سبک زندگیسلامت

راز های عسل برای سلامتی مادران در دوران بارداری

عسل یکی از خوراکی هایی ست که نه تنها برای عموم بلکه در طول بارداری برای بانوان باردار نیز بسیار مفید است. این ماده طبیعی با خصوصیات آنتی‌ باکتریال خود می‌ تواند مزایای فراوانی برای بانوان باردار داشته باشد. به طور خلاصه عسل در دوران بارداری به افزایش انرژی، کنترل سرفه و التهابات، پشتیبانی از سیستم ایمنی و حتی سلامت پوست کمک می کند.

فواید مصرف عسل در دوران بارداری

در این مطلب از کارمادیو به فواید مصرف عسل در دوران بارداری، عوارض و نکات توصیه ای خواهیم پرداخت.

مصرف عسل برای تقویت سیستم ایمنی 

عسل یک منبع طبیعی با خواص زیاد است که می‌ تواند در دوران بارداری به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. این خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی عسل می‌ تواند در جلوگیری از عفونت‌ ها و کاهش التهاب‌ ها موثر باشد. همچنین مصرف معتدل عسل می‌ تواند به بهبود وضعیت کلی سلامتی بارداران کمک کند و به تقویت سیستم ایمنی آنها منجر شود. در نتیجه در برابر بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم خواهند شد. تقویت سیستم ایمنی مادر، سلامت جنین را تضمین می کند بنابراین تقویت سیستم دفاعی مادر بسیار مهم است.

مصرف عسل برای کاهش التهابات دوران بارداری

به عنوان یک منبع طبیعی با ویژگی‌های ضدالتهابی و ضدباکتری بسیار مفید است و در کاهش التهابات و رفع آن ها موثر است. در دوران بارداری، زنان ممکن است به برخی از مشکلات زایمانی همچون التهاب ‌ها دچار شوند. این التهابات می‌ توانند از جمله التهاب ‌های ادراری، التهاب‌ های پوستی یا التهاب ‌های دیگر باشند. همچنین برای مادرانی که به وفور دچار آلرژی می شوند، مصرف عسل نیز بسیار کمک کننده است.

مصرف عسل در رفع اختلالات خواب دوران بارداری

مصرف عسل برای کمک به مشکلات خواب زنان باردار می تواند خیلی کمک کننده باشد. عسل دارای ویژگی ‌های آرامبخشی و ضد استرس است. بی‌خوابی یکی از مشکلات متداول در دوران بارداری است و مصرف عسل از مواردی ست که به طور طبیعی کمک می کند. علاوه بر این، خواص آرام ‌بخشی و ضد استرس عسل به کاهش فشار های روحی کمک کرده و خواب را بهبود می دهد. به همین دلیل مادر انرژی کمتری از دست خواهد داد و این موضوع روی جنسن نیز اثر مثبت خواهد داشت.

عسل برای درمان سوزش سر دل بارداری و آرام بخشی

عسل به عنوان یک ماده طبیعی با خواص ضد التهابی و آرام‌ بخشی نه تنها به کاهش سوزش سردل کمک می کند بلکه در تسکین و درمان زخم های دیگر و حتی بریدگی ها نیز می تواند موثر باشد.

سوزش سردل یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود. علت آن می‌ تواند به تغییرات هورمونی، فشار بیشتر روی معده به دلیل رشد جنین و یا مشکلات گوارشی مربوط باشد. عسل به عنوان آرام‌ بخشی طبیعی برای این نوع سوزش مفید است.

عسل برای تقویت قوا و افزایش انرژی در بارداری

مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌‌ ها، ویتامین‌ ها و مواد معدنی موجود در عسل به حفظ سلامتی و افزایش انرژی کمک می کنند.

در دوران بارداری، افزایش انرژی و تقویت قوا بسیار حیاتی است. در این زمان، مصرف مواد غذایی سالم و تنوع در رژیم غذایی به طور کلی تأثیر بسیار بیشتری دارد. گنجاندن عسل در رژیم غذایی می‌ تواند به انرژی مادر بیفزاید.

مقدار مجاز مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری باید به مقدار معتدل و کنترل شده باشد. مصرف عسل به صورت طبیعی معمولاً پر خطر نیست اما همیشه بهتر است مراقب مقدار مصرف باشید و از زیاده روی خودداری کنید.

هرچند که عسل به طور کلی ماده غذایی مفید و سالمی است اما به دلیل وجود باکتری بوتولینوم ممکن است مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند.

معمولاً مصرف عسل در دوران بارداری به اندازه حداکثر سه الی چهار قاشق غذا خوری در روز توصیه می‌ شود. اما بهترین راه حل همیشه مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه است. زیرا هر بارداری متفاوت است و نیاز های هر فرد نیز می‌ تواند متفاوت باشد.

مضرات عسل در بارداری

مضرات عسل در بارداری

افزایش وزن: عسل نسبت به شکر کالری بیشتری دارد. به همین خاطر در صورت مصرف کنترل نشده و نداشتن فعالیت بدنی می‌ تواند مادران را به افزایش وزن در بارداری دچار کند.

مشکلات گوارشی و گرفتگی عضلات شکمی: عسل به دلیل داشتن فروکتوز می تواند باعث مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم، یبوست و یا اسهال شود. همچنین گرفتگی عضلات شکم نیز از عوارض مصرف بیش از حد عسل است که این مشکلات در بارداری می تواند تهدیدی جدی برای جنین باشد.

آسیب به دندان: قند زیاد عسل می تواند موجب فرسایش دندان ها شود و در صورت رعایت نکردن مصرف به اندازه و نکات بهداشتی به دندان مادر آسیب رسیده و این موضوع سلامتی جنین را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

نکات تکمیلی

  • با اینکه عسل ماده خوراکی مفید و سالمی است اما مصرف آن باید کنترل شده باشد.
  • در صورتی که به عسل یا گرده گل حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.
  • اگر درمورد مصرف عسل شک دارید یا به بیماری خاصی دچار هستید، حتما با پزشک مشورت کنید تا اطمینان پیدا کنید.
  • عسل را می توانید به عنوان صبحانه به همراه کره یا خامه، به همراه شیر، به همراه آب گرم و یا به عنوان شیرین کننده در دمنوش ها میل کنید.

کلام آخر

در این مقاله ما راز های عسل برای سلامتی مادران و تمام خواص عسل برای بانوان باردار، مقدار مجاز مصرف عسل در بارداری و همچنین نکات تکمیلی آن را به شما گفتیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. در پایان به شما پیشنهاد می‌ کنیم مطلب میوه ای گیلانی که سلامت قلب و مغز شما را تضمین می کند را مطالعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا