سلامتخواندنی

آشنایی با گیاهان دارویی کوهستانی و خواص درمانی فوق العاده آنها

گیاهان دارویی کوهستانی از جمله گیاهان بسیار مفید با خواص درمانی  بیشماری در طب سنتی هستند و بر سلامت ما انسان ‌ها تاثیر بسزایی دارند که در این مقاله از کارمادیو قصد داریم شما را با مهم‌ ترین آنها آشنا کنیم.

معرفی گیاهان دارویی مناطق کوهستانی

در کوهستان‌ های کشورمان ایران گیاهان دارویی بسیاری دیده می‌ شود که هر کدام دارای خواص متفاوتی نسبت به دیگری است در زیر به معرفی آنها می‌ پردازیم.

1. گل گاوزبان

گل گاوزبان

گاوزبان را می‌ توان علاوه بر کوهستان‌ ها در مناطق نسبتاً گرم نیست یافت. گل های این گیاه به رنگ بنفش یا آبی بوده و برگ‌ های آن خاردار هستند. از خواص گل گاوزبان می‌ توان به درمان فشار خون و انواع سرطان و قابلیت ضد افسردگی اشاره کرد.

 

2. گیاه کوهستانی شیرسگ

شیر سگ یا فرفیون یکی از گیاهان دارویی کوهستانی نسبتا بزرگ با رنگ سبز است و در مناطق کوهستانی با ارتفاع تقریباً ۱۸۵۰ متر دیده می‌ شود.

ریشه‌ های این گیاه غنی بوده و برای دفع کرم روده استفاده می‌ شود و شیرابه آن برای از بین بردن زگیل و درمان بیماری‌ های قلبی مفید است.

3. چای کوهی

چای کوهی

چای کوهی یکی از گیاهان بسیار محبوب در بین مردم است و معمولاً در ارتفاعات دماوند دیده می‌ شود اما در مناطق دیگری مانند دامنه‌ های زاگرس نیز می‌ روید.

رفع خستگی، کاهش افسردگی، به درمان بی‌ خوابی، تنظیم رحم بهبود زخم‌ ها و افزایش اشتها تنها چند مورد از خواص گیاه چای کوهی است.

4. بومادران

بومادران از گیاهان التیام بخش و داروی کوهستانی است که دارای فواید بسیاری از جمله التیام اضطراب کاهش فشار خون از بین بردن اضطراب مرتب شدن قاعدگی و غیره را دارا است.

5. گیاه کاسنی وحشی

گیاه کاسنی وحشی

کاسنی وحشی از گیاهان کوهستانی می‌ باشد که برگ‌ های آن کنگره‌ دار بوده و معمولاً در تمام مناطق ایران در مرداد ماه و شهریور ماه دیده می‌ شود. و دارای خواص بی شماری از جمله  درمان یبوست و کمک به سلامت قلب و معده است.

6. گل پنیرک

گل پنیرک دارای ظاهری بسیار زیبا و جذاب است و دارای مقدار زیادی ویتامین بی، ویتامین سی و ویتامین آ می‌ باشد. از گل پنیرک برای درمان بیماری‌ های پوستی و بیماری‌ های همچون ورم گلو و نیز رفع یبوست استفاده می‌ شود.

7. گیاه علفی خاکشیر شیرین

خاکشیر شیرین از گیاهان موجود در کوهستانی است که دارای گل‌ های زرد رنگ بوده و گیاهی ۱ تا ۲ ساله می باشد که همه ما معمولاً دانه های آن را در شربت‌ ها مشاهده کرده‌ایم.

از خواص گیاه خاکشیر شیرین می‌ توان به کمک به رفع یبوست و از بین بردن گرمازدگی به کمک شربت آن اشاره کرد.

8. هفت بند

این گیاه بسیار زیبا معمولاً در اطراف کرج، گیلان و نهاوند دیده می‌ شود و دارای دانه‌ های قرمز رنگ و کوچک می‌ باشد.

از این گیاه  برای درمان ورم معده، دیابت، تصفیه خون و از بین بردن بواسیر استفاده می‌ شود.

9. گل گندم

گل گندم

گل گندم از گیاهان بسیار مفید کوهستانی با کرک های بسیار زیاد است و گل آن دارای رنگ زرد می باشد. گیاه گل گندم را در اطراف گلپایگان، کرج، همدان و دماوند می‌ توان یافت.

از خواص گل گندم می‌ توان به از بین بردن درد روماتیسم، تقویت کنندگی دستگاه ایمنی بدن، تصفیه کردن خون، درمان مشکلات کلیوی و یرقان اشاره کرد.

10. گل بابونه

گل بابونه گلی با رنگ سفید است که در فصل خرداد و مرداد  در زمین‌ های زرایی و شنی دیده می‌ شود و از خواص آن می‌توان به از بین بردن سوء هاضمه، یبوست، ضد تشنجی، درمان تب و رفع بیماری‌های چشم اشاره کرد.

11. گیاه آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی

گیاه آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی

این گیاه جزو گیاهان دارویی کوهستانی است که دارای گلبرگ‌ های زرد رنگ است و دارای خواصی مانند رفع دردهای عضلانی، تورم و کبودی و ارتقا سیستم ایمنی بدن است.

12. گیاه کوهی پای شیر

گیاه پای شیر از دیگر گیاهان کوهستانی است که گلدار بوده و مانند گیاه بومادران به تنظیم و رفع مشکلات قاعدگی در بانوان کمک بسزایی می‌ کند و می‌ توانید بسته به نیاز خود مقداری از آن را دم کرده و میل کنید.

بر روی این گیاه صبح‌ ها شبنم‌ های دیده می‌شود که توسط خود گیاه ساخته می‌ شوند و از نظر بعضی از داروسازان سنتی دارند.

13. گیاه کوهی علف چای

این گیاه بیشتر به صورت دمنوش استفاده می‌شود و دارای خواص بسیاری از جمله خواص ضد افسردگی کاهش درد عضلات و غیره است.

14. مریم گلی

مریم گلی یکی از گل‌های خانواده نعناعیان است که بیشتر از برگ آن استفاده می‌ شود و برای درمان بیماری‌های قند خون، بیماری روماتیسم، بالا بردن میل جنسی، کاهش فشار خون و بیشتر شدن شیر در زنان شیرده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

15. گیاه والک یا سیر کوهی

گیاه والک یا سیر کوهی

این گیاه کوهستانی که در استان مرکزی در فصل بهار می‌روید و طعمی شبیه به پیاز و سیر دارد، خواص درمانی زیادی از جمله تصفیه کردن خون، کاهش دردهای ناشی از روماتیسم و کاهش فشار خون دارد.

16. ریواس

ریواس که علاوه بر خواص درمانی به صورت میوه نیز استفاده می‌شود از برگزیده ترین گیاهان دارویی کوهی می‌ باشد، برای دفع باکتری‌ های مضر، هضم آسان‌تر غذا، رفع عطش تنظیم چربی و.. استفاده می‌ شود.

17. غازیاغی

غازیاغی شبیه به برگ‌ های مثلث سرنیزه است و در مناطق مختلف به گونه‌ های متفاوتی دیده می‌ شود. از خواص این گیاه درمان برص، تقویت کبد، تصفیه خون و جلوگیری از فساد لثه و پاک کردن کلیه‌ ها و مثانه است.

18. بنه یا پسته کوهی

پسته کوهی از دیگر گیاهان کوهستانی دارویی است که خاصیت ضد میکروبی، کاهش کلسترول مضر، کاهش بیماری‌ های قلبی عروقی از خواص این دارو هستند.

19. گیاه کوهستانی شنگ

شنگ در واقع نوعی سبزی بسیار خوشمزه کوهستانی است که در فصل بهار در کوهپایه‌ ها می روید. زکریای رازی به کمک ریشه این گیاه  به درمان مسمومیت‌ ها پرداخته است. همچنین این  گیاه برای درمان روماتیسم، نقرس و امراض جلدی و درمان سوختگی‌ های شدید مفید است.

20. کنگر

کنگر از دیگر گیاهان دارویی به صورت خوراکی است که در مناطق مختلفی از ایران مانند استان اراک در فصل بهار دیده می‌ شود. کنگر  برای جلوگیری از چربی کبد، درمان کرم خونی، کاهش باکتری های مضر، محافظت از کبد و تقویت عروق قلبی مفید است.

21. گل پامچال

گل پامچال
گل پامچال – کارمادیو

گل پامچال از دیگر گیاهان کوهستانی است که در  بهار می‌ روید و معمولاً درد دماوند یافت می‌ شود. این گیاه بسیار زیبا دارای فواید دارویی زیادی از جمله درمان اختلالات تنفسی، تسکین دردهای میگرنی، درمان بیماری های های، عصبی درمان اختلالات تنفسی و مشکلات مربوط به قاعدگی است.

22. فیکاریا

فیکاریا از دیگر گیاهان دارویی مربوط به منطقه دماوند است که دارای گلی شبیه به لاله بوده و در ارتفاعات این قله می‌ روید. اگر می‌ خواهید از این گیاه به دست آورید مناسب‌ ترین فصل رویش آن فصل بهار است.

23. موسیر

موسی که از گیاهان دارویی کوهستانی مربوط به دماوند است از قدیم الایام نیز مورد استفاده برای افراد دیابتی و بیماران قلبی عروقی بوده است و هم اکنون نیز برای موارد درمانی بسیاری از جمله کاهش چربی و کاهش فشار خون و نیز درمان سردردهای عصبی کاربرد دارد.

24. گیاه کوهی بارهنگ

گیاه بارهنگ گیاهی با برگ‌ های پهن و سبز رنگ است که برای درمان عفونت‌ ها و زخم‌ ها و بهبود روند آنها استفاده فراوان دارد و نکته که در مورد این گیاه حائز اهمیت است این که حتی به بهبود سخت‌ ترین زخم‌ ها کمک می‌ کند.

 

منبع: کارمادیو

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا