گل و گیاه

بهترین روش آبیاری و نگهداری پتوس در زمستان

گیاه پتوس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که برگهای قلبی شکل و شاخه های آویزان آن زیبایی فوق‌العاده ای به خانه می دهند. این گیاه قادر است فضای خانه را از انرژی منفی و سموم پاکسازی کند. گیاه پتوس انواع گوناگونی از جمله پتوس سفید، پتوس ابلق و … دارد اگر شما هم یکی از طرفداران گیاه پتوس هستید در این مقاله از کارمادیو ما را همراهی کنید تا شما را با نحوه آبیاری و نگهداری پتوس در زمستان آشنا کنیم.

آبیاری و نگهداری پتوس در زمستان

پتوس یک گیاه بسیار مقاوم است که می توانید آن را به آسانی پرورش دهید. یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی پتوس است. در ادامه این مطلب شما را با آبیاری و نگهداری پتوس در زمستان آشنا خواهیم کرد.

آبیاری پتوس در فصل زمستان

گیاه پتوس در فصل زمستان به خواب عمیق فرو می رود و در این فصل هیچگونه رشدی نخواهد داشت.‌ این گیاه ذاتا گرمسیری است و به نور غیر مستقیم خورشید تمایل دارد ولی در فصل زمستان این شرایط برای او فراهم نمی شود بنابراین در فصل زمستان باید گیاه پتوس را دو هفته یکبار آبیاری کنید و هنگام آبیاری رطوبت خاک را با کمک انگشت خود بررسی کنید.

اگر گیاه پتوس در مناطق سردسیری باشد نمی تواند آب را جذب کند و به همین علت سلامتی آن به خطر می افتد برای رفع کردن این خطر آب را به دمای اتاق یعنی تا ۲۰ درجه سانتیگراد برسانید و سپس گیاه را با استفاده از این آب، آبیاری کنید چرا که در غیر اینصورت گیاه شما با شوک دما روبرو می شود.

نگهداری پتوس در زمستان

گیاهان پتوس در آب یا خاک به خوبی رشد می کنند می توانید یک قلمه از این گیاه را در ظرف مناسب حاوی آب قرار دهید و اجازه دهید تا درون آب ریشه بدواند سپس آن را به گلدان پر از خاک منتقل کنید و برای کمک به رشد سریع تر و داشتن گیاهی شاداب با رعایت کردن نکاتی که در ادامه برای نگهداری پتوس در زمستان به ما می گوییم یک گیاه پتوس در منزل خود داشته باشید.

خاک پتوس

پتوس به یک خاک سرشار از مواد مغذی، سبک و تا حدودی اسیدی و همچنین دارای زهکشی بالا نیاز دارد چرا که در صورت انباشته شدن خاک از آب، ساقه های این گیاه داخل گلدان گندیده می شوند. لازم به ذکر است که کمپوست و یا کود و خاک آماده برای گیاه پتوس بسیار مناسب هستند.

نور پتوس

پتوس قادر است در طیف گسترده ای از شرایط نوری به رشد خود ادامه دهد ولی بیشتر به نور غیر مستقیم و روشن تمایل دارد. پتوس نور کم، نیم سایه و سایه را هم تحمل می کند ولی پتوس ابلق و پتوس مرمری به علت اینکه برگهای روشن تری دارند لازم است که نور بیشتری نسبت به بقیه انواع پتوس دریافت کنند تا رنگ برگهای خود را حفظ کنند.

دقت داشته باشید که به هیچ وجه گیاه پتوس را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا این کار سبب سوختن برگ ها می شود. شرایط نوری کم پتوس، این گیاه را برای خانه های دارای نور کم، ادارات و شرکت ها مناسب کرده است.

دما

زمستان یخبندان و سرد برای پتوس به شدت مضر است بنابراین اگر این گیاه را در فضای باز خانه نگهداری می کنید بهتر است که بدانید امکان از بین رفتن آن بسیار زیاد است اگر برگهای یخ زده و سیاه در این گیاه پیدا شد سریعا آن را به جای گرم تری منتقل کنید. دمای زیر ده درجه سانتیگراد برای پتوس قابل تحمل نیست بلکه دمای مورد علاقه و ایده آل پتوس، دمای اتاق یعنی چیزی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

رطوبت پتوس

معمولا رطوبت محیط برای این گیاه کافی است ولی چنانچه نوک برگهای این گیاه خشک شد و یا محیط خشک است، باید رطوبت محیط را افزایش دهید. رطوبت این گیاه را به سه شیوه می توانید افزایش دهید که عبارتند از: گذاشتن ظرف آب در کنار گیاه، ساخت جزیره و غبارپاشی‌ که بهتر است برای غبارپاشی برگها را پس از غروب آفتاب و سه روز در میان غبار پاشی کنید.

کوددهی پتوس

گیاه پتوس به کوددهی و تغذیه چندانی نیاز ندارد ولی در صورتی که خاک پتوس دیر به دیر عوض شود یا رشد آن متوقف شده است بهتر است هر دو هفته یکبار به آن کود بدهید. مناسب ترین کود، برای پتوس کود گرین است.

گیاه پتوس

تعویض گلدان گیاه پتوس

پتوس مثل اکثر گیاهان آپارتمانی گلدان های کوچک را به گلدان های بزرگ ترجیح می دهد. شما باید زمانی که ریشه از گلدان بیرون زد بلافاصله اقدام به تعویض گلدان کنید. ریشه گیاه از زهکشی گلدان بیرون می زند بنابراین باید زهکشی گلدان را برای این موضوع چک کنید. یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد باید گلدان تعویض شود بی حالی برگ است، در صورت بی حالی برگ، گلدان را با یک گلدان بزرگتر تعویض کنید.

تکثیر پتوس

تکثیر گیاه پتوس بسیار راحت است. برای انجام این کار کافی است یک قلمه تقریبا ۷ تا ۱۰ سانتی متری که حداقل یک گره و برگ داشته باشد را در یک ظرف مناسب حاوی آب منتقل کنید تا ریشه بزند و سپس به یک گلدان منتقل کنید. پتوس پس از دو هفته ریشه می زند و برگهای جدید بوجود می آیند.

هرس پتوس

هرس کردن برگ زرد و پیر گیاهان و کوتاه نمودن شاخه های بسیار بلند سبب رشد بهتر و سریعتر گیاه می شود. پتوس نیز مانند سایر گیاهان از این قاعده مستثنی نیست‌. در فصل زمستان کمی از شاخه های بلند پتوس را قیچی کنید تا در این فصل یک پتوس پر انرژی داشته باشید.

آفات پتوس

گیاه پتوس معمولا از شر آفات در امان هستند. با این وجود ممکن است در فصل زمستان حشراتی پیدا شوند و آنها را آلوده کنند که در صورت بروز این مشکل باید حشره کش مخصوص گیاهان آپارتمانی را تهیه کنید و برای آنها استفاده کنید. روش ساده تری برای دور کردن حشرات از گیاهان آپارتمانی این است که یک پنبه به الکل آغشته نمایید و سپس برگهای گیاه را با استفاده از آن شستشو دهید.

جمع بندی

برخلاف تصور بسیاری از افراد گیاهان در فصل زمستان ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند چرا که در این فصل نور کمتری دریافت می کنند و روزها کوتاه می شوند همچنین بسیاری از گیاهان در اثر گرمای داخل خانه در فصل زمستان خراب می شوند. پتوس در فصل زمستان باید هر دو هفته یکبار به صورت کاملا منظم آبیاری شود زیرا آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود.

پتوس را در فصل زمستان از وسایل گرمایشی نظیر شوفاژ، اسپیلت و بخاری دورتر نگهداری کنید. همچنین اگر گیاه پتوس شما در فصل زمستان در فضای باز است‌ حتما آن را با کمک یک کاور محافظت کنید یا به داخل منزل و در یک جای مناسب منتقل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پتوس پیشنهاد می کنیم مقاله روش نگهداری گیاه پتوس در بهار و تابستان را نیز از سایت کارمادیو مطالعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا