سلامت

چروفوبیا یا ترس از شادی چیست و چگونه بر آن غلبه کنیم؟

فوبیا یا هراس زدگی ترسی شدید و طولانی مدت است که در انواع مختلف شناخته شده و نسبت به یک شخص، حالت، موقعیت، شی یا جانور به وجود می‌آید و یکی از انواع آن چروفوبیا است که در ادامه این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم در ارتباط با این نوع فوبیا و علائم و علل به وجود آوردن و درمان آن اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

چروفوبیا چیست؟

چرو فوبیا برگرفته از کلمه یونانی chairo است که به معنای انزجار یا ترس از شادی می‌ باشد و باعث می‌ شود فرد نسبت به شادی و خندیدن ترس و احساس گناه داشته باشد و از موقعیت‌ های شاد و تجربه‌ های شاد دوری کند. در واقع شخص دارای چرو فوبیا از شرکت در فعالیت‌ هایی که بسیاری از آنها سرگرم کننده و مهیج و شادی بخش هستند خودداری می‌ کند.

نشانه‌ های چروفوبیا

برای چروفوبیا در حال حاضر هیچ معیار تشخیصی وجود ندارد اما علائم این فوبیا در فرد به شکل زیر دیده می‌ شود.

علائم رفتاری

از علائم رفتاری چه رسوبیا عدم شرکت در اجتماعات لذت بخش و شاد است زیرا شخص می‌ ترسد پس از شادی کردن دچار مشکلی شود. از دیگر علائم رفتاری چروفوبیا این است که فرد فرصت‌ های زندگی که ممکن است خوشبختی و موفقیت برای او به همراه داشته باشند را رد می‌ کند.

 علائم شناختی

از علائم شناختی چرو فوبیا این است که شخص باور دارد  احساس شادی  و خوشبختی او را به شخص بدی تبدیل می کند و نیز باور دارد اعتقاد شاد بودن منجر به اتفاق بدی می‌ گردد. همچنین شخص دارای چرا فوبیا باور دارد وقتی دیگران ناراحت هستند نباید خوشحال باشد.

علل چروفوبیا

به طور کلی فوبیا به دلایل ژنتیکی ونیز به دلایل قرار گرفتن در معرض عامل ایجاد ترس به وجود می آید به عبارت دقیق تر دلیل برخی از ترس ها وراثت بوده واز طریق ژن به شخص انتقال می یابد و برخی نیز محیط وعوامل موجود در آن این عارضه را برایشان به وجود می آورد. به عنوان مثال برخور نزدیک با مار برای برخی از افراد فوبیا مار ایجاد می کند. چروفوبیا نیزبری برخی ارثی بوده و گاهی نیز به دلیل تجربه تلخ بعد از یک شادی به وجود می آید.

چروفوبیا یا ترس از شادی

روش‌ های خود درمانی غلبه بر چروفوبیا

اگر شما نیز به چروفوبیا مبتلا هستید روش‌ ها و تکنیک‌ های زیر را جهت غلبه بر آن به کار گیرید.

عادات خود ویرانگر، را شناسایی کنید. شناسایی  عادات خود ویرانگر یکی از روش های علیه بر چرو فوبیا است بنابراین این عادات و افکار حاصل از آن ها را شناسایی کنید. به عنوان مثال وقتی کاری انجام می‌ دهید که بلافاصله پس از انجام آن احساس گناه می‌ کنید یا تحت تاثیر یک هیجان خاص قرار می‌ گیرید ببینید چه چیزی باعث شده که حالتان خراب شود و پس از گذشت زمان و هنگامی که دوباره در همان موقعیت قرار می‌ گیرید آگاهانه عمل کنید.

با مواردی که ترس شما را تقویت می‌کند بجنگید

بسیاری از افراد که فوبیای شادی دارند از خوشحالی و آرامش می‌ ترسند گویا که این خوشحالی و آرامش آرامش قبل از طوفان است و همواره نگران آنند که مبادا چیز بدی در راه باشد و آرامش آنها را به هم بزند این افراد به جای اینکه قدردان لحظه شاد باشند و از آن لذت ببرند همواره در جستجوی مواردی برای نگرانی در آینده هستند بنابراین لازم است که ترس‌ های خود را شناسایی کرده و با عواملی که باعث تغذیه و تقویت آنها می‌ شوند بجنگند و نیز افکار مربوطه را نادیده بگیرند.

 محدودیت های دست و پا گیر را بشکنید

بسیاری از ما بی‌ رحمانه و غیرمنصفانه برای خود محدودیت‌ هایی ایجاد می‌ کنیم و مانع از خوشحالی و شادی خود می‌ گردیم و دقیقاً افراد دارای چه نوع فوبیا نیز این اخلاق را دارند بنابراین لازم است که این محدودیت‌ ها را شناسایی کرده و آنها را کنار بگذاریم تا از زندگی لذت ببریم.

از درخواست کمک کردن خجالت نکشید

همان گونه که از رفتن به نزد دکتر برای مشکلات جسمی خجالت نمی‌ کشید سعی داشته باشید هنگامی که مشکلات فکری و روحی دارید نیز از یک متخصص یا یک دوست یا درک و شعور برای برطرف کردن مشکل خود کمک بگیرید.

روش های درمانی چرو فوبیا

از روش‌ های درمانی جهت غلبه بر این نوع فوبیا می‌ توان به تکنیک‌ های آرامسازی، ژورنال نویسی و ورزش‌ های فیزیکی اشاره کرد. همچنین از دیگر روش‌ های بسیار مناسب جهت غلبه بر چروفوبیا از جمله موارد زیر است.

 روش ذهن آگهی

روش‌ های مبتنی بر ذهن آگاهی تاثیر زیادی بر پیامد های اضطراب دارند  در واقع روش ذهن آگهی از طریق تکنیک‌ های مدیتیشن ایجاد شده و هدف آن برقراری آگهی مداوم از لحظه فعلی در طول زندگی روزمره است و بنابراین می توان از این روش برای درمان چرو فوبیا نیز سود برد.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری یکی از درمان‌ های بسیار موثر برای اختلالات اضطرابی مانند چرو فوبیا است که با گفتگوی درمانی مانند مشاوره و روان درمانی می‌ توان آن را کاهش داد و به افراد کمک می‌ کند تا الگوهای فکری مفیدی را که بر رفتار و رویه آنها تاثیر مثبتی بر جای می‌ گذارد شناسایی کنند. به طور دقیق‌ تر رویکرد رفتاری شناختی در درمان ترس از شادی استفاده از تکنیک مواجه است یعنی فرد باید با موقعیت‌ های شاد مواجه شده تا بر ترس خود غلبه کند.

از شادی و خوشی خود لذت ببرید

گاهی زندگی ما را با شادی‌ های غیر منتظره‌ای غافلگیر می‌ کند که واقعاً شگفت زده شده و خود را لایق آن نمی‌ دانیم بنابراین بیایید به جای تلخ کردن شادی خود از به وجود آمدن آن لذت ببریم و آن را حق خود بدانیم.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی چرو فوبیا علائم و روش‌ های درمان آن پرداختیم لازم به ذکر است که اگر شما نیز به این نوع فوبیا مبتلا هستید آن را جدی بگیرید و برای درمان آن بکوشید در پایان نیز پیشنهاد می‌ شود با مطالعه مقاله فوبیا یا هراس زدگی چیست؟ آشنایی با انواع Phobia و روش درمان آن، دیگر انواع فوبیا و علائم و روش های درمان آن را بشناسید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا