گل و گیاه

از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی با 11 روش مطمئن

شته‌ ها موجودات ریزی هستند که بدنی نرم دارند و به رنگ سبز، سفید و… دیده می‌ شوند این موجودات ریزی از همه بخش‌ های گیاهان تغذیه می‌ کنند باعث پژمرده شدن گیاهان و بیماری آنها می‌ شوند بنابراین در این مطلب از کارمادیو می‌ خواهیم روش‌ های مقابله با این موجودات را به شما آموزش دهیم.

پیشگیری و از بین بردن شته گل ها و گیاهان آپارتمانی

در صورتی شته ها که به گل‌ ها و گیاهان شما آسیب رسانده می‌ توانید از روش‌ های زیر برای کنترل آنها استفاده کنید.

  • استفاده از سرکه

از آنجایی که شته‌ ها عاشق بوی ترش اند برای دور کردن آنها از گل و گیاهان خود مقداری سرکه را درون یک ظرف گذاشته و نزدیک گلدان و یا باغچه خود قرار دهید. همچنین می‌ توانید برای جذب بیشتر آنها مقداری تا یک پاک بزرگ برای شته ها ایجاد نمایید. همچنین می‌ توانید مقداری سرکه و مایع صابونی را با هم ترکیب و روی برگ گیاهان اسپری کنید تا با این کار از گل و گیاه شما دور شوند.

  • استفاده از مایع حشره کش

مایع حشره کش از دیگر موادی است که می توانید به کمک آن شته‌ ها را از گل و گیاهان خود دور کنید در این مورد جهت جلوگیری از آسیب به گل‌ ها و گیاهان از محصولات بدون عطر استفاده نمایید روش استفاده بدین گونه است که یک قاشق چایخوری از مایع حشره کش را در یک گالن آب رقیق کرده و بر روی گیاهان اسپری می‌ کنید.

  • شستن گیاهان و استفاده از پنبه

ساده‌ترین روش برای از بین بردن این موجودات بر روی گیاهان شستن آنها با آب است بنابراین از جریان آب قوی جهت جدا کردن شته‌ ها از روی گیاهان استفاده کنید. شما همچنین می‌ توانید با کمک انگشت یا پنبه‌ شته ها را از روی گیاهان بردارید.

  • گیاه را در آب قرار دهید

در صورتی که گل و گیاه شما دارای شاخه‌ های شکننده است نمی‌ توان جریان مستقیم آب را برای جدا کردن شته ها استفاده کرد بنابراین کل گیاه را درون یک ظرف بزرگ آب تمیز با دمای اتاق قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را برعکس کنید تا بدین همه شته ها از بین بروند.

  • استفاده از الکل

برای برطرف کردن و از بین بردن شته‌های روی گل و گیاهان می‌ توانید از الکل بهره‌مند شوید هرچند که کمی وقت گیر است می‌ توانید مقداری پنبه را با الکل آغشته کرده و با کمک آن شته‌ های روی گیاهان را از بین ببرید.

  • از روغن چریش استفاده کنید

استفاده از روغن چریش  از موثرترین روش‌ ها برای از بین بردن سطح گیاهان است زیرا یک محصول ارگانیک است که علاوه بر خواص حشره کشی خاصیت ضد قارچی و فواید سیستمیک دارد و انجمن حفاظت از محیط زیست استفاده از آن را برای سبزیجات و گیاهان غذایی نیز بی‌ خطر دانسته است.

  • از جوش شیرین استفاده کنید

استفاده از جوش شیرین یکی از روش‌های خانگی جهت از بین بردن آفت‌ هایی مانند شته است در حقیقت جوش شیرین کاربردهای بسیاری در آشپزی و حتی باغبانی دارد و به خاطر ماهیت خیر سمی استفاده از آن برای گیاهان مختلف مناسب است.

جهت استفاده از جوش شیرین و از بین بردن شته گلدان می‌ توان یک قاشق غذاخوری از این ماده را در یک فنجان آب حل کرده و به آن دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی نیز اضافه کنید سپس در یک ظرف اسپری ریخته و آن را بر برگ یا ساقه گیاهان اسپری کنید.

  • از روش تله چسبان استفاده کنید

منظور از این مورد ورقه‌های یا کاغذهای چسبناکی هستند که در اطراف گیاهان قرار می‌ دهید و آنها را به دام می‌ اندازید و این ورقه‌ ها در فروشگاه‌ های باغبانی یا ابزار فروشی‌ ها یافت می‌ شوند.

  • استفاده از خاک دیاتومه

این خاک یک ماده عالی غیر سمی و بی‌خطر است که می‌ توانید برای از بین بردن شته‌ های گل و گیاهان از آن استفاده کنید اما هنگامی که گیاه در حال جوانه زدن است از آن استفاده نکنید زیرا حشرات مفیدی مانند زنبورها را از بین می‌ برد.

  • استفاده از حشره کش خانگی

جهت تهیه این حشره کش یک حبه سیر یک پیاز کوچک و یک قاشق چای‌خوری فلفل کاین را در یک مخلوط کن ریخته و آنها را خوب با هم مخلوط کنید بعد یک لیوان آب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند سپس ترکیب را از صافی گذرانده و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی نیز به آن اضافه کنید و دوباره آن‌ها را به طور کامل مخلوط کنید.

  • استفاده از آفت کش شیمیایی

آخرین روش برای از بین بردن شتی گل‌ ها و گیاهان پس از استفاده از روش‌ های خانگی بی‌ خطر بهره‌مندی از آفت کش های شیمیایی است که برای این مورد باغبانان از آفتکش‌ های حاوی ایمیداکلوپرید استفاده می‌ کنند.

پیشگیری و از بین بردن شته گل ها و گیاهان آپارتمانی

شته چگونه جانداری است؟

شته‌ های گل و گیاه حشرات کوچک و بسیار ریزی هستند که با مکیدن شیره گیاهان غذای خود را تامین می‌ کنند. این موجودات به سرعت تکثیر کرده و گل‌ ها و گیاهان را ضعیف می‌ کنند برخی نیز به تنه درختان و میوه‌ ها و شکوفه‌ ها درختان آسیب می‌ رسانند.

بعضی از شته‌ ها به حدی ریز هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌ شوند و به رنگ‌ های مختلف مانند سیاه، سفید، قهوه‌ای، خاکستریژ زرد، سبز روشن و صورتی مشاهده می شوند.

این جانوران بدنی گلابی شکل با شاخک‌ های بلند دارند و بسیاری از آنها نیز دارای دو لوله کوتاه به نام قرینک می‌ باشند و برخی نیز دارای روکش مومی یا پشمی‌اند.

 چرخه زندگی شته‌ها

تخم شته در فضای باز، در زمستان با چسبیدن به بافت چوب زنده مانده و در فصل بهار ‌ها تبدیل به حشرات ماده می‌ شود و این حشرات بدون جفتگیری شفیره‌ ها را به دنیا آورده و شفیره نیز به سرعت طی ۱۰ روز بالغ می‌ گردند.

در فضای بسته، حشرات نر در پاییز متولد می‌ شوند و پس از جفت‌ گیری با حشرات ماده تخم‌ های خود را برای زمستان تولید می‌ کنند و در واقع در فضای بسته زمستانی برای آنها وجود ندارم شفیره‌ های ماده می‌ توانند بدون هیچ وقفه‌ای در تمام طول سال شفیر تولید کنند.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا در ارتباط با شکل و نوع شته‌ها و چرخه زندگی آنها توضیحات لازم داده شد سپس روش های پیشگیری و از بین بردن شته گل ها و گیاهان را برای شما ذکر کردیم. حال لازم است بدانید که جهت از بین بردن شته های گل و گیاه می‌ توان از گیاهان دیگری مانند پونه کوهی، پیازچه، مریم گلی، سیر تره فرهنگی، پیاز، رزماری نیز استفاده کنید در واقع این گیاهان به خاطر کشت می شوند. شما عزیزان همچنین می‌ توانید با مطالعه مقاله (معرفی بهترین کود برای گیاه پتوس، که رشد پتوس رو چند برابر میکنه) بهترین کود برای رشد گیاه پتوس را بشناسید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا