آشپزی

طرز تهیه آش کلم قمری، یک آش سنتی با طعمی خاص و بی نظیر

آش کلم قمری یکی از محبوب ترین آش های خوشمزه و پرطرفدار تبریز است. طعم و عطر این آش فوق‌العاده است و خیلی سریع و آسان آماده می شود. آش کلم قمری یک میان وعده سالم و مقوی است. در این مقاله از کارمادیو برای آشنایی با تهیه آش کلم قمری مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش کلم قمری

  • نخود یک پیمانه
  • لپه یک پیمانه
  • برنج یک سوم پیمانه
  • بلغور گندم دو پیمانه
  • کلم قمری سه عدد متوسط
  • پیاز کوچک دو عدد
  • سیر خام به مقدار دلخواه
  • سبزی آش چهارصد گرم

طرز تهیه آش کلم قمری

طرز تهیه آش کلم قمری، یک آش سنتی با طعمی خاص و بی نظیر

مرحله 1: آماده سازی نخود ها برای پخت

ابتدا یک پیمانه نخود پاک کنید و در ظرف مناسبی بریزید سپس بشویید و کمی آب به آنها اضافه کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند تا نخود ها خیسانده شوند و نفخ آنها گرفته شود و سریعتر پخته شوند، در طول این زمان سه الی چهار بار آب نخودها را عوض کنید.

مرحله 2: خیس کردن بلغور و آماده سازی کلم قمری

در این مرحله بلغور گندم را در ظرف مورد نظر بریزید و همانند نخودها بشویید و کمی آب به آنها اضافه کنید و اجازه دهید. بلغورها هم کمی خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود و سریعتر پخته شوند سپس کلم قمری را به خوبی بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها خارج شود.

مرحله 3: تفت دادن پیاز در روغن

سپس پوست دو عدد پیاز کوچک را بگیرید و بشویید و نگینی خرد کنید، در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود، بعد پیازها را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله 4: افزودن کلم قمری و نخودها

در اين مرحله کلم قمری ها را به شکل ریز و نگینی خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی کلم ها گرفته شود سپس نخود خیس خورده را هم به مواد اضافه کنید.

مرحله 5: افزودن بلغور، نمک و زردچوبه

در این مرحله بلغور گندم را هم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید سپس نمک و زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید تا رنگ زردچوبه باز شود بعد در قابلمه را ببندید تا همه مواد به خوبی پخته شوند.

مرحله 6: آماده سازی سبزی ها و افزودن برنج

در فاصله ای که مواد در حال پخت هستند سبزی که از قبل پاک کرده بودید و به خوبی شسته اید و آب اضافی آنها خارج شده را با دست یا سبزی خردکن ریز خرد کنید و کنار بگذارید. نیم ساعت آخر برنج را هم به مواد در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج نیم پز شود.

مرحله 7: مخلوط کردن سبزی ها و برنج

پس از اینکه برنج ها نیم پز شدند سبزی آش را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند و بافت سبزی ها نرم شود بعد در ظرف را ببندید تا برنج و سبزی ها با هم بپزند و عطر سبزی ها پخش شود.

مرحله 8: استفاده از آرد برای یکپارچگی مواد

مقداری آرد را با آب سرد رقیق کنید و آرد رقیق شده را داخل آش بریزید و هم بزنید که آردها گلوله نشوند و کاملا صاف و یکدست شوند.

مرحله 9: پخت نهایی و تزیین با مواد  اصلی

سپس در ظرف را ببندید تا مواد چند دقیقه با هم بپزند و عطر و طعم آن ها به خورد هم برود در این فاصله موادی که قرار است با آنها آش را تزیین کنید را آماده کنید برای تزیین آش کلم قمری می توانید از لپه و نعناع داغ استفاده کنید.

مرحله 10: تزیین با پیاز سرخ شده

در این مرحله دو عدد پیاز کوچک را پوست بگیرید و بشویید سپس با رنده درشت پیازها را رنده کنید و بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی داغ شود بعد پیازها را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند.

مرحله 11: افزودن لپه و زردچوبه

سپس لپه ها را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید و مقداری آب اضافه کنید و به میزان لازم زردچوبه و نمک اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید و در ظرف را ببندید تا خوب پخته شوند.

مرحله 12: استفاده از سیر و لپه در تزیین نهایی

بعد از اینکه لپه ها خوب پخته شدند و آب آن ها گرفته شد ظرف را از روی شعله بردارید و از این مخلوط برای تزیین روی آش استفاده کنید سپس چند حبه سیر پوست بگیرید و رنده کنید و از سیر خام برای تزیین استفاده کنید.

مرحله 13: تفت دادن نعناع خشک

مقداری روغن در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود و نعناع خشک را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا نعناع سرخ شود وقتی نعناع تغییر رنگ داد و تیره شد از روی حرارت بردارید.

مرحله 14: تزیین نهایی و سرو

آش را در ظرف مورد نظر بریزید و با مخلوط لپه تزیین کنید و همین طور از نعناع داغ و سیر خام برای تزیین این آش خوشمزه و لذیذ استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله از کارمادیو طرز تهيه آش کلم قمری را مرحله به مرحله برای شما عزیزان ذکر کردیم از این آش خوشمزه و لذیذ می توانید در مهمانی ها و دورهمی ها به عنوان پیش غذا و یا میان وعده با مخلفات سرو کنید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسرین کلباسی
7 ماه قبل

دستور آش بسیار کامل بود سپاسگزارم.همیشه دوست داشتم آش کلم قمری بپزم ولی کامل بلد نبودم.

دکمه بازگشت به بالا