گل و گیاهخواندنی

بهترین روش و زمان برای هرس کردن درخت انار کدام است؟

خداوند زیباست و زیبایی‌ ها را دوست دارد! این جمله بیانگر این است که هر چیزی زیباتر باشد جذاب‌ تر و دوست داشتنی‌ تر است و درختان مختلف مانند درخت انار نیز هنگامی که هرس می‌ شوند و شاخه‌ های خشک و اضافه از آنها جدا می‌ شوند علاوه بر اینکه رشد و میوه دهی آنها افزایش می‌ یابد، زیبایی خاصی نیز به خود می‌ گیرند. بنابراین در این مقاله از کارمادیو به طور کامل به چگونگی هرس کردن این درختان پرثمر می‌ پردازیم.

هرس کردن چیست؟

هرس کردن در واقع فرایندی است که در آن بخش‌ های خاصی از یک درخت یا گیاه از قبیل شاخه‌ های خشک  حذف می‌ شوند تا بدین وسیله درخت و یا گیاه مورد نظر رشد بیشتری کرده و یا ثمره بیشتری داشته باشد.

بهترین روش و زمان برای هرس کردن درخت انار کدام است؟

انواع هرس درخت انار

وقتی فرآیند هرس برای درختان انار انجام می‌ گیرد باعث می‌ شود به همه قسمت‌ های این درختان نور به صورت مناسب برسد و خطر بیماری‌ ها و آفات برای این درختان و ثمره آن‌ ها یعنی میوه انار کاهش یابد.

درختان انار به دلیل داشتن پاجوش‌ های زیاد یعنی جوانه هایی که در پایین  درخت رشد می‌ کنند، بیشتر از دیگر درختان نیاز به هرس کردن دارد زیرا این پاجوش‌ ها مانع از رسیدن غذایی نور و انرژی لازم به شاخه‌ ها و میوه‌ های این درختان شده و نیز ممکن است باعث تکثیر آفات و بیماری برای آنها گردند بنابراین با روش‌ های زیر هرس کردن درختان انار انجام می‌ گیرد.

هرس فرم دهی و شکل دهی

این نوع از هرس کردن برای درختان اناری است که هنوز کوچک بوده و از ۱ تا ۵ ساله است و قصد داریم شکل خاصی به آن بدهیم چرا که در این زمان ه‌های درخت انار به همدیگر می‌ پیچند و بدین وسیله نور کافی به شاخه‌ های اصلی آنها نمی‌ رسد.

با هرس کردن شاخه‌ های ضعیف و هم عرض کردن کل شاخه‌ های درخت انار جلوی مشکل فوق گرفته می‌ شود و نور و مواد معدنی لازم را دریافت و رشد می‌ کند.

هرس باروری

منظور از این نوع هرس کردن به روشی است که به منظور افزایش میزان محصول انجام می‌ گیرد و شامل دو هرس خشک و هرس سبز است که معمولاً در انتهای فصل سرد زمستان زمانی که این درختان خواب هستند هرس خشک انجام گرفته و هرس سبز در فصل بهار انجام می‌ گیرد.

در واقع منظور از هرس خشک حذف شاخه‌ های خشک به منظور رشد بیشتر و بهتر درخت و منظور از هرس سبز حذف و قطع پاجوش‌ های اضافه است که با افزایش باردهی این درختان همراه است.

هرس درختان انار در فصل‌های مختلف سال

در فصل‌ های مختلف سال به منظورهای مختلفی هرس درختان انار انجام می‌ گیرد

۱. هرس درختان انار در فصل بهار

هرس کردن درختان انار در فصل بهار معمولاً در ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام می‌ گیرد و یکی از مهم‌ ترین فعالیت‌ های مراقبتی برای این درختان به شمار می‌ رود و در واقع این فرایند به منظور بهبود رشد، تقویت سلامت و افزایش تولید میوه انجام می‌ گیرد.

و در واقع هرس مربوط به فصل بهار شامل حذف شاخه‌ های مرده خشک و آسیب دیده می‌ باشد که ممکن است باعث تضعیف توانایی رشد و تغذیه این درختان شود.

۲. هرس درخت انار در تابستان

در تابستان نیز هرس درختان انار به منظور رشد میوه‌ها انجام می‌ گیرد، بدین منظور با حذف شاخه‌ های زائد و غیر ضروری کیفیت میوه‌ها افزایش می‌ یابد.

نکته‌ای که برای هرس کردن درختان انار در فصل تابستان باید بدان توجه شود این است که هرس کردن باید سبک و سطحی باشد تا به میوه‌ ها آسیب نرسیده و درختان دچار آفتاب سوختگی نگردند.

۳. هرس کردن درخت انار در پاییز

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌ ها برای هرس کردن درختان انار است زیرا در این زمان پس از اتمام میوه‌ها این درختان به استراحت می‌ روند در واقع هرس کردن به تعمیر و تقویت آنها کمک بسزایی می‌ کند.

هرس کردن در فصل پاییز برای حذف شاخه‌ های مرده و آسیب دیده و ضعیف است و می‌ تواند به جلوگیری از انباره شدن شاخه‌ها و تخم‌ریزی زودرس در فصل بهار منجر گردد.

۴. هرس درختان انار در زمستان

در فصل زمستان هرس کردن  انار به منظور حذف شاخه‌ های مرده و آسیب دیده و حذف میوه‌ های زائد و رفع علف‌ های هرس انجام می‌ گیرد.

نکته‌ای که در انجام هرس زمستانی حائز اهمیت است این است که نباید بیش از حد انجام گیرد چرا که به دلیل سرمای زمستان ممکن است این درختان سرمازده شوند.

بهترین زمان برای هرس درخت انار کدام است؟

بهترین زمان برای هرس درختان انار پایان زمستان و آغاز بهار است چرا که در این زمان درخت هنوز بیدار نشده و رشد نکرده است ولی می‌ توانید در زمان‌ های دیگر تنها هرس سبکی را انجام دهید.

مزایای هرس کردن درخت انار

  • افزایش کیفیت میوه‌ها
  • ایجاد استرس و رشد در جوانه
  • حذف شاخه‌ های خشکیده
  • از بین بردن شاخه‌ های آفت زده و مرده
  • بهبود نورگیری و هواگیری تاج این درختان
  • جوان کردن درختان مسن
  • وادار کردن درختان انار به زایش
  • راحت‌ تر کردن مرحله برداشت

چگونه درختان انار را تقویت کنیم؟!

چگونه درختان انار را تقویت کنیم؟!

حال که نحوه درست هرس کردن درختان انار را یاد گرفتید اکنون در زیر ‌های تقویت این درختان را به شما می‌ آموزیم.

۱. کوددهی درست و مناسب

کود دهی به این درختان باعث تقویت و بهبود رشد و عملکرد آنها می‌ شود و بهترین کودها برای این درختان شامل موارد زیر است

۲. کود ازت

این کودها با افزایش رشد رویشی درخت باعث افزایش عملکرد و کیفیت میوه‌های این درختان می‌ گردد چرا که کود ازت شاخه و برگ را در درخت افزایش داده و منجر به فتوسنتز مناسب آنها می‌ گردد.

۳. کود کلسیم‌دار

کلسیم یکی از عناصر بسیار مهم برای درختان انار می‌ باشد زیرا به تقویت ساختار سلولی در برگ‌ ها ساقه‌ ها و میوه‌های این درختان کمک بسزایی می‌ کند و سبب کیفیت میوه‌ های آنها می‌ گردد.

کمبود این عنصر منجر به تغییرات نامطلوب در ظاهر و ساختار میوه‌های درخت انار شده و ترک های عمیقی در پوست میوه ظاهر می‌ شود.

۴. کود فسفر

این نوع خود باعث قوی کردن شاخه و ریشه درختان انار شده و در نتیجه جذب مواد مغذی برای این درختان بهتر انجام می‌ گیرد.

۵. کودهای پتاس

منظور از این کودها در واقع کودهای پتاسیم است که زمانی که میوه‌ ها به مرحله گردویی شدن می‌ رسند بهتر است از آن استفاده شود.

استفاده از محلول پتاس باعث افزایش تقسیم سلولی و درشت شدن انارها در درختان انار شده و طعم  و بوی خاصی به انارها می‌ دهد علاوه بر این درختان را در مقابل آفات و بیماری‌ ها و تنش‌ ها مقاوم می‌ کند.

اگر بخواهیم یکی از کودهای پتاس را معرفی کنیم کود سولو پتاس به عنوان یکی از مناسب‌ ترین کودها برای درخت انار به شما عزیزان معرفی می‌ نماییم.

اشتباهات رایج در هرس کردن درخت انار

هرس کردن درختان انار به منظور رشد این درختان و کیفیت میوه آنها انجام می‌ گیرد اما گاهی در این روش پاکسازی درختان انار اشتباهاتی وجود دارد.

۱. قطع جوانه‌ های درخت انار

هنگام هرس  این درختان در فصل زمستان و پاییز باید مراقب جوانه‌ های تازه نفس باشید را همین جوانه‌ ها بعد از خواب زمستانی تبدیل به میوه‌ های خوشمزه می‌ شوند.

۲. هرس بیش از حد درخت انار

یکی از رایج‌ ترین اشتباهاتی که بسیاری از کشاورزان باغداران در ارتباط با درخت انار مرتکب می‌ شوند هرس بیش از حد این درختان است زیرا حذف بیش از حد شاخه و برگ‌ های آنها باعث می‌ شود تا تاج درخت بی دفاع شده و مستعد انواع مشکلات نظیر آفتاب سوختگی گردد.

۳. عدم هرس شانکر به موقع درخت انار

اگر شانکر باکتریایی درخت انار به موقع و در سریع‌ ترین زمان ممکن هرس نشود ت انار مستعد بیماری‌ های زیادی می‌ گردد.

۴. عدم ضدعفونی کردن ابزارهای هرس درخت انار

هنگامی که تصمیم به هرس شاخه های خشک و اضافه درختان انار می‌ کنید یادتان باشد که ابزار هرس را با مواد ضدعفونی کننده تمیز نمایید بیماری‌ های مختلف به شاخ و برگ‌ های بریده شده درخت انار انتقال پیدا نکند.

عواقب هرس نادرست درختان انار

  • آسیب دیدن این درختان
  • توقف میوه دهی
  • خشک شدن میوه‌ها
  • زشت شدن ظاهر درخت
  • کاهش کیفیت و طعم میوه انار
  • کاهش عمر مفید درخت

 

3.7/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا