گل و گیاه

بهترین زمان هرس کردن گیاهان آپارتمانی + نحوه هرس

هرس کردن گیاهان به معنای حذف کردن قسمت هایی از ساقه، برگ و حتی ریشه است که گیاه را به فرم و شکل مطلوب در می آورد. قاعدتا زمانی که نام هرس کردن  را می شنویم به یاد هرس کردن درختان می افتیم در حالی که هرس کردن گیاهان آپارتمانی نیز ضروری و واجب است. با هرس کردن شاخه ها و برگ های خشک شده گیاهان آپارتمانی علاوه بر اینکه گیاه آراسته می شود، سبک نیز می شود.

هرس کردن باعث رشد بیشتر و همچنین پرپشت شدن گیاهان آپارتمانی می شود . البته گیاهانی هم که سریع الرشد هستند با هرس کردن فضای کمتری اشغال می کنند. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا بهترین زمان هرس کردن گیاهان آپارتمانی و هر آنچه که باید در مورد هرس کردن گیاهان آپارتمانی بدانید، شما را آشنا کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

بهترین زمان هرس کردن گیاهان آپارتمانی

پیش از ایجاد هر نوع تغییری در گیاهان آپارتمانی باید با بهترین زمان هرس کردن گیاهان آپارتمانی آگاه باشید تا نتیجه مطلوبی به دست آید. بهترین زمان برای هرس کردن به عوامل گوناگونی مانند شدت هرس، نوع گیاه، هدف از هرس کردن و … بستگی دارد. به عنوان مثال حذف قسمت های بیمار گیاه، آسیب دیده و مرده گیاه را در هر زمانی از سال می توانید، انجام دهید.

هرس کردن گیاهان آپارتمانی زمان مشخصی ندارد و در تمام فصول سال می توانید این کار را انجام دهید ولی بهترین زمان برای هرس کردن گیاهان آپارتمانی اواخر فصل زمستان و همچنین اوایل فصل بهار است.

نکات مهم برای هرس کردن گیاهان آپارتمانی

  • بهتر است هرس کردن گیاهان آپارتمانی پس از پایان گلدهی انجام گیرد.
  • به هیچ عنوان پیش از شکوفه دهی گیاهان را هرس نکنید چرا که امکان دارد جوانه های گیاه از بین بروند.
  • هرگز گیاهان کوچک و جوان را هرس نکنید و به گیاه اجازه دهید تا رشدش کامل شود و به فرم دلخواه برسد.
  • پیش از هرس کردن گیاهان آپارتمانی فرم اصلی گیاهان را در نظر داشته باشید و شاخه های مزاحم و اضافه را به خوبی شناسایی کنید‌.
  • ابزار کار شما باید کاملا تیز و تمیز باشد چرا که هر نوع کندی در ابزار کار شما سبب پژمردگی و ایجاد خراش بر روی گیاهان می شود.
  • از تمیز بودن ابزار کار خود اطمینان حاصل کنید و پس از هر بار هرس آن را ضدعفونی نمایید چرا که در صورت آلودگی ابزار، احتمال دارد بیماری از طریق خراش های بوجود آمده به گیاهان سرایت کند و سبب پژمردگی و پس از آن از بین رفتن گیاهان شود.

بنابراین بهترین زمان هرس کردن گیاهان آپارتمانی زمانی است که درک درستی از الگوی رشد گیاهان داشته باشید. البته بهتر است شکوفه های ضعیف و مرده را هرس کنید.

هرس مناسب گیاهان

برای سرسبزی و شادابی گیاهان آپارتمانی باید اطلاعات کامل و جامع در مورد آن ها کسب کنید. گیاهان آپارتمانی انواع مختلفی دارند و روش نگهداری آن ها با هم متفاوت است. هرس کردن گیاهان آپارتمانی به چهار گروه تقسیم می شوند.

  • گیاهانی مانند هورتانسیا، گل کاغذی و آزالیا را باید سالی یک مرتبه و پس از پایان گلدهی هرس کرد.
  • گیاهانی مانند سیکاس، سانسی وریا، آنتوریوم و کالادیوم که فاقد ساقه اصلی می باشند را باید فقط گل های پژمرده و برگ های آنها را هرس کنید.
  • بعضی دیگر از گیاهان آپارتمانی مثل ارکیده ممکن است به ندرت یا شاید هیچوقت به هرس کردن نیاز نداشته باشند چرا که هرس کردن اینگونه گیاهان آپارتمانی ممکن است جوانه های گیاه را از بین ببرد و گیاه را نابود کند.
  • گیاهانی مانند مرکبات زینتی، گل آویز و حسن یوسف در تمام فصول سال به هرس کردن نیاز دارند. هرس این گیاهان باید سه ماه پیش از زمان گلدهی صورت بگیرد چرا که انجام این کار باعث می‌شود که گیاهان شما انرژی کافی برای گلدهی داشته باشند.

نحوه هرس کردن گیاهان آپارتمانی

با توجه به نوع گیاهان، باید قسمت های خاصی از گیاهان را هرس کنید. به همین علت لازم است که با نحوه هرس کردن گیاهان آپارتمانی آشنایی داشته باشید.

۱- استفاده از قیچی باغبانی تیز و تمیز

برای هرس کردن گیاهان آپارتمانی باید از یک قیچی تمیز، تیز و با کیفیت و همچنین دستکش باغبانی استفاده کنید‌. قیچی کند سبب آسیب رساندن به گیاهان می شود. تیغ قیچی را از هر نوع آلودگی ضدعفونی کنید چرا که استفاده از قیچی تمیز این اطمینان را به شما می دهد که گیاه شما در زمان هرس کردن در معرض سایر آفات و باکتری ها قرار نمی گیرد.

۲- جدا کردن برگ ها و اندام های مرده

جدا کردن برگ ها و اندام های مرده

اندام های مرده و برگهای گیاهان را باید با زاویه ۴۵ درجه حذف کنید. برای هرس کردن برگها، به دنبال برگ های خشک و سست، تغییر رنگ یافته، زرد و قهوه ای بگردید سپس با کمک یک قیچی تمیز و تیز این گونه برگها را از زیر ناحیه مرده یا قهوه ای و با زاویه ۴۵ درجه قطع کنید‌.

برگهای سرسبز و شاداب را به هیچ عنوان برش نزنید. اگر قسمت بزرگی از ناحیه برگها، مرده به نظر رسید، در این صورت کل شاخه را قطع کنید و ساقه اصلی را دست نزده، نگه دارید.

۳- جدا کردن گل های مرده

اگر گیاهان آپارتمانی شما، از نوع گیاهان گلدار هستند، گلهای خشک شده، مرده و تغییر رنگ یافته را شناسایی کنید و سپس با استفاده از قیچی، سرگل را جدا کنید. هرس گل های خشک و مرده از روی گیاهان سبب رشد شکوفه های جدید می شود.

۴- هرس کردن شاخه ها

هرس کردن شاخه ها

در صورت داشتن شاخه های جانبی در ناحیه پایین ساقه، برای کمک به رشد سریع گیاه، تعدادی از این شاخه های جانبی را هرس کنید ولی در هنگام هرس کردن هیچ یک از گره هایی که جوانه تازه و شکوفا نشده دارند را جدا نکنید.

۵- هرس کردن ساقه ها

ساقه های گیاهان آپارتمانی را به خوبی بررسی کنید در صورتی که ساقه های سست، افتاده و بیش از اندازه بلند مشاهده کردید، حتما آنها را هرس کنید. انجام این کار باعث رشد یکنواخت و کامل گیاهان می شود. این گونه ساقه ها را با زاویه ۴۵ درجه و تا یک سوم طولشان قطع کنید.

۶– هرس کردن ریشه ها

هرس کردن ریشه ها

هرس کردن ریشه های گیاهان آپارتمانی معمولا به منظور تحریک کردن گیاه جهت رشد بیشتر می باشد. ریشه های گیاهان را بررسی کنید و در صورت مشاهده ریشه های پوسیده، آن ها را قطع کنید. ولی باید دقت داشته باشید که برای انجام این کار گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و خاک های اطراف ریشه را بتکانید. کار هرس ریشه گیاهان، کار بسیار حساسی می باشد که لازم است با ظرافت و دقت تمام صورت پذیرد.

بعد از هرس کردن ریشه گیاهان حتما آن را در محلولی از قارچ کش، خاک رس و کود حیوانی تازه بگذارید تا زخم های ایجاد شده بر روی ریشه ضدعفونی شوند و عوامل بیماری زای آن کاملا از بین بروند.

جمع بندی

هرس کردن گیاهان آپارتمانی را می توانید با شناخت اولیه و اطلاعاتی که در این مقاله از کارمادیو به شما دادیم، انجام دهید. هرس کردن گیاهان آپارتمانی باعث سرزندگی، نشاط و شادابی در گیاهان می شود علاوه بر این به تمدید انرژی در گیاه برای رشد بهتر و سریع تر کمک می کند. اکنون پیشنهاد می کنیم مقاله دلیل خشک شدن و پژمردگی گیاهان آپارتمانی و راه حل درمان آن و ده ها مقاله دیگر در ارتباط با گیاهان آپارتمانی را نیز از سایت ما در بخش گل و گیاه مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا