سلامتسبک زندگی

راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری

یکی از اتفاقات هیجان انگیز و عجیب در طول زندگی هر زنی بارداری است. یکی از بزرگترین دغدغه های زنان در طول این دوران جلوگیری از ترک خوردن پوست است. گرچه ترک های پوستی بسیار رایج و نسبتا بی ضرر هستند ولی بسیاری از بانوان سعی دارند تا از ظاهر شدن این ترک ها جلوگیری کنند.

در این مقاله از کارمادیو راهکارهایی برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری را برای شما بانوان محترم شرح می دهیم بنابراین اگر شما هم در مورد این مسئله کنجکاو هستید تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

علت ترک های پوستی در دوران حاملگی

بعد از بچه دار شدن بسیاری از چیزها تغییر می کنند مثل زمان خواب، احساس آزادی، برنامه ها و چندین مورد از این قبیل است. علاوه بر تغییر برنامه ها، تغییرات فیزیکی هم رفته رفته خودشان را نشان می دهند. یکی از این مهم‌ترين تغییرات کشش پوست و ظاهر شدن ترک هایی است که در پی آن رخ می دهد.

قبل از اینکه روش هایی برای درمان ترک های پوستی در حاملگی را به شما ارائه دهیم باید بدانید که این ترک های پوستی زمانی رخ می دهند که بدن شما خیلی سریع تر از پوست شما رشد می کند.

رشد سریع بدن شما را با علائم کشش مخصوصا روی سینه ها و شکم که رشد بیشتری دارند مواجه می کند. ممکن است علائم کشش روی بازوها، ران ها و باسن هم ظاهر شوند‌. این علائم معمولا به رنگ بنفش یا قرمز شروع به ظاهر شدن می کنند ولی بعد از بارداری به تدریج به رنگ خاکستری یا سفید در می آیند.

ترک های پوستی کاملا بی ضرر هستند اما گاهی اوقات ظاهر شدن آنها باعث ناراحتی می شود. ترک های پوستی در بعضی از بانوان باعث کاهش اعتماد به نفسشان می شود و بیشتر آنها به دنبال بهترین راهکار برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری هستند.

ترک های پوستی معمولا ارتباط مستقیمی با عوامل زیر دارند:

نقش وراثت

یکی از عواملی که باعث ترک های پوستی در دوران حاملگی می شود، ژنتیک است. اگر در سنین پایین تر علائم کشیدگی را تجربه کرده اید مثل جهش رشد که موجب کشیدگی پوست در سن بلوغ می شود به احتمال زیاد در دوران حاملگی هم رگه های صورتی، بنفش و قرمز یا قهوه‌ای را مشاهده خواهید کرد.

تاثیر هورمون ها

تغییرات هورمونی در دوران حاملگی به بروز ایجاد علائم کشش در سطح پوست کمک می کند. در زمان حاملگی غدد فوق کلیوی، هورمون کورتیزول ترشح می کند. همانگونه که سطح کورتیزول به صورت طبیعی افزایش می یابد، الیاف الاستیک در پوست ضعیف و ضعیف تر می شود و با کشیده شدن پوست، علائم کشش بارداری بوجود می آید.

روش های موثر در پیشگیری از ترک های بارداری

مهم ترین دغدغه در دوران بارداری برای اکثر بانوان، جلوگیری از ترک خوردن پوست در این دوران است‌. راهکارهای گوناگونی برای جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران حاملگی وجود دارد در ادامه با بهترین روش های جلوگیری از ترک شکم در بارداری شما را آشنا می کنیم.

1. پوستتان را مرطوب نگه دارید

استفاده از کرم برای جلوگیری از ترک پوست در بارداری

یکی از بهترین راه های درمان ترک های پوستی در دوران بارداری استفاده از روغن های موضعی یا کرم ها در ناحیه هایی که مستعد ایجاد ترک هستند. محصولات زیادی در بازار موجود است که باعث بهبود بافت پوست شما، انعطاف پذیری و همچنین به عنوان آبرسان عمل می کنند.

کرم هایی که حاوی ویتامین E، آلوئه ورا و شی باتر هستند تاثیر فوق‌العاده ای در پیشگیری از ترک خوردن پوست در دوران حاملگی دارند. روغن آلوئه ورا، روغن زیتون و روغن نارگیل به دلایل ذکر شده در پایین موجب درمان ترک های پوستی در دوران بارداری می شوند.

  • خیلی سریع جذب پوست می شوند.
  • به عمق پوست نفوذ می کند.
  • سلول های مرده سطح پوست را از بین می برند.
  • این روغن ها حاوی اسیدهای چرب و ویتامین E هستند که به سلامت پوست کمک می کنند.

2. دریافت ویتامین D به مقدار کافی

دریافت ویتامین D برای جلوگیری از ترک خوردن پوست در بارداری

طبق مطالعات صورت گرفته بین ویتامین D و پیشگیری از ترک خوردن پوست در دوران حاملگی تاثیر مستقیمی وجود دارد. ساده ترین راه دریافت جذب ویتامین D از طریق نور خورشید است. بعضی غذاها مثل ماهی، غلات، لبنیات و بعضی از انواع نان ها که حاوی ویتامین D هستند می توانند کمک کننده باشند.

3. هیدراته نگه داشتن بدن

نوشیدن آب برای ترک نخوردن پوست در دوران بارداری

هیدراته نگه داشتن بدن به جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری و انعطاف پذیری آن کمک کننده است. یک زن باید به طور متوسط هشت لیوان آب در طول روز بنوشد. بنابر توصیه متخصصان تغذیه یک زن باردار باید روزانه شش الی هشت لیوان آب بنوشند.

ولی  نوشیدن آب در دوران بارداری ممکن است به دلیل حالت تهوع صبحگاهی کمی دشوار باشد بنابراین آب را جرعه جرعه بنوشید. نوشیدن آب در دوران بارداری علاوه بر جلوگیری از ترک خوردن پوست، موجب کاهش یبوست و سردرد و کم شدن عفونت های دستگاه مجاری ادراری می شود.

4. پیروی از یک رژیم غذایی سالم

حفظ رژیم غذایی سالم در دوران بارداری به دلیل هوس خوردن غذاهای گوناگون، بیزاری از یک غذا، حالت تهوع صبحگاهی از جمله مشکلاتی است که با آنها روبرو می شوید. بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی سالم بهترین راه جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران حاملگی است.

مناسب ترین راه جهت دریافت مواد مغذی به بدن، مصرف مواد غذایی سالم و همچنین مصرف مکمل ها است. مصرف امگا 3، روی، ویتامین ث و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در این امر به حد زیادی تاثیر گذار هستند.

5. کنترل کردن وزن خود

کنترل کردن وزن خود برای ترک نخوردن پوست در بارداری

افزایش وزن در دوران حاملگی امری اجتناب ناپذیر است. معمولا زنان باردار در طول سه ماهه اول بارداری شان بین 0.4 الی 2.2 کیلوگرم و بعد از آن هر هفته تقریبا 0.4 کیلوگرم اضافه وزن دارند. اینکه اکثر افراد تصور می کنند در دوران بارداری باید برای دو نفر غذا خورد اشتباه است در واقع اوضاع به این صورت نیست. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران حاملگی کنترل وزن است.

چه افرادی در دوران بارداری دچار ترک های پوستی می شوند؟

تقریبا نود درصد از زنان پس از ماه ششم بارداری، با ترک های پوستی مواجه می شوند. اگر مادر شما هم در دوران حاملگی دچار این عارضه شده است، به دلیل اینکه ژنتیک یکی از عوامل ایجاد ترک های پوستی در دوران حاملگی است به احتمال زیاد شما نیز با این ترک های پوستی ناخوشایند روبرو خواهید شد.

زنانی که پوستشان روشن تر است بیشتر به ترک های پوستی صورتی رنگ دچار خواهند شد ولی بانوانی که رنگ پوستشان تیره تر است ترک های پوستی شان روشن تر از رنگ پوست خودشان است. شانس داشتن این ترک ها را موارد زیر افزایش می دهد.

  • افزایش سریع و ناگهانی وزن در دوران بارداری
  • مصرف کورتیکواستروئید ها در دوران حاملگی
  • بارداری در سنین پایین
  • داشتن بعضی اختلالات ژنتیکی

سخن آخر

بیشتر از نیمی از بانوان باردار ترک های پوستی روی شکم که در نتیجه کشش طبیعی پوست جهت باز کردن راه برای رشد کردن کودک در شکم است را تجربه می کنند. در این مقاله از کارمادیو چند روش موثر برای جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری را برای شما شرح دادیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با این موضوع یعنی خداحافظی با لک های حاملگی با درمان خانگی / لک بارداری یا ملاسما را مطالعه کنید تا اطلاعات سودمندی در این باره بدست آورید‌.

 

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا