سلامت

5 تا از اصلی ترین علائم فشار خون بالا

در این مقاله از کارمادیو، 5 تا از اصلی ترین علائم فشار خون بالا را برای شما معرفی کرده‌ایم. بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا تقریباً 103 میلیون بزرگسال آمریکایی و یک سوم از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از وضعیت خود آگاه نیستند، زیرا اکثر موارد با علائم فشار خون بالا تقریباً نامرئی ظاهر می شوند.

در واقع، مواردی از علائم فشار خون بالا، اغلب ماهیت شدید دارند. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی را افزایش دهد.

برای آشنایی با شایع ترین علائم فشار خون بالا و اهمیت غربالگری منظم سلامت برای مدیریت موفقیت آمیز فشار خون، در ادامه این مقاله از کارمادیو با ما همراه باشید.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا، تقریباً 103 میلیون بزرگسال آمریکایی و یک سوم از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از وضعیت خود آگاه نیستند، زیرا اکثر موارد با علائم فشار خون بالا تقریباً نامرئی ظاهر می شوند.

علائم فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا در هر فرد مبتلا می تواند متفاوت ظاهر شود، زیرا برخی علائم را نشان می دهند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند.

پاتریک ام آزکارات، پزشک متخصص قلب در موسسه قلب و عروق میامی در فلوریدا، می گوید که چگونه (و چه زمانی) یک فرد علائم را تجربه می کند، بر اساس شرایط فردی متفاوت است. او می افزاید:

افراد می توانند علائم را در هر فشاری که برای بدنشان افزایش می یابد، تجربه کنند.

به گفته دکتر آزکارات، علائم نگران کننده فشار خون بالا عبارتند از:

  • سردرد
  • تاری دید
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • آسیب کلیه

این علائم بیشتر در طول یک مشکل فشار خون اضطراری (یا فوری) تشدید می شوند، مانند بحران فشار خون بالا، که زمانی رخ می دهد که فشار خون سیستولیک به طور معمول از 180 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالاتر از 120 میلی متر جیوه می شود.

دکتر آزکارات می‌گوید:

در بیشتر موارد، افراد تا زمانی که فشار خون به آن بالا نرسد، [این] علائم را احساس نمی‌کنند. [برای] دیگران، اگر فشار خون [سیستولیک] آنها به طور معمول حدود 90 یا 100 میلی‌متر جیوه باشد، اگر فشار خون سیستولیک آنها به 140 یا 150 برسد، ممکن است علائم را احساس کنند.

دکتر آزکارات همچنین ذکر کرده، که با این حال، مجموعه خاصی از سنجش فشار خون وجود ندارد که تجربه سیستم های مرتبط را تضمین کند.

علاوه بر این، از آنجایی که علائم فشار خون بالا به تنهایی برای تشخیص دقیق قابل اعتماد نیستند، افراد باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، فشار خون خود را به طور منظم توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بررسی کنند. علائم زیر مستلزم مراجعه به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است.

1. سردرد

سردرد از علائم فشار خون بالا

سردرد در صدر فهرست علائم شایع ناشی از بحران فشار خون بالا قرار دارد. بر اساس مطالعه ای که علائم فشار خون بالا را مقایسه کرد، 22 درصد از شرکت کنندگان فشار خون بالا سردرد را تجربه کردند.

دکتر هتال باکتا، متخصص قلب که در پالم اسپرینگز، کالیفرنیا کار می کند، می گوید:

اگر فشار داخل رگ های مغز خیلی زیاد باشد، می تواند باعث سردرد شود. اگر سردرد شدید شد، فرد باید فوراً برای آزمایش و درمان به پزشک مراجعه کند.

2. مشکلات بینایی

Vision problems

دکتر باکتا توضیح می‌دهد که وقتی شرایط اضطراری فشار خون بالا رخ می‌دهد، فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی چشم (شبکیه) و عصب بینایی آسیب برساند و باعث شود برخی افراد تاری دید را تجربه کنند. او می‌گوید:

وقتی علائم فشار خون بالا تا این حد بالا باشد، در توانایی دید فرد اختلال ایجاد می‌کند. مشکلات بینایی معمولاً یکی از اولین نشانه‌های قابل توجه فشار خون بالا هستند.

3. درد قفسه سینه

chest pain. ایجاد درد در قفسه سینه

دکتر باکتا می گوید:

اگر علائم فشار خون بالا خیلی باشد و شریان های قلب به اندازه کافی خون دریافت نکنند، ممکن است درد قفسه سینه را تجربه کند. در همان مطالعه ذکر شده در بالا، 27 درصد از شرکت کنندگان با بحران فشار خون بالا درد قفسه سینه را تجربه کردند.

4. تنگی نفس

shortness of breath، بروز علائم تنگی نفس

تنگی نفس زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار مشکل در تنفس می شود. فشار خون بیش از حد منجر به افزایش بار کاری قلب می شود که می تواند منجر به تنگی نفس شود.

جان پی هیگینز می‌گوید:

فشار خون بالا همچنین می‌تواند باعث حمله قلبی و نارسایی قلبی شود، که می‌تواند منجر به ناتوانی در پمپاژ تمام خونی که از ریه‌ها به سمت جلو می‌آید، بنابراین خون و فشار به داخل ریه‌ها برگشته و منجر به تنگی نفس شود.

5. آسیب کلیه

kidney damage

یکی از علائم فشار خون بالا می‌تواند آسیب به کلیه‌ها باشد. فشار خون بالا می تواند علت یا نتیجه بیماری کلیوی باشد. طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری گوارشی و کلیوی، فشار خون بالا دومین علت شایع نارسایی کلیه در ایالات متحده است.

دکتر هیگینز توضیح می دهد:

فشار خون بالا می تواند باعث انقباض و باریک شدن رگ های خونی در کلیه ها شود که از عملکرد صحیح آنها جلوگیری می کند.

هنگامی که رگ های خونی منقبض به کلیه های آسیب دیده منجر می شود، کلیه ها توانایی کمتری در دفع مواد زائد بدن و مایعات اضافی پیدا می کنند. رگ های خونی حاوی مایعات اضافی می توانند سطح فشار خون را بیشتر افزایش دهند و باعث آسیب بیشتر به کلیه ها تا نقطه بالقوه نارسایی کلیه شوند.

تعدادی از عوامل نیز می تواند منجر به ایجاد فشار خون بالا در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی شود، از جمله افزایش حساسیت به نمک و سفتی شریانی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

دکتر باکتا می‌گوید:

معمولاً متوجه نمی‌شوید که فشار خون بالا دارید تا زمانی که کسی شما را غربالگری کند و متوجه شود فشار خون شما بالا است. همه افراد باید پس از رسیدن به سن 18 سالگی برای غربالگری های سلامت پیشگیرانه که باید شامل اندازه گیری فشار خون باشد، به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنند.

چک کردن فشار هر سه تا پنج سال یکبار افراد در معرض خطر ممکن است نیاز به معاینات مکرر داشته باشند. فشار خون بهینه برای بزرگسالان بالای 20 سال کمتر از 80/120 میلی متر جیوه است.

توصیه می شود که بزرگسالان حداقل 40 سال سالانه غربالگری فشار خون را انجام دهند. دکتر باکتا توضیح می‌دهد که با افزایش سن، محدوده فشار خون کمی بالاتر می‌رود، زیرا رگ‌های خونی با افزایش سن سفت‌تر می‌شوند.

بنابراین، زمانی که فرد به سن معینی می رسد، بروز علائم فشار خون بالا احتمال بیشتری دارد. صرف نظر از سن، وجود علائم فشار خون بالا نشانه مراجعه فوری به پزشک است.

جمع بندی

علائم فشارخون بالا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و تا سال‌ها متوجه این عارضه نشوند. اما گاهی هم این بیماری علائمی مانند سردرد، اضطراب، سرگیجه، تنگی نفس و گر گرفتگی ایجاد می‌کند. اگر چنین علائمی دارید، باید برای تشخیص فشارخون بالا یا بیماری‌های دیگر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

گاهی علائم بالا بودن فشار خون می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. دقت داشته باشید که معمولا این علائم در سطوح خطرناک و جدی فشارخون ایجاد شده و ممکن است باعث سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه شوند. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

منبع
forbesکارمادیو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
3 روز قبل

فشار خون خیلی مهمه حتما باید بهش دقت کرد

دکمه بازگشت به بالا