آشپزی

طرز تهیه تاس کباب یزدی خوشمزه با گوشت گوسفندی

یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای اصیل ایرانی تاس کباب یزدی است و همانطور که از نامش پیداست اصالت این غذای لذیذ و رنگارنگ به شهر یزد متعلق است. تاس کباب یزدی را می توانید به صورت خوراکی با نان سنگک و سبزی یا اینکه به همراه پلو یا کته نوش جان کنید.

در زمان های گذشته تاس کباب یزدی را در ظروف مخصوص مسی به نام تاس پخت می کردند که بخش اصلی آن گوشت گاو یا گوسفندی است. ما در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا طرز تهیه تاس کباب یزدی را با ذکر نکات کلیدی به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

طرز تهیه تاس کباب یزدی

مدت زمان آماده سازی تاس کباب یزدی حداقل یک ساعت است و مقدار موادی که در این جا ذکر می شود برای سه نفر کافی است ولی با ضرب و جمع ساده می توانید مقدار این مواد را افزایش دهید و در حجم بیشتری این غذا را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب یزدی با گوشت گوسفندی یا گاو

  • گوشت گوسفندی یا گاو ۲۰۰ گرم
  • آلو بخارا به مقدار دلخواه
  • بادمجان و به هرکدام یک عدد
  • سیب زمینی، پیاز و هویج و گوجه فرنگی هرکدام دو عدد
  • روغن و آب جوش به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپ‌خوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان دلخواه
  • پودر دارچین و پودر لیمو امانی به میزان دلخواه

مراحل تهیه تاس کباب یزدی خوشمزه و اصیل

مراحل تهیه تاس کباب یزدی با گوشت گوسفندی

برای آماده کردن تاس کباب یزدی رنگارنگ و لذیذ مراحل زیر انجام دهید.

مرحله اول: آلو بخاراها را به دقت بشویید و درون یک ظرف مناسب برای مدت چند ساعت بخیسانید. بعد از نرم شدن آلوها در صورت تمایل هسته های آن ها را هم جدا کنید.

مرحله دوم: در این مرحله به سراغ گوشت می رویم. با توجه به سلیقه و ذائقه غذایی خود از گوشت گاو یا گوسفندی می توانید استفاده کنید. گوشت را بشویید و درون یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها گرفته شود سپس گوشت را به ابعاد یکسانی برش دهید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه برش دهید و در کف قابلمه ای به مقدار لازم روغن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود سپس حلقه های پیاز را کف قابلمه بچینید و گوشت ها را روی پیازها قرار دهید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت و پیاز نیمه پخت شود.

مرحله چهارم: هویج و بادمجان را هم پوست بگیرید و همانند پیازها حلقه حلقه برش دهید و روی تکه های گوشت بچینید و در همین حال آلو بخارا را هم به مواد اضافه کنید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و ۴۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت بپزد.

دقت داشته باشید که این زمان با توجه به ابعاد سبزیجات و بافت گوشت ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. در این مرحله بهتر است مواد را از لحاظ پخت بررسی کنید و سپس به سراغ مرحله پنجم بروید.

مرحله پنجم: به را هم بشویید و پوست بگیرید و به صورت خلالی آن را خرد کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید تا تمام مواد با یکدیگر بپزند.

مرحله ششم: گوجه فرنگی و سیب زمینی شسته شده را هم به صورت حلقه حلقه برش دهید و آنها را روی مواد درون قابلمه قرار دهید و درب آن را ببندید تا تمام مواد با هم بپزند و مزه اشان به خورد هم برود.

مرحله هفتم: درون یک تابه مناسب و کوچک مقدار بسیار کمی روغن بریزید و روی شعله قرار دهید و یک قاشق سوپ‌خوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود و به میزان دلخواه زردچوبه به رب گوجه فرنگی اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا عطر آن آزاد شود سپس شعله را خاموش کنید.

سپس در همین حین مقداری نمک و فلفل ساه، پودر دارچین و پودر لیمو عمانی را هم به سس اضافه کنید و با هم ترکیب کنید سپس به محتویات درون قابلمه که در حال پخت هستند، بیفزایید و بیست دقیقه دیگر زمان دهید تا همه مواد با هم پخته شوند و غلظت غذا تنظیم شود. به همین سادگی تاس کباب یزدی خوشمزه و اصیل شما آماده است.

چند نکته کلیدی در طرز تهیه تاس کباب یزدی

  • بهتر است گوشت را به صورت ورقه های نازک برش بزنید تا هم با سرعت بیشتری پخته شود و هم غذا شکیل تر شود.
  • تاس کباب یک غذای کم آب است بنابراین آب آیت غذا را زیاد نکنید.
  • به استفاده شده در این غذا باید زرد، رسیده و نرم باشد.
  • به را حذف نکنید زیرا بوی و عطری متمایز به تاس کباب شما می دهد.
  • به جای پودر لیمو عمانی می توانید از آبلیموی طبیعی یا آبغوره استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو طرز تهیه تاس کباب یزدی خوشمزه و اصیل را با هم مرور کردیم امیدواریم با خواندن این مطلب یک تاس کباب رنگارنگ و لذیذ تهیه کنید و در کنار خانواده لذت ببرید. اکنون با توجه به نزدیک شدن شب یلدا می توانید مقاله طرز تهيه کوفته انار و گردو مجلسی برای شب یلدا را مطالعه کنید و این غذای خوشمزه را در شب یلدا تهیه کنید و در کنار عزیزانتان در این شب به یاد ماندنی سرو کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا