گل و گیاه

بهترین کود گیاهان آپارتمانی را بشناسید، کدام کود برای رشد گیاه مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پرورش و نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، کوددهی آنهاست. گیاهان و گل‌ها همانند سایر موجودات زنده برای رشد و طول عمر بیشتر نیاز به تغذیه مناسب دارند. تغذیه و در واقع مواد مغذی گیاهان، در ماده‌ای موسوم به کود به آنها عرضه می‌شود. وقتی از کود مناسب گیاه استفاده می‌کنید، گیاه شاداب‌تر، سرزنده‌تر و رشد آن نیز بیشتر می‌شود. اما آیا کود مناسب برای هر نوع گیاه آپارتمانی را می­دانید؟ با کارمادیو همراه باشید.

ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع کود گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم تا گل‌ها و گیاهان شاداب‌تر با طول عمر بیشتر داشته باشید.

انواع کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

انواع کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

انواع مختلف کود گیاهی در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  1. کودهای آلی گیاهان آپارتمانی

کودهای آلی منشأ طبیعی داشته و هیچ‌گونه ماده افزودنی مصنوعی ندارند. این نوع کودها پایه کربنی دارند و کاملاً ارگانیک هستند. کود آلی بازمانده و بقایای گیاهان، فضولات حیوانات و یا ترکیبی از این دو هستند. کود سبز، کود حیوانی، کمپوست و ورمی کمپوست از انواع کودهای آلی محسوب می‌شوند.

  1. کودهای معدنی و شیمیایی گیاهان آپارتمانی

این نوع کودها بر پایه مواد معدنی و شیمیایی تولید و عرضه می‌شوند. کودهای شیمیایی پرمصرف‌ترین نوع کودها در کشاورزی و کوددهی به گیاهان آپارتمانی هستند. کودهای شیمیایی آپارتمانی بر اساس مواد تشکیل‌دهنده آنها به دودسته کودهای ماکروالمنت و میکروالمنت تقسیم می‌شوند.

  1. کودهای زیستی گیاهان

ترکیب و ساختار اصلی این نوع کودها، میکروارگانیسم‌های مفید هستند. میکروارگانیسم‌ها برای پرورش و رشد گیاه و نیز حاصلخیزی خاک مزارع کشاورزی بسیار پرفایده و مؤثر هستند. کودهای زیستی تقریباً برای اکوسیستم مزرعه و محیط‌زیست بی‌ضرر هستند.

  1. کودهای مایع گیاهان آپارتمانی

کودهای مایع باید طبق دستورالعمل خاص، رقیق شوند. روش و طریقه مصرف این نوع کودها راحت و آسان است. نسبت به انواع دیگر کودها، به‌راحتی می‌توانید غلظت مناسب برای گیاه خود را اندازه‌گیری کنید. برخلاف سایر کودها، از کودهای مایع می‌توان هم‌زمان با آبیاری گیاهان نیز استفاده نمود. عیب بزرگ کودهای مایع این است که نمی‌توان آنها را به مدت طولانی نگهداری کرد. زیرا زود خراب می‌شوند.

  1. کودهای جامد گیاهان آپارتمانی

این نوع کودها به‌صورت دانه، پودر یا گرانول تولید و به فروش می‌رسند. کودهای دانه‌ای در اندازه درشت و ریز هستند. ریزترین فرم کودهای گیاهی جامد، نوع پودری آن است. کودهای پودری به دو روش، ترکیب با خاک یا ریختن روی سطح خاک گلدان و باغچه قابل‌استفاده هستند.

بهترین و مناسب کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

بهترین و مناسب کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

برای اینکه به شناخت درست و صحیحی از کود گیاه آپارتمانی خود برسید، لازم است با مقیاس مهمی به نام NPK آشنا شوید. کودهای گیاهی از نظر مواد مغذی، تحت استانداردی با عنوان NPK ارزش‌گذاری غذایی می‌شوند.در این مقیاس N نشان‌دهنده نیتروژن، P فسفر و K پتاسیم است. این مقیاس روی سایر کودهای شیمیایی و ارگانیک یا طبیعی درج می‌شود. چنانچه یک نوع کود، یکی از این عناصر را در ترکیب خود نداشته باشد، روی پاکت محصول عدد 0 درج می‌شود.

به‌عنوان‌مثال کودها با فرم 10 – 10 – 10 یا 20 – 20 – 20 بیان می‌شوند. در واقع این اعداد برای محاسبه میزان مواد مغذی برای انواع کود اعلام می‌شود و از چپ به راست خوانده می‌شوند. کود شیمیایی یا گیاهی با NPK 10- 10 – 10 این مهم را به ما نشان می‌دهد که در هر یک کیلوگرم 100 گرم نیتروژن، 100 گرم فسفر و 100 گرم پتاسیم وجود دارد. مابقی مواد تشکیل‌دهنده این کود، بی‌ضرر و بی‌خطر هستند.

به‌خاطر داشته باشید گیاهانی که در گلدان پرورش می‌دهید با گیاهانی که در باغچه زندگی می‌کنند، مقدار کود متفاوتی نیاز دارند. پس کوددهی به هر نوع گیاهی کاملاً متمایز و متفاوت از گیاه دیگر است.

به‌طورکلی گیاهان آپارتمانی در دودسته گل‌دار و بدون گل تقسیم می‌شوند. برای گیاهان گل‌دار بهتر است از کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن است، استفاده کنید. در عوض گیاهانی که فقط برگ تزیینی دارند، نیاز به نیتروژن بیشتری دارند. برای گیاهانی همانند کاکتوس و ساکولنت از کودهایی با مقدار نیتروژن کمتر و پتاسیم بالا استفاده کنید. زیرا نیتروژن زیاد، موجب نگهداری مقادیر بیشتری آب در بافت گیاه شده و به‌مرور کاکتوس و گیاه شما را نابود خواهد کرد.

بیشتر گیاهان خانگی به کوددهی ماهانه در فصل بهار و پاییز نیاز دارند. درهرصورت توصیه می‌شود نوع گیاه خود را به‌خوبی بررسی کنید. زیرا کوددهی بیش از حد موجب سوختن ریشه‌ها و برگ‌های گیاه می‌شود.

4.1/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا