سبک زندگی

صفر تا صد شستن لباس بافت، پشمی یا کاموا با لباسشویی و دست

لباس های پشمی را در فصول سرد سال بیشتر میبینیم و استفاده می کنیم. این لباس ها جنس بسیار گرمی دارند و استایل را بسیار شیک و آراسته نشان می دهند و در عین حال نیاز به دلیل ساختار و جنسشان به مراقبت اصولی دارند. برای شستشوی این لباس ها حتما باید نکاتی را رعایت کنید تا ظاهر یا ساختارش از بین نرود. تا پایان این مطلب از سایت کارمادیو همراه ما باشید تا با طریقه درست و اصولی شستشو و نگهداری لباس های پشمی آشنا شوید.

شستن لباس های پشمی، بافت یا کاموا

چه لباس ها را با دست بشویید چه با ماشین لباسشویی، لازم است مواردی را رعایت کنید تا از وا رفتن، آب رفتن لباس، نازک شدن پارچه و… جلوگیری شود. هرچند که برای لباس هایی که احتیاط بیشتری می طلبند، بهتر است از ماشین لباسشویی استفاده نکنیم اما در ادامه نکات هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

شستن لباس پشمی، بافت و کاموا با دست

شستن لباس پشمی، بافت و کاموا با دست

شستن لباس های پشمی با دست بهترین راه است که البته آن هم دستور ها و نکات خاص خودش را دارد که با رعایت آن ها، لباس شما به خوبی تمیز شده و سالم باقی می ماند.

مرحله اول

لباس ها را قبل از شستشو در آب قرار دهید و به اصطلاح بخیسانید. اجازه دهید دقایقی را در آب بمانند. از آن جایی که لکه ها و جرم های لباس های پشمی خیلی زود پاک می شود پس احتمالا در همین مرحله لباس شما تمیز خواهد شد. اما اگر لکه و کثیفی از بین نرفت و یا لباس احتیاج به شستشوی بیشتر داشت، نوبت به افزودن شوینده می رسد.

مرحله دوم

پس از اینکه آب را خالی کردید، مقداری شوینده در یک لگن بریزید و آب اضافه کنید تا حل شود و کف مناسب ایجاد شود. لباس خیس خورده که آب را به خود جذب کرده را در آن بگذارید و به هم بمالید. این کار باید با نهایت آرامش باشد و از چنگ زدن خودداری کنید تا لباس آسیب نبیند. پس از چنددقیقه آن را در آب بدون شوینده بگذارید و به آرامی تکان دهید.

مرحله سوم

هنگامی که تمیز شدند، لباس ها را بیرون بیاورید و بدون فشار دادن و چلاندن برای آب گیری، جایی مانند سبد قرار دهید تا آب آن ها گرفته شود.

مرحله چهارم

لباس ها روی بند یا رخت آویز پهن نکنید و اجازه دهید روی یک سطح صاف در فضای آزاد خشک شوند.

شستن لباس پشمی، کاموا یا بافت با ماشین لباسشویی

شستن لباس پشمی، کاموا یا بافت با ماشین لباسشویی

توصیه می شود برای شستن لباس های زمستانی مخصوصا لباس های پشمی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید اما در مواردی که اجتناب ناپذیر است حتما نکات زیر را رعایت کنید.

توجه به تنظیمات ماشین لباسشویی مهم ترین مسئله ای است که باید حواستان باشد.

حتما لباس ها باید با آب سرد شسته شوند پس لباسشویی را جوری تنظیم کنید که با آب ولرم یا سرد شستشو دهد. دقت کنید دور کند لباسشویی فعال باشد و از تنظیمات مربوط به شستشو با دست استفاده کنید. استفاده از دور تند، امکان آسیب به لباس مخصوصا پاره شدن آن را دارد.

حتما قبل از انجام هر کاری به برچسب روی لباس دقت کنید تا مطمئن شوید امکان استفاده از ماشین لباسشویی وجود دارد.

از آب سرد استفاده کنید

استفاده از آب گرم باعث آسیب به بافت لباس می شود و ممکن است لباس شما از شکل بیفتد و وا برودو پس بهتر است از آب سرد برای شستشو استفاده کنید تا رنگ و شکل لباس تغییر پیدا نکند.

توجه به شوینده

در شستشوی این لباس ها باید نهایت احتیاط را به خرج دهید و از شوینده های قوی یا سفید کننده ها به هیچ وجه استفاده نکنید. شامپو های مخصوص کودک، شوینده لباس کودک و پودر های فاقد آنزیم مناسب ترین گزینه ها برای شستشوی لباس های پشمی هستند. به یاد داشته باشید برای هیچ لباس پشمی از وایتکس استفاده نکنید زیرا عمر لباس را کوتاه و باعث آسیب به آن می شود.

اتوکردن

اتو کردن لباس پشمی در کل کار مناسبی نیست اما در صورت نیاز شدید به اتو کشی، بهتر است ابتدا آن را پشت و رو کنید. از یک پارچه نم دار (ترجیحا تترون) استفاده کنید و روی لباس قرار دهید. با درجه پایین اتو بکشید. با این کار لباستان را به صورت غیر مستقیم اتو می کشید. تماس مستقیم اتو باعث تخریب بافت لباس می شود. حواستان باشد بعد از اتو زدن لباس ها را تا نکنید چرا که ممکن است محل خط تا روی لباستان جا بماند. بهترین کار آویزان کردن یا پیچیدن آن ها به دور یک استوانه است.

نکات نگهداری لباس پشمی، کاموا یا بافت پس از شستشو

1- هرگز لباس پشمی خیس را آویزان و یا تا نکنید. اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

2- برای گرفتن آب اضافی لباس های پشمی می توانید از یک حوله استفاده کنید. ( به رنگ لباس دقت کنید تا رنگ حوله ای که انتخاب می کنید متناسب با آن باشد. مثلا برای لباس های رنگ روشن از حوله ی تیره استفاده نکنید چون ممکن است به لباستان رنگ بدهد).

3- لباس پشمی را پس از خشک کردن در محلی سرد یا خنک نگهداری کنید. بهتر است محلی را انتخاب کنید که دارای اکسیژن است و لباس ها روی هم تلنبار نشده اند.

4- لباس های پشمی را فقط در مواقع ضروری بشویید. لازم است مانند لباس زیر یا لباس های خانگی، هر هفته شسته شوند.

5- اگر لباس پشمی شما لکه دار یا کثیف شد بهتر است در لحظه آن را بشویید و پاک کنید.

کلام آخر

در مطلب بالا هر نکته ای که برای شستشوس لباس های پشمی لازم بود بدانید را گفتیم. با رعایت این نکات دیگر نگران از بین رفتن لباس های پشمی تان نباشید و با خیال راحت آن ها را بشویید و نگه داری کنید. اگر دغدغه شستن شلوار جین را دارید می توانید مقاله نحوه شستن شلوار جین و نکات مراقبتی در شستشو را بخوانید و از مطالبش استفاده کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا