گل و گیاه

روش نگهداری گیاه دیفن باخیا + آبیاری، نور و خاک مناسب آن

گیاه دیفن باخیا با ارتفاع بلند و برگ‌های طرحدارش، می‌تواند زیبایی قابل توجهی به دکوراسیون خانه و همچنین محل کار شما اضافه کند. از مزیت‌های شناخته‌شده‌ی این گیاه می‌توان به تصفیه هوای مطلوب و قدرت اکسیژن سازی بالا اشاره کرد. اگر شما نیز به این گیاه زیبا علاقه دارید، تا انتهای این مطلب با کارمادیو همراه باشید.

این گیاه با نام انگلیسی (dumb cane) دارای برگ های پهن، ابلق و طرحدار و بومی مناطق گرمسیری مکزیک، آمریکای جنوبی و هند غربی است. برگهای دیفن باخیا نوک تیز و بیضی شکل است و طول آنها در محیط باز می‌تواند به 50 سانتی متر برسد. ساقه‌ این گیاه نرم و آبکی است و برگها به رنگ سبز همراه با لکه‌های سفید، کرم و زرد کمرنگ هستند که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالباً بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند.

شرایط و نحوه نگهداری دیفن باخیا

شرایط و نحوه نگهداری دیفن باخیا

در ادامه به شرایط نگه داری گیاه دیفن باخیا خواهیم پرداخت.

نور مناسب گل دیفن باخیا:

این گیاه در سایه با نور ملایم و نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد بهترین عملکرد و رشد را خواهد داشت. این گیاه در صورت قرار گرفتن در نور کم، به صورت علفی رشد می‌کند و رنگ برگ‌ها کمرنگ می‌شود.

از قرار دادن دیفن باخیا در نور شدید و مستقیم آفتاب خودداری کنید چرا که آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ‌ها می‌شود. در صورتی که فضای شما دارای نور کم و یا بدون نور طبیعی است نگران نباشید چرا که این گل می‌تواند با نور فلورسنت نیز سازگار شود، اگرچه سازگاری آن ممکن است مدتی طول بکشد.

این گل نیز مانند گیاهان دیگر به سمت نور خم می‌شود، بنابراین گلدان آن را مرتباً بچرخانید تا نور کافی برای همه قسمت‌های گیاه فراهم شود و از خم شدن برگ‌ها به یک سمت ( سمتی که نور وجود دارد ) جلوگیری شود.

دمای مناسب برای گیاه دیفن باخیا:

بهترین دما جهت نگهداری این گیاه ، دمای ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی گراد است. در دمای پایین‌تر برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند و در دمای بالا توصیه می‌شود آبپاشی با آب بدون کلر روی برگ‌ها انجام شود.

نحوه و مقدار آبیاری دیفن باخیا:

این گیاه در برابر آبیاری بیش‌ازحد حساس است درنتیجه اجازه دهید رویه خاک به اندازه ۲ سانتی متر کامل خشک شود سپس شروع به آبیاری با آب بدون کلر کنید. شایع‌ترین مشکل این گیاه، رطوبت بیش از حد است. آبیاری بیش‌ازحد یک مشکل رایج در بسیاری از گیاهان خانگی است و دیفن باخیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گیاه را در خاک سبک با زهکشی بالا بکارید و به آرامی آب دهید، خاک را مرطوب نگه دارید، اما دائما خیس نباشد و تنها رطوبت کمی داشته باشد.

این گیاه رطوبت را دوست دارد و در لیست گیاهان مناسب برای حمام یا سرویس‌های بهداشتی قرار می‌گیرد و در این مکان‌ها به خوبی رشد می‌کند.

بهترین خاک برای دیفن باخیا:

بهترین خاک برای این گل ، خاک و کود آماده کاشت همراه با مقداری پرلیت است که رطوبت خاک را حفظ کند. در صورتی که با خاک دیفن باخیا مشکل دارید می‌توانید آن را در آب نگهداری کنید زیرا دیفن باخیا می‌تواند مانند گیاهانی که در آب رشد می‌کنند بدون هیچ نگرانی در آب زنده بماند و رشد کند، اما رشد آن در خاک بیشتر است.

نحوه و زمان کود دهی:

این گیاه حساسیت زیادی به کوددهی ندارد اما جهت رشد بهتر می‌توانید آن را در فصول رشد با کودهای مخصوص و یا کودهای NPK تقویت کنید. کودهای با نیتروژن بالا برای گیاه  توصیه می‌شود.

زمان مناسب برای تعویض گلدان:

توصیه می‌شود هر ۱ یا ۲ سال یکبار در فصل بهار نسبت به تعویض خاک و گلدان این گیاه اقدام کنید. در صورتی که امکان تعویض گلدان را نداشتید، می‌توانید خاک سطحی را با خاک جدید جایگزین کنید.

روش نگهداری گیاه دیفن باخیا

آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟

در کنار فواید بسیاری که به عنوان یک گیاه برای ما به ارمغان می‌آورد، یک گیاه سمی است و در فارسی به سم برگ معروف است زیرا شیره این گیاه سمی است و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان می‌کند.

همچنین در صورت خورده شدن برگ‌های اين گياه، دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن مي‌كنند كه گاهي دردناك است همچنین ميزان بزاق دهان را افزايش می‌دهد و قورت دادن آن را مشكل می‌کند. در موارد شديد مسموميت، حتي حرف زدن به طور موقت ممكن است دچار اختلال شود.

نکته : در صورتی که از این گیاه نگهداری می‌کنید یا قصد خرید آن را دارید، نگران نباشید چرا که بر اثر تماس دست با برگ‌ها مشکلی برای فرد پیش نمی‌آید، اما بهتر است که پس از تماس دست‌ها را بشویید. تنها بر اثر خوردن و جویده شدن برگ‌ها و یا تماس دست با شیره گیاه ممکن است فرد دچار مسمویت شود که در اكثر موارد، مسموميت‌ با گياه شديد نيست مگر اينكه مقدار زيادي از برگ گیاه خورده شود. همچنین بهتر است که این گیاه را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار دهید.

انواع روش‌های تکثیر دیفن باخیا

تکثیر این گیاه بسیار ساده است و به دو روش تکثیر از طریق ریشه دار کردن قلمه و تکثیر از طریق جدا کردن پاجوش انجام می‌شود. ریشه دار کردن قلمه دیفن باخیا در آب و خاک انجام می‌شود و در هر دو حالت بهتر است از هورمون یا پودر ریشه زایی برای سرعت بخشیدن به رشد ریشه‌ها استفاده کنید.

نکته : قبل از انجام هر کاری به یاد داشته باشید که این گیاه سمی است و برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های احتمالی حتما از دستکش استفاده کنید و دست‌های خود را پس از پایان کار به خوبی بشویید.

بیماری‌های رایج دیفن باخیا

به گزارش کارمادیو، دیفن باخیا نگهداری آسانی دارد اما این گیاه نیز مانند تمامی گیاهان آپارتمانی، در صورت مناسب نبودن شرایط محیطی ممکن است به بیماری‌هایی دچار شود. از جمله بیماری‌های رایج دیفن باخیا می‌توان به زرد شدن برگ‌ها، کوچک شدن و رنگ پریده شدن برگ‌ها، افتادگی ساقه و رشد کند گیاه اشاره کرد. تمامی مشکلات و بیماری‌های این گیاه در صورت تشخیص به موقع به سادگی قابل درمان هستند.

منبع: پارت نیوز

3.4/5 - (51 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا