سلامت

نشانه‌ ها و علائم روماتیسم مفصلی و روش های طبیعی درمان آن

روماتیسم مفصلی یا همان آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌ های التهابی است که مفاصل بدن را درگیر می‌ کند منجر به درد تورم و محدودیت حرکتی در آنها می‌ گردد. حال اگر می‌ خواهید به طور کامل با این بیماری و علائم و روش‌ های طبیعی درمان آن آشنا شوید در این مطلب از کارمادیو ما را همراهی کنید.

روماتیسم مفصلی چگونه بیماری است؟

سیستم ایمنی بدن وظیفه مبارزه با عوامل عفونی و سلول‌ های بیگانه را بر عهده دارد. حال در رماتیسم مفصلی این سیستم به اشتباه و یا به دلایل ژنتیکی و محیطی سلول‌ های مفاصل را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می‌ کند که نتیجه آن رماتیسم مفصلی است و خود را با نشانه‌ هایی نظیر سفتی و درد مفاصل و التهاب نشان می‌ دهد.

علائم روماتیسم مفصلی

در زیر به معرفی چند مورد از علائم روماتیسم مفصلی می‌ پردازیم:

تورم و التهاب

یکی از علائم روماتیسم مفصلی تورم التهاب است که ممکن است باعث احساس سفتی و گرفتگی در مفاصل شود و برای بیمار رنج آور باشد.

محدودیت حرکت مفاصل به هنگام صبح

کسانی که به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند به هنگام صبح احساس سختی و محدودیت حرکتی را تجربه می‌ کنند اما این علائم حدود ۳۰ دقیقه پس از بیداری آنها از بین می‌ رود.

خستگی و ضعف

ضعف و خستگی از دیگر علائم عمومی روماتیسم مفصلی است که در طول روز شدت یافته و با استراحت کم می‌ شود.

درد مفاصل

درد مفاصل در این بیماری ب صبح‌ ها و پس از یک دوره عدم تحرک می‌ باشد و ممکن است در طول روز بیشتر شده و با استراحت برای چند دقیقه برطرف شود و دوباره برگردد.

تب خفیف

از دیگر نشانه‌ های روماتیسم مفصلی تب خفیف است در واقع  التهاب باعث کاهش انرژی و ایجاد تب در افرادی می‌ شود که به این بیماری مبتلا هستند.

سفتی مفاصل

سفتی مفاصل به طور معمول در یک یا دو مفصل به ویژه در مفاصل انگشتان دست خود را نشان می‌ دهد و سپس سفتی کل مفاصل بدن و احساس گرفتگی عضلات رخ می‌ دهد. سفتی مفاصل معمولاً پس از یک مدت بی تحرکی چشمگیرتر می‌ شود.

قرمز شدن مفاصل

در روماتیسم مفصلی به دلیل فعال شدن غیر طبیعی سیستم ایمنی التهاب باعث گشاده شدن رگ‌ های نزدیک به مفاصل و افزایش جریان خون در آن ناحیه‌ ها و در نتیجه قرمزی و تورم آنها می شود.

بی‌حسی و سوز سوز شدن مفاصل

به دلیل تحت فشار قرار گرفتن اعصاب محیطی در مفاصل در بیماری روماتیسم سوسوز شدن و بی‌حسی در مفاصل رخ می‌ دهد.

تحت تاثیر قرار گرفتن قرینه‌ ای مفاصل

از دیگه الان روماتیسم مفصلی یر شدن مفاصل به صورت قرینه‌ای در دو طرف بدن می‌ باشد و این نشانه‌ای از اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و بروز التهاب سیستمیک است.

داغی مفاصل

داغ شدن مفاصل از علائم اولیه رماتیسم مفصلی است که قبل از التهاب و ورم و قرمز شدن خود را نشان می‌ دهد.

کاهش دامنه حرکتی مفاصل

دامنه حرکتی مچ دست در کسانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند از نشانه‌ های اولیه این بیماری است و در ادامه تاندون‌ ها و ربات‌ ها درگیر می‌ شوند.

درمان روماتیسم مفصلی با روش های طبیعی

درمان روماتیسم مفصلی با روش های طبیعی

مفصلی با روش‌ های مختلف پزشکی و خانگی قابل درمان و کنترل است که در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

درمان روماتیسم مفصلی با کمک یوگا

یکی از روش‌ هایی که برای بهبود مشکلات مرتبط با مفاصل و عضلات در بیماری روماتیسم مورد استفاده قرار می‌ گیرد یوگا است که در آن از روش مدیتیشن و تنفس سلولی استفاده می شود و در  مدت ۶ هفته انجام این ورزش باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم این بیماری می‌شود.

انجام طب سوزنی

طب سوزنی از جمله روش‌ های رایج جهت تسکین درد مفاصل است و بنابراین برای کاهش علائم و درمان روماتیسم مفصلی  نیز از آن استفاده می‌ شود که برای این کار از سوزن‌ های نازک جهت تحریک نقاطی مبتلا بدن استفاده می‌ شود.

درمان و بهبود روماتیسم مفصلی با داشتن خواب کافی

خواب کافی برای سلامت همه افراد اهمیت فراوانی دارد و این مسئله برای کسانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند مهمتر می‌ باشد به گونه‌ای تحقیق بر روی یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد کیفیت پایین خواب بر میزان درد و توانایی افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند بسیار موثر است.

استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها از جمله باکتری‌ هایی هستند که برای سلامت بدن بسیار مفیدند و در درمان بیماری روماتیسم به عنوان باکتری‌ های درمانی شناخته شده‌اند و در غذاهایی نظیر ماست و کلم ترش یافت می‌شوند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ بر روی ارتباط مکمل‌ های پروبیوتیک و روماتیسم مفصلی انجام شد که نشان داد استفاده از پروبیوتیک‌ ها و غذاهایی که حاوی این مواد هستند به صورت روزانه و در مدت ۸ هفته باعث کاهش فعالیت‌های این بیماری و التهابات ناشی از آن می‌ شود.

مکمل روغن گل مغربی

روغن گل مغربی و دلیل داشتن اسید چرب ضروری به نام اسید گاما لینولنیک به تسکین درد ناشی از روماتیسم  می‌ کند به گونه‌ای که مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد مصرف گل مغربی التهابات و پیشرفت این بیماری را کاهش می‌ دهد.

پیروی از رژیم غذایی سالم

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد رژیم غذایی۲۴ درصد از مردم ارتباط تنگاتنگی با بهبود روماتیسم مفصلی و جلوگیری از پیشرفت آن و غذاهایی مانند سبزیجات خام یا کم پخته شده میوه‌ ها ادویه‌ جات مانند زردچوبه و زنجبیل باعث کاهش علائم این بیماری و بهبود آن می‌ شود.

درمان روماتیسم مفصلی با گیاهان دارویی

استفاده از عصاره و دمنوش‌ های گیاهان دارویی مانند گزنه، زردچوبه، اسطوخودوس و نسترن جهت درمان روماتیسم مفاصل بسیار مفید است‌. همچنین می‌ توان از قرص‌ های زردچوبه که ترکیبی از ریشه زنجبیل و بروملین هستند جهت بهبود مشکلات مربوط به روماتیسم استفاده کرد.

مصرف سیر و هویج

اگر سوال شما این است که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم باید به شما بگوییم که سیر به عنوان یکی از گیاهان فوق العاده در درمان روماتیسم شناخته شده است که می‌ توانید آن را له کرده و همراه با لیمو ترش تازه و مقداری عسل ترکیب و بخورید همچنین له شده سیر را می‌ توانید بر روی قسمت آسیب دیده مفاصل بمالید تا درد شما را تسکین دهد.

هویج نیز از جمله خوراکی‌ هایی است که در بهبود مشکلات مربوط به روماتیسم موثر شناخته شده است و این به دلیل وجود بتاکاروتن در این میوه است بنابراین می‌ توانید این میوه درمانی را هم به صورت میوه و هم به صورت آب هویج میل کنید.

ورزش کردن

مطالعات نشان می‌ دهد که انجام ورزش‌ هایی مانند شنا در آب گرم و پیاده‌روی و دوچرخه سواری باعث افزایش قدرت عضلانی و انعطاف پذیری مفاصل شده و دردهای مربوط به رماتیسم مفصلی را کاهش می‌ دهد.

کلام آخر

در این مطلب از کارمادیو ابتدا در ارتباط با روماتیسم مفصلی توضیحات داده شد سپس علائم آن را ذکر کردیم در پایان روش‌های طبیعی برای کاهش علائم این بیماری را بیان نمودیم. حال می توانید با مطالعه مقاله علت سردی پاها چیست؟ آیا درمان می شود؟ در ارتباط با بیماری‌ های مرتبط با مفاصل بیشتر آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا