سبک زندگی

رفتارهای اشتباه والدین که زندگی شاد را از فرزندان می گیرند

برخی والدین به طور ناخواسته کارهای اشتباه و رفتارهایی را انجام می دهند که تاثیر خوبی در آینده فرزندشان ندارد. والدین نمی توانند زندگی فرزندانشان را به جای آنان زندگی کنند. وظیفه والدین این است که به بچه ها کمک کنند ‌تا تجربه کسب کنند و به بهترین نحو رشد کنند.

ما در این مقاله از کارمادیو چند رفتار اشتباه والدین که شانس یک زندگی شاد را از فرزندان می گیرند و کودکان افسرده می شوند را جمع آوری کرده ایم که هرگز نباید با کودکانتان انجام دهید اگر این نکات را رعایت کنید. مطمئنا در آینده فرزند شادی خواهید داشت.

1. الگوی بدی برای کودک خود هستید

والدینی که به نصیحت اخلاقی خودشان پایبند نیستند الگوی خوبی برای کودکشان نیستند. اگر رفتار درستی را به فرزندتان یاد می دهید اما خود شما دقیقا عکس آن را انجام می دهید مطمئن باشید که وقتی کودک را به دلیل عمل نکردن به قوانین خود سرزنش می کنید در واقع شما دارید انعکاس خود را در آینه سرزنش می کنید.

شما نه تنها با حرف هایتان بلکه باید با رفتارهایتان درست و غلط را به فرزندتان یاد دهید و ثبات داشته باشید و همان گونه ای رفتار کنید که انتظار دارید فرزندتان رفتار کند.

2. کودکتان را غرق در امکانات می کنید

فراهم کردن همه وسایل و امکاناتی که خودتان در کودکی از آنها محروم بوده اید برای فرزند خودتان می تواند وسوسه برانگیز باشد. امروزه می توانید چیزهای بسیار زیادی برای فرزندتان تهیه کنید: مهمانی های پر زرق و برق، اسباب بازی و لباس های تجملی، وسایل الکترونیکی، سفر و تفریح. شاید بک فرزند بی عیب و نقص به نظر برسد اما فقط یک توهم است.

دلایل افسردگی کودکان

طبق گفته های کارشناسان غرق کردن کودکان در امکانات دلایل زیادی دارد از جمله:

  • از نه گفتن و ناراحت کردن فرزند خود و والدین بد شدن، از کودک می ترسند.
  • والدین به دلیل اینکه نمی توانند زمان بیشتری با کودک خود بگذرانند با خرید هدیه سعی می کنند که آن را جبران کنند.
  • والدین نمی دانند که به چه گونه ای باید جيغ و داد کودک شان را کنترل کنند بنابراین با خرید وسایل گوناگون این مشکل را حل می کنند.

3. با همسرتان بر سر والد نمونه به رقابت می ایستید

اگر شما و همسرتان به صورت یک تیم کار کنید، شانس بسیار بیشتری برای برنده شدن در مسابقه فرزند پروری بدست خواهید آورد. ولی متاسفانه برخی از والدین بر سر اینکه کدام یک والد نمونه ای برای کودک هستند به رقابت می پردازند، راهی که به هیچ جایی نمی رسند.

زمانی که هرکدام از شما چه خودتان و چه همسرتان سعی می کند از دیگری پیشی بگیرد به رابطه خودتان آسیب می زنید و بر ؟ندگی فرزندتان تاثیر منفی می گذرید.

یکی از مشکلات دیگری که در میان والدین زیاد رخ می دهد این است که به طور دائم سعی می کنند رفتار یکدیگر را جبران کنند. یعنی وقتی که یکی از شما سختگیری می کند و دیگری کمتر سختگیری می کند تا تعادل بوجود آید. در نتیجه این رقابت کودک را به بازی با احساسات پدر و مادر متمایل می کند و سبک فرزند پروری شما را بی ثبات می کند.

4. مشکلات کودکتان در یادگیری را دست کم می گیرید

اگر کودک شما زمان زیادی را صرف یک مسئله ریاضی کرد فورا به او برچسب بی انگیزه یا تنبل نزنید چرا که کودکان ممکن است گاهی دچار مشکلاتی در یادگیری شوند که هیچ گونه ربطی به انگیزه و تلاش آنها نداشته باشد، این مشکلات به عنوان مثال می تواند به حفظ کردن یا پردازش اطلاعات مربوط باشد.

در این صورت یادگیری برای کودک تان به یک شکنجه تبدیل می شود. اگر کودکتان در یادگیری با مشکل مواجه شد از یک کارشناس کمک بگیرید.

5. کودکتان را از شکست و ریسک دور می کنید

برای اکثر والدین دیدن تلاش های فرزندشان جهت غلبه بر  یک مشکل بسیار دشوار است به ویژه زمانی که بدانند به آسانی می توانند مشکل فرزندشان را حل کنند‌. ولی اگر به صو ت دائم کودک خود را از چالش ها، شکست ها و ریسک ها دور کنید پس آنها باید از کجا و چگونه بیاموزند از پس زندگی برآیند.

همان موقعیت های پر ریسک و دشوار که تلاش می کنید کودک را از آنها دور کنید به او راه های حل مسئله را یاد می دهند و علاوه بر این فرزندتان یاد می گیرد پس از شکست چطور دوباره برخیزد و بر روی پاهای خود بایستد.

6. کودکتان را وسیله رسیدن به آرزوهای بر آورده نشده خود می کنید

کودکان امروزی در مقایسه با زمانی که شما به سن آنها بودید موقعیت های بسیار بیشتری دارند و همین امر سبب وسوسه شدن شما می شود تا فرصت های از دست رفته دوران کودکی تان را بواسطه فرزند خود دوباره زندگی کنید. در واقع اکثر والدین گرفتار این تله ذهنی می شوند که آرزوهای بر آورده نشده خود را به وسیله فرزندشان محقق کنند و از این طریق فرصت های از دست رفته خود را جبران نمایند.

در این نگرش، خواسته ها و رویاهای کودک نادیده گرفته می شوند و فرصتی برای شکوفا کردن استعدادهای خود و تبدیل شدن به فردی شاد و موفق در آینده پیدا نمی کند.

7. قوانین خودتان را نادیده می گیرید

اینکه قوانین مشخص و معینی برای فرزندتان تعیین کنید ولی آن ها را زیر پا بگذارید و نظرتان را عوض کنید در این صورت به یک پدر و مادر متناقض تبدیل می شوید که ضعف خود را در رهبری نشان می دهید‌. طبق گفته کارشناسان این تناقض در آینده سبب می شود که فرزندتان در آینده به یک فرد بی ثبات با هویت ضعیف تبدیل شود.

در این حالت فرزند شما احتمال دارد در دوران بزرگسالی تعریف مشخصی از خود نداشته باشد و به ناامنی های روانی دچار می‌شود، بنابراین برای داشتن فرزندی شاد باید پدر و مادر با ثباتی باشید که به پای حرف خود می ماند.

سخن پایانی

خواسته و یا ناخواسته هر پدر و مادری ممکن است دچار اشتباهات زیادی شوند. البته اشتباهات والدین اغلب ناخواسته و از روی بی اطلاعی است‌. در این مقاله از کارمادیو ما چند رفتار اشتباه والدین که شانس زندگی شاد را از فرزندان می گیرند برای شما بیان کردیم امیدواریم. با مطالعه این عنوان کودکی شاد و پرانرژی به جامعه تحویل دهید. حال می توانید مقاله چند تکنیک ساده برای داشتن یک بچه مودب را هم بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا