گل و گیاه

آشنایی با بیماری ها و آفت های گل حسن یوسف + روش های درمان

به گزارش کارمادیو، در طول مدت نگهداری از گیاه حسن یوسف و سایر گیاهان شما حتما با برخی از مشکلات و بیماری ها روبرو خواهید شد که در ادامه برخی از رایج ترین مشکلاتی که برای گل حسن یوسف رخ می دهد را بیان کرده ایم.

زرد شدن برگ های حسن یوسف

علت اصلی زرد شدن برگ های حسن یوسف آبیاری بیش از اندازه می باشد. در صورتی که شما آبیاری را بیش از اندازه انجام دهید و خاک گلدان زهکشی مناسب نداشته باشد و آب اضافی از گلدان خارج نشود، احتمال پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ های گیاه به شدت بالا خواهد بود.

همچنین نگهداری حسن یوسف در محیط کم نور می تواند باعث زرد شدن برگ ها و کاهش رشد گیاه شود.

بنابراین در صورتی که شاهد زرد شدن برگ های این گل بودید باید حتما آبیاری و شرایط نوری گیاه را مورد بررسی قرار دهید.

سوختگی برگ ها

آشنایی با بیماری ها و آفت های گل حسن یوسف + روش های درمان

سوختگی برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها می تواند نشانه از آفتاب سوختگی گیاه حسن یوسف باشد. همانطور که گفته شد باید این گیاه را در محیطی قرار دهید که نور ملایم و غیر مستقیم خورشید را دریافت کند.

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید به احتمال زیاد گیاه شما زیر نور شدید خورشید قرار دارد که برای برطرف کردن این مشکل کافیست آنرا به پشت پنجره های جنوبی منزل قرار دهید.

این مشکل می تواند به علت گرمای هوا باشد که در این مواقع باید با غبارپاشی از این مشکل جلوگیری کنید.

 

پوسیدگی و فاسد شدن ریشه

حسن یوسف خاکی مرطوب و دارای زهکشی عالی را برای زندگی خود ترجیح می‌دهد، نه خاکی خیس و غرقاب شده را؛ ازاین‌رو اگر خاک نتواند آب اضافی را از خود عبور دهد، می‌تواند سبب پوسیدگی ریشه و ساقه شود. این پوسیدگی در نهایت به قهوه‌ای شدن برگ‌های حسن یوسف منجر شده و حتی ممکن است آن را نابود کند.

برای داشتن خاکی مرطوب ریختن مالچ روی خاک یک حرکت عالی است، اما باید درنظر داشته باشید که اگرچه مالچ به حفظ رطوبت در داخل خاک کمک شایانی کرده و مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود، اما می‌تواند مشکل‌ساز نیز باشد، به‌طوری‌که اگر مالچ در تماس مستقیم با بدنه و ساقه‌های نازک گیاه قرار بگیرد، سبب ایجاد پوسیدگی در آن‌ها خواهد شد.

اگر قصد استفاده از مالچ داشتید، سراغ مالچ چوب نروید، چون چوب آب زیادی را به خود جذب می‌کند و از آنجایی که این خاکپوش با ساقه گیاه تماس دارد باعث گندیدن آن می‌شود. ازاین‌رو به جای مالچ چوبی از مالچ شنی استفاده کنید تا سریع‌تر خشک شود.

در طول نگهداری از گل حسن یوسف اگر هرگونه نشانه‌ای از پوسیدگی یا گندیدن در ریشه یا ساقه گیاه خود مشاهده کردید به‌سرعت قسمت‌های خراب را از گیاه جدا و گیاه را به خاک تمیز دیگری منتقل کنید.

برای این‌کار باید گیاه را به‌آرامی از گلدان یا باغچه خود خارج کنید، مقداری آب تمیز آماده کنید و ریشه‌ها را به‌آرامی شست‌وشو دهید تا کثیفی‌ها تمیز شوند. سپس ریشه را بررسی کنید و قسمت‌های خراب را ببرید. همین کار را با ساقه‌های خراب هم انجام دهید. فقط باید درنظر داشته باشید که اگر قسمت مرکزی ریشه خراب شده باشد، گیاه قابل بازیابی نیست و به‌زودی از بین خواهد رفت.

بعد از جداکردن ریشه‌ها گیاه را به خاکی تمیز منتقل کنید و یادتان باشد که هیچ‌گاه گیاه را به همان خاک قبلی منتقل نکنید. حین انجام کار نیز قیچی خود را استریل کنید تا هیچ گونه کثیفی و قارچی روی آن نماند. به‌منظور استریل کردن قیچی یک قسمت مایع سفید کننده را با سه قسمت آب ترکیب کنید و قیچی را با آن استریل کنید.

ریزش برگ های حسن یوسف

ریزش برگ به‌طور معمول نتیجه کم بودن میزان آبیاری، قرار گیری گیاه در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی یا سرد بودن بیش‌از حد هواست. خوشبختانه درمان ریزش برگ‌های حسن یوسف آسان است، کافی است آبیاری را اصلاح کرده و گیاه را به مکانی گرم‌تر ببرید. همچنین آن را کنار پنجره یا دری که مدام باز می‌شود نیز قرار ندهید. بدیهی است که نزدیکی شوفاژ، کولر و بخاری نیز نمی‌توانند مکان‌های خوبی برای نگهداری از گل حسن یوسف باشند.

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف

دلیل اصلی پژمرده شدن این گیاه تشنگی و خشکی می باشد. در این مواقع باید آبیاری را افزایش دهید و همیشه سعی کنید تا خاک گیاه را مرطوب نگهدارید.

سفیدک کرکی

سفیدک کرکی

سفیدک کرکی از جمله بیماری‌هایی است که برای حسن یوسف‌های درون باغچه رخ می‌دهد و معمولا گیاهان داخل خانه از این بیماری در امان هستند. بروز سفیدک کرکی در گلخانه‌ها شایع‌تر است، در واقع هر محیطی که دارای رطوبت بالایی باشد زمینه را برای حضور این قارچ فراهم می‌کند.

سفیدک کرکی یک بیماری قارچی است که توسط اسپورهای هوابرد ایجاد می‌شود. نشانه‌های درگیری گیاه با این قارچ، ظاهر شدن نقاط و لکه‌های ریز روی برگ‌ها یا تغییر شکل ساقه، و در موارد حاد ریزش برگ‌ها هستند. برای حل این مشکل کافی است از روغن نیم استفاده کنید. به‌این‌شکل که روغن نیم را به زیر و روی برگ حسن یوسف اسپری کرده و هر چند روز یک‌بار اینکار را تکرار کنید تا نشانه‌های سفیدک از بین برود. بعد از درمان نیز برگ‌های آسیب دیده را هرس کنید.

در طول نگهداری از گل حسن یوسف اگر احساس کردید حسن یوسف شما به این بیماری مبتلا شده است، آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و از سایر گیاهان دور کنید. به‌این‌شکل از پخش قارچ جلوگیری خواهید کرد. سپس با محلول ضدقارچ یا محلول آب و صابون باغبانی تمام سطح گیاه را اسپری کنید.

به‌عنوان آخرین نکته در مورد مشکلات حسن یوسف نیز گفتنی است، اگر می‌خواهید گیاه شما به مشکلات یاد شده کمتر دچار شود، در طول نگهداری از حسن یوسف از اسپری کردن آب روی سطح برگ‌ها یا ریختن آب موقع آبیاری روی ساقه و برگ‌ها جلوگیری کنید. به‌این‌شکل گیاه شما کمتر در معرض مشکلات و بیماری قرار خواهد گرفت.

 

وجود تار عنکبوت روی خاک

این مشکل معمولا به خاطر قارچی شدن ریشه های گیاه رخ می دهد که می توانید با استفاده از قارچ کش های مخصوص این مشکل را برطرف کنید.

رشد علفی (رشد نامتوازن و ضعیف)

این اتفاق محصول مشترک کم بودن نور و نگهداری نامناسب از گل حسن یوسف است. برای حل مشکل و نگهداری درست از حسن یوسف باید برای آن نور کافی و درخشان خورشید فراهم کرده و هر ماه، نوک بخش‌های جوان را هرس کنید تا گیاهی زیبا و مرتب داشته باشید. اگر خیلی دیر شده و دیگر ظاهر مرتب گیاه از بین رفته است، توصیه ما این است که گیاه را کاملا هرس کنید تا مجددا و این بار زیباتر رشد کند.

 

آیا حسن یوسف سمی است؟

آیا گیاه حسن یوسف برای انسان‌ها ضرر دارد؟

به‌طور کلی حسن یوسف برای انسان‌ها سمی و خطرناک نیست. در واقع، به نظر نمی‌رسد لمس و خوردن برگ‌های این گیاه سبب بروز بیماری در بدن انسان‌ها شود، اما اگر پوست حساسی داشته  یا دستگاه گوارشی حساسی دارید، باید مواظب باشید. بعضی از انواع حسن یوسف حاوی عناصر سمی مثل دیترپن کولئونول هستند. برای مثال شیره موجود در برگ‌های یک نوع خاص از حسن یوسف، ممکن است منجر به التهاب پوستی شود. اگر برگ این گونه خورده شود، این التهاب در دهان و گلو رخ خواهد داد. پس بهتر است کمی در کار با آن دقت کنید و اگر فرزند خردسالی دارید، گیاه را از دسترس او دور نگه دارید تا در اثر کنجکاوی مبادا هوس خوردن آن به سرش بزند.

آیا حسن یوسف برای حیوانات خانگی (سگ و گربه) سمی است؟

به گزارش کارمادیو، در حالی که حسن یوسف خطر خاصی برای انسان‌ها ندارد، اما روغن‌های موجود در این گیاه برای حیوانات خانگی کاملا سمی و خطرناک هستند. اگر یک سگ یا گربه بخشی از حسن یوسف را بخورد، عوارضی مثل اسهال، تهوع، افسردگی یا از دست دادن اشتها در او ایجاد می‌شود. بنابراین محلی را برای نگهداری از گل حسن یوسف انتخاب کنید که نه‌تنها از دسترس کودک شما بلکه، از دسترس حیوانات خانگی‌تان نیز به دور باشد.

در طول نگهداری از حسن یوسف نیز اگر احتمال می‌دهید که حیوان خانگی شما این گیاه را خورده است، سریعا او را به دامپزشکی ببرید.

3.9/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا