سلامت

درمان فشار خون بالا + 8 راهکار خانگی برای پایین آوردن فشار خون

یکی از مسائل مهم برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، درمان آن است. کنترل فشار خون به تغییر سبک زندگی و مصرف بعضی داروها نیاز دارد. چنانچه فشار خون بالا کنترل و درمان نشود ممکن است با عوارض جدیدی تری مثل سکته قلبی یا نارسایی مغزی روبرو شوید. به همین علت باید با راهکارهای کنترل و کاهش فشار خون بالا آشنایی پیدا کنید و آن ها را به طور دقیق رعایت کنید.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا راهکارهای خانگی و همچنین درمان های دارویی فشار خون را برای شما بیان کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

درمان فشار خون بالا

اگر بخواهیم فشار خون را به زبان ساده تعریف کنیم، فشار خون در اصل فشاری است که که جریان خون را به دیواره رگ ها وارد می کند. گاهی اوقات فشار خون به دلایل گوناگونی افزایش پیدا می کند و باعث ایجاد بروز عوارضی می شود. فشار خون بالا در بین زنان و مردان به ویژه افراد مسن شایع است که برای کنترل آن باید اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر شما هم به فشار خون بالا دچار شده اید، ممکن است دکتر برای شما دارو تجویز کرده باشد، ولی علاوه بر داروها تغییر سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در مدیریت این نوع بیماری دارد. در ادامه این مطلب از کارمادیو همه راه های درمان فشار خون بالا را برای شما شرح می دهیم.

1- درمان فشار خون بالا با دارو

درمان فشار خون بالا با دارو

اگر شما هم به فشار خون بالا دچار شوید ممکن است پزشک برای شما داروهایی تجویز کند. معمولا برای کنترل فشار خون بالا داروهای زیر توسط پزشک تجویز می شود.

افراد زیر پنجاه سال یا بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین 2 یا مهار کننده ACE برایشان تجویز می شود. این داروها باعث شل شدن رگ های خونی می شوند. از نمونه های ACE می توان به رامیپریل، پریندوپریل، لیزینوپریل، انالاپریل اشاره کرد.

افراد بالای پنجاه سال که به دیابت نوع 2 مبتلا نیستند از داروهای مسدود کننده کانال کلسیم برایشان تجویز می کنند که با گشاد کردن رگ های خونی می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند که از نمونه آنها می توان به دیلتیازم، آملودیپین و فلودیپین اشاره کرد.

داروهای دیورتیک آب و نمک اضافی را از راه ادرار دفع می کنند چنانچه داروهای مسدود کننده کانال کلسیم باعث ایجاد عوارض شوند این گروه از داروها را تجویز می کنند. از نمونه های آنها میتوان به بندروفلوم تیازید و اینداپامید اشاره کرد.

داروهای دیگر عبارتند از موارد زیر:

  • آلفا بلوکرها
  • مسدودکننده های بتا
  • آلفا آگونیست ها
  • داروهای ترکیبی
  • مهارکننده های رنگین

این داروها را باید تا پایان عمر مصرف کرد. ولی ممکن است به مدت چندین سال فشار خون کنترل شود در این حالت پزشک دوز داروها را رفته رفته کم می کند.

قرص های فشار خون:

قرص هایی که برای کنترل و درمان فشار خون تجویز می شوند عبارتند از: (از مصرف هرگونه قرص و دارویی بدون تجویز پزشک متخصص اکیدا خودداری کنید)

  • کاپتوپریل و بنازپریل
  • لیزینوپریل و لوزارتان
  • آملودیپین و دیلتیازم
  • پرازوسین و دوکسازوسین
  • لابتالول و کارودیلول
  • آتنولول و آسبوتولول
  • اپلرنون و آلیسکرین
  • هیدرازین و مینوکسیدیل
  • متیل دوپا و گوانفاسین
  • اسپیرونولاکتون

2- درمان خانگی فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون بالا

درمان خانگی فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون بالا

برای اینکه به روش خانگی فشار خون بالا را درمان کنید باید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید و به کیفیت خواب خود توجه کنید همچنین استرس خود را مدیریت کنید. در ادامه این مطلب درمان های خانگی فشار خون بالا را برای شما توضیح می دهیم.

درمان فشار خون بالا با رژیم غذایی

در رژیم غذایی خود مصرف سبزیجات و میوه جات را افزایش دهید. از مواد غذایی با کلسترول پایین و لبنیات کم چرب استفاده کنید. با رعایت کردن این نکات فشار خون شما تا 11 میلی متر جیوه کاهش می یابد. بهترین منبع پتاسیم میوه جات و سبزیجات هستند بنابراین سعی کنید با مصرف آنها اثرات نمک (سدیم) را روی فشار خون کم کنید.

از غذاهای فرآوری شده کمتر استفاده کنید و به برچسب روی مواد غذایی توجه داشته باشید که سدیم کمتری دارند.

درمان فشار خون بالا با محدود کردن سیگار و الکل

نوشیدن الکل باعث فشار خون بالا می شود تا می توانید مصرف این نوشیدنی را کاهش دهید زیرا اثربخشی بعضی از داروهای فشار خون را کاهش می دهد. همچنین سیگار روی فشار خون تاثیر دارد و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

درمان فشار خون بالا با مدیریت استرس

تاثیر استرس بر فشار خون کاملا مستقیم است در واقع عامل اصلی فشار خون بالا استرس است بنابراین برای اینکه بتوانید استرس خود را مدیریت کنید برنامه روزانه داشته باشید و بیش از حد خودتان را تحت فشار قرار ندهید. از عواملی که باعث استرس می شوند دوری کنید و به اندازه کافی استراحت کنید.

درمان فشار خون بالا با تنظیم کردن خواب

اگر چند هفته کمتر از 6 ساعت در شبانه روز بخوابد احتمال دارد فشار خون شما بالا برود. مشکلاتی مثل سندرم پای بی قرار، آپنه انسدادی خواب و بی خوابی موجب افزایش فشار خون می شوند. اگر شما هم به این مشکلات دچار هستید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

هر روز ساعت مشخصی بخوابید و فضای آرامی را برای خواب انتخاب کنید. بیش از نیم ساعت در روز چرت نزنید و سعی کنید قبل از خواب پرخوری نکنید.

درمان فشار خون بالا با ورزش و پیاده روی

یکی از بهترین راه ها جهت کنترل کردن فشار خون بالا ورزش است. به طور متوسط 150 دقیقه ورزش مثل پیاده روی در طول هفته و 75 دقیقه ورزش شدید مثل دویدن می تواند به کاهش فشار خون بالا و بهبود عملکرد سلامت قلب شما کمک کند.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که در طول روز حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی مثل پیاده روی، دویدن و شنا کردن تاثیر فوق‌العاده ای در کنترل فشار خون بالا دارند.

درمان فشار خون بالا با کاهش وزن

یکی از عوامل خطرناک در ایجاد بیماری فشار خون بالا اضافه وزن است. یعنی هرچه وزن شما بیشتر شود، فشار خون هم بالاتر می رود. از طرف دیگر چاقی موجب اختلالات خواب می شود به همین علت یکی از بهترین راه ها برای درمان فشار خون بالا کنترل و کاهش وزن است.

درمان فشار خون بالا با دمنوش های گیاهی

درمان فشار خون بالا با دمنوش های گیاهی، طرفداران زیادی دارد. برخی از گیاهان که می توانند به درمان فشار خون بالا کمک کنند عبارتند از

  • عصاره سیر
  • آب کرفس
  • گیاه بربرین
  • چای سبز
  • ریشه زنجبیل
  • دمنوش گل هیبیسکوس
  • پوست درخت کاج دریایی

درمان فشار خون بالا با حجامت

حجامت می تواند موجب پایین آوردن فشار خون بالا شود. در حجامت خون غلیظ تر از جریان خون خارج می شود و در نتیجه خون سبک در رگها جریان می یابد که همین امر موجب کاهش فشار خون می شود.

سخن پایانی

درمان فشار خون بالا به معنی مدیریت و کنترل این بیماری است. علاوه بر داروهایی که پزشکان برای کنترل و درمان فشار خون تجویز می کنند می توانید با رژیم غذایی سالم، ترک الکل و سیگار، کاهش مصرف نمک و ورزش و پیاده روی منظم که در این مقاله از کارمادیو به آنها اشاره کردیم می توانند فشار خون بالا را کنترل کنند. همچنین شما می توانید در مقاله فشار خون چیست؟ علائم فشار خون بالا و پایین با فشار خون بالا و پایین بیشتر آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا