تکنولوژی

تاریخ دقیق هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ چه روزی است

به گزارش کارمادیو، بدیهی است بیت کوین یکی از شگفت‌انگیزترین فناوری‌های روز جهان محسوب می‌شود که فرایند پیچیده‌ای به نام هاوینگ در ساختار این رمزارز محبوب به کار گرفته شده است. می‌توان گفت نقطه عطف بیت کوین را تکنولوژی بلاک‌چین و رویداد هاوینگ (Bitcoin halving)، تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم هاوینگ بیت کوین را به زبان ساده بیان کنیم، فرایندی است که طی آن هر چهار سال یکبار پاداش بلاک‌های BTC، نصف می‌شوند. این همان ساختاری است که به بیت کوین ارزش می‌دهد و باعث می‌شود همانند طلا کمیاب باشد. چراکه در کل ۲۱ میلیون واحد BTC قابل‌استخراج وجود دارد که تا به امروز حدود ۱۹ میلیون واحد از آن توسط ماینرها استخراج شده است.

ارز دیجیتال بیت کوین عرضه محدودی دارد. تنها ۲۱ میلیون واحد از این رمزارز وجود دارد که تا کنون بیشتر از ۱۹ میلیون واحد آن توسط ماینرها استخراج شده است. بنابراین می‌توان این گونه گفت که به طور میانگین روزانه حدود ۹۰۰ بیت کوین استخراج شده و پس از آن وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. ماینرهای ارز دیجیتال بابت عملیات استخراجی که انجام می‌دهند پاداش دریافت می‌کنند. در ارز دیجیتال BITCOIN، این پاداش هر چهار سال یک بار طی فرایندی به نام هاوینگ بیت کوین نصف می‌شود. آخرین باری که شاهد وقوع این اتفاق بودیم، سال ۲۰۲۰ بود؛ بنابراین انتظار می‌رود که Bitcoin Halving بعدی در سال ۲۰۲۴ رخ دهد. در ادامه این مقاله به بررسی تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ و چگونگی آن می‌پردازیم.

فرایند هاوینگ بیت کوین

قبل از اینکه تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ را بررسی کنیم، باید ابتدا آشنایی مختصری درباره مفهوم آن پیدا کنید. این مفهوم از اعتقاد اصلی سازنده BTC، ساتوشی ناکاموتو درباره ارزش یک دارایی دیجیتال نشئت می‌گیرد. او معتقد بود که نادر بودن یک دارایی، باعث ارزشمند شدن آن می‌شود. در همین راستا سیستمی را برای BITCOIN ایجاد کرد که طی آن هر چهار سال یک‌بار مقدار بیت کوینی که به ماینرهای این دارایی دیجیتال اعطا می‌شود، نصف شود. این سیستم Bitcoin Halving نام دارد.

پس به طور خلاصه فرایندی است که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج بیت کوین جدید را نصف می‌کند. اکنون قرار است جدیدترین تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین

این فرایند تا کنون سه بار برای BTC انجام شده است و تا زمانی که آخرین کوین موجود استخراج شود، ادامه خواهد داشت. این فرایند بعد از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک روی می‌دهد و در راستای آن خرید بیت کوین و به طور کلی قیمت آن در بازار با نوسانات چشمگیری همراه خواهد بود. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تاریخ آخرین Bitcoin Halving سال ۲۱۴۰ خواهد بود.

آخرین Bitcoin Halving در تاریخ دقیق ۱۱ مه سال ۲۰۲۰ رخ داد. بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که فرایند بعدی دقیقا ۱۳۸۲ روز (چهار سال) پس از این تاریخ است. اگر این فرضیه را در نظر بگیریم، تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ در روز ۲۴ فوریه این سال خواهد بود.

حال اگر طبق نظریات موجود در این حوزه، زمان استخراج هر BITCOIN را ۱۰ دقیقه در نظر بگیریم، تاریخ هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ مصادف با روز ۱ مه خواهد بود. یعنی درست ۱۴۵۱ روز بعد از آخرین مورد در سال ۲۰۲۰. اما اگر نگاه خود به موضوع را دقیق‌تر کنیم، متوجه می‌شویم که زمان دقیق استخراج هر کوین، ۹٫۲ دقیقه است. با این احتساب تاریخ بعدی این رخداد برابر است با ۱۷ مارس سال ۲۰۲۴.

در نهایت نمی‌توان برای تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین روز دقیقی را مشخص کرد. اما با توجه به محاسبات و پیش بینی‌هایی که توسط کارشناسان این بازار انجام شده است، باید در اواسط بهار ۱۴۰۳ منتظر این رویداد تأثیرگذار باشیم.

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین

تأثیر فرایند Bitcoin Halving در سال ۲۰۲۴ روی این رمزارز

به طور کلی این فرایند یک اتفاق تأثیرگذار برای این رمزارز است. اصلی‌ترین بازتابی که دارد به افزایش میزان سختی استخراج آن توسط ماینرها بازمی‌گردد. کاهش پاداش دریافتی ماینرها باعث ایجاد رقابت بین آن‌ها می‌شود و به همین ترتیب رقابت موجود در استخراج هر بلاک میزان سختی شبکه را بالا می‌برد. تمام این موارد در هر سه Bitcoin Halving سال‌های پیش به شکلی واضح قابل رویت بود. به همین دلیل است که برای هاوینگ بعدی  نیز پیش بینی‌های مشابهی انجام می‌گیرد. طوری که پس از این رویداد، باید منتظر افزایش هش ریت شبکه بیت کوین نیز باشیم. زیرا ماینرها برای استخراج به توان محاسباتی بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد.

فرایند نصف کردن پاداش ماینرها نقش مهمی روی تورم این ارز دارد. طوری که نرخ تورم این رمزارز در سال ۲۰۱۱ چیزی حدود ۵۰ درصد بود؛ اما Bitcoin Halving سال ۲۰۱۲ باعث شد این عدد به ۱۲ درصد برسد. به همین ترتیب پس از این رویداد در سال ۲۰۱۶، تورم به ۴ الی ۵ درصد کاهش یافت. اکنون که در روزهای پیش از هاوینگ ۲۰۲۴ هستیم، نرخ تورم BTC چیزی حدود ۱٫۷۷ درصد است. با توجه به تاریخچه‌ای که مطالعه کردیم، انتظار می‌رود این عدد پس از اتمام هاوینگ در سال ۲۰۲۴ از این مقدار هم کم‌تر شود.

فرایند هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ و تغییر قیمت BTC در بازار

همان‌طور که دیدید تجربه نشان داده است که این فرایند تأثیر زیادی روی این رمزارز می‌گذارد. نتیجه تمام این تأثیرات چیزی نیست جز تغییرات قیمتی که عموما به افزایش آن خلاصه می‌شود. علاوه بر تمام این موارد هزینه برق مورد نیاز برای تأمین انرژی دستگاه‌های ماینر BITCOIN به قدری زیاد است که پاداش دریافتی استخراج کنندگان باید به میزانی باشد تا این هزینه‌ها را جبران کرده و آن‌ها را به سود برساند. بنابراین اگر قرار باشد این پاداش در bitcoin Halving 2024 نصف شود، به دنبال آن ارزش BTC باید افزایش یابد تا بازار در یک حالت متعادل باقی بماند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا