سلامت

 معرفی انواع دارو برای عفونت های مختلف واژن

عفونت واژن از شایع‌ ترین مشکلات بین زنان است که با احساس سوزش، خارش، ترشحات غیر طبیعی و درد خود را نشان می‌ دهد که به دلایل مختلفی به وجود می‌ آید و برای آن داروهای مختلفی وجود دارد که در این مقاله از کارمادیو قصد داریم شما را با این داروها آشنا کنیم.

معرفی بهترین داروها برای انواع عفونت های واژن

عفونت واژن یکی از مشکلات رایج در بسیاری از خانم‌ها است که حدود ۳۰ درصد آنان در سنین باروری به آن مبتلا می‌ شوند که در زیر به انواع این عفونت‌ ها و بهترین دارو برای درمان آنها می‌ پردازیم.

عفونت باکتریایی

این نوع عفونت به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌ هایی که به طور طبیعی در واژن زنان وجود دارند به وجود می‌ آید و بهترین داروها برای این نوع از عفونت واژن شامل موارد زیر است

  • کرم واژینال تریپل سولفا (Triple Sulfa)
  • کرم واژینال کلیندامایسین (Clindamycin)
  • ژل مترونیدازول یا قرص مترونیدازول Metronidazole)

گفتنی است که عفونت باکتریایی پس از مصرف این داروها حدود دو ماه بعد دوباره عود می‌ کند بنابراین معمولاً پزشکان زنان و زایمان ژل مترونیدازول را برای جلوگیری از عود آن به مدت ۶ ماه و هفته ۲ بار تجویز می کنند.

اگر همراه با عفونت واژن به عفونت ادراری نیز مواجه شدید لازم است که یکی از دو قرص سفیکسیم یا آزیترومایسین را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید.

عفونت تریکومونیازیس

اینو از عفونت واژن منشا انگلی داشته و معمولاً از طریق رابطه جنسی با آقایان خانم‌ ها منتقل می‌ شود و برای درمان آن معمولا از مترونیدازول یا تینیدازول استفاده می‌ شود و به مدت یک هفته لازم است از این دارو استفاده کند‌ همچنین در مواردی برای شریک جنسی نیز این دارو تجویز می‌ شود.

عفونت قارچی

این نوع از عفونت واژن بر اثر نفوذ نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس در مخاط واژن به وجود می‌ آید و بهترین داروها برای درمان آن شامل موارد زیر است

  • یکی از این دارو ها کرم میکونازول (Miconazole) واژینال است.
  • قرص واژینال نیستاتین (Nystatin) از دیگر داروهای برای عفونت قارچی واژن می باشد‌
  • قرص باتوکونازول (Butoconazole)
  • کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرم (Fluconazole)
  • کرم واژینال کلوتریمازول یا قرص واژینال کلوتریمازول (Clotrimazole)

آنچه قابل ذکر است این است که میزان اثربخشی همه این داروها یکسان است و کسانی که نمی‌توانند از فرم پماد آن استفاده کنند می‌ توانند از قرص‌ های واژینال مصرف کنند. همچنین برخی از خانم‌ ها نسبت به میکونازول حساس هستند که می‌ توانند از کرم یا قرص کلوتریمازول استفاده نمایند.

هنگامی که شدت التهاب و خارش در این نوع از عفونت واژن است از داروی کورتون‌های موضعی مانند تریامسینولون و فلوسینولون استفاده می‌ شود.

علت عفونت واژن دختران و داروهای مناسب آن

بسیاری از دختران به عفونت قارچی یا مخمری واژن دچار می‌ گردند که این نوع عفونت در آنها به دلیل برهم خوردن تعادل باکتری‌ ها می‌ باشد و علت این عدم تعادل مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، دیابت و لباس زیر تنگ و اضافه وزن و مصرف دارو های استروئیدی می باشد.

بهترین داروهای گیاهی برای برطرف کردن عفونت واژن

از اصلی‌ ترین روش‌ های درمان عفونت واژن استفاده از داروهای گیاهی و عصاره گیاهان است و در حال حاضر برای درمان عفونت واژن داروهای گیاهی زیر بیشترین کاربرد را در بین انواع داروهای گیاهی برای این بیماری دارند.

کرم واژینال لکورکس باریج

در ترکیب این کرم اسانس آویشن شیرازی با خاصیت ضد باکتریایی وجود دارد و یکی از بهترین گیاهان دارویی برای برطرف کردن عفونت واژن باکتریایی به شمار می‌ رود.

شیاف فیتوواژکس

این نوع شیاف مخصوص واژینیت قارچی و میکروبی است در ترکیبات آن سیاه دانه با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی وجود دارد.

قوی‌ترین داروی ضد قارچ واژن

قوی‌ ترین داروهای ضد قارچ واژن را می‌ توان میکونازول و کلوتریمازول و فلوکونازول نظر گرفت که معمولاً استفاده از هر یک از آنها به مدت ۳ تا ۷ روز است.

بهترین دارو برای عفونت واژن بودار

بوی بد واژن در بسیاری از موارد ناشی از عفونت باکتریایی می‌ باشد و برای درمان آن بهترین دارو مترونیدازول و سیپروفلوکساسین است.

بهترین پماد برای سوزش و خارش واژن کدام است؟

برای برطرف کردن خارش و سوزش واژن پماد های زیادی وجود دارند که به دو نوع بیرونی و درونی تقسیم شده و بهترین پماد برای خارش و سوزش درونی کرم واژینال کلوتریمازول و کرم میکونازول است و برای خارج و سوزش بیرونی پماد ضد خارش واژن هیدروکورتیزون  است.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا به بررسی انواع عفونت‌های واژن در زنان پرداختیم و داروهای مناسب برای درمان این مشکل را نام بردیم سپس علت عفونت واژن در دختر خانم‌ها و داروی مناسب برای آنان را بیان نمودیم سپس بهترین گیاهان دارویی برای مصرف کردن عفونت واژن را برای شما نام بردیم. لطفا قبل از مصرف هر گونه دارو به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در پایان نیز بهترین دارو برای عفونت واژن بودار و بهترین دارو برای سوزش و خارش واژن را به شما معرفی کردیم در پایان پیشنهاد می‌ کنیم با مطالعه مقاله راز های عسل برای سلامتی مادران در دوران بارداری اطلاعات خود درباره تغذیه خانم‌ های باردار و نیازهای آنان را بیشتر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا