گل و گیاه

راهنمای کامل نگهداری گل زینتی سیکلامن + راز های کاشت و تکثیر

اکثر افراد به پرورش گیاهان مخصوصاً گیاهان زینتی که می‌ توانند آن ها را در خانه یا محل کارشان داشته باشند، علاقه بسیاری دارند. گیاه سیکلامن یکی از گیاهان زینتی و زیبایی است که که برای نگهداری و پرورش این گیاه، شرایط خاصی باید مهیا باشد. در این مطلب از کارمادیو همرا ما باشید تا شرایط کاشت، نگهداری و همچنین تکثیر گیاه سیکلامن را به شما توضیح داده و علل پژمردگی آن را بررسی کنیم.

نحوه نگهداری گل سیکلامن

گیاه سیکلامن یک گونه گیاهی است که به عنوان گیاهی آپارتمانی شناخته می شود. این گیاه اغلب به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌ شود. سیکلامن با برگ ‌های بزرگ و شکلی منحصر به فرد به خاطر ظاهر دکوراتیو و جذابش انتخاب مناسبی برای علاقمندان به گیاهان زینتی است.

نحوه نگهداری گل سیکلامن

از آنجایی که سیکلامن نسبت به نور مستقیم خورشید حساس است، بهترین محیط برای رشد آن، محیط‌ هایی با نور متوسط است. همچنین نیازمند آبیاری منظم است. این گیاه معمولاً برای تزیین منازل، دفاتر اداری و در کل محیط‌ های داخلی استفاده می‌ شود.

  • نور مورد نیاز گل سیکلامن

سیکلامن گیاهی است که به نور نسبتاً متوسط و کم علاقه دارد. این گیاه برای رشد سالم و خوب نیازمند نور معتدل و محیط خنکی است که در معرض نور بسیار کم قرار بگیرد. به همین دلیل زمستان بهترین فصل رشد این گیاه است. معمولاً جایی که سیکلامن قرار گرفته، نباید نور مستقیم خورشید وجود داشته باشد. زیرا ممکن است باعث خشک شدن و پژمردگی برگ ‌ها شود. بنابراین تعادل مناسب نور می‌ تواند برای رشد و سلامت سیکلامن بسیار موثر باشد.

  • خاک مناسب

سیکلامن گیاهی است که برای رشد سالم و نتیجه بهتر نیازمند خاکی مناسب است. خاک سیکلامن باید خاکی با زهکشی خوب باشد که بتواند رطوبت را نگه دارد و در عین حال خشکی زیادی هم ایجاد نکند. معمولا خاک هایی که درصد بیشتری خاک برگ دارند مناسب هستند.

  • آبیاری گیاه سیکلامن

گیاه سیکلامن برای رشد و سلامت مناسب نیازمند آبیاری مرتب و متعادل است. این گیاه نیاز به آب دارد اما اجازه دهید خاکش قبل از هر بار آبیاری کاملاً خشک شود. پس از اطمینان از خشک شدن زمین، آبیاری کنید. در محیط‌های با نور مناسب بهتر است به طور معمول هر هفته یک بار آبیاری شود. اما این مدت زمان می‌تواند بسته به شرایط محیطی، فصل، نوع خاک و اندازه گلدان متفاوت باشد. همیشه باید خاک را بررسی کنید و فقط هنگامی که خشک شده، آبیاری کنید.

آبیاری گیاه سیکلامن

همچنین باید مطمئن شوید که آب زیادی به گیاه داده نشود زیرا ممکن است باعث خوردن ریشه‌ های گیاه و مشکلاتی مانند فساد خاک شود. اگر بیش از حد آب داده شد، مطمئن شوید که ظرف زیر گلدان دارای سوراخ تخلیه است تا زهکشی بهتری داشته باشد و آب اضافی را از خاک خارج کند. هنگامی که گیاه به خواب فرو برود یعنی رشدی نخواهد داشت پس نیازی به آبیاری هم ندارد. سعی کنید به ساقه و برگ های گیاه به طور مستقیم آب نپاشید چرا که باعث پژمرده شدن گیاه می شود.

  • کود دهی

بهترین کود برای گیاه سیکلامن، کود با نیتروژن کم است. هنگامی که چند هفته از رشد برگ های سیکلامن گذشت، بهترین زمان برای کود دهی است. کود دهی را هر چند هفته یک بار انجام دهید.

  • تعویض گلدان گیاه سیکلامن

بهتر است هر دو سال یک بار گلدان و خاک سیگلامن را تعویض کنید. گلدان جدید باید کمی بزرگتر از گلدان قبلی باشد. گیاه سیکلامن را از گلدان قبلی بیرون آورید و اطراف ریشه‌ ها را به دقت تمیز کنید. ریشه‌ های خشک یا پوسیده را نیز جدا کنید.در گلدان جدید خاک مناسب بریزید و گیاه را در مرکز گلدان جدید قرار دهید. ریشه سیکلامن باید حدود سه سانتی متر از لبه گلدان پایین تر باشد.

  • دمای مناسب

سیکلامن در دمای بالا رشد خوبی نخواهد داشت و خیلی زود پژمرده خواهد شد. بهترین دما برای نگهداری سیکلامن بین سیزده تا هجده درجه سانتی گراد است. همچنین این گیاه در هوای خشک نیز دوام چندانی ندارد و به رطوبت نیاز دارد. در زمستان که هوا خشک تر است باید محیط نگه داری آن را مرطوب نگه دارید.

تکثیر گیاه سیکلامن

تکثیر گیاه سیکلامن

تکثیر این گیاه به سه روش کاشت بذر، قلمه زدن و بخش ژوخه ای انجام می شود.

کاشت بذر

برای تکثیر گیاه سیکلامن از طریق کاشت بذر، ابتدا بذر های گیاه را تهیه کنید و یک گلدان را با خاک مناسب پر کنید. خاک باید ترکیبی از ماسه، خاک برگ و خاک معمولی باشد. بذر های گیاه را در فاصله ‌های یک الی دو سانتی‌ متری در خاک قرار دهید. خاک باید کاملاً روی بذر ها را بپوشاند. بهترین فاصله از عمق خاک حدود نیم سانتی ‌متر است. گلدان را در محیطی تاریک و با رطوبت کافی نگهداری کنید. برای سرعت بخشیدن به فرآیند جوانه زنی، دما را بین شانزده الی هجده درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

قلمه زدن (از طریق برگ)

یک برگ از گیاه سیکلامن که تازه و سالم است را با چاقو یا قیچی تمیز جدا کنید. برگ را در محلول ضد قارچ قرار دهید و اجازه دهید به مدت چند روز در یک مکان تاریک بماند. محلول هورمون ریشه ‌زا را تهیه کنید. قبل از قلمه زدن، برگ را در آن قرار داده و سپس یک سوم آن را در گلدان فرو ببرید.

بخش ژوخه ای

برای تکثیر از روش بخش ژوخه ای ابتدا بخش ژوخه ای یا غده ای که مطمئن هستید به طور مستقل دارای جوانه است را جدا کرده و سپس در خاک و گلدان مناسب قرار دهید. بهتر است این کار را در زمان خفتگی گیاه سیکلامن انجام دهید.

علت پژمردگی گل سیکلامن

در ادامه از مهم ترین دلایل پژمردگی گیاه سیکلامن را بیان کرده ایم. اگر گیاه شما در حال پژمرده شدن بود، با بررسی موارد زیر می‌ توانید آن را کنترل کنید. در صورتی که خودتان قادر به این کار نبودید، می‌ توانید به یک متخصص در زمینه گل و گیاه مراجعه نمایید.

  • دمای بالا
  • وجود نیتروژن زیاد در خاک
  • وجود نمک در خاک
  • نور مستقیم
  • نور خیلی کم
  • بیماری ها

نکات تکمیلی

  • گیاه سیکلامن در فصل زمستان به خواب فرو می‌ رود. در این فصل سعی کنید آن را در محیطی خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • هنگامی که برگ‌ های گیاه شروع به زرد شدن می‌ کنند، یعنی به فصل خفتگی گیاه نزدیک می‌ شوید و در این مقطع زمانی نیاز به آبیاری آن ندارید.
  • برای تکثیر به روش قلمه زدن به خوبی برگ‌ را بررسی کنید تا هیچگونه بیماری نداشته و کاملاً تازه و سالم باشد.

گل سیکلامن سمی است؟

گیاه سیکلامن یک گیاه تزیین و بهتر است آن را از دسترس حیوانات خانگی دور نگهدارید. چرا که ممکن است موجب بیماری هایی برای آن ها شود.

جمع بندی

در مقاله راهنمای کامل نگهداری گل سیکلامن همه چیز را در مورد کاشت و پرورش و نگهداری گیاه سیکلامن توضیح دادیم. همچنین علت پژمردگی آن را بررسی کردیم. با رعایت نکات گفته شده می‌ توانید یک گیاه سیکلامن شاداب و سالم داشته باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی بهترین کود برای گیاه پتوس، که رشد پتوس رو چند برابر میکنه را نیز از دست ندهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا