گل و گیاه

روش نگهداری گیاه بابا آدم در آپارتمان / آبیاری و نور مناسب

گیاه بابا آدم که  برخی آن را با نام‌ هایی مانند فیل گوش، آلوکازیا یا گوشه فیلی نیز می ‌شناسند یکی از گیاهانی است که در قسمت‌ های جنوب و جنوب شرقی آسیا رشد می‌ کند. ساقه بلند و برگ ‌های پهن از مشخصه‌ های این گیاه جذاب است که علاقه به نگهداری آن در منزل و محل کار برای دکوراسیون را افزایش می ‌دهد. در این مقاله از سایت کارمادیو شما را بیشتر با روش نگهداری گیاه بابا آدم آشنا می‌کنیم.

طریقه نگهداری و مراقبت از گل بابا آدم در آپارتمان

هر گیاهی با توجه به خانواده، ریشه و بافت گیاهی در شرایط محیطی خاص خود رشد می ‌کند. وقتی ما یک گیاه را وارد فضایی مانند آپارتمان می‌ کنیم باید از شرایط اولیه نگهداری گیاه اطلاع داشته باشیم.

اطلاع از مقدار نور مناسب، میزان آبیاری نوع خاکی که گل باید در آن نگهداری شود به ما کمک می ‌کند مراقبت بیشتری از این گیاه به عمل آوریم. زیرا در غیر این صورت گیاه آسیب پذیر شده و از بین می‌ رود.

روش نگهداری گیاه بابا آدم در آپارتمان

آبیاری مناسب گیاه گوش فیل

یکی از نکات ضروری در نگهداری گیاه بابا آدم مقدار آبیاری مناسب است. ساقه گیاه فیل گوش از نوع ساقه گوشتی بوده و برگ ‌های آن پهن می‌ باشد بنابراین نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی به مقدار آب بیشتری احتیاج دارد.

بهتر است در فصل تابستان آبیاری گیاه بابا آدم را هفته ‌ای ۲ تا ۳ مرتبه انجام دهید. توجه کنید که مقدار آبی که به گیاه می ‌دهید به حد کافی باشد زیرا در غیر این صورت ممکن از سبب زرد شدن برگ ‌ها و پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه گردد.

بهتر است هر زمانی که خاک گیاه به حالت خشکی درآمد و رطوبت آن کم بود آبیاری آن را انجام دهید. این در حالی است که در فصل زمستان و پاییز گیاه به مقدار آبیاری کمتری نیاز دارد و تنها هفته یک بار کفایت می‌ کند. با این وجود هر موقع خاک گیاه خشک شد به آن آب اضافه کنید.

نور مناسب برای نگهداری گیاه بابا آدم

بهترین شرایط از نظر نور برای گیاه بابا آدم شرایط نوری ملایم است. برخلاف تصور عموم که گمان می ‌کنند گیاه بابا آدم به دلیل داشتن برگ‌ های درشت نیاز به نور زیادی دارد.

اگر گیاه گوش فیلی را در شرایط نور شدیدی قرار دهیم بر وی برگ‌ های آن لکه و سوختگی ایجاد شده و به مرور زمان از بین می رود.

بنابراین توصیه می ‌شود در فصول گرم سال که آفتاب سوزان است به هیچ عنوان گیاه را در خارج از خانه و بالکن قرار ندهید و نور آن به گونه ‌ای باشد که در معرض نور شدید قرار نگیرد.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاه فاصله یک متر از پنجره در خانه‌ های جنوبی است که نور کافی به آن برسد. در کل گیاه باید در محلی باشد که به آن نور کافی طبیعی برسد زیرا اگر نور کم باشد برگ‌ها کمرنگ شده و پس از مدتی به دلیل ضعیف شدن از گیاه جدا می شوند.

روش نگهداری گیاه بابا آدم در آپارتمان

دمای مناسب برای نگهداری گیاه بابا آدم

یکی از نیاز های گیاه بابا آدم دمای معتدل می‌ باشد. بهترین دما برای نگهداری این گیاه بین ۱۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است.

در صورتی که دمای محیط کمتر از ۱۰ درجه و یا بیشتر از ۳۵ درجه سانتیگراد باشد موجب پژمردگی گیاه شده و برگ ‌های آن از بین می ‌روند. اگر هوا خیلی سرد باشد نیز گیاه خشک می‌ شود.

 میزان رطوبت گیاه بابا آدم

رطوبت یکی دیگر از مؤلفه ‌های رشد گیاه بابا آدم می‌ باشد. اگر می‌ خواهید این گیاه رشد خوبی داشته باشد همیشه خانه را مرطوب نگه دارید. برای حفظ رطوبت منزل می ‌توانید از دو روش استفاده کنید.

اولین روش این است که برگ‌ های گیاه را هفته ‌ای دو بار غبار پاشی نمایید. مخصوصاً این مسئله در روز های گرم تابستان نیز ضروری می‌ باشد. دومین روش این است که زیر گلدان را پر از سنگریزه و یا شن کرده تا ریشه‌ ها رطوبت را از بخش پایینی بکشند و رطوبت گیاه حفظ شود.

لازم است در به کارگیری این روش‌ ها و حفظ رطوبت دقت شود که گلدان مستقیمان با آب در تماس نباشد زیرا در این صورت آب توسط خاک گلدان جذب شده و ریشه دچار پوسیدگی می‌ شود.

همچنین بهتر است گلدان در مجاورت بادهای سرد مانند باد کولر نیز قرار نگیرد زیرا سرما به گیاه شما آسیب می زند.

خاک مناسب برای نگهداری گیاه بابا آدم

یکی از موارد مهم برای نگهداری هر گیاهی مخصوصاً گیاه بابا آدم خاک آن می‌ باشد. بابا آدم نیز مانند گیاه سانسوریا به خاک با زهکشی مناسب احتیاج دارد.

در صورتی که زهکشی خاک خوب نباشد خروج آب از آن به خوبی صورت نگرفته و در نتیجه گیاه دچار پوسیدگی می ‌شود. این در حالی است که اگر خاک گلدان به گونه ‌ای باشد که آب به راحتی خارج می ‌شود علاوه بر اینکه رطوبت خاک حفظ نمی‌شود املاح و مواد معدنی موجود در خاک نیز به آسانی حذف می ‌شوند.

بنابراین زهکشی مناسب یکی از مهم‌ ترین فاکتور ها برای نگهداری گیاه گوش فیلی است. به عقیده مهندسین کشاورزی ترکیبی از خاک لومی و خاک برگ به همراه مقدار کمی کود برای نگهداری و رشد گیاه بابا آدم مناسب می‌ باشد.

مقدار کود مورد نیاز گیاه بابا آدم

خاک گلدان به تنهایی برای گیاه بابا آدم کافی نیست و لازم است حتماً کودرسانی بر روی آن انجام بگیرد. بنابراین به مقداری کوت برای تقویت خاک گلدان و رشد بهتر آن نیاز داریم.

بهترین کود برای گیاه بابا آدم کودهای سه بیست هستند که به شکل مایع مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در واقع هرچه به گیاه کود بیشتری بدهیم برای رشد آن بهتر است و می توان پاجوش‌ های بهتری برای تکثیر آن گرفت.

مواد تشکیل دهنده این کود به صورت برابر از پتاسیم، فسفر، نیتروژن و سایر مواد مغذی دیگر می‌ باشد. همچنین می‌ توانید از کود کلات آهن نیز در فصول تابستان و بهار به صورت هفته ‌ای دو بار برای افزایش رشد گیاه استفاده کنید.

هرس گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم معمولاً نیاز به هرس کردن ندارد. با این حال می ‌توانید هر چند مدت یک بار شاخ و برگ‌ های خشک شده آن را از گیاه جدا کنید. به این ترتیب فضای کافی برای رشد سایر برگ ‌ها فراهم می ‌شود. فراموش نکنید بابا آدم نیز مانند هر گیاه دیگری با هرس کردن رشد سریع‌ تری خواهد داشت.

روش نگهداری گیاه بابا آدم در آپارتمان

تکثیر گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم نیز مانند هر گیاه دیگری قابل تکثیر است. روش‌ هایی مانند پاجوش، تقسیم ریزوم و قلمه زدن از روش‌ های تکثیر این گیاه می ‌باشند.

بهترین روش تکثیر گیاه بابا آدم، تکثیر از طریق پاجوش می‌ باشد. وقتی گیاه را از گلدان خارج می‌ کنید متوجه بابا آدم ‌های کوچک‌ تری در اطراف ساقه گیاه می شوید که به آن ها پاجوش می ‌گویند.

شما می ‌توانید پاجوش ها را به کمک یک قیچی از گیاه جدا کرده و در خاک بکارید. برای نگهداری گیاه جدید به هیچ وجه آن را در آفتاب داغ قرار ندهید و خاک آن را مرطوب نگه دارید بعد از گذشت ۲ تا ۳ هفته متوجه رشد گیاه خواهید شد.

توصیه می‌ شود برای تکثیر بابا آدم حتماً از روش پاجوش استفاده نمایید، زیرا روش‌ های دیگر به ندرت جواب می ‌دهند.

گلدان مناسب برای گیاه بابا آدم

بهتر است در انتهای گلدان گیاه بابا آدم یک سوراخ ایجاد کنیم. زیرا سبب تامین رطوبت لازم برای گیاه شده و با زهکشی مناسب از پوسیدگی ریشه گیاه و قارچ زدن آن جلوگیری می ‌کند.

به دلیل رشد گیاه بابا آدم تعویض گلدان آن در فواصل زمانی کوتاه صورت می ‌گیرد. گلدان برخی از گیاهان بابا آدم که رشد خوبی دارند را باید حداقل سالی یک بار عوض کرد اما اگر رشد گیاه عادی است می توان هر دو سال یک بار این کار را انجام داد.

قبل از تعویض گلدان مراقب باشید که حتماً خاک گلدان را ضدعفونی کنید مخصوصاً اگر از نوع خاک برگ باشد. تا امکان رشد قارچ و باکتری ‌ها در آن به وجود نیاید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت کارمادیو شما را با اصول نگهداری گیاه بابا آدم به طور کامل آشنا کردیم. رعایت نکات ذکر شده به شما کمک می‌ کند گیاه سالم و شادابی داشته باشید.

اگر به نگهداری گیاهان در آپارتمان علاقمند هستید می توانید متناسب با گیاه مورد علاقه خود از مقالات سایت ما در بخش گل و گیاه دیدن کنید. همچنین با ۱۰ گیاه زیبا برای خانه ‌های کم نور و آپارتمان شما آشنا شوید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا