گل و گیاه

شرایط نگهداری کردن از گل آستیلب / نحوه آبیاری و خاک مناسب

گل آستیلب، یکی از گیاهان زینتی محبوب با ظاهری جذاب و برگ های خوشبو است. که به مراقبت و نگهداری خاصی نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد و برگ های سرسبز و گل های خوشرنگ خود را حفظ کند. گل آستیلب همچنین به نور بسیار زیادی نیاز دارد. بهترین جا برای قرار دادن گل آستیلب نزدیک پنجره های جنوبی یا شرقی است.

خاک گل آستیلب را باید مرطوب نگه دارید، اما پرهیز از آب دهی بیش از اندازه حائز اهمیت است. سعی کنید ابتدا خاک را خشک کنید و سپس آب دهید. این گل در دمای معتدل بهترین عملکرد را دارد‌ و دمای زیر 10 درجه سانتیگراد را نمی تواند تحمل کند.

از اوایل فصل بهار تا فصل پاییز، بهتر است از مواد غذایی مخصوص گیاهان و گل های زینتی برای تغذیه کردن گل آستیلب استفاده کنید. در این مقاله از کارمادیو با خصوصیات و شرایط نگهداری کردن از گل آستیلب آشنا می شوید بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

خصوصیات گیاه آستیلب

گیاه آستیلب، گیاهی چند ساله و علفی است که سرعت رشد آن متوسط است. همچنین این گیاه راست قامت است و ارتفاع آن بین 10 تا 50 سانتی متر متفاوت است و گستردگی آن هم تقریبا به همین اندازه است. اگر شرایط رشد آن ایده آل باشد می تواند حدود ده سال عمر کند. برگهای آن سبز تیره و براق هستند و به شکل دندانه دانه می باشند.

خوشه های گل گیاه آستیلب به صورت ستون مانند هستند و ظاهری مرجانی شکل و منحصر به فرد دارند و به رنگ های بنفش، ارغوانی، صورتی، سفید و قرمز دیده می شوند و فصل شکوفا شدن گل های آن از خرداد ماه تا مرداد ماه است. گلهای آستیلب بویی قوی و عطری دلپذیر دارند که برای پروانه ها بسیار جذاب هستند.

روش نگهداری گیاه آستیلب

روش نگهداری گیاه آستیلب

تا به اینجای این مطلب با خصوصیات گیاه آستیلب آشنا شدید حال روش نگهداری گل آستیلب را به شما معرفی می کنیم .

خاک مناسب گل آستیلب

برای رنگارنگی و رشد بهتر گل آستیلب، انتخاب مناسب ترین خاک حائز اهمیت است. خاک مناسب گل‌ آستیلب باید دارای خصوصیات زیر باشد.

  • گیاه آستیلب نیاز به آبیاری معتدلی دارد بنابراین خاک انتخابی گیاه آستیلب باید بتواند آب را به خوبی نگه دارد.
  • خاک گل آستیلب باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا از مشکلات احتمالی مانند ریشه های متعفن جلوگیری کند.
  • گیاه آستیلب به مواد آلی بسیار غنی نیاز دارد اضافه کردن کمی مواد آلی یا کمپوست به بهتر رشد کردن این گل کمک می کند.
  • خاک باید کمی اسیدی یا PH نزدیک به خنثی باشد. با اندازه گیری کردن PH خاک و تنظيم آن در حدود 6 تا 7 می توانید خاک مناسب گیاه آستیلب را فراهم کنید.
  • استفاده از خاکی که دارای مواد مغذی مورد نیاز گیاه مثل مواد معدنی یا کودهای آلی به رشد سالم گل آستیلب کمک می کنید.

با در نظر گرفتن این فاکتورها ترکیبی از خاک های ماسه ای، شنی، کمپوست، تربچه، غنی و مرطوب برای رشد گیاه گل آستیلب می توانند مناسب باشند.

روش آبیاری گل آستیلب

آبیاری کردن گل آستیلب به صورت صحیح جهت گل دهی سالم و رشد آن بسیار اهمیت دارد. در زیر نحوه صحیح آبیاری گل آستیلب را برای شما ارائه می دهیم.

  • گل آستیلب به صورت منظم نیاز به آبیاری دارد خاک این گیاه بهتر است که همیشه نیمه مرطوب باشد. از ایجاد خشکسالی در خاک پرهیز کنید.
  • مناسب ترین روش برای آبیاری گیاه آستیلب، آبیاری کردن به صورت تراکمی محدوده پایه این گیاه یا به صورت تراکمی تا آب به طور مستقیم به ریشه گیاه برسد.
  • آبی مناسب آبیاری گل آستیلب است که معتدل باشد از آب خیلی سرد یا آبی که دمای آن سریع افت می کند پرهیز کنید چرا که به گیاه آسیب می زند.
  • در فصل گرما نیاز گیاه به آب بیشتر می شود ولی در فصل زمستان کاهش آبیاری را در نظر بگیرید.

با رعایت کردن این نکات و آبیاری به طور منظم، گل آستیلب را می توانید به خوبی نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

دما و رطوبت مورد نیاز گل آستیلب

یکی از مهم‌ترین شرایط نگهداری گل آستیلب دما و رطوبت مورد نیاز این گیاه است. دو عامل بسیار مهم و حیاتی در موفقیت گل آستیلب دما و رطوبت هستند. گیاه آستیلب باید در دماهای معتدل پرورش داده شود. دمای فصل بهار و تابستان (بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد) برای رشد کردن گل آستیلب بهتر است.

گل آستیلب در فصل زمستان تا دمای 10 درجه سانتیگراد نیز می تواند بقا کند ولی به علت حساسیت به سرما، در مقابل یخ زدگی باید از آن مراقبت کنید. دمای زیر صفر مناسب گل آستیلب نیست و موجب آسیب رساندن به گیاه میرساند.

گل آستیلب به رطوبت معتدلی نیاز دارد.  ایجاد محیط های بسیار مرطوب یا خیس باعث پوسیدگی ریشه های این گیاه می شوند. بر این اساس آبیاری گل آستیلب باید منظم و معتدل باشد و از ایجاد کردن آب ایستگی در خاک این گیاه پرهیز کنید.

در دوره های خشکی آبیاری گل آستیلب را به مراتب بیشتر و بیشتر کنید.

کود دهی گیاه آستیلب

کوددهی نیز از اساسی ترین و مهم‌ترین شرایط نگهداری گل آستیلب به حساب می‌آید. برای اینکه گل های آستیلب رنگارنگ و سالم به نظر برسند استفاده کردن از کود مناسب حیاتی است. با کوددهی به گیاهان میزان تغذیه لازم را به گیاه می رسانید و گل دهی و رشد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهید.

برای کود دادن به گل آستیلب از کودهای خاص خزانه ای یا کودهای عمومی گیاهان گلخانه ای استفاده کنید. کودهای معدنی و آلی مناسب هستند.

در فصولی که رشد گیاه آستیلب فعال است هر دو هفته یک بار به گیاهان کود بدهید و در زمستان کوددهی را کاهش دهید. توصیه های تولید کننده و مقدار کود را رعایت کنید چرا که افزودن بیش از اندازه کود به گیاه آسیب وارد می کند. صبح زود و روزهای ابری بهترین زمان برای کوددهی هستند ولی در روزهای گرم تابستان از کود دادن به گیاهان خودداری کنید. با رعایت کردن این نکات طلایی گل آستیلب شما زیباتر و درخشان تر می شود.

کلام آخر

به گزارش کارمادیو، شرایط نگهداری کردن از گل آستیلب به زیبایی این گیاه کمک می کند. برای موفقیت در گل آستیلب نور، دما و رطوبت را باید به صورت دقیق رعایت کنید. گل آستیلب به نور مناسب و دمای معتدل نیاز دارد. رطوبت گیاه آستیلب باید همیشه معتدل باشد و زمین به خوبی زهکشی شود تا ریشه های این گیاه تنفس بهتری داشته باشند.

همچنین آبیاری به موقع و کوددهی به صورت منظم به گل دهی سالم و رشد بهتر این گیاه کمک می کند. در این مقاله از کارمادیو خصوصیات و شرایط نگهداری کردن از گل آستیلب را برای شما ارائه دادیم با رعایت کردن این نکات می توانید از زیبایی گل آستیلب خود لذت ببرید و گیاهی جذاب و کاملا سالم داشته باشید.

مقالات بیشتری در رابطه با گیاهان مثل چطور از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز مراقبت کنیم که آسیب نبینند و همچنین روش نگهداری گیاه بابا آدم در آپارتمان در سایت ما هست که می توانید با مطالعه آنها گل ها و گیاهان زیبا و سرسبزی پرورش دهید و از دیدن آنها لذت ببرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا