر لذت فراوان ببرند.

آدرس دهکده گردشگری ساحلی والفجر: استان خوزستان کمربندی اندیمشک دزفول، کنار پل چهارم، ساحل رود

تفرجگاه قلعه مختار

از شما عزیزان دعوت می‌ شود در سفرتان به شهر زیبای اندیمشک، مهمان تفرجگاه قلعه مختار شوید و از امکانات آن بهره‌مند گردید. این تفرجگاه هر روز از ساعت ۵ عصر تا ۹ شب آماده خدمت رسانی به مسافران است و شما می‌ توانید در فضای سبز این تفرجگاه و زیر آلاچیق‌ های آن استراحت کنید و نیز با انجام تفریح‌ های آبی مانند قایق سواری و دیگر ورزش‌ های آبی به صورت رایگان از سفر خود به شهر ما لذت بیشتری ببرید.

آدرس تفرجگاه قلعه مختار: خوزستان در ۱۱ کیلومتری شرق شهر اندیمشک

پل صیحه

پل صیحه

این پل که نام دیگر آن آباره عباس خان است، یکی از بناهای مستحکم و قدیمی شهرستان اندیمشک است و قدمت آن به دوران صفویان برمی‌ گردد و در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت گردیده است و به عنوان یکی از جاذبه‌های پربازدید شهر اندیمشک شناخته می‌ شود.

آدرس پل صیحه: خوزستان در ۸ کیلومتری جاده اندیمشک.

موزه راه آهن

موزه راه آهن اندیمشک یکی از دیگر جاذبه‌ های دیدنی این شهر است که درباره تاریخ و قدمت راه آهن آن و آثاری از روزهای سخت راه آهن مانند تصاویری ساخته شده است دوران جنگ ۸ ساله دفاع مقدس و آنچه بر سر کارکنان راه آهن آمده است با این تصاویر به نمایش گذاشته می‌ شود. در این موزه همچنین  ماکت نقشه جنگی این شهر در ۸ سال دفاع مقدس و نیز وسایل قدیمی مانند تلگراف ها و بی سیم دیده می شود.

آدرس موزه راه آهن اندیمشک: بلوار راه آهن کنار ساختمان راه آهن کنونی شهر اندیمشک روبروی پایگاه بسیج

کاروانسرای قلعه حسینی

قلعه حسینی یکی از کاروانسراهای قدیمی شهر اندیمشک است که در همسایگی قلعه زره جایی دارد و در آثار ملی کشور نیز ثبت شده است و یک بنای چهارگوش دو طبقه مصالحه آن از سنگ و ساروج می‌ باشد و دلیل نامگذاری آن این است که برای مدت زیادی محل سکونت شخصی معروف به نام حسین بوده است.

آدرس: جاده اندیمشک پل دختر

قلعه رزه یا رزمان

قلعه باستانی روزه یا رزمان یکی از قلعه‌ های مربوط به دوره صفوی می‌ باشد که در آن زمان مسافرانی که از خرم آباد به سمت اندیمشک سفر می‌ کردند در این قلعه برای چند روز اقامت نمودند. این قلعه دارای ۱۴ اتاق متصل به هم بود که هم اکنون چیز زیادی از آن نمانده است اما با این حال بازدید از این قرعه نیز جاذبه خاص خود را دارد.

آدرس: استان خوزستان ۴۶ کیلومتر تا جاده اندیمشک به پل دختر

پل بالارود

پل بالارود یک سازه باستانی زیبا در وی رودخانه‌ای با همین نام است که از دوره ساسانیان به جای مانده است که تماشای آن به گردشگران و مسافران حس خاصی می‌ دهد و می‌ توانند هنگام گذر از این پل از رودخانه آن نیز دیدن کنند.

آدرس پل زیبای بالارود: در ۲۸ کیلومتری شمال شهر اندیمشک و در روستای بالارود که یکی از توابع الوار گرمسیری است.

بقعه امیر سیف یا دژ سر قلا

دژ سرقلا یا بقعه امیر سیف در جاده روستای جا اردوی در  اطراف شهر یک واقعه تماشایی در میان یک آرامستان قدیمی است و مورخان قدمت آن را مربوط به دوره ایلامیان می‌ دانند که دیدن آن خالی از لطف برای شما مسافرانی که به شهر اندیمشک و خوزستان سفر می کنید، نخواهد بود.

آدرس: استان خوزستان شهرستان اندیمشک بخش الوار گرمسیری در دهستان قیلاب و نزدیک روستای امیر سیف

برخی از مکان‌ های مذهبی شهرستان اندیمشک

شهرستان اندیمشک علاوه بر جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری و تاریخی دارای مکان‌ های مذهبی ای سیر گردشگران مذهبی نیز می‌ باشد که از جمله آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

امامزاده شاهزاده احمد

امامزاده شاهزاده احمد

در انتهای مسیر سبز شهرستان اندیمشک که به جاده چالوس خوزستان معروف می‌ باشد به یک امامزاده می‌رسید که به آن شاهزاده احمد گفته می‌ شود و خادمان آن عمامه قرمز بر سر دارند. معماری ین امامزاده به سبک عهد تیموریان می‌ باشد و امروزه به عنوان یک مکان پربازدید و جایگاه تفریحی برای

گردشگران تبدیل شده است و به دلیل داشتن مغازه‌ های گوناگون بسیاری از آنان برای عزیزان خود یه‌های زیبا تهیه می‌ کنند.

امامزاده شاهزاده احمد اندیمشک: استان خوزستان شهرستان اندیمشک بخش الوار جاده حسینیه- بیدروبه

آرامگاه محمود علی

این آرامگاه در قلب گورستان باستانی قرار گرفته  روی سنگ‌ های این قبرها نوشته‌ هایی به خط کوفی می‌ باشد که جذابیت  این بنای مذهبی تاریخی را چند برابر می‌ کند را و آن را ه منطقه‌ای پربازدید برای گردشگران تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که این بنا یک اثر تاریخی متعلق به قرون میانه اسلامی است و بازدید از آن رایگان می‌ باشد.

آدرس: خوزستان اندیمشک بخش الوار گرمسیری و دهستان مازو در روستای محمود علی

بقعه داوود خادم

بقعه داوود خادم

بقعه داوود خادم واقعی کوچک است که قدمت آن به دوران پس از اسلام برمی‌ گردد و به عنوان یکی از آثار ملی ارزشمند در شهر اندیمشک و استان خوزستان ثبت شده است. روی سنگ قبرهای اطراف بقعه داوود خادم ستاره‌ هایی شبیه ستاره داوود نبی به چشم می‌ خورد و علت نامگذاری این مکان نیز شاید همین باشد بنابراین اگر می‌ خواهید برای بازدید از یک مکان مذهبی در شهر اندیمشک حرکت کنید این مکان را فراموش نکنید.

آدرس بقعه داوود خادم: خوزستان اندیمشک بخش الوار گرمسیری بعد از دهستان قلاب و ۷۵ کیلومتری روستای شیخ

جمع بندی

پیشنهاد می‌ کنیم برای تجربه سفری به یاد ماندنی و لذت بخش به شهر اندیمشک سفر کنید و علاوه تماشای جاهای بسیار زیبا و دیدنی آن مانند منگره، با مردم و آداب و رسوم آن و غذاهای سنتی این شهر مانند زیر برنجی، آشنا شوید.

 

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا