سلامت

مزایا و معایب تزریق بوتاکس برای رفع عرق / زیر بغل، پاها و …

اگر شما هم از افرادی هستید که زیاد عرق می‌ کنند و این مشکل زندگی روزمره شما را دچار اختلال کرده است، تزریق بوتاکس یکی از روش‌ های جدید و بدون دردسر است که می‌ تواند به شما کمک کند.

در این مقاله سایت کارمادیو به بررسی علل تعریق زیاد، مزایا و مراحل انجام تزریق بوتاکس در کنترل تعریق زیاد می‌ پردازیم. همچنین به عوارض جانبی این روش اشاره خواهیم کرد. اگر شما به دنبال شناخت بیشتر این روش و مزایا و معایب آن هستید، این مقاله می‌ تواند برایتان مفید باشد.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟

پزشک با بررسی محل مورد نظر، مناطق تعریق را مشخص می‌ کند و تعداد و مقدار تزریق بوتاکس را بر این اساس تعیین می‌ کند. سپس محل تزریق را با یک ضدعفونی کننده پاک می‌ کند و در صورت لزوم از مواد بی‌ حسی (مثل یخ) برای بی حس شدن محل تزریق استفاده می‌ کند. در نهایت تزریق بوتاکس در فاصله ‌های 1 الی 2 سانتی‌ متری از هم انجام می‌ شود.

بوتاکس چگونه بر تعریق شدید اثر می گذارد؟

بوتاکس چگونه بر تعریق شدید اثر می گذارد؟

تزریق بوتاکس یک راهکار درمانی برای کنترل تعریق زیاد (هایپرهیدروزیس) است که اثر مثبت بر کاهش آن دارد. بوتاکس از یک ماده به نام “توکسین بوتولینیوم” تشکیل شده است که اثر ضد تعریقی دارد. این تزریقات به طور موقت فعالیت غدد تعریق را مسدود کرده و تولید عرق را کاهش می‌دهند.

درواقع بوتولینیوم فعالیت انتقال دهنده های عصبی را مسدود کرده و مانع انتقال دستور تعریق از مغز به غدد می شود. بعد از تزریق، بوتاکس اثر خود را آغاز می‌ کند. غدد تعریق کمتر عرق تولید می‌کنند و افراد کاهش چشمگیر تعریق را در محل تزریق شده خواهند داشت.

اثر بوتاکس تا چه مدت ماندگار است؟

اثر تزریق بوتاکس معمولاً موقت است و ممکن است پس از مدتی (معمولاً چند ماه) نیاز به تمدید داشته باشد. برای گرفتن نتیجه خوب نیاز به تکرار و انجام شارژ تزریقات دارید.

مزایای تزریق بوتاکس

1- تزریق بوتاکس یک روش بدون جراحی است و نیازی به بیهوشی ندارد و این از مهم ترین مزایای این روش است.

2- با تزریق بوتاکس برای درمان تعریق، دوران نقاهت نخواهید داشت و زمان زیادی را صرف نخواهید کرد. این کار فقط ۱۵ دقیقه طول می‌ کشد.

3- برای افرادی که به علت تعریق زیاد با مشکلات روزمره یا اجتماعی مواجه هستند، تزریق بوتاکس می‌ تواند به آن ها کمک کند تا در انجام فعالیت های روزانه راحت تر باشند و کار هایشان را بهتر انجام دهند و حتی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

عوارض تزریق بوتاکس برای درمان تعریق

عوارض تزریق بوتاکس برای درمان تعریق

با اینکه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق شدید یک روش ایمن و بی‌ خطر است، با این حال ممکن است عوارضی مانند تورم، قرمزی، کبودی و خارش در محل تزریق داشته باشد که البته در مدت کوتاهی رفع خواهند شد. اگر فرد به بوتاکس حساسیت داشته باشد ممکن است مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ و نفس تنگی داشته باشد که در این صورت حتماً باید پزشک مراجعه کند.

محدودیت های تزریق بوتاکس برای درمان تعریق

  1. بانوان باردار و شیرده نباید از این روش استفاده کنند.
  2. اگر عفونت و مشکل پوستی در محل تعریق وجود داشته باشد، انجام این کار خطرناک است.
  3. کسانی که به بوتاکس حساسیت دارند نباید این کار را انجام دهند.
  4. قبل از تزریق بوتاکس نباید آنتی بیوتیک مصرف کرده باشید.
  5. انجام این کار کسانی که اختلالات انتقال عصبی عضلانی دارند نیز توصیه نمی شود.

تعریق شدید یا هایپرهیدروزیس چیست؟

هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد یک اصطلاح پزشکی است که ناشی از فعالیت بیش از حد غدد تعریق است. این وضعیت ممکن است در سراسر بدن یا به صورت محدود (در نواحی خاصی از بدن) اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس معمولاً تعریق شدیدی را تجربه می‌کنند حتی در شرایطی که دما، فعالیت بدنی یا استرس آن ها کم باشد.

هایپرهیدروزیس دو صورت است. یا در سراسر بدن اتفاق می افتد و این ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند بیماری ‌های متابولیک، غدد تعریقی یا … باشد و یا به صورت محدود رخ می دهد و در این حالت، تعریق زیاد فقط در نواحی خاصی از بدن اتفاق می‌افتد. مثل دست ها، پا ها، زیربغل و یا صورت.

این ممکن است به خاطر عوامل ارثی یا عدم تعادل در عملکرد غدد تعریق باشد. هایپرهیدروزیس ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی، بیماری‌ ها، دارو های خاص یا شرایط محیطی ایجاد شود. در صورتی که تعریق شدید، زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد و آزار دهنده باشد، باید به فکر درمان آن بود و یکی از راه های درمان، تزریق بوتاکس است.

جمع بندی

در مقاله بالا روش تزریق بوتاکس برای درمان تعریق زیاد را بیان کردیم و همچنین تمام نکات مربوط به آن را گفتیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد. در ادامه توصیه می کنیم مقاله انواع اسپری ضد تعریق و بهترین اسپری مردانه و زنانه موجود در بازار را از دست ندهید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا