خواندنیسلامت

با دمنوش چهل گیاه و خواص درمانی بی نظیر آن آشنا شوید

یکی از داروها و عرقیات بسیار مفید که از گیاهان مختلف و پرخاصیت تهیه می‌ شود عرق چهل گیاه است و امروزه به جای بسیاری از داروهای شیمیایی مصرف می‌ شود حال اگر می‌ خواهید به طور کامل با چلگیا آشنا شوید این مطلب از کارمادیو را مطالعه کنید.

عرق چهل گیاه چگونه به دست می‌آید؟

عرق چهل گیاه که دارای خواص درمانی بسیاری از جمله تسهیل هضم غذا از ترکیب عصاره چند گیاه درمانی به دست می‌آیند که در زیر به معرفی این گیاهان می‌ پردازیم:

اسطوخودوس

وجود عصاره اسطوخودوس در چهل گیاه به خاطر طبع گرمی که دارا است از بیماری‌ های مختلف مانند آسم، سرفه، نفخ روده و معده و دردهای عضلانی، مشکلات مربوط به کبد و کلیه‌ ها و طحال، ضربه مغزی، سردرد و امراض عصبی مفید است.

عصاره گیاه اسفرزه

از اسفرزه دارای طبع سرد و تر می باشد و در درمان بیماری‌ هایی مانند زخم معده یبوست نارسایی کبد و کلیه‌ ها به عنوان یا دارویی مصرف دارد.

 عصاره آویشن

وجود عصاره آویشن در ترکیب چهل گیاه جهت رفع دردهای سیاتیک، نقرس، مفاصل و بیماری‌ های مثانه مفید است.

عصاره گیاه افسنتین

این گیاه و عصاره آن دارای خواص درمانی بسیاری از جمله افزایش شیر مادران، رفع یبوست و درمان خونریزی بینی کسانی که بینی آنها خونریزی دارد است.

عصاره ریشه بابا آدم

این گیاه و عرقیات آن دارای طبع گرم بوده و در موارد مختلفی مانند کاهش قند خون، درمان جوش‌ های صورت، اگزما، رماتیسم سرخک و مخملک کاربرد دارد.

عصاره بادرنجبویه

وجود عصاره این گیاه در ترکیب چهل گیاه دارای خواص مختلف از جمله افزایش حافظه و تقویت مغز، درمان تنگی نفس، درد دندان و تپش قلب و تقویت حواس پنجگانه است.

عصاره گل بنفشه

گیاه بنفشه دارای طبع سرد است اما هنگامی که با سایر ترکیبات عرق چهل گیاه ترکیب شود نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه در رفع عطش، کمک به برطرف شدن یبوست، درمان برفک و مخملک و سرخک، رفع تنگی نفس و گلودرد، کمک به درمان بیماری سیاه سرفه و ذات ریه و بهبود بی‌ خوابی می‌ گردد.

عصاره بارهنگ

گیاه بارهنگ  و عصاره آن دارای طبع سرد و تر است که در ترکیب با چهل گیاه دارای خواص درمانی مانند، کمک به سوختگی‌ های سطحی و امراض پوستی، درمان ورم مخاط دهان، درمان خونریزی ریه و در برطرف شدن آن مفید می‌ باشد.

روش تهیه عرق چهل گیاه

روش تهیه عرق چهل گیاه

مراحل و گام‌ های تهیه عرق چهل گیاه به شکل زیر است.

  • ابتدا تمام گیاهانی که ذکر کردیم را داخل یک دیگ مخصوص می‌ ریزیم سپس به اندازه کافی به آن ها آب اضافه می کنیم.
  • در مرحله بعد روی اجاق گاز گذاشته و روی حرارت ملایم قرار می‌ دهیم و در آن را با کمک یک ظرف دیگر می‌ بندیم.
  • در مرحله بعد محل قرارگیری لبه‌های دو دیگ را با آرد می‌زنیم تا بخار تولید شده از ظرف خارج نگردد.
  • در مرحله در قابلمه دوم که روی ظرف حاوی گیاهان و آب به عنوان در گذاشته‌ایم مقداری آب سرد می‌ ریزیم و پس از داغ شدن بلافاصله آن را خارج می‌کنیم.
  • در مرحله بعد برای بار دوم آب سرد در نیچه یا همان قابلمه دوم ریخته و صبر می‌ کنیم تا گرم شود و آن را از سمت چپ خارج می کنیم و در سمت راست آن آب گیاهان موجود در دیگ اول،به صورت بخار تقطیر خارج می‌ شود که باید جهت گرفتن عرق این گیاهان یک ظرف شیشه‌ای را جهت جمع آوری قطراتی که خارج می‌ شوند آماده کنیم.
  • در پایان هنگامی که بخار از کنار دیگ خارج شد باید بلافاصله آب نیچه را عوض کرده و بخار کنار سمت راست را وارد شیشه کرده و بدین گونه عرق چهل گیاه آماده شده است.

خواص دمنوش چهل گیاه

دمنوش چهل گیاه دارای خواص فراوانی از جمله موارد زیر است:

  • خاصیت ضد استرس ضد افسردگی و ضد وسواس
  • رفع خستگی و درمان بی‌خوابی و بدخوابی
  • تقویت حافظه و تقویت قلب و افزایش تمرکز
  • ضد تشنج و ضد پرخوری عصبی و تیک عصبی
  • درد معده عصبی و تقویت اعصاب

موارد منع مصرف عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه با وجود تمام خواص و کاربردهای درمانی که دارد برای زنان باردار به دلیل طبع گرمی که دارد مناسب نمی‌ باشد. همچنین این عرق برای افرادی که مبتلا به رفلکس معده هستند منع می‌ شوند زیرا باعث تشدید این مشکل در آنها می‌ گردد.

کسانی نیز که حساس به عرقیات گرم و خشک هستند و با خوردن آنها دچار آنرژی و مشکلاتی مانند کهیل، خشکی دهان و زبان و سرفه می‌ گردان نیست بهتر است که از خوردن عرق چهل گیاه خودداری کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله ذکر کردیم که عرق چهل گیاه از کدام گیاهان دارویی به دست می‌ آید سپس چگونگی تهیه این عرق را ذکر کردیم. در نهایت خواص دمنوش چهل گیاه و موارد من مصرف آن را بیان نمودیم. در پایان می‌ خواهیم شما را با یکی از مقالات مرتبط یعنی (آشنایی با گیاهان دارویی کوهستانی و خواص درمانی فوق العاده آنها) آشنا کنیم تا با مطالعه آن بسیاری از دیگر گیاهان دارویی را بشناسید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا