گل و گیاه

بهترین روش آبیاری و نگهداری گیاه شفلرا + نحوه تکثیر

گیاه شفلرا یا همان درخت چتری پنجه کلاغی یکی از گیاهان آپارتمانی بومی استرالیا می‌ باشد که ارتفاع آن در سرزمین‌ های اصلی و هوای آزاد به ۳ متر می‌ رسد و گیاهی مقاوم نسبت به شرایط نامساعد محیطی است. حال اگر می‌ خواهید به طور کامل با این گیاه آپارتمانی زیبا و شرایط آبیاری و نگهداری آن آشنا شوید این مقاله از کارمادیو را تا پایان و با دقت مطالعه فرمایید.

ویژگی‌های ظاهری گیاه شفلرا

برگ‌ های این گیاه آپارتمانی به رنگ سبز روشن براق و چرمی شکل هستند و از یک نقطه خارج می‌ شوند و دم برگ آن بلند بوده و در بخش انتهایی این گیاه برگ‌ های پنجه ای شکل قرار می‌ گیرد که ابتدا دارای سه برگچه بوده و بعد تعداد برگ‌ ها به ۸ عدد می‌ رسد.

در گل شفلرا برعکس اغلب گیاهان خانگی فقط یک شاخه اصلی وجود دارد و به ندرت در محیط گلخانه‌ای و خانه گل می‌ دهد. میوه‌ های گیاه شفلرا نارنجی رنگ و ریز بوده و معمولاً در موطن اصلی ظاهر می‌ گردد.

مطالعات حاکی از آن است که این گیاه هم برای حیوانات و هم برای انسان‌ ها سمی است و نیز دارای کلسیم اکسالات است که خوردن آن باعث ایجاد سوزش و التهاب در دهان لب‌ ها زبان و در برخی موارد موجب استفراغ و اسهال و سختی بلع می‌ شود بنابراین باید آن را از دسترس کودکان به دور نگه داشت.

شرایط نگهداری از گیاه شفلرا

شرایط نگهداری از گیاه شفلرا

در زیر نور مناسب و آبیاری و رطوبت و…را برای این گیاه آپارتمانی توضیح می‌ دهیم.

نور مناسب برای شفلرا

نور لازم برای گیاه پنج انگشتی نور غیر مستقیم است برای این پنجره‌ های جنوبی یا پنجره‌ های شرقی برای این گل جای مناسبی است و نور بیش از حد برای آن مضر بوده و سبب سوختگی برگ‌ هایش می‌ گردد.

گیاه شفلرا تا حدودی نسبت به سایه نیز مقاوم است اما اگر خیلی نور کم باشد موجب زرد شدن برگ‌ های آن به خصوص در قسمت پایین می‌ گردد و در نوع شفلرا ابلق کمبود نور باعث می‌ شود که برگ‌ها رنگ خود را از دست بدهند و در چنین شرایطی برای بهتر شدن گیاه باید آن را به مکان پرنوری منتقل کرد.

آبیاری مناسب برای شفلرا

گیاه شفلرا می‌ تواند خشکی را تحمل کند ولی بهتر است خاک آن همواره مرطوب باشد پس میزان آبیاری شفلرا در تابستان هفته یک بار است و بین دو آبی باید خاک خشک شود. اگر این گیاه کمبود آب و تشنگی شدید را تجربه کند برگ‌ های آن حالتی آویزان به خود  می‌ گیرند که در چنین شرایطی بهتر است گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار داد.

در صورت آبیاری بیش از حد گیاه پنج انگشت برگ‌ های آن زرد شده و می‌ ریزد پس بهتر است بین هر دو زمان آبیاری شفلرا سطح خاک را تا حدودی خشک نگه داشته و سپس آن را آبیاری کرد.

رطوبت مناسب برای نگهداری از گل شفلرا

بهترین میزان رطوبت برای رشد این گیاه رطوبت ۴۰ الی ۵۰ درصد است برای تامین رطوبت برگ‌ های این گیاه هم بهتر است دو بار در هفته محیط اطراف برگ‌های آن را با اسپری غبارپاشی کرد. همچنین ریختن آب به زیر گلدانی سنگریزه‌ دار نیز می‌ تواند رطوبت لازم را برای این درختچه آپارتمانی تامین کند.

اگر فضای داخلی منزل در فصل زمستان بیش از حد خشک است جهت ایجاد رطوبت برای این گیاه از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین گردد.

دمای مناسب برای نگهداری از گل شفلرا

دمای بین ۱۸ تا ۲۷ درجه مناسب‌ ترین دما برای گل پنج انگشتی است و اگر فضای محیط گرمتر از ۲۷ درجه سانتیگراد باشد ساقه‌ های آن بیش از حد بلند شده و در نتیجه کج می‌ شود پس اگر گیاه را در خانه نگهداری می‌ کنید باید در نقطه‌ای باشد که دما بیش از حد گرم یا حتی سرد نباشد.

خاک مناسب گیاه شفلرا

برای نگهداری بهتر از این گیاه خاک نیمه سبک مناسب است و بهترین خاک برای گلدان از این گیاه ترکیبی از خاک‌ های پیت ماس، خاک برگ، کوکوپیت و کمی ماسه است.

کود مناسب گیاه شفلرا

گل شفلرا را می‌ توانید در فصل رشد هر دو هفته یک بار و در زمستان نیز ماهی یک بار با کود مناسب برای گیاهان خانگی تغذیه کنید.

هرس کردن و تمیز کردن گیاه شفلرا

می‌ توان برگ‌ ها و قسمت‌ هایی از گیاه شفلرا را که  خشک و یا زرد شده ‌اند را برای رشد بهتر آن را هرس کرد و بهترین زمان برای این کار فصل بهار و تابستان است. با تمیز کردن گردوغبار و برگ‌ های پژمرده و زرد شده این گیاه به فتوسنتز آن کمک بسیاری می‌ شود.

می‌توانید برای پاک کردن گرد و غبار روی آنها مقداری آب را با چند قطره شیر ترکیب کرده و روی آنها اسپری نموده سپس با دستمال مرطوب تمیز کنید.

گل آپارتمانی شفلرا

روش‌ های تکثیر گل آپارتمانی شفلرا

گل شفلرا را می‌ توان با روش های زیر تکثیر کرد:

تکثیر گل شفلرا را از طریق قلمه زدن

بهترین زمان مناسب برای قلمه زدن گیاه پنج انگشت اواسط بهار تا اوایل فصل تابستان خواهد بود. در این روش از شاخه گیاه به وسیله قیچی باغبانی قلمه‌ هایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتی‌ متر جدا کرده و برگ‌ های اضافی پایین قلم را جدا می‌ کنیم ولی  یک برگ انتهایی را نگه می داریم.

اگر قلمه ها بزرگ هستند و تعداد بچه‌ ها زیاد است می‌ توان تعدادی از بچه‌ های برگ انتهایی را حذف کرده یا نیمی از طول هر برگچه را با قیچی برید تا کوتاه شوند تا قلمه سبک شده و راحت‌تر در بستر قرار گیرد.

در مرحله بعد هر قلمرو در گلدانی با قطر دهانه ۶ الی ۸ سانتی‌ متر که حاوی خاک مناسب باشد می‌ کاریم و آن را در جای گرم با دمای ۲۱ الی ۲۴ درجه با نور کم قرار می‌ دهیم.

نکات لازم در قلمه زدن گل شفلرا

  • می توان جهت حفظ رطوبت به ایجاد شرایط گلخانه روی گلدان‌ ها را به وسیله کیسه پلاستیکی شفاف پوشاند.
  • بعد از مدتی می توان گیاه را به گلدانی با قطر دهانه بزرگ منتقل کرد تا بهتر رشد کند.
  • پس از حدود یک ماه که از ریشه دهی این گل انجام شد کیسه پلاستیکی را از روی قلمه برمی ‌داریم.
  • تا هنگامی که در بالای قلمه رویش جدید دیده شود شرایط محیطی ذکر شده در بالا را برای این گیاه و قلمه آن رعایت می‌ کنیم.

تکثیر شفلرا از طریق خوابانیدن شاخه

در روش فوق معمولاً ساقه‌ای را که به گیاه مادری متصل است خم کرده و قسمتی از آن را زیر خاکشت می‌ کنند تا ریشه‌ دار شود و خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتی‌ متر بر روی آن قرار می‌ گیرد. سپس بعد  از ریشه‌ دار شدن که حدود ۶ الی ۸ هفته طول می‌دکشد را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان جداگانه‌ای می‌ کارند.

در روش خوابانیدن شاخه نیز مانند روش قلمه زدن باید خاک همواره مرطوب باشد و مزیت این روش آن است که مواد غذایی و آب توسط گیاه مادر به شاخه خوابیده شده منتقل می‌ شود تا شاخه مورد نظر ریشه‌ دار شود.

تکثیر گل شفلرا از طریق کاشت دانه در بهار

روش کشت دانه از دیگر روش‌ های تکثیر گل پنج انگشتی است که برای این کار باید آن را تیمار گرمایی یعنی دانه را برای مدت زمان معینی که در زیر به آن می پردازیم برای جوانه زدن در دمای بالاتر از دمای اتاق قرار می‌ دهیم.

  • در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد در هفته اول
  • در دمای ۲۳ درجه سانتیگراد در هفته دوم
  • در دمای ۲۹ درجه سانتیگراد در هفته سوم

نکات لازم برای کاشت دانه

  • برخی از واریته‌ های شفلرا را نمی‌ توان به واسطه قلمه تکثیر کرد و تنها راه تکثیر آنها بذر است
  • بذرها را در سینی بذر که حاوی کمپوست است به صورت پراکنده بکارید
  • هنگامی که نهال‌ های بذری به طول چهار و نیم الی ۵ سانتی‌ متر رسید آن را بیرون بیاورید هر یک را در گلدانی با قطر ۶ سانتی‌ متر و حاوی کمپوست بکارید و در نهایت نیز گلدان را در نور مناسب و کافی قرار دهید.

گل شفلرا نماد نماد امنیت

این گل به دلیل برگ‌ های چتر مانندی که دارد از آن به عنوان محافظت تعبیر شده و نماد امنیت است نیز به دلیل تصفیه کنندگی هوا نمادی از سلامت به شمار می ‌رود. همچنین در علم فنگ شویی عقیده بر این است که این گیاه به دلیل اینکه برگ‌ های شبیه به یک دست هستند برای دریافت پول باز است و نماد ثروت و فراوانی می‌ باشد و جاذب رفاه و انرژی‌ های مثبت است.

جمع‌بندی

گل شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که دارای تنوع بسیاری است و از جمله آنها می‌ توان به شفلرای تایوانی، شفلرای جینین، شفلرا طلای سبز، شفلرا آرالیای دروغین، شفلرا جفت – Amate،. شفلرا استرالیایی – Australia Umbrella Tree، شفلرا مادام اسمیت – Madame De Smet، شفلرا کوچک – Petite،شفلرا آلپاین – Alpine، شفلرا کوتوله – Dwarf و.. تقسیم می‌ شود که ما در این مقاله از کارما دیو روش‌ های تکثیر و نگهداری از آن را ذکر کردیم.

بنابراین اگر می‌ خواهید روش نگهداری از این گیاه را فرا بگیرید لازم است که این مقاله را با دقت هرچی بیشتر مطالعه کنید. شما همچنین می‌ توانید با مطالعه مقاله روش پرورش و نگهداری از گل هوستای زیبا اگر این گل آپارتمانی زیبا را در منزل دارید روش نگهداری از آن را نیز فرا بگیرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا