آشپزی

طرز تهیه اوتمیل / یک صبحانه بی‌نظیر و دارای خواص بی شمار

صبحانه یکی از مهم‌ ترین وعده‌ های غذایی است و بنابراین لازم است که جهت تامین انرژی در طول روز یک صبحانه عالی داشته باشیم بنابراین این مقاله از کارمادیو یکی از بهترین نوع صبحانه ها یعنی اوتمیل را به شما معرفی خواهد کرد.

اوتمیل از چه مواد غذایی تهیه می‌ شود؟

اوتمیل صبحانه‌ای است که از جو و یک مایع مانند شیر یا آب و یا مخلوطی از این دو تهیه می‌ شود و این صبحانه به دلیل سالم و ارزان بودن یکی از محبوب‌ ترین انواع صبحانه‌ ها در بین ما ایرانیان است‌. بعضی این صبحانه را با کمی دارچین و بعضی ها با وانیل میل میکنند و اوتمیل دارای انواع و اقسام گوناگونی است که با ترکیب بعضی از مواد غذایی، میتواند باعث لاغری و یا چاقی شما شود.

مواد لازم جهت تهیه اوتمیل صبحانه

برای تهیه بلغور جو یا همان اوتمیل صبحانه مواد خوراکی زیر لازم است

  • دو فنجان شیر یا یا آب
  • یک فنجان جوی دوسر
  • نصف قاشق چای‌ خوری وانیل یا دارچین
  • مقداری موز له شده یا توت فرنگی
  • مقدار بسیار کمی نمک
  • مقداری بادام

روش درست کردن اوتمیل

جهت تهیه صبحانه اوتمیل می‌ توان از دو روش یکی به کمک مایکروویو و دیگری اجاق گاز سود برد که هر دوی این روش برابر بوده و یک صبحانه عالی را به دست ما می‌ دهند.

تهیه اوتمیل در مایکروویو

جهت تهیه اوتمیل در ماکروویو جو و مایع را به نسبت یک به ۲ در ظرف میریزیم و بهتر است  نصف فنجان جو دوسر و یک فنجان آب یا شیر برای هر نفر آماده کنید. این مواد را در یک ظرف بدون درب در دستگاه مایکروویو می‌ گذاریم تا آماده شود سپس بیرون آورده و در صورت تمایل آن را با برخی از میوه‌ ها مانند توت فرنگی تزیین و خوش مزه تر کرده و می خوریم.

تهیه اوتمیل به کمک اجاق گاز

جهت تهیه اوتمیل به کمک اجاق گاز نسبت قبل یعنی ۱ به ۲را در نظر گرفته و جوها را در یک تابه ریخته و مایع مورد نظر را به آن اضافه می‌ کنیم در مرحله بعد حرارت را کم کرده و اجازه می‌ دهیم تا به جوش آید و غلیظ شده و مایع یعنی شیر یا آب جذب جو شود که در این مورد حدوداً ۵ دقیقه طول می‌ کشد تا اوتمیل ما آماده خوردن شود. در هر دو روش تهیه اوتمیل می‌ توانید مقداری آجیل نیز در پایان به اوتمیل آماده شده جهت تامین پروتئین مورد نظر خود در صبح اضافه کنید.

فواید غذایی اوتمیل

فواید غذایی اوتمیل

اوتمیل دارای مواد مغذی مختلفی از جمله منگنز، فسفر، منیزیم، مس، آهن، روی، فولاد، ویتامینه ب 1، پروتئین، چربی، فیبر و… به مقدار نسبتا بالایی است و نیز دارای خواص زیر است.

کاهش سطح کلسترول مضر بدن

از مزایای مصرف صبحانه اوتمیل کاهش سطح کلسترول بد بدن است همانطور که می‌ دانید این نوع کلسترول باعث ایجاد بیماری‌ های قلبی و مرگ و میر بسیاری در جهان می‌ شود و بنابراین مصرف این صبحانه به کاهش و میر بر اثر بیماری‌ های قلبی می‌ انجامد.

کاهش وزن

از آنجایی که این صبحانه بسیار سیر کننده است و با مقدار کمی از آن گرسنگی رفع شده و مواد مغذی صبحانه برای بدن تامین می‌ شوند بنابراین بر کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد در واقع این صبحانه ما را به سرعت سیر کرده و از پرخوری در طول روز جلوگیری می‌ کند و بدین وسیله باعث جلوگیری از افزایش وزن می‌ شود.

افزایش فیبر محلول در بدن

یکی از مهم‌ ترین خواص اوتمیل افزایش فیبر محلول موجود در بدن است و به دلیل داشتن مقدار زیادی از بتاگلوکان در بلغور جو دو سر که نوعی فیبر است این نوع فیبر محلول در بدن تامین می‌ شود که بر بهبود دستگاه گوارش و سوخت ساز بدن نیز تاثیر بسزایی دارد.

تامین آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن

طبق مطالعات انجام شده بر روی جای دو سر و گیاه آن یکی از مهم‌ ترین خواص بلغور جوی دو سر یا همان اوتمیل تامین آنتی اکسیدان بدن می‌ باشد و از آنجایی که می‌ دانید آنتی اکسیدان‌ ها میزان گاز نیتریک اسید در سطح خون را کاهش داده و در نتیجه باعث فشرده شدن رگ‌ های خونی و جلوگیری از فشار خون می‌ گردند.

بهبود قند خون

همانطور می‌ دانید که قند خون یکی از بیماری ‌های شایع در بسیاری از افراد به خصوص افراد با سن بالا است و از آنجایی که بلغور جو دوسر سطح قند خون را کاهش می‌ دهد و از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌ کند، اوتمیل به عنوان یک صبحانه مناسب جهت بهبود قند خون شناخته شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب از کارمادیو ابتدا در ارتباط با صبحانه اوتمیل و مواد غذایی لازم جهت تهیه آن صحبت کردیم سپس ارزش غذایی و خواص درمانی این صبحانه بی‌ نظیر را برای شما ذکر نمودیم. حال می‌ خواهیم شما را با طرز تهیه یکی دیگر از بهترین صبحانه‌ها یعنی طرز تهیه حلوا عربی کشدار (حلوای عراقی) آشنا کنیم تنها لازم است که بر روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا