گل و گیاه

بهترین روش و نحوه نگهداری و آبیاری گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری که عده ای آن را با نام پنیر سوئیسی نیز می شناسند، دارای برگ های بزرگی است که برش هایی در سطح آن وجود دارد و به علت استفاده در دکوراسیون داخلی منزل طرفداران زیادی دارد. گیاه برگ انجیری متعلق به کشور مکزیک است. حال ما در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا نحوه نگهداری و آبیاری  این گیاه  را برای شما بررسی کنیم.

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری گونه های مختلفی دارد و دارای برگ های سفید و روشن است که توانایی چندانی در جذب نور خورشید ندارند بنابراین این گیاه برای انجام فتوسنتز باید تلاش زیادی بکند در نتیجه باید آن را در مکان های کم نور قرار ندهید. البته نگهداری این گیاه آسان است چرا که ستون بسیار محکمی دارد و می تواند همیشه قائم و استوار بماند. در این قسمت شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری را با هم مرور می‌کنیم.

۱- خاک مناسب

استفاده از کمپوست یا خاک آماده و سبک مناسب ترین خاک برای گیاه برگ انجیری است. دقت داشته باشید که خاک این گیاه باید زهکشی بسیار بالایی داشته باشد تا رطوبت اضافه را به راحتی عبور دهد. اگر تصمیم دارید خاک گیاه برگ انجیری را به صورت دستی تهیه کنید، خاک باغچه، خاک برگ و برلیت را با هم ترکیب کنید و برای گلدان گیاه برگ انجیری استفاده کنید.

۲– گلدان مناسب

چندین عامل نشان دهنده این است که گیاه برگ انجیری به گلدان بزرگ تری نیاز دارد. این چند عامل شامل موارد زیر هستند.

  • بیرون زدن ریشه های گیاه از گلدان
  • بی حالی و پژمردگی برگ های گیاه در صورت مناسب بودن تمام شرایط
  • زرد شدن برگ ها در صورت نبود مشکلات دیگر

در صورت مشاهده عوامل فوق هرچه سریعتر گلدان گیاه برگ انجیری را با یک گلدان بزرگ تر تعویض کنید. به صورت تقریبی می توان گفت هر یک سال یک بار باید گلدان گیاه برگ انجیری را تعویض کنید.

همه گیاهان برای رشد بهتر نیازمند محیط تنگ هستند تا توان و انرژی خود را به جای رشد بیشتر ریشه در گلدان بزرگ، صرف رشد برگ جدید و پاجوش زدن کنند.

۳- نور و دما

گیاه برگ انجیری قادر است در هر قسمتی از منزل شما به رشد خود ادامه دهد اما برای داشتن رشدی سالم تر و سریعتر ضروری است که این گیاه را تحت تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار دهید چرا که نور بیش از اندازه سبب زرد شدن برگ ها و در نهایت آسیب به این گیاه می شود. البته نور کم هم برای آن کافی نیست چرا که سبب کندی رشد و حتی متوقف شدن رشد آن می شود. بنابراین این گیاه باید در نیم سایه نگهداری شود و دمای اتاق متعادل باشد.

۴- رطوبت و دما

از آن جا که گیاه برگ انجیری جز گیاهان مقاوم به گرما است هوای نسبتا گرم را ترجیح می دهد. با این حال این گیاه نسبت به تغییرات دما حساس نیست و دمای بین ۱۸ الی ۲۷ درجه سانتیگراد، دمایی ایده آل برای آن است ولی دمای کمتر از ۱۳ و بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد برای این گیاه مطلوب نیست و ضروری است که در دماهای بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد غبار پاشی شود.

گیاه برگ انجیری را در مجاورت وسایل گرمایشی و همچنین نزدیک در قرار ندهید چرا که تغییر دما و تغییر رطوبت هوا باعث ضعیف شدن گیاه برگ انجیری و در نهایت آسیب دیدن آن می شود. با ایجاد یک جزیره در زیر گلدان گیاه برگ انجیری می توانید رطوبت کافی برای این گیاه را فراهم کنید.

۵- کوددهی

برای رسیدن به رشد دلخواه و برای داشتن برگ های شاداب و تازه گیاه بهتر است در طول فصل بهار و تابستان حداقل ماهی یک بار به گیاه برگ انجیری کود بدهید. برای کوددهی به گیاه برگ انجیری کافی است مقداری کود مایع به گلدان این گیاه بیفزایید. لازم به ذکر است که در فصل زمستان به هیچ عنوان به گیاه برگ انجیری کود ندهید چرا که فصل زمستان زمان استراحت گیاه برگ انجیری است.

آبیاری گیاه برگ انجیری

آبیاری گیاه برگ انجیری

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد هر گیاه بدانید، این است که چه زمانی و چه مقدار آب باید به گیاه بدهید. آبیاری بیش از اندازه باعث مشکلاتی مانند رشد قارچ یا پوسیدگی ریشه در گیاه می شود و آبیاری کم نیز باعث زرد شدن برگه های گیاه و در نهایت مرگ آن می شود.

هر چند وقت باید گیاه برگ انجیری را آبیاری کنیم؟

پیش از آبیاری مطمئن شوید که گلدانی را که برای گیاه برگ انجیری استفاده می کنید، مناسب است در غیر اینصورت ضروری است که گلدان گیاه برگ انجیری خود را تعویض کنید. آبیاری هر گیاهی با توجه به شرایط آن متفاوت است. به طور کلی اکثر گیاهان آپارتمانی با خشک شدن سطح خاک گلدان باید آبیاری شوند. به صورت تقریبی آبیاری گیاهان آپارتمانی در منزل هفته ای باید دو بار صورت بگیرد.

این مطلب در مورد گیاه برگ انجیری نیز صدق می کند بنابراین به طور میانگین باید هفته ای دو بار آبیاری شود. اما ذکر این نکته ضروری است که سطح خاک گلدان حتما باید خشک باشد سپس آن را آبیاری کنید. گیاه برگ انجیری بهتر است در یک مکان پر نور باشد تا کل آبی که به آن می دهید، را مصرف کند.

گیاه برگ انجیری به چه مقدار آب نیاز دارد؟

بهترین روش برای آبیاری گیاه برگ انجیری این است که آن را روی یک سطح مانند سینک ظرفشویی قرار دهید و از یک آب‌پاش برای آبیاری استفاده کنید تا زمانی که آب از طریق زهکشی گلدان خارج شود. گیاه برگ انجیری نباید بیش از اندازه آبیاری شود. بنابراین مطمئن شوید که گلدان گیاه برگ انجیری شما زهکشی خوبی دارد و آب به سرعت خالی می شود.

سمی بودن گیاه برگ انجیری

برگ های گیاه برگ انجیری برای حیوانات خانگی و همچنین انسان ها سمی هستند. خوردن برگ این گیاه باعث التهاب دهان و معده می شود و در نهایت استفراغ را به دنبال دارد. بنابراین گیاه برگ انجیری را باید دور از دسترس حیوانات خانگی و همچنین کودکان دور نگه دارید.

سخن آخر

گیاه برگ انجیری بیش از ۵۰ گونه دارد. این گیاه نماد طول عمر، افتخار و احترام خانوادگی است و افرادی که پیشینه خانوادگی پرافتخاری دارند و به خانواده خود می بالند، از گیاه برگ انجیری در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده می کنند. ما در این مطلب از کارمادیو هر آنچه را که در مورد نحوه نگهداری و آبیاری گیاه برگ انجیری لازم بود را برای شما شرح دادیم امید است که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود. اکنون پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین روش آبیاری و نگهداری پتوس در زمستان و ده ها مقاله دیگر در مورد گل و گیاه را از سایت ما مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا