گل و گیاه

راهنمای کامل نگهداری از گل حسن یوسف در خانه / روش تکثیر و قلمه زدن آن

حسن یوسف یکی از گیاهان پرطرفدار است که به دلیل رنگ و شکل زیبایش محبوب دلهای همه است. گل حسن یوسف یکی از گیاهان قدیمی است که قطعا در خانه پدر بزرگ یا مادر بزرگتان دیده اید. اگر قصد دارید نگهداری از حسن یوسف در خانه دارید باید نکاتی را بدانید. در ادامه به روش نگهداری از حسن یوسف در خانه می‌پردازیم. با کارمادیو همراه باشید.

آشنایی با گل حسن یوسف

گل حسن یوسف یک گیاه علفی از خانواده نعنائیان است که در زبان انگلیسی با نام Solenostemon شناخته می شود. این گیاه بومی مناطق آسیا و استرالیا است و یکی از گیاهان همیشه سبز به شمار می رود. گل حسن یوسف معمولا با برگ های دو رنگ به رنگ های سبز و بنفش یا قرمز دیده می شود. این گیاه به دلیل شرایط نگهداری آسان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و در صورتی که شرایط محیطی برای گیاه مساعد باشد می تواند رشد خوبی از خود نشان دهد.

جالب است بدانید تکثیر کردن این گیاه با روش قلمه زدن امکان‌پذیر است و قدری ساده است که اگر شما یک گیاه حسن یوسف داشته باشید می توانید با قلمه زدن گلدان های زیادی از این گیاه بدست آورید. نکته مهم در مورد این گیاه سرمای محیط می باشد، در صورتی که قصد خرید این گیاه زیبا را دارید باید بدانید حسن یوسف به سرما، بسیار حساس است و نباید در محیط سرد قرار داده شود که در ادامه بیشتر با شرایط نگهداری گل حسن یوسف آشنا خواهیم شد.

نگهداری از حسن یوسف

نگهداری از حسن یوسف

تا اینجا کمی با گل حسن یوسف آشنا شدیم و آنرا بیشتر شناختیم، در ادامه این صفحه تمامی شرایط نگهداری گل حسن یوسف با جزئیات کامل بیان شده است، بنابراین اگر قصد خرید یا نگهداری این گیاه را دارید باید حتما این مقاله از کارمادیو را تا انتها مطالعه کنید.

آبیاری مناسب گل حسن یوسف

گل حسن یوسف معمولا به آبیاری زیادی احتیاج دارد، بنابراین در فصول گرم سال باید هر روز آنرا آبیاری کنید و در فصول سرد سال آبیاری را به هفته ای دو الی سه بار کاهش دهید. البته همیشه قبل از آبیاری خاک گیاه را بررسی کنید و بعد از خشک شدن خاک، آبیاری حسن یوسف را انجام دهید.

دقت داشته باشید در صورتی که آبیاری بیش از اندازه انجام شد، برگ های گیاه زرد می شود و ساقه ها شل می شوند، پس آبیاری بیش از اندازه برای گیاه اصلا خوب نیست.

رطوبت مناسب

این گیاه نیاز تامین رطوبت خاصی ندارد اما در صورتی که در شهر هایی با آب و هوای خشک مانند تهران زندگی می کنید، می توانید با تامین رطوبت، رشد این گیاه را بهبود ببخشید. غبارپاشی یکی از روش های تامین رطوبت است اما می توانید از روش ساخت جزیره برای تامین رطوبت این گیاه نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است در صورت عدم تامین رطوبت مشکلی برای گیاه شما پیش نخواهد آمد اما بهتر است چند روز یکبار روی برگ ها را غبارپاشی کنید. دقت کنید غبارپاشی را یک تا دو ساعت قبل از طلوع یا بعد از غروب خورشید انجام دهید.

دمای مناسب گیاه حسن یوسف

بهترین دما برای نگهداری گل حسن یوسف دمایی بین 20 تا 35 درجه می باشد. در صورتی که محیط گیاه شما دمای خارج از این بازه داشته باشد، احتمال خرابی و از بین رفتن گیاه شما به شدت بالا خواهد بود.

دقت داشته باشید این گیاه به دمای پایین بسیار حساس است بنابراین در فصل زمستان به هیچ عنوان آن را خارج از منزل یا در نزدیکی پنجره قرار ندهید، زیرا سرما می تواند به سادگی این گیاه را از بین ببرد.

نور مناسب گل حسن یوسف

نور مستقیم خورشید می تواند باعث ایجاد سوختگی در برگ های حسن یوسف شود، برای همین باید از قرار دادن این گیاه در نور مستقیم خورشید بپرهیزید. بهترین مکان برای نگهداری حسن یوسف، مکانی است که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. توصیه می شود این گیاه را در نزدیکی پنجره جنوبی قرار دهید تا تابش شدید آفتاب باعث خرابی این گیاه نشود.

برخی تصور دارند که این گیاه در شرایط نوری کم می تواند رشد کند اما به هیچ وجه اینطور نیست، قرار دادن حسن یوسف در محیط کم نور می تواند باعث زرد شدن برگ های این گیاه شود، به همین خاطر اصلا انرا در محیط با نور کم قرار ندهید.

خاک مناسب گل حسن یوسف

خاک این گیاه باید زهکشی بالایی داشته و آب اضافی ناشی از آبیاری به راحتی از گلدان خارج شود. در صورتی که خاک سفت باشد، به دلیل خارج نشدن آن دائما مرطوب می ماند که این موضوع باعث پوسیدگی ریشه های گیاه و از بین رفتن حسن یوسف می شود.

می توانید از خاک باغچه + پرلیت برای این گیاه استفاده کنید اما حتما به زهکشی دقت ویژه ای داشته باشید.

 

کوددهی گیاه حسن یوسف

شما می توانید برای بهبود رشد گیاه در فصول رشد مانند بهار و تابستان گیاه را کوددهی کنید. برای کوددهی باید از کود هایی استفاده کنید که نیتروژن بالایی داشته باشند. دقت داشته باشید به هیچ عنوان در فصل پاییز و زمستان گیاه را کوددهی نکنید، زیرا در این فصول گیاه رشد چندانی ندارد و کوددهی باعث سوختگی ریشه های آن خواهد شد.

تعویض گلدان

معمولا این گیاه سالی یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد، هر زمان که بیرون زدگی ریشه از انتها گلدان را مشاهده کردید به معنی آن است که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. دقت داشته باشید در زمان تعویض گلدان لازم نیست سایز گلدان جدید را بزرگ انتخاب کنید، زیرا حسن یوسف در گلدان های کوچک رشد بسیار بهتری دارد.

نکته: همیشه در زمان تعویض گلدان، خاک گیاه را تعویض کنید تا مواد مورد نیاز برای رشد در خاک تازه وجود داشته باشد و گیاه با مشکل کمبود مواد آلی و معدنی مواجه نشود.

هرس کردن

این گیاه رشد نسبتا سریعی دارد برای همین هر چند وقت یکبار باید آنرا هرس کنید تا فضای کافی برای رویش برگ های جدید آزاد شود. همانطور که در ابتدا گفته شد، این گیاه یکی از گیاهانی است که رشد علفی دارد برای همین هر چند وقت یکبار باید شاخه های بیش از اندازه بلند شده را قلمه بزنید و برگ های خشک و زرد شدن را جدا کنید. هرس کردن این گیاه کار بسیار ساده ای است و نیاز به داشتن مهارت خاصی نیست.

روش تکثیر حسن یوسف

روش تکثیر حسن یوسف

حسن یوسف را می‌توانید به دو طریق قلمه زدن ساقه و کاشت بذر تکثیر کنید:

1. تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه

در طول نگهداری از حسن یوسف برای تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن ساقه می‌توانید یک ساقه به طول حدود 13 سانتی‌متر را از گیاه مادر جدا کنید. این ساقه باید از زیر گره برگ بریده شود. می‌توانید تمام برگ‌های روی ساقه، به‌جز جفت بالایی را نیز جدا کنید.

همچنین اگر تمایل داشتید می‌توانید ساقه را در هورمون رشد ریشه قرار دهید. این یک کار اختیاری است و تنها به روند ریشه دادن گیاه سرعت می‌بخشد.

بعد از جدا کردن ساقه و قرار دادن آن در هورمون رشد، می‌توانید آن را در آب یا خاک قرار دهید.

اگر ساقه را در آب قرار می‌دهید بهتر است یک لیوان یا پارچ انتخاب کنید و آن را تا جایی از آب پر کنید که نیمه پایینی ساقه در آب قرار بگیرد. سپس ظرف خود را در محیطی گرم قرار دهید. بهتر است این گرما از پایین به ظرف وارد شود نه از بالا و هر زمان احساس کردید آب کثیف است، نسبت به تعویض آب اقدام کنید.

بعد از چند هفته باید جوانه زدن ریشه‌ها را ببینید. حالا وقت انتقال ساقه به گلدانی کوچک یا باغچه با شرایط نگهداری معمول گل حسن یوسف است.

اگر هم قرار است از ابتدا ساقه را در گلدان بکارید باید همین مراحل را طی کنید و به جای لیوان از یک گلدان کوچک استفاده کنید. برای کاشت ساقه در خاک از انگشت کوچک خود یا انتهای یک خودکار استفاده کنید. زمانی که ساقه را در خاک گذاشتید با دست خاک را در اطراف ساقه محکم کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود.

بعداز چند هفته اگر رشد جدیدی در قلمه مشاهده کردید، یعنی ریشه‌های گیاه شکل گرفته و تکثیر شما موفقیت‌آمیز بوده است. درغیراینصورت باید مدت زمان بیشتر منتظر بمانید تا گیاه شما ریشه بزند.

۲. تکثیر از طریق بذر

تکثیر حسن یوسف از طریق بذر بسیار آسان است و اکثرا نتیجه می‌دهد. در طول نگهداری از گل حسن یوسف، برای تکثیر آن از طریق بذر، یک سینی برداشته و آن را با خاک گلدان پر کنید. سپس بذرهای حسن یوسف را همه جای سینی پخش کرده و یک لایه خاک روی آن‌ها بریزید تا بذرها دیده نشوند. بعداز انجام اینکار سینی را به مکانی نورگیر و روشن منتقل کرده و خاک آن را همیشه نمناک نگه دارید و اجازه ندهید بیش‌از حد خیس شود.

می‌توانید یک پلاستیک نیز روی سینی بکشید تا رطوبت آن حفظ شده و خاک سریعا خشک نشود. با انجام کارهای یاد شده بعد از دو هفته باید شاهد جوانه زدن بذرها باشید. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند پلاستیک را برداشته و اجازه دهید تا جوانه‌ها به‌اندازه‌ای رشد کنند که بتوانید آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

نکته‌ای که در این باره باید درنظر داشته باشید این است که در زمان آب‌دهی دقت کنید که آب را از قسمت پایینی سینی بریزید تا ریشه گیاه بتواند آب را از زیر جذب کند. این کار باعث محافظت از نهال‌های جوان و ضعیف شما می‌شود.

 

3.1/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا