خواندنی

با میوه‌ های متنوع فصل پاییز و خواص شگفت انگیز آن‌ ها آشنا شوید

با تغییر فصل‌ ها، میوه‌ های مخصوص هر فصل نیز تغییر می‌ کنند. پاییز که به پادشاه فصل‌ ها معروف است، میوه‌ های بسیار خوش مزه و محبوبی را به ارمغان می‌ آورد. میوه‌ های پاییزی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌ هستند و از همین جهت خواص درمانی بسیاری دارند. در ادامه این مقاله از سایت کارمادیو این میوه‌ ها را به شما معرفی کرده و خواص هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد. از اینکه با ما هستید سپاسگزاریم.

میوه های فصل پاییز

همانطور که پاییز فصل رنگ‌ هاست، میوه هایش نیز رنگارنگ و متنوع هستند. بعضی از میوه‌ های پاییزی مانند نارنگی، پرتقال و انار عضو جدا نشدنی سبد میوه در مهمانی ها هستند. البته میوه‌ هایی هم وجود دارند که خیلی مناسب سبد میوه مهمانی‌ نیستند و در خانه برای علل خاصی مصرف می شوند. مانند لیمو شیرین یا گریپ فروت که اغلب مردم برای بهبود سرما خوردگی از آن ها استفاده می‌ کنند. در ادامه درباره این میوه‌ ها بیشتر خواهیم گفت.

انار

انار که به اصطلاح گل سرسبد میوه‌ های پاییز است، با ظاهر سرخ و دانه‌ های همچون یاقوتش در میان مردم خواهان زیادی دارد. انار علاوه بر طعم خوبش از مفید ترین و خاصیت ترین میوه‌ های پاییز است. انار حاوی دو آنتی اکسیدان با نام‌ های اسید پونیکیک و پونیکا لاگینز و مواد معدنی است. روغن هسته انار به دلیل داشتن اسید پونیکیک بسیار با ارزش است. این دو آنتی اکسیدان باعث خواصی از جمله حفاظت از قلب، محافظت از ریه، کلاژن سازی و لیفت پوست و همچنین از بین بردن عفونت‌ های باکتریایی می‌ شود.

از انار استفاده‌ های مختلفی می‌ شود. مثلاً آب انار، سس انار، رب انار و مصرف دانه‌ های انار از جمله موارد استفاده از این میوه است. اگر قصد فریز کردن دانه‌ های انار را دارید، باید بدانید مدت مناسب نگهداری از دانه‌ های انار در فریزر حداکثر ۶ ماه است. هنگام خرید انار دقت کنید انارهای سنگین آبدارتر هستند.

گلابی

گلابی نیز یکی از میوه های دلچسب فصل پاییز است. گلابی منبع فیبر است و فیبر باعث بهتر شدن حرکات روده و هضم راحت‌ تر می‌ شود. فیبرهای محلول مانند منبع پروبیوتیک عمل می‌ کنند و به کسانی که دفع خوبی ندارند و دچار یبوست هستند، توصیه می‌ شود گلابی بخورند. گلابی سرشار از ویتامین c است که سیستم ایمنی را تقویت می‌ کند و بدن را در برابر ویروس‌ها محافظت می‌ کند. رطوبت پوست را حفظ کرده و به افزایش شیر در دوران شیردهی مادران کمک بسیاری می‌ کند. بانوان در دوران بارداری می توانند از گلابی جهت تامین اسید فولیک لازم برای جنین استفاده کنند.

نارنگی

نارنگی در فصل پاییز

از دیگر میوه های فصل پاییز نارنگی است که یکی از دلایل محبوبیت بیش از حدش، این است که پوست گرفتن نارنگی بسیار سریع و راحت است. نارنگی منبع غنی ویتامین A، پتاسیم، فسفر و بتاکاروتن است. نارنگی باعث تنظیم گردش خون می شود و تسکین دهنده است. این میوه به دلیل داشتن ویتامین c، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و احتمال ابتلا به بیماری‌ های ویروسی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌ دهد و به دلیل داشتن ویتامین A وB12 باعث افزایش رشد مو و تنظیم چربی پوست سر می‌ شود. همچنین پیشنهاد می‌ کنیم اگر می‌ خواهید از دیابت جلوگیری کنید، نارنگی بخورید. نارنگی به دلیل سرشار بودن از ترکیبات فلانوییدی باعث چربی سوزی و جلوگیری از بروز بیماری‌ های ناشی از چاقی مانند دیابت نوع دو می‌ شود. هنگام خرید دقت کنید نارنگی‌ های سنگین و با پوست صاف و یکدست، معمولا شیرین‌ تر و آبدار تر هستند. از نارنگی به دلیل طعم و رنگ زیبا در تهیه اسموتی و نوشیدنی نیز استفاده می شود.

پرتقال

پرتقال از خانواده مرکبات یکی از لذیذ ترین میوه های پاییز است که کمتر کسی می تواند از خوردنش بگذرد. هم پرتقال و هم آب پرتقال در پاییز به شدت توصیه می شود. پرتقال دارای ویتامین c زیاد، ویتامین B ، کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است که سیستم ایمنی شما را در برابر بیماری ها تقویت می‌ کند و از عوامل دور کننده سرطان است. علاوه بر پرتقال و آب پرتقال می توانید از پوست آن نیز استفاده کنید که فوایدی همچون: کاهش فشار خون، درمان افسردگی و اضطراب، کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش وزن دارد. در دوران بارداری نیز مصرف پرتقال به خاطر داشتن آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی بسیار مفید است. آنتی اکسیدان موجود در پرتقال، کبد چرب را بهبود می‌ بخشد و سبب افزایش سلامت آن می‌ شود.

لیمو شیرین

لیمو شیرین نیز یکی دیگر از مرکبات و از میوه‌ های مربوط به فصل پاییز است. این میوه همچون پرتقال منبع سرشار از ویتامین c، فیبر، پتاسیم و کلسیم است و از جمله فوایدش می‌ توان به تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست و مو، جلوگیری از سرطان، کاهش التهابات و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی اشاره کرد. فیبر و پتاسیم موجود در لیمو شیرین، موجب کاهش فشار خون و کلسترول می شود. مصرف لیمو شیرین دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و به عملکرد صحیح آن کمک می‌ کند. علاوه بر خود لیمو شیرین می‌ توانید آب آن را مصرف کنید و یا از آن مربا درست کنید.

خرمالو

خرمالو با طعم گس و شیرینی که دارد، از میوه‌ های دلچسب پاییزی است. خرمالو با خواص آنتی اکسیدانی اش، سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌ های ویروسی مانند سرماخوردگی تقویت می‌ کند. بتاکاروتن موجود در خرمالو احتمال بروز بیماری‌ های قلبی، انواع سرطان و ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌ دهد و حتی در کاهش فشار خون نیز موثر است. خرمالو یک منبع عالی از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A، منگنز و فیبر است. فیبر، کلسترول را کاهش می‌ دهد و باعث منظم شدن حرکات روده می شود. ویتامین E و ویتامین C نیز برای کاهش بیماری‌ های التهابی ضروری هستند.

کیوی

کیوی

کیوی از دیگر میوه‌ های فصل پاییز است که داروی طبیعی بسیار مفیدی برای مراقبت از پوست و جوانسازی آن است. کیوی با داشتن ویتامین C ، ویتامین E ، آنتی اکسیدان و فیبر، ملینی بسیار قوی است در نتیجه باعث سالم و شفاف شدن پوست می‌ شود و با ویتامین E موجود در خود، پوست را مرطوب نگه می‌ دارد. کیوی با دفع سموم بدن، با چربی پوست، جوش و آکنه مبارزه می‌ کند. این میوه خوشمزه، ریزش مو را قطع کرده و رشد مو را سرعت می‌ بخشد چرا که سرشار از آهن و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست و مو است. دانه‌ های کیوی دارای اسید های چرب امگا ۳ به میزان بالایی هستند که خشکی و زبری مو را درمان می‌ کند و همچنین از التهاب پوست سر و شوره سر جلوگیری می‌ کند. کیوی نیز مانند گلابی مانند یک منبع پروبیوتیک عمل می‌ کند و باعث اصلاح عملکرد دستگاه گوارش می شود.

گریپ فروت

گریپ فروت به که به سیب طلایی معروف است، از دیگر میوه‌ های فصل پاییز است که می توان گفت مهمترین ویژگی آن برای بانوان در دوران بارداری است که به دلیل وجود ویتامین B6 روی تهوع و استفراغ بارداری موثر است و می تواند باعث افزایش آی کیو نوزادان و کودکان شود. خوردن این میوه به کسانی که کارهای سخت و فعالیت زیاد انجام می‌ دهند نیز توصیه می‌ شود چرا که به افزایش انرژی بسیار کمک می‌ کند. به دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و سلول های سرطانی را از بین می‌ برد. به باعث بهبود چین و چروک و از بین رفتن لکه‌ های پوستی و محافظت از پوست در برابر اشعه‌ های مضر می‌ شود. ویتامین C موجود در به، خاصیت ضد التهابی دارد و به درمان بیماری های عفونی می‌ کند.

جمع بندی

میوه‌ های پاییزی سرشار از مواد مغذی و مفید مناسب فصل های سرد هستند. در مقاله بالا از سایت کاردیو به شما توضیح دادیم که هر کدام از این میوه‌ ها چه خواصی دارند. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید. پیشنهاد می کنیم مقاله خواص انجیر خشک در طب سنتی را بخوانید تا با این میوه خوشمزه و خواص آن بیشتر آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا