سبک زندگیسلامت

با این گیاه، مغز شما شبیه 15 ساله ها کار می کند

تمرکز و مشکلات حافظه در افرادی که به خستگی مزمن مبتلا هستند بسیار رایج است. یک راه طبیعی و موثر برای بازگرداندن توانایی‌های ذهنی گیاه جینکو بیلوبا می باشد. این گیاه با اضطراب مبارزه می کند. بنابراین افرادی که به بیماری دمانس، آلزایمر و پارکینسون مبتلا هستند گیاه جینکو بیلوبا را علاوه بر سایر درمان ها دریافت می کنند.

گیاه جینکو بیلوبا خواص زیادی برای درمان سلامتی دارد همچنین عوارض و تداخلات گیاه جینکو بیلوبا را برای شما در این مقاله از کارمادیو برای شما شرح می دهیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مزایای جینکو بیلوبا یا کهن دار را بشناسید

مزایای جینکو بیلوبا یا کهن دار را بشناسید

 1- می تواند افسردگی را درمان کند

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف مکمل جینکو بیلوبا احتمالا به درمان علائم افسردگی کمک می کند. در یک آزمایش موش هایی که قبل از یک موقعیت استرس زا این مکمل را دریافت کرده بودند نسبت به گروهی که این مکمل را دریافت نکرده بودند کمتر تحت تاثیر استرس قرار گرفتند.

این مطالعه حاکی از آن است که گیاه جینکو بیلوبا خاصیت ضد التهابی دارد که توانایی بدن را در مقابله با استرس بهبود می‌بخشد‌.

2– عملکرد و سلامت مغز را بهبود می بخشد

این گیاه همچنین عملکرد مغز را در افراد سالم بهبود می‌بخشد. تعداد کمی از مطالعات از این ایده حمایت می کند که مصرف مکمل گیاه جینکو بیلوبا ممکن است عملکرد ذهن را افزایش دهد.

3– علائم اختلالات روان و زوال عقل را کاهش می دهد

گیاه جینکو بیلوبا به کاهش اختلالات روانی مثل زوال عقل و آلزایمر کمک می کند. مطالعه ای در دانشگاه پزشکی چین ثابت کرد که عصاره جینکو بیلوبا قابلیت های عملکردی را در بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش می دهد.

4- رشد موها را تقویت می کند

جینکو بیلوبا به کاهش ریزش موها کمک می کند‌. همچنین ممکن است منجر به رشد موها شود. ریزش مو یکی از نگرانی های متداول در آقایان و خانم ها است و در پایین آمدن اعتماد به نفس و احساس منفی نسبت به خود بسیار تاثیرگذار است. جینکو بیلوبا به طور معجزه آسا ریشه موها را تقویت می کند و باعث پرپشت شدن موها می شود.

5- سلامت پوست را بهبود می بخشد

گیاه جینکو بیلوبا همچنین دارای اثرات ضد پیری است. عصاره برگ های گیاه جینکو بیلوبا حاوی مقادیری کامفرول (فلاونوئیدها گیاهی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند) و کوئرستین است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می کنند. جینکو بیلوبا علائم پیری پوست را کاهش می دهد.

6- گردش خون و سلامت قلب را بهبود می بخشد

 در طب چینی، از دانه های گیاه جینکو بیلوبا جهت باز کردن کانال های انرژی در اندام های گوناگون مثل مغز، قلب، ریه، کلیه و کبد استفاده کرده اند. این گیاه جریان خون را به سمت قسمت های گوناگون بدن افزایش می دهد. مطالعه ای روی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که مکمل گیاه جینکو بیلوبا را مصرف کرده بودند افزایش فوری جریان خون را به قسمت های گوناگون بدن نشان داد.

7- می تواند با التهاب مقابله کند

بخشی از پاسخ طبیعی بدن به تهاجم یک ماده خارجی یا یک آسیب التهاب نام دارد. اجزای مختلف سیستم ایمنی جهت مبارزه با مهاجم یا بهبود نواحی آسیب دیده به کار گرفته می شوند. تحقیقات حاکی از آن است که عصاره گیاه جینکو بیلوبا التهاب برخی بیماری ها مثل بیماری التهابی روده، التهاب مفاصل، بیماری های قلبی و سکته مغزی و سرطان را کاهش می دهد.

8- جینکو بیلوبا حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

جینکو بیلوبا حاوی ترپنوئیدها و فلاونوئیدها است که اثرات آنتی اکسیدانی دارند که از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد پیشگیری می کنند. رادیکال‌های آزاد ذرات ریز واکنش پذیری هستند که طی عملکرد متابولیک مثل تبدیل غذا به انرژی یا سم زدایی در بدن تولید می شوند و به بافت‌های سالم آسیب می زنند.

9- می تواند سردرد و میگرن را درمان کند

گیاه جینکو بیلوبا یک درمان محبوب در طب سنتی چینی برای درمان سردرد و میگرن است. همانطور که پیشتر هم بیان کردیم گیاه جینکو بیلوبا داری آنتی اکسیدان ها و اثرات ضد التهابی است. چنانچه میگرن یا سردرد ناشی از اضطراب و استرس بیش از اندازه باشد مصرف جینکو بیلوبا احتمالا مفید است.

علاوه بر همه اینها اگر سردرد به دلیل انقباض عروق خونی یا کاهش جریان خون باشد توانایی این گیاه در گشاد کردن رگ های خونی علائم را بهبود می بخشد. برعکس گاهی اوقات میگرن به دلیل گشاد شدن بیش از حد رگ های خونی اتفاق می افتد که در این زمان جینکو بیلوبا ممکن است بی اثر یا کم اثر باشد.

10- علائم PMS را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داده است که جینکو بیلوبا به درمان علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و علائم فیزیکی کمک می کند. مطالعه ای بر روی 85 دانشجو نشان داد که در زمان مصرف جینکو بیلوبا علائم PMS حدود 23 درصد کاهش می یابد.

11- کمک به درمان اختلال عملکرد جنسی

جینکو بیلوبا از طریق گشاد کردن عروق می تواند به درمان علائم اختلالات عملکرد جنسی کمک کند و بنابراین یکی از گیاهانی شناخته شده که به درمان مشکلات جمسی کمک می کند.

مزایای جینکو بیلوبا یا کهن دار

عوارض جانبی جینکو بیلوبا

بسیاری از افراد عوارضی مثل موارد زیر را تجربه می کنند که شامل

  • اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • بی قراری
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • معده درد

در صورت بروز این عوارض فورا مصرف جینکو بیلوبا را متوقف کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

تداخلات دارویی جینکو بیلوبا

  • ضد ویروس ها
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد اضطراب و افسردگی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئید
  • داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین یا وارفارین

 

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو مزیت های گیاه جینکو بیلوبا و عوارض و تداخلات دارویی این گیاه را برای شما ذکر کردیم و توصیه می کنیم قبل از مصرف هر نوع دارویی، به پزشک متخصص مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو و درمانی، خودداری نمایید. حال شما را به مطالعه یکی دیگر از مقالات سایت کارمادیو یعنی گیاه مرزه چه فایده‌ای برای بدن دارد دعوت می‌کنیم.

 

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا